1
Svensk författningssamling
Förordning
om miljökompensation för godstransporter på järnväg
Utfärdad den 31 maj 2018
Regeringen föreskriver följande.
Inledande bestämmelser
1 § För att stärka järnvägens konkurrenskraft och bidra till en över-
flyttning av godstransporter från väg till järnväg får Trafikverket, om det
finns medel för ändamålet och i enlighet med bestämmelserna i denna
förordning, ge miljökompensation för godstransporter som utförs på järnväg
i Sverige.
2 § Denna förordning är meddelad med stöd av 8 kap. 7 § regerings-
formen.
Mottagare, fördelningsgrunder och villkor
3 § Miljökompensation får ges till fysiska eller juridiska personer som
enligt 5 kap. 2 § järnvägslagen (2004:519) har rätt att utföra eller organisera
trafik på svenska järnvägsnät.
4 § Miljökompensation ges som bidrag för redan utfört godstransport-
arbete på svenska järnvägsnät.
5 § Miljökompensation ges till en mottagare för dennes andel av det totala
utförda transportarbetet på järnväg som samtliga stödberättigade har
redovisat till Trafikverket enligt 8 § för en viss angiven period. Transport-
arbete beräknas som mängden av transporterat gods mätt i ton multiplicerat
med sträckan i kilometer som godset transporterats i Sverige.
6 § Miljökompensation får aldrig, enskilt eller tillsammans med annat
statligt stöd, ges med ett belopp som överskrider det gränsvärde som framgår
av punkt 107 b i Europeiska kommissionens meddelande Gemenskapens
riktlinjer för statligt stöd till järnvägsföretag (2008/C 184/07).
7 § För att syftet med miljökompensation enligt 1 § ska uppnås, ska
beviljad kompensation avspeglas i det pris som köparen av godstransport-
tjänsten betalar.
Ansökningsförfarandet
8 § En ansökan om miljökompensation ska för varje kalenderhalvår ges in
till Trafikverket som prövar ansökan. Ansökan ska innehålla de uppgifter
SFS 2018:675
Publicerad
den 8 juni 2018
SFS
2
som Trafikverket bestämmer. Den som undertecknar ansökan ska försäkra
riktigheten av de uppgifter som lämnas.
9 § Ansökan om miljökompensation för kalenderhalvåret 1 januari�30 juni
ska ha kommit in till Trafikverket senast den 15 augusti samma år och
ansökan om miljökompensation för kalenderhalvåret 1 juli�31 december ska
ha kommit in till Trafikverket senast den 15 februari året därpå.
Om sökanden visar att ansökan inte har kunnat lämnas in inom den
angivna tiden på grund av synnerliga skäl, får ansökan tas upp även om den
har kommit in senare.
10 § Den som ansöker om miljökompensation är skyldig att på begäran av
Trafikverket lämna de uppgifter som behövs för prövningen av frågan om
miljökompensation. Ansökan får avslås om sökanden inte har lämnat de
begärda uppgifterna.
11 § En ansökan om miljökompensation får inte beviljas en sökande som
har skulder för svenska skatter eller avgifter hos Kronofogdemyndigheten
eller som är i likvidation eller försatt i konkurs.
Hinder mot utbetalning
12 § Miljökompensation får inte betalas ut till den som är föremål för
betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som
förklarar ett stöd olagligt och oförenligt med den inre marknaden.
13 § Trafikverket får besluta att miljökompensation helt eller delvis inte
ska betalas ut om
1. mottagaren har fått miljökompensation genom att lämna oriktiga eller
ofullständiga uppgifter och på så sätt förorsakat att kompensationen har
bestämts felaktigt eller med för högt belopp, eller
2. miljökompensation av något annat skäl har beslutats felaktigt eller med
för högt belopp och mottagaren borde ha insett detta.
�&terbetalning
14 § Den som har mottagit miljökompensation är återbetalningsskyldig
om det finns grund för det enligt 13 §. Trafikverket får i dessa fall helt eller
delvis kräva tillbaka miljökompensationen tillsammans med ränta enligt
räntelagen (1975:635).
Om ett belopp som har krävts tillbaka med stöd av första stycket inte
betalas i rätt tid, ska dröjsmålsränta enligt 6 § räntelagen tas ut på beloppet.
Om det finns särskilda skäl får dock Trafikverket besluta att helt eller delvis
befria den betalningsskyldige från kravet på ränta.
Uppföljning
15 § Trafikverket ska före utgången av 2020 följa upp att syftet med
miljökompensationen tillgodoses.
Den som beviljats miljökompensation är skyldig att på begäran av
Trafikverket lämna de uppgifter som behövs för uppföljningen.
Rapporteringsskyldighet m.m.
16 § Bestämmelser om offentliggörande, rapportering och registerföring
finns i 12 a § lagen (2013:388) om tillämpning av Europeiska unionens
2018:675
SFS
3
statsstödsregler och i förordningen (2016:605) om tillämpning av Europeiska
unionens statsstödsregler.
Bemyndigande
17 § Trafikverket får meddela föreskrifter om verkställigheten av denna
förordning.
�verklagande
18 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om över-
klagande till allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut än beslut enligt 12
och 13 §§ får dock inte överklagas.
1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2018.
2. Miljökompensation lämnas dock för tid från och med den 1 januari
2018.
På regeringens vägnar
TOMAS ENEROTH
Jonas Ragell
(Näringsdepartementet)
2018:675