SFS 2018:1518 Förordning om ändring i förordningen (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i f�rordningen (2008:1002) med instruktion
f�r Myndigheten f�r samh�llsskydd och beredskap
Utf�rdad den 16 augusti 2018
Regeringen f�reskriver i fr�ga om f�rordningen (2008:1002) med instruk-
tion f�r Myndigheten f�r samh�llsskydd och beredskap
dels att 1, 5, 7, 10, 13 och 15 �� samt rubrikerna n�rmast f�re 7 och 13 ��
ska ha f�ljande lydelse,
dels att det ska inf�ras fem nya paragrafer, 6, 9 a och 18 b18 d ��, av
f�ljande lydelse.
1 � Myndigheten f�r samh�llsskydd och beredskap har ansvar f�r fr�gor
om skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt f�rsvar, i den utstr�ckning
inte n�gon annan myndighet har ansvaret. Ansvaret avser �tg�rder f�re,
under och efter en olycka, kris, krig eller krigsfara.
Myndigheten ska
1. utveckla och st�dja arbetet med civilt f�rsvar,
2. utveckla och st�dja samh�llets beredskap mot olyckor och kriser och
vara p�drivande i arbetet med f�rebyggande och s�rbarhetsreducerande
�tg�rder,
3. arbeta med och verka f�r samordning mellan ber�rda samh�llsakt�rer
f�r att f�rebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig och
krigsfara,
4. bidra till att minska konsekvenser av olyckor, kriser, krig och krigsfara,
5. f�lja upp och utv�rdera samh�llets arbete med krisberedskap och civilt
f�rsvar,
6. se till att utbildning och �vningar kommer till st�nd inom myndighetens
ansvarsomr�de, och
7. f�retr�da det civila f�rsvaret p� central niv� i fr�gor som har betydelse
f�r avv�gningen mellan civila och milit�ra behov av samh�llets resurser om
inte n�got annat f�ljer av annan f�rfattning.
5 � Myndigheten ska se till att utbildning inom krisberedskap och f�r civilt
f�rsvar tillhandah�lls. Myndigheten ska dessutom genomf�ra �vningar inom
sitt ansvarsomr�de. Myndigheten ska vid behov st�dja Regeringskansliet i
dess utbildnings- och �vningsverksamhet inom krisberedskap och f�r civilt
f�rsvar.
Vidare ska myndigheten se till att ledningsmetoder och st�dsystem f�r
r�ddningstj�nst, krishantering och civilt f�rsvar samt materiel f�r r�ddnings-
tj�nst och krishantering utvecklas och tillhandah�lls.
SFS
2018:1518
Publicerad
den
21 augusti 2018
2
SFS
2018:1518
6 �1 Myndigheten ska st�dja ber�rda akt�rer i planeringen f�r civilt f�r-
svar. Myndigheten ska s�rskilt verka f�r att akt�rerna samordnar planer-
ingen samt f�r att samordning sker i f�rh�llande till det milit�ra f�rsvaret.
Myndigheten ska se till att n�dv�ndiga �tg�rder vidtas inom befolknings-
skyddet.
Samordning och st�d vid olyckor och kriser samt vid h�jd beredskap
7 � Myndigheten ska ha f�rm�gan att bist� med st�dresurser i samband
med allvarliga olyckor och kriser och vid h�jd beredskap.
Myndigheten ska st�dja ber�rda myndigheters samordning av �tg�rder
vid en kris eller h�jd beredskap. Myndigheten ska se till att ber�rda akt�rer
under s�dana f�rh�llanden, n�r det g�ller krishantering och civilt f�rsvar, f�r
tillf�lle att
1. samordna �tg�rder,
2. samordna information till allm�nhet och media,
3. effektivt anv�nda samh�llets samlade resurser och internationella
f�rst�rkningsresurser, och
4. samordna st�det till centrala, regionala och lokala organ i fr�ga om
information och l�gesbilder.
Myndigheten ska ha f�rm�gan att bist� Regeringskansliet med underlag
och information i samband med allvarliga olyckor och kriser. Denna f�r-
m�ga ska ocks� finnas under h�jd beredskap.
9 a � Myndigheten f�r inom sitt verksamhetsomr�de ing� en internationell
�verenskommelse
1. med en utl�ndsk myndighet, en mellanfolklig organisation eller ett EU-
organ om projektsamarbete som helt eller delvis finansieras av medel ur
Europeiska unionens gemensamma budget,
2. med anledning av behov direkt h�nf�rliga till genomf�randet av en
s�dan internationell insats som avses i 8 och 9 �� och som myndigheten
deltar i, och
3. med anledning av behov som �r direkt h�nf�rliga till genomf�randet av
en utbildning eller �vning som syftar till att st�rka myndighetens insats-
beredskap.
En �verenskommelse enligt f�rsta stycket f�r inte ing�s av myndigheten
om �verenskommelsen kr�ver riksdagens eller Utrikesn�mndens med-
verkan. Innan en �verenskommelse enligt f�rsta stycket 1 ing�s ska Regerings-
kansliet (Justitiedepartementet) underr�ttas.
10 � Myndigheten ska s�v�l omr�desvis som p� en �vergripande sam-
h�llsniv� f�lja upp och utv�rdera krisberedskap och civilt f�rsvar och bed�ma
om vidtagna �tg�rder f�tt �nskad effekt.
Myndigheten ska kunna g�ra en samlad bed�mning av olycksutveck-
lingen och det s�kerhetsarbete som �r kopplat till denna.
J�mst�lldhet
13 � Myndigheten ska s�kerst�lla att ett j�mst�lldhetsperspektiv integreras
i verksamhetsplanering, genomf�rande, uppf�ljning och rapportering av
verksamheten och verka i enlighet med F�renta nationernas s�kerhetsr�ds
resolutioner 1325 (2000) och 1820 (2008) om kvinnor, fred och s�kerhet.
Resolutionerna och j�mst�lldhetsperspektivet ska s�rskilt beaktas vid
1 Tidigare 6 � upph�vd genom 2010:1901.
3
SFS
2018:1518
utbildnings- och �vningsverksamhet enligt 5 � samt vid planering, genom-
f�rande och utv�rdering av insatser enligt 7 och 8 ��.
15 � Myndigheten ska tillsammans med andra ber�rda akt�rer verka f�r
att skapa en sammanh�llen information om skydd mot olyckor, kris-
beredskap och totalf�rsvar samt om s�kerhetspolitik. Myndigheten ska vidare
st�rka samh�llets f�rm�ga att hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig
och krigsfara genom samverkan med organisationer som har uppgifter inom
krisberedskapsomr�det och civilt f�rsvar.
Myndigheten ska st�dja medief�retagens beredskapsplanering.
18 b � Myndigheten ska vara nationell kontaktpunkt f�r Galileosystemets
larmkedja i Sverige.
18 c � Myndigheten ska vara nationell kontaktpunkt i Sverige enligt
Unescos mellanstatliga oceanografiska kommissions tsunamiprogram
(Tsunami National Contact). Myndigheten ska samordna sitt arbete med
Sveriges meteorologiska och hydrologiska institut (SMHI).
18 d � Myndigheten ska ut�va tillsyn �ver och kontroll av att �tagandena
i alarmeringsavtalet mellan staten och SOS Alarm Sverige AB uppfylls.
Myndigheten ska �rligen l�mna en rapport till regeringen d�r det utf�rda
tillsyns- och kontrollarbetet redovisas.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 oktober 2018.
P� regeringens v�gnar
MORGAN JOHANSSON
Karin Erlingsson
(Justitiedepartementet)