SFS 2017:870 Förordning om länsstyrelsernas krisberedskap och uppgifter vid höjd beredskap
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om l�nsstyrelsernas krisberedskap och uppgifter
vid h�jd beredskap;
utf�rdad den 14 september 2017.
Regeringen f�reskriver f�ljande.
Inledande best�mmelser
1 �
Denna f�rordning inneh�ller best�mmelser om l�nsstyrelsernas kris-
beredskap och deras uppgifter vid h�jd beredskap.
Ytterligare best�mmelser finns bl.a. i f�rordningen (2015:1052) om kris-
beredskap och bevakningsansvariga myndigheters �tg�rder vid h�jd bered-
skap och i f�rordningen (2015:1053) om totalf�rsvar och h�jd beredskap.
Krisberedskap
2 �
L�nsstyrelsen ska ha en tj�nsteman i beredskap med uppgift att initiera
och samordna det inledande arbetet f�r att uppt�cka, verifiera, larma och in-
formera vid allvarliga kriser som ber�r l�net.
3 �
L�nsstyrelsen ska ha f�rm�ga att vid en allvarlig kris, som ber�r l�net
eller medf�r behov av samverkan med kommuner eller andra akt�rer, om-
g�ende kunna uppr�tta en ledningsfunktion f�r bl.a. samordning och informa-
tion.
4 �
L�nsstyrelsen ska vara sammanh�llande f�r krisberedskapen inom sitt
geografiska omr�de samt f�re, under och efter en kris verka f�r samordning
och gemensam inriktning av de �tg�rder som beh�ver vidtas.
L�nsstyrelsen ska s�rskilt
1. ansvara f�r att en samlad regional l�gesbild sammanst�lls vid krissitua-
tioner,
2. st�dja de akt�rer som �r ansvariga f�r krisberedskapen i l�net n�r det
g�ller planering, risk- och s�rbarhetsanalyser samt utbildning och �vning,
3. ha ett regionalt r�d f�r krisberedskap och skydd mot olyckor, i vilket re-
presentanter f�r l�nsstyrelsen och ber�rda akt�rer i krishanteringssystemet
b�r ing�, f�r att skapa n�dv�ndig samordning,
4. uppr�tta regionala risk- och s�rbarhetsanalyser som ska kunna anv�ndas
som underlag f�r egna och andra ber�rda akt�rers krisberedskaps�tg�rder,
SFS 2017:870
Utkom fr�n trycket
den 26 september 2017
2
SFS 2017:870
5. f�lja upp kommunernas till�mpning av lagen (2006:544) om kommuners
och landstings �tg�rder inf�r och vid extraordin�ra h�ndelser i fredstid och
h�jd beredskap,
6. �rligen till Myndigheten f�r samh�llsskydd och beredskap rapportera
vilka beredskapsf�rberedelser som kommuner och landsting vidtagit och
samtidigt redovisa en bed�mning av effekten av de vidtagna f�rberedelserna,
och
7. verka f�r att den verksamhet som ber�rda akt�rer bedriver inom l�net
avseende krisberedskap bidrar till att en grundl�ggande f�rm�ga till civilt f�r-
svar uppn�s.
H�jd beredskap
5 �
�r Sverige i krig, ska 611 �� i denna f�rordning till�mpas. D� ska be-
st�mmelserna i f�rordningen (2017:868) med l�nsstyrelseinstruktion till�m-
pas bara i den utstr�ckning som de �r f�renliga med vad som s�gs i 611 ��.
�r Sverige inte i krig, ska 611 �� till�mpas bara i den utstr�ckning som
regeringen beslutar s�rskilt.
6 �
L�nsstyrelsen ska som h�gsta civila totalf�rsvarsmyndighet inom l�net
verka f�r att st�rsta m�jliga f�rsvarseffekt uppn�s.
L�nsstyrelsen ska s�rskilt
1. samordna de civila f�rsvars�tg�rderna,
2. verka f�r att s�dan verksamhet hos civila myndigheter och andra civila
organ som har betydelse f�r f�rsvarsanstr�ngningarna bedrivs med en enhet-
lig inriktning,
3. i samr�d med F�rsvarsmakten verka f�r att det civila och det milit�ra
f�rsvaret samordnas, och
4. verka f�r att l�nets tillg�ngar f�rdelas och utnyttjas s� att f�rsvars-
anstr�ngningarna fr�mjas.
7 �
En l�nsstyrelse f�r meddela f�reskrifter om verksamheten hos andra re-
gionala eller lokala civila myndigheter med statliga f�rvaltningsuppgifter
inom l�net om den bed�mer det n�dv�ndigt f�r samordningen av f�rsvars-
anstr�ngningarna.
S�dana f�reskrifter f�r dock inte meddelas f�r riksdagens myndigheter.
8 �
L�nsstyrelsen ska p� alla s�tt f�rs�ka uppr�tth�lla f�rbindelse med rege-
ringen, centrala myndigheter och l�nsstyrelserna i angr�nsande l�n.
9 �
F�reskrifter om l�nsstyrelsens befogenheter i vissa fall n�r f�rbindelsen
har avbrutits med regeringen finns i lagen (1988:97) om f�rfarandet hos kom-
munerna, f�rvaltningsmyndigheterna och domstolarna under krig eller krigs-
fara m.m. och i f�rordningen (1988:1215) om f�rfarandet hos kommunerna,
f�rvaltningsmyndigheterna och domstolarna under krig eller krigsfara m.m.
I s�dana fall ska l�nsstyrelsen sj�lvst�ndigt genomf�ra de �tg�rder som be-
h�vs f�r den civila f�rsvarsverksamheten och till st�d f�r det milit�ra f�rsva-
ret.
10 �
L�nsstyrelsen f�r �verl�ta �t en kommunal myndighet att i ett visst
�rende eller i vissa grupper av �renden p� eget ansvar meddela beslut eller
3
SFS 2017:870
genomf�ra �tg�rder som annars skulle vara l�nsstyrelsens uppgift, om f�re-
skrifter i lag inte hindrar det.
11 �
Om l�nsstyrelsen anser det n�dv�ndigt att besluta om en �tg�rd som
det saknas medel f�r, och regeringens beslut inte kan avvaktas, f�r l�nsstyrel-
sen sj�lv tillhandah�lla de medel som beh�vs.
En s�dan utbetalning ska anm�las till regeringen s� snart som m�jligt.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 november 2017.
P� regeringens v�gnar
ARDALAN SHEKARABI
Magnus Bengtson
(Finansdepartementet)
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2017