1
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i förordningen (2016:602) om finansiering
av Post- och telestyrelsens verksamhet
Utfärdad den 4 april 2019
Regeringen föreskriver i fråga om förordningen (2016:602) om finansiering
av Post- och telestyrelsens verksamhet
dels att 1 och 12 §§ ska ha följande lydelse,
dels att det ska införas en ny paragraf, 4 a §, och närmast före 4 a § en ny
rubrik av följande lydelse.
1 § Denna förordning gäller i fråga om avgifter enligt
� 4 kap. 21 § postlagen (2010:1045),
� 10 § lagen (2019:181) med kompletterande bestämmelser till EU:s för-
ordning om gränsöverskridande paketleveranstjänster,
� 8 kap. 17 § lagen (2003:389) om elektronisk kommunikation,
� 15 § radioutrustningslagen (2016:392),
� 5 kap. 1 § lagen (2016:534) om åtgärder för utbyggnad av bredbands-
nät, och
� 7 § lagen (2016:561) med kompletterande bestämmelser till EU:s för-
ordning om elektronisk identifiering.
Avgifterna ska betalas till Post- och telestyrelsen, som får disponera avgifts-
inkomsterna i verksamheten.
Gränsöverskridande paketleveranstjänster
4 a § Post- och telestyrelsen får meddela föreskrifter om att den som om-
fattas av skyldigheterna enligt artiklarna 4 och 5 i Europaparlamentets och
rådets förordning (EU) 2018/644 av den 18 april 2018 om gränsöverskri-
dande paketleveranstjänster ska betala avgift för myndighetens verksamhet
enligt lagen (2019:181) med kompletterande bestämmelser till EU:s förord-
ning om gränsöverskridande paketleveranstjänster.
Avgifterna får uppgå till högst 5 000 000 kr per år. Avgiften ska fördelas
med skälig andel på tillhandahållarna.
12 § Post- och telestyrelsen får meddela närmare föreskrifter om avgifterna.
Post- och telestyrelsen får när det gäller sådana avgifter som avses i någon
av 2�4 a §§ eller 11 § helt eller delvis befria någon från avgiftsskyldighet,
om det finns särskilda skäl till det.
Denna förordning träder i kraft den 15 maj 2019.
SFS
2019:189
Publicerad
den
10 april 2019
2
SFS
2019:189
På regeringens vägnar
TOMAS ENEROTH
Magnus Corell
(Infrastrukturdepartementet)