SFS 2018:605 Lag om ändring i riksdagsordningen
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i riksdagsordningen
Utf�rdad den 24 maj 2018
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs att 3 kap. 4 �, 13 kap. 3, 6, 13, 15, 17 och
20 �� och 14 kap. 2 � och till�ggsbest�mmelserna 8.4.1 och 8.4.2 riksdags-
ordningen ska ha f�ljande lydelse.
3 kap.
4 � Riksdagen ska, enligt 4 kap. 2 � regeringsformen, v�lja en talman samt
en f�rste, en andre och en tredje vice talman. De v�ljs var f�r sig i nu n�mnd
ordning. Valen g�ller till valperiodens slut.
Om det bara finns en nominerad kandidat ska valet genomf�ras med
acklamation.
Om det finns fler �n en nominerad kandidat, och valet av talman sker med
slutna sedlar enligt best�mmelserna i 12 kap., �r den vald som f�r mer �n
h�lften av r�sterna. Om en s�dan r�st�vervikt inte uppn�s ska ett nytt val
genomf�ras. Om inte heller d� n�gon f�r mer �n h�lften av r�sterna ska ett
tredje val genomf�ras mellan de tv� som vid den andra omr�stningen fick
flest r�ster. Vid den tredje omr�stningen �r den vald som f�r de flesta r�sterna.
8 kap.
8.4.1
Talmannen best�mmer efter samr�d med statsr�det vid vilket sammantr�de
svaret ska l�mnas. Om svaret inte kan l�mnas inom den tid som anges i 4 �
f�rsta stycket ska talmannen �ven samr�da med interpellanten innan tal-
mannen best�mmer vid vilket sammantr�de svaret ska l�mnas.
Utkastet till svar p� en interpellation f�r g�ras tillg�ngligt f�r ledam�terna
i f�rv�g.
8.4.2
Ett anf�rande f�r besvarande av en interpellation f�r vara h�gst sex minuter.
Statsr�det kan d�rut�ver f� ordet f�r ytterligare tre anf�randen, varav de tv�
f�rsta f�r vara h�gst fyra minuter vartdera och det tredje h�gst tv� minuter.
Interpellanten kan f� ordet f�r h�gst tre anf�randen, varav de tv� f�rsta
f�r vara h�gst fyra minuter vartdera och det tredje h�gst tv� minuter.
Andra talare kan f� ordet f�r h�gst tv� anf�randen, varav det f�rsta f�r
vara h�gst fyra minuter och det andra h�gst tv� minuter.
En talare ska anm�la sig senast under f�rsta omg�ngen.
1 Framst. 2017/18:RS5, bet. 2017/18:KU26, rskr. 2017/18:282.
SFS
2018:605
Publicerad
den
31 maj 2018
2
SFS
2018:605
13 kap.
3 � Riksdagens ombudsm�n samt st�llf�retr�dande ombudsm�n v�ljs var
f�r sig. Vid val med slutna sedlar till�mpas samma f�rfarande som vid val av
talman enligt 3 kap. 4 � tredje stycket.
Valet av en ombudsman g�ller fr�n valet eller den senare tidpunkt som
riksdagen best�mmer till dess att ett nytt val har genomf�rts under fj�rde
�ret d�refter och den d� valde har tilltr�tt uppdraget. Valet ska aldrig g�lla
l�ngre �n till utg�ngen av det �ret.
Valet av en st�llf�retr�dande ombudsman g�ller f�r en tid av tv� �r fr�n
valet eller den senare tidpunkt som riksdagen best�mmer.
6 � Riksrevisorerna v�ljs var f�r sig. Vid val med slutna sedlar till�mpas
samma f�rfarande som vid val av talman enligt 3 kap. 4 � tredje stycket.
Valet av en riksrevisor g�ller fr�n valet eller den senare tidpunkt som
riksdagen best�mmer till dess att ett nytt val har genomf�rts under sjunde
�ret d�refter och den d� valde har tilltr�tt uppdraget. Valet ska aldrig g�lla
l�ngre �n till utg�ngen av det �ret. En riksrevisor kan inte v�ljas om.
13 � Riksdagen ska v�lja en valpr�vningsn�mnd och till n�mnden v�lja
ordf�rande och ledam�ter enligt best�mmelserna i 3 kap. 12 � regerings-
formen.
Riksdagen v�ljer s�rskilt en ers�ttare f�r ordf�randen. Best�mmelserna i
3 kap. 12 � regeringsformen om ordf�randen till�mpas ocks� p� ers�ttaren.
Vid val med slutna sedlar av ordf�randen eller ers�ttare f�r ordf�randen
till�mpas samma f�rfarande som vid val av talman enligt 3 kap. 4 � tredje
stycket.
15 � Riksdagens arvodesn�mnd best�r av en ordf�rande och tv� andra
ledam�ter. De v�ljs var f�r sig av riksdagen efter ett ordinarie val till riks-
dagen f�r tiden till dess att ett nytt val till n�mnden har �gt rum. Suppleanter
ska inte utses.
Riksdagen v�ljer s�rskilt en ers�ttare f�r ordf�randen. Valet av ers�ttare
g�ller f�r samma tid som f�r ordf�randen.
17 � Riksdagens �verklaganden�mnd best�r av en ordf�rande, som ska
vara eller ha varit ordinarie domare och inte vara ledamot av riksdagen, och
fyra andra ledam�ter, valda inom riksdagen. Ordf�randen v�ljs s�rskilt. Val
till �verklaganden�mnden avser riksdagens valperiod.
F�r ordf�randen ska det finnas en ers�ttare. Best�mmelser om ordf�randen
ska till�mpas �ven p� ers�ttaren.
Vid val med slutna sedlar av ordf�randen eller ers�ttare f�r ordf�randen i
�verklaganden�mnden till�mpas samma f�rfarande som vid val av talman
enligt 3 kap. 4 � tredje stycket.
20 � Om val av riksf�rest�ndare, vice riksf�rest�ndare eller en person som
ska tj�nstg�ra som tillf�llig riksf�rest�ndare enligt 5 kap. 5 och 7 �� regerings-
formen ska ske med slutna sedlar, till�mpas f�rfarandet som g�ller f�r val av
talman enligt 3 kap. 4 � tredje stycket. Valet g�ller till dess riksdagen beslutar
annat.
3
SFS
2018:605
14 kap.
2 � Riksdagsf�rvaltningen ska ge st�d till arbetet i kammaren, utskotten och
EU-n�mnden samt bist� riksdagens ledam�ter och organ med sakuppgifter
f�r riksdagsarbetet.
Riksdagsf�rvaltningen ska d�rut�ver, n�r det g�ller riksdagen och riks-
dagens myndigheter, i den omfattning riksdagen best�mmer
1. ansvara f�r centrala f�rhandlingar med de fackliga organisationerna samt
f�retr�da riksdagens myndigheter i s�dana tvister,
2. uppr�tta f�rslag till anslag p� statens budget, dock inte f�r Riksrevisionen,
3. i �vrigt handl�gga fr�gor om f�rvaltningen inom riksdagen och fr�gor
om f�rvaltning av ekonomisk natur inom riksdagens myndigheter, utom Riks-
banken,
4. besluta om f�reskrifter och allm�nna r�d i s�dana fr�gor som avses i
13, och
5. besluta om f�reskrifter och allm�nna r�d om registrering och gallring
av allm�nna handlingar samt arkiv- och dokumenthantering.
Denna lag tr�der i kraft den 1 september 2018.
P� regeringens v�gnar
STEFAN L�FVEN
MORGAN JOHANSSON
(Justitiedepartementet)