1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i högskoleförordningen (1993:100);
utfärdad den 17 augusti 2017.
Regeringen föreskriver att bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100)
1
ska ha följande lydelse.
Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2018.
På regeringens vägnar
HELENE HELLMARK KNUTSSON
Eva Lenberg
(Utbildningsdepartementet)
1 Förordningen omtryckt 1998:1003.
SFS 2017:857
Utkom från trycket
den 29 augusti 2017
2
SFS 2017:857
Bilaga 2
2
EXAMENSORDNING
4. Examensbeskrivningar
EXAMINA P�& GRUNDNIV�&
Fysioterapeutexamen
Omfattning
Fysioterapeutexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om
180 högskolepoäng.
Mål
För fysioterapeutexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som
krävs för behörighet som fysioterapeut.
Kunskap och förståelse
För fysioterapeutexamen ska studenten
� visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktu-
ellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan
vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesut-
övningen,
� visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar individers och
gruppers hälsa,
� visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
� visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För fysioterapeutexamen ska studenten
� visa förmåga att självständigt och i samverkan med individen genomföra
fysioterapeutiska åtgärder samt förmåga att initiera och medverka i hälso-
främjande, behandlande, habiliterande och rehabiliterande arbete på individ-,
grupp- eller samhällsnivå,
� visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer,
företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
� visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genom-
föra vägledande uppgifter,
� visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgär-
der och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta
författningar dokumentera dessa,
� visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
2 Senaste lydelse 2016:707.
3
SFS 2017:857
� visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant informa-
tion samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika
grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För fysioterapeutexamen ska studenten
� visa självkännedom och empatisk förmåga,
� visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar
utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt
beaktande av de mänskliga rättigheterna,
� visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter eller
patienter, deras närstående och andra grupper, och
� visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fort-
löpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För fysioterapeutexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha
fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
�vrigt
För fysioterapeutexamen ska också de preciserade krav gälla som varje hög-
skola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Sjuksköterskeexamen
Omfattning
Sjuksköterskeexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om
180 högskolepoäng.
Mål
För sjuksköterskeexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som
krävs för behörighet som sjuksköterska.
Kunskap och förståelse
För sjuksköterskeexamen ska studenten
� visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktu-
ellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan
vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutöv-
ningen,
� visa kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälso-
arbetet,
� visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors
och mäns hälsa,
� visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
4
SFS 2017:857
� visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För sjuksköterskeexamen ska studenten
� visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstå-
ende identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och be-
handling,
� visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna infor-
mera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar,
� visa förmåga att identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och
förebyggande arbete,
� visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
� visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer,
företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
� visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genom-
föra handledande uppgifter,
� visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgär-
der och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta
författningar dokumentera dessa,
� visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
� visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant informa-
tion samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika
målgrupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För sjuksköterskeexamen ska studenten
� visa självkännedom och empatisk förmåga,
� visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar
utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt
beaktande av de mänskliga rättigheterna,
� visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och
deras närstående, och
� visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fort-
löpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För sjuksköterskeexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha
fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
�vrigt
För sjuksköterskeexamen ska också de preciserade krav gälla som varje hög-
skola själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
5
SFS 2017:857
Socionomexamen
Omfattning
Socionomexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 210
högskolepoäng.
Mål
För socionomexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som
krävs för självständigt socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Kunskap och förståelse
För socionomexamen ska studenten
� visa kunskap om områdets vetenskapliga grund samt kännedom om aktu-
ellt forsknings- och utvecklingsarbete,
� visa kunskap om och förståelse för samspelet mellan individers och grup-
pers sociala situation, levnadsvillkor, fysiska och psykiska hälsa samt funk-
tionsförmåga i förhållande till samhälleliga och andra bakomliggande fakto-
rer,
� visa kunskap om ledning av socialt arbete,
� visa kunskap om och förståelse för barns behov och sådana samhälls- och
familjeförhållanden som påverkar kvinnors och mäns livsbetingelser, och
� visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.
Färdighet och förmåga
För socionomexamen ska studenten
� visa sådan färdighet och förmåga som krävs för att utveckla och genom-
föra socialt arbete på olika nivåer i samhället i samarbete med de människor
som berörs,
� visa förmåga att tillämpa relevanta författningar i synnerhet inom det
sociala området,
� visa förmåga att förstå, utreda och analysera sociala processer och pro-
blem, och
� visa förmåga att identifiera, strukturera, utreda och utvärdera insatser på
individ-, grupp- och samhällsnivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För socionomexamen ska studenten
� visa självkännedom och empatisk förmåga,
� visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar
utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt
beaktande av de mänskliga rättigheterna,
� visa förmåga till ett professionellt bemötande och förhållningssätt,
� visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkes-
grupper, och
� visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fort-
löpande utveckla sin kompetens.
6
SFS 2017:857
Självständigt arbete (examensarbete)
För socionomexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha full-
gjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.
�vrigt
För socionomexamen ska också de preciserade krav gälla som varje högskola
själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
EXAMINA P�& AVANCERAD NIV�&
Juristexamen
Omfattning
Juristexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 270 hög-
skolepoäng.
Mål
För juristexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs
för att arbeta inom yrken för vilka juristexamen är ett behörighetskrav samt
inom annan yrkesverksamhet inom det juridiska området som förutsätter
sådan kunskap och förmåga.
Kunskap och förståelse
För juristexamen ska studenten
� visa kunskap om områdets vetenskapliga grund samt insikt i aktuellt
forsknings- och utvecklingsarbete,
� visa fördjupad kunskap i och förståelse av centrala juridiska ämnen samt
kunskap i andra ämnen som är av särskild betydelse för tillämpningen av de
juridiska kunskaperna,
� visa kännedom om rättssystemets roll nationellt och internationellt,
� visa kunskap om sådana samhälls- och familjeförhållanden som påverkar
kvinnors och mäns livsbetingelser, och
� visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer.
Färdighet och förmåga
För juristexamen ska studenten
� visa fördjupad förmåga att tillämpa kunskap samt att göra kvalificerade
bedömningar,
� visa fördjupad förmåga att använda olika tolknings- och tillämpnings-
metoder inom juridik,
� visa förmåga att systematiskt, kritiskt och självständigt identifiera, for-
mulera och analysera frågeställningar samt planera och genomföra kvalifice-
rade uppgifter inom givna tidsramar,
7
SFS 2017:857
� visa förmåga att arbeta såväl individuellt som i samverkan med andra,
och
� visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang
muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser i dialog
med olika grupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För juristexamen ska studenten
� visa förmåga att inom området göra bedömningar med hänsyn till rele-
vanta vetenskapliga och samhälleliga frågor, såsom de mänskliga rättig-
heterna och etiska aspekter,
� visa förmåga till ett självständigt och kritiskt förhållningssätt gentemot
rättssystemet,
� visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt, och
� visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fort-
löpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För juristexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort
ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.
�vrigt
För juristexamen ska också de preciserade krav gälla som varje högskola själv
bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Läkarexamen
Omfattning
Läkarexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 330 hög-
skolepoäng.
Mål
För läkarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs
för läkaryrket och för att fullgöra den allmäntjänstgöring (AT) som fordras
för att få behörighet som läkare.
Kunskap och förståelse
För läkarexamen ska studenten
� visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt
forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan veten-
skap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
� visa såväl bred som fördjupad kunskap inom det medicinska området
inbegripet kunskap om och förståelse för förhållanden i samhället som påver-
kar hälsan för olika grupper och individer, såväl barn som kvinnor och män,
8
SFS 2017:857
� visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer,
� visa kunskap om ekonomi och organisation som är av betydelse för
hälso- och sjukvården, och
� visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För läkarexamen ska studenten
� visa fördjupad förmåga att självständigt diagnostisera de vanligaste sjuk-
domstillstånden hos patienter och i samverkan med patienten behandla dessa,
� visa förmåga att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyg-
gande arbete inom hälso- och sjukvården för såväl enskilda som grupper av
patienter,
� visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera och använda kunskap
samt analysera och bedöma komplexa företeelser, frågeställningar och situa-
tioner,
� visa fördjupad förmåga att informera och undervisa olika grupper samt
att genomföra handledande uppgifter,
� visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper såväl
inom hälso- och sjukvården som inom vård och omsorg,
� visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för åtgärder och behand-
lingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar
dokumentera dessa,
� visa fördjupad förmåga att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta,
företeelser och frågeställningar inom det medicinska området med olika grup-
per samt att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information, och
� visa fördjupad förmåga att initiera, medverka i och genomföra förbätt-
ringsarbete samt utvärdera medicinsk behandlingsverksamhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För läkarexamen ska studenten
� visa självkännedom och empatisk förmåga,
� visa förmåga till helhetssyn på patienten utifrån ett vetenskapligt och
humanistiskt synsätt med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
� visa förmåga till ett etiskt och professionellt förhållningssätt gentemot
patienter och deras närstående, och
� visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fort-
löpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För läkarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort
ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.
�vrigt
För läkarexamen ska också de preciserade krav gälla som varje högskola själv
bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
9
SFS 2017:857
Psykologexamen
Omfattning
Psykologexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 300
högskolepoäng.
Mål
För psykologexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som
krävs för att självständigt arbeta som psykolog och för att fullgöra föreskriven
praktisk tjänstgöring (PTP) som fordras för att få behörighet som psykolog.
Kunskap och förståelse
För psykologexamen ska studenten
� visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt
forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan veten-
skap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
� visa fördjupad kunskap om psykologiska metoder för utredning och
åtgärd avseende individer, grupper och organisationer,
� visa fördjupad kunskap och förståelse för samhälls- och familjeförhållan-
den som påverkar olika grupper och individer, såväl barn som kvinnor och
män,
� visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
� visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
För psykologexamen ska studenten
� visa fördjupad förmåga att bedriva psykologisk behandling,
� visa förmåga att under handledning bedriva psykoterapi,
� visa fördjupad förmåga att självständigt planera, leda och genomföra
förebyggande arbete samt utvecklings- och förändringsarbete med inriktning
på individer, grupper, organisationer och miljöer,
� visa fördjupad förmåga att på vetenskaplig grund kritiskt utvärdera och
utveckla behandlingsarbete och åtgärdsprogram inom verksamhetsområdet,
� visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper,
� visa förmåga att för berörda parter muntligt och skriftligt redogöra för
utredning, åtgärd och resultat samt i enlighet med relevanta författningar
dokumentera dessa, och
� visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda
relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställ-
ningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verk-
samheten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För psykologexamen ska studenten
� visa förmåga att fortlöpande utveckla självkännedom och empatisk för-
måga,
10
SFS 2017:857
� visa fördjupad förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbe-
dömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
� visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och
utvecklingsarbete,
� visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter och
deras närstående, och
� visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fort-
löpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För psykologexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha full-
gjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.
�vrigt
För psykologexamen ska också de preciserade krav gälla som varje högskola
själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
Tandläkarexamen
Omfattning
Tandläkarexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 300
högskolepoäng.
Mål
För tandläkarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som
krävs för behörighet som tandläkare.
Kunskap och förståelse
För tandläkarexamen ska studenten
� visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt
forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan veten-
skap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
� visa fördjupad kunskap om och förståelse för sambandet mellan patien-
tens orala hälsotillstånd och hans eller hennes allmänna hälsotillstånd och
medicinska tillstånd samt andra bakomliggande faktorer,
� visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer,
� visa kunskap om och förståelse för produkter och material som används
inom tandvården och deras påverkan på allmänhälsa, munhälsa och miljö,
� visa kunskap om ekonomi och organisation som är av betydelse för tand-
vården, och
� visa kunskap om relevanta författningar.
11
SFS 2017:857
Färdighet och förmåga
För tandläkarexamen ska studenten
� visa förmåga att självständigt diagnostisera och behandla sjukdomar och
anomalier i tänder, munhåla, käkar och omgivande vävnader hos patienter i
olika åldrar och med olika behov,
� visa förmåga att initiera och genomföra hälsofrämjande och förebyg-
gande arbete inom tandvården för såväl individer som grupper av patienter,
� visa fördjupad förmåga att planera, leda, samordna och utveckla tand-
vårdsarbete,
� visa förmåga att utvärdera odontologisk vård, varvid särskild vikt läggs
vid kvalitetssäkring,
� visa fördjupad förmåga till lagarbete och samverkan med samtliga perso-
nalgrupper inom tandvården, liksom med andra yrkesgrupper inom vård och
omsorg, och
� visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda
relevant information samt att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, före-
teelser och frågeställningar inom det odontologiska området.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För tandläkarexamen ska studenten
� visa självkännedom och empatisk förmåga,
� visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar
utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt
beaktande av de mänskliga rättigheterna,
� visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt och därmed värna om
och respektera patientens behov, och
� visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fort-
löpande utveckla sin kompetens.
Självständigt arbete (examensarbete)
För tandläkarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha full-
gjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.
�vrigt
För tandläkarexamen ska också de preciserade krav gälla som varje högskola
själv bestämmer inom ramen för kraven i denna examensbeskrivning.
EXAMINA P�& GRUNDNIV�& ELLER AVANCERAD NIV�&
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2017