SFS 2019:354 Lag om ändring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i radio- och tv-lagen (2010:696)
Utf�rdad den 29 maj 2019
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs2 att 7 kap. 2 �, 8 kap. 13 �, 15 kap. 5 och
9 �� och 16 kap. 15 � radio- och tv-lagen (2010:696) ska ha f�ljande lydelse.
7 kap.
2 �3 Program i tv-s�ndningar, s�kbar text-tv eller i best�ll-tv f�r inte spons-
ras av n�gon vars huvudsakliga verksamhet �r att tillverka eller s�lja alko-
holdrycker eller alkoholdrycksliknande preparat enligt alkohollagen
(2010:1622), tobaksvaror eller s�dana elektroniska cigaretter och p�fyll-
ningsbeh�llare som avses i lagen (2018:2088) om tobak och liknande pro-
dukter.
8 kap.
13 �4 Best�mmelser om f�rbud mot reklam f�r alkoholdrycker, alkohol-
drycksliknande preparat, tobaksvaror samt elektroniska cigaretter och p�-
fyllningsbeh�llare finns i 7 kap. 3 � alkohollagen (2010:1622) respektive i
4 kap. 14 �� lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
15 kap.
5 �5 Best�mmelser om f�rbud mot reklam f�r alkoholdrycker, alkohol-
drycksliknande preparat, tobaksvaror samt elektroniska cigaretter och p�-
fyllningsbeh�llare finns i 7 kap. 3 � alkohollagen (2010:1622) respektive i
4 kap. 14 �� lagen (2018:2088) om tobak och liknande produkter.
9 �6 Program i ljudradios�ndning f�r inte sponsras av n�gon vars huvud-
sakliga verksamhet �r att tillverka eller s�lja alkoholdrycker eller alkohol-
drycksliknande preparat enligt alkohollagen (2010:1622), tobaksvaror eller
s�dana elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare som avses i lagen
(2018:2088) om tobak och liknande produkter.
1 Prop. 2018/19:59, bet. 2018/19:SoU18, rskr. 2018/19:239.
2 Se Europaparlamentets och r�dets direktiv (EU) 2015/1535 av den 9 september 2015 om ett
informationsf�rfarande betr�ffande tekniska f�reskrifter och betr�ffande f�reskrifter f�r informa-
tionssamh�llets tj�nster.
3 Senaste lydelse 2018:2094.
4 Senaste lydelse 2018:2094.
5 Senaste lydelse 2018:2094.
6 Senaste lydelse 2018:2094.
SFS
2019:354
Publicerad
den
4 juni 2019
2
SFS
2019:354
16 kap.
15 �7 Om en mot Sverige helt eller huvudsakligen riktad tv-s�ndning fr�n
ett programf�retag etablerat i en annan EES-stat strider mot 6 kap. 2 � andra
stycket 1 eller 2 n�r det g�ller produktplacering av alkoholdrycker eller
7 kap. 2 � n�r det g�ller att program inte f�r sponsras av n�gon vars huvud-
sakliga verksamhet �r att tillverka alkoholdrycker eller alkoholdrycks-
liknande preparat enligt alkohollagen (2010:1622), f�r en beh�rig myndig-
het i Sverige kontakta en beh�rig myndighet i den andra EES-staten f�r att
uppmana programf�retaget att f�lja best�mmelsen.
Detsamma g�ller om en tv-s�ndning som n�mns i f�rsta stycket strider
mot 8 kap. 7 eller 8 �, eller 7 kap. 3 � alkohollagen (2010:1622).
Om programf�retaget inte f�ljer uppmaningen i f�rsta stycket, f�r myn-
digheten vidta �tg�rder mot programf�retaget enligt 16 kap. 10 �, 17 kap. 5
och 6 �� samt 29 och 48 �� marknadsf�ringslagen (2008:486) om program-
f�retaget i fr�ga har etablerat sig i landet i syfte att kringg� de str�ngare
best�mmelser som skulle ha g�llt om det var etablerat i det land vars myn-
dighet ingriper. Myndigheten f�r inte vidta �tg�rderna f�rr�n den har under-
r�ttat Europeiska kommissionen och den ber�rda medlemsstaten samt kom-
missionen har fastst�llt att �tg�rderna �r f�renliga med unionsr�tten.
Denna lag tr�der i kraft den 2 juli 2019.
P� regeringens v�gnar
AMANDA LIND
Helena Swenz�n
(Kulturdepartementet)
7 Senaste lydelse 2010:1635.