1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Utfärdad den 20 juni 2018
Enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 1 § marknadsföringslagen (2008:486)
ska ha följande lydelse.
1 §2 Denna lag har till syfte att främja konsumenternas och näringslivets
intressen i samband med marknadsföring av produkter och att motverka
marknadsföring som är otillbörlig mot konsumenter och näringsidkare.
Bestämmelser om marknadsföring finns bl.a. i
�
socialförsäkringsbalken,
�
tobakslagen (1993:581),
�
lotterilagen (1994:1000),
�
sjölagen (1994:1009),
�
lagen (1995:1571) om insättningsgaranti,
�
lagen (1996:1006) om valutaväxling och annan finansiell verksamhet,
�
lagen (1996:1118) om marknadsföring av kristallglas,
�
lagen (1999:158) om investerarskydd,
�
lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informations-
samhällets tjänster,
�
lagen (2004:46) om värdepappersfonder,
�
lagen (2004:299) om inlåningsverksamhet,
�
prisinformationslagen (2004:347),
�
lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler,
�
försäkringsavtalslagen (2005:104),
�
lagen (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet,
�
lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden,
�
lagen (2010:510) om lufttransporter,
�
radio- och tv-lagen (2010:696),
�
lagen (2010:751) om betaltjänster,
�
alkohollagen (2010:1622),
�
konsumentkreditlagen (2010:1846),
�
lagen (2011:914) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende
eller långfristig semesterprodukt,
�
lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder,
�
lagen (2013:1054) om marknadsföring av modersmjölksersättning och
tillskottsnäring,
�
lagen (2014:1344) med kompletterande bestämmelser till EU:s tåg-,
fartygs- och busspassagerarförordningar,
�
lagen (2015:671) om alternativ tvistlösning i konsumentförhållanden,
1
Prop. 2017/18:216, bet. 2017/18:FiU45, rskr. 2017/18:427.
2
Senaste lydelse 2018:1220.
SFS 2018:1227
Publicerad
den 28 juni 2018
2
SFS 2018:1227
�
lagen (2015:953) om kollektivtrafikresenärers rättigheter,
�
lagen (2016:415) om förmedlingsavgifter för kortbaserade betalnings-
transaktioner,
�
lagen (2016:915) om krav på installationer för alternativa drivmedel,
�
lagen (2017:425) om elektroniska cigaretter och påfyllningsbehållare,
�
paketreselagen (2018:1217), och
�
lagen (2018:1219) om försäkringsdistribution.
Denna lag träder i kraft den 1 oktober 2018.
På regeringens vägnar
PER BOLUND
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)