SFS 2018:1684 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (2008:486)
Utf�rdad den 15 november 2018
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs att 18 � marknadsf�ringslagen
(2008:486) ska ha f�ljande lydelse.
18 � En n�ringsidkare f�r i sin reklam direkt eller indirekt peka ut en annan
n�ringsidkare eller dennes produkter bara om j�mf�relsen
1. inte �r vilseledande,
2. avser produkter som svarar mot samma behov eller �r avsedda f�r
samma �ndam�l,
3. p� ett objektivt s�tt avser v�sentliga, relevanta, kontrollerbara och
utm�rkande egenskaper hos produkterna,
4. inte medf�r f�rv�xling mellan n�ringsidkaren och en annan n�rings-
idkare eller mellan deras produkter, varum�rken, f�retagsnamn eller andra
k�nnetecken,
5. inte misskrediterar eller �r neds�ttande f�r en annan n�ringsidkares
verksamhet, f�rh�llanden, produkter, varum�rken, f�retagsnamn eller andra
k�nnetecken,
6. i fr�ga om varor med ursprungsbeteckning alltid avser varor med
samma beteckning,
7. inte drar otillb�rlig f�rdel av en annan n�ringsidkares renomm� som �r
f�rknippat med n�ringsidkarens varum�rke, f�retagsnamn eller andra k�nne-
tecken eller varans ursprungsbeteckning, och
8. inte framst�ller en produkt som en imitation eller kopia av en produkt
som har ett skyddat varum�rke eller f�retagsnamn.
Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 2019.
P� regeringens v�gnar
PER BOLUND
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)
1 Prop. 2017/18:267, bet. 2018/19:NU5, rskr. 2018/19:14.
SFS
2018:1684
Publicerad
den
20 november 2018