SFS 2019:83 Kustbevakningsförordning
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Kustbevakningsf�rordning
Utf�rdad den 28 februari 2019
Regeringen f�reskriver f�ljande.
1 � Denna f�rordning inneh�ller best�mmelser som kompletterar kust-
bevakningslagen (2019:32).
Ytterligare best�mmelser om Kustbevakningen finns i f�rordningen
(2007:853) med instruktion f�r Kustbevakningen.
Ledning av verksamheten
2 � Den som i f�rh�llande till n�gon annan leder och ansvarar f�r viss
operativ verksamhet �r f�rman f�r honom eller henne.
Det ska av arbetsordningen eller av order framg� vem som �r f�rman vid
den verksamhet som kustbevakningstj�nstem�n utf�r gemensamt. I annat
fall �r den som har den h�gsta befattningen f�rman. Om flera kustbevak-
ningstj�nstem�n har lika h�ga befattningar �r det den som har haft befatt-
ningen l�ngst tid som �r f�rman. Om de har haft befattningen lika l�nge �r
det den som �r �ldst.
Vad som anges i f�rsta och andra styckena p�verkar inte f�rmannens s�r-
skilda uppgifter och ansvar till f�ljd av n�gon annan reglering.
Brott som ing�r i den direkta brottsbek�mpningen
3 � Kustbevakningens direkta brottsbek�mpning omfattar, ut�ver vad som
framg�r av 3 kap. 2 � kustbevakningslagen (2019:32), �ven brott som r�r
sj�trafik och sj�s�kerhet i
a) kung�relsen (1970:344) om kompetenskrav f�r f�rare av st�rre fritids-
b�tar,
b) f�rordningen (1974:235) om tillst�nd till sj�fart i inrikes trafik med
utl�ndskt fartyg m.m.,
c) 7 kap. 7 � fartygsregisterf�rordningen (1975:927),
d) f�rordningen (1975:929) med vissa best�mmelser om fartygs identi-
fiering,
e) f�rordningen (1982:569) om lotsning m.m.,
f) 5 kap. 1 � sj�trafikf�rordningen (1986:300),
g) sv�varfartsf�rordningen (1986:305),
h) f�rordningen (1993:1053) om anv�ndningen av vattenskoter, och
i) f�rordningen (1998:1355) om trafik med h�ghastighetsfartyg.
Beh�righetskrav
4 � De befogenheter som en kustbevakningstj�nsteman har enligt kust-
bevakningslagen (2019:32) f�r ut�vas av en kustbevakningstj�nsteman som
SFS
2019:83
Publicerad
den
6 mars 2019
2
SFS
innehar en befattning som �r f�renad med s�dan beh�righet och som har
genomg�tt den utbildning som �r f�reskriven av Kustbevakningen.
5 � Beslut om att inleda f�runders�kning och andra beslut av unders�k-
ningsledaren f�r fattas av en tj�nsteman som Kustbevakningen utser och
som har genomg�tt den utbildning som �r f�reskriven av Kustbevakningen.
Skyldigheter i anst�llningen
Kontakter med allm�nheten
6 � En kustbevakningstj�nsteman ska i kontakter med allm�nheten, utifr�n
omst�ndigheter och situation, agera s� h�nsynsfullt som m�jligt, visa
beh�rskning och upptr�da p� ett s�tt som inger f�rtroende.
Legitimation
7 � En kustbevakningstj�nsteman ska under tj�nstg�ringen kunna legiti-
mera sig med tj�nstekort, om inte s�rskilda sk�l talar emot det.
Rapporteringsskyldighet
8 � Best�mmelser om rapporteringsskyldighet i fr�ga om brottsbek�m-
pande och ordningsh�llande verksamhet finns i 3 kap. 1719 ��, 4 kap. 6 �
och 5 kap. 12 � kustbevakningslagen (2019:32).
9 � Om n�gon skadas till f�ljd av en kustbevakningstj�nstemans ingri-
pande ska kustbevakningstj�nstemannen, om skadan inte �r obetydlig, s�
snart den skadade tagits om hand f�r v�rd anm�la det intr�ffade till sin
f�rman.
10 � En kustbevakningstj�nsteman ska underr�tta sin n�rmaste f�rman om
s�dana f�rh�llanden som r�r arbetet och som f�rmannen b�r k�nna till.
Anv�ndning av skjutvapen
11 � Om det uppst�r en n�dv�rnssituation enligt 24 kap. 1 � brottsbalken
f�r en kustbevakningstj�nsteman, med de begr�nsningar som f�ljer av 12 �,
anv�nda skjutvapen under f�ruts�ttning att det �r f�rsvarligt, med h�nsyn till
det v�ld eller hot om v�ld som kustbevakningstj�nstemannen m�ter och till
omst�ndigheterna i �vrigt.
12 � Innan en kustbevakningstj�nsteman anv�nder skjutvapen ska kust-
bevakningstj�nstemannen s�rskilt beakta risken f�r att utomst�ende skadas.
Skottlossning inom ett omr�de d�r m�nga m�nniskor bor eller vistas ska s�
l�ngt det �r m�jligt undvikas.
Kustbevakningstj�nstemannen ska innan skott avlossas ge en tydlig var-
ning genom tillrop, om en s�dan varning inte �r obeh�vlig. Om kust-
bevakningstj�nstemannen m�ste anv�nda skjutvapen ska han eller hon, n�r
omst�ndigheterna inte kr�ver n�got annat, f�rst avlossa varningsskott.
N�r skott avlossas mot en person ska kustbevakningstj�nstemannen efter-
str�va att endast tillf�lligt oskadligg�ra personen.
13 � N�r en kustbevakningstj�nsteman har anv�nt skjutvapen ska kust-
bevakningstj�nstemannen l�mna en rapport om h�ndelsen.
2019:83
3
SFS
R�tt att meddela f�reskrifter
14 � Kustbevakningen f�r meddela n�rmare f�reskrifter om
1. utbildning,
2. rapporteringsskyldighet,
3. dokumentation,
4. anv�ndning av skjutvapen och andra hj�lpmedel vid v�ldsanv�ndning,
5. legitimation, och
6. kl�dsel, utrustning och annat som kr�vs f�r enhetlighet i Kustbevak-
ningens arbete.
15 � Innan Kustbevakningen meddelar beslut om f�reskrifter som ber�r
en annan myndighet ska Kustbevakningen ge den myndigheten tillf�lle att
yttra sig.
1. Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 april 2019.
2. Genom f�rordningen upph�vs f�rordningen (1983:124) om Kustbevak-
ningens medverkan vid polisi�r �vervakning.
P� regeringens v�gnar
MIKAEL DAMBERG
Maria Lindeberg
(Justitiedepartementet)
2019:83