SFS 2019:161 Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i h�gskolef�rordningen (1993:100)
Utf�rdad den 21 mars 2019
Regeringen f�reskriver att bilaga 2 till h�gskolef�rordningen (1993:100)1
ska ha f�ljande lydelse.
1. Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 juli 2019.
2. F�rordningen till�mpas f�rsta g�ngen i fr�ga om utbildning som be-
drivs och l�karexamina som utf�rdas efter utg�ngen av juni 2021.
3. �ldre best�mmelser g�ller fortfarande f�r utbildning som bedrivs och
f�r l�karexamina som utf�rdas f�re den 1 juli 2021.
4. Den som f�re den 1 juli 2021 har p�b�rjat en utbildning till en l�kar-
examen enligt de �ldre best�mmelserna har r�tt att slutf�ra sin utbildning f�r
att f� en l�karexamen enligt de �ldre best�mmelserna, dock l�ngst till och
med utg�ngen av december 2029.
5. Den som f�re den 1 juli 2021 har antagits till en utbildning till en l�kar-
examen enligt de �ldre best�mmelserna men f�tt anst�nd till tid d�refter med
att p�b�rja utbildningen, ska anses ha antagits till en utbildning till en l�kar-
examen enligt de nya best�mmelserna.
P� regeringens v�gnar
MATILDA ERNKRANS
Eva Lenberg
(Utbildningsdepartementet)
1 F�rordningen omtryckt 1998:1003.
SFS
2019:161
Publicerad
den
27 mars 2019
2
SFS
2019:161
Bilaga 22
EXAMENSORDNING
4. Examensbeskrivningar
EXAMINA P� AVANCERAD NIV�
YRKESEXAMINA
L�karexamen
Omfattning
L�karexamen uppn�s efter att studenten fullgjort kursfordringar om 360 h�g-
skolepo�ng.
M�l
F�r l�karexamen ska studenten visa s�dan kunskap och f�rm�ga som kr�vs
f�r att f� beh�righet som l�kare.
Kunskap och f�rst�else
F�r l�karexamen ska studenten
visa s�v�l bred som f�rdjupad kunskap inom det medicinska omr�det,
visa kunskap om omr�dets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt
forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan
vetenskap och bepr�vad erfarenhet i yrkesut�vningen,
visa kunskap om grundl�ggande vetenskapliga metoder inom omr�det
och insikt i metodernas m�jligheter och begr�nsningar,
visa kunskap om etiska principer och deras till�mpning inom h�lso- och
sjukv�rden samt inom forsknings- och utvecklingsarbete,
visa kunskap om, och f�rst�else f�r f�rh�llanden i samh�llet som p�-
verkar h�lsan f�r individer och olika grupper ur ett nationellt och globalt
perspektiv,
visa kunskap om m�ns v�ld mot kvinnor och v�ld i n�ra relationer,
visa kunskap om h�lso- och sjukv�rdssystem i Sverige, inbegripet deras
organisation och styrning, och k�nnedom om s�dana system i andra l�nder
samt visa f�rst�else f�r strategier f�r likv�rdig tillg�ng till h�lso- och sjuk-
v�rd,
visa kunskap om patients�kerhet, kvalitet och prioriteringar i h�lso- och
sjukv�rden samt om metoder f�r att utv�rdera medicinsk verksamhet, och
visa kunskap om relevanta f�rfattningar.
F�rdighet och f�rm�ga
F�r l�karexamen ska studenten
visa f�rdjupad f�rm�ga till professionellt bem�tande av patienter och
deras n�rst�ende med respekt f�r patienternas och deras n�rst�endes integri-
tet, behov, kunskaper och erfarenheter,
2 Senaste lydelse 2018:1135.
3
SFS
2019:161
visa f�rm�ga att kritiskt och systematiskt integrera och anv�nda kun-
skap samt analysera och v�rdera komplexa f�reteelser, fr�gest�llningar och
situationer,
visa f�rm�ga att sj�lvst�ndigt diagnostisera och inleda behandling av
akuta livshotande tillst�nd,
visa f�rdjupad f�rm�ga att sj�lvst�ndigt diagnostisera de vanligaste
sjukdomstillst�nden ur patofysiologiskt och psykosocialt samt andra rele-
vanta perspektiv och i samverkan med patienten handl�gga dessa,
visa f�rm�ga att initiera och medverka i h�lsoinriktat och sjukdoms-
f�rebyggande arbete f�r enskilda och grupper samt att redog�ra f�r hur
s�dant arbete bedrivs p� samh�llsniv�,
visa f�rm�ga att muntligt och skriftligt kommunicera �tg�rder och
behandlingsresultat med ber�rda parter och dokumentera dessa i enlighet
med relevanta f�rfattningar,
visa f�rdjupad f�rm�ga att bidra till l�rande i olika grupper och att
genomf�ra handledande uppgifter,
visa f�rm�ga till ledarskap och interprofessionellt samarbete s�v�l inom
h�lso- och sjukv�rden som med professioner inom andra delar av samh�llet,
visa f�rm�ga att initiera, medverka i och genomf�ra f�rb�ttringsarbete
samt visa s�dan f�rdighet som kr�vs f�r att delta i forsknings- och utveck-
lingsarbete,
visa f�rdjupad f�rm�ga att p� vetenskaplig grund diskutera nya fakta,
f�reteelser och fr�gest�llningar inom det medicinska omr�det med olika
grupper samt att kritiskt granska, bed�ma och anv�nda relevant information,
och
visa f�rm�ga att anv�nda digitala verktyg inom s�v�l h�lso- och sjuk-
v�rden som forsknings- och utvecklingsarbete.
V�rderingsf�rm�ga och f�rh�llningss�tt
F�r l�karexamen ska studenten
visa f�rm�ga till sj�lvreflektion och empati samt till ett professionellt
f�rh�llningss�tt,
visa f�rm�ga till ett h�lsofr�mjande f�rh�llningss�tt med helhetssyn p�
patienten utifr�n ett vetenskapligt syns�tt och med s�rskilt beaktande av
etiska principer och de m�nskliga r�ttigheterna, och
visa f�rm�ga att identifiera sitt behov av att fortl�pande utveckla sin
kompetens och att ta ansvar f�r detta.
Sj�lvst�ndigt arbete (examensarbete)
F�r l�karexamen ska studenten inom ramen f�r kursfordringarna ha fullgjort
ett sj�lvst�ndigt arbete (examensarbete) om minst 30 h�gskolepo�ng.
�vrigt
F�r l�karexamen ska ocks� de preciserade krav g�lla som varje h�gskola
sj�lv best�mmer inom ramen f�r kraven i denna examensbeskrivning.