SFS 2020:1174 Lag om ändring i miljöbalken
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i milj�balken
Utf�rdad den 3 december 2020
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs i fr�ga om milj�balken
dels att 15 kap. 37 �, 16 kap. 2 c �, 24 kap. 20 �, 26 kap. 9 � och 29 kap.
11 � ska ha f�ljande lydelse,
dels att det ska inf�ras en ny paragraf, 26 kap. 14 a �, av f�ljande lydelse.
15 kap.
37 �2 Tillst�nd till geologisk lagring av koldioxid ska f�r sin giltighet
g�ras beroende av att verksamhetsut�varen st�ller s�kerhet eller vidtar
n�gon annan l�mplig �tg�rd f�r att s�kerst�lla fullg�randet av de skyldig-
heter som g�ller f�r verksamheten enligt denna balk, lagen (2020:1173) om
vissa utsl�pp av v�xthusgaser samt de f�reskrifter och tillst�ndsvillkor som
har meddelats med st�d av dessa lagar. En s�kerhet f�r st�llas efter hand
enligt en plan som vid varje tid tillgodoser det aktuella behovet av s�kerhet.
N�r en s�kerhet st�lls ska den pr�vas av tillst�ndsmyndigheten. S�ker-
heten ska godtas om den visas vara betryggande f�r sitt �ndam�l.
Staten, kommuner, regioner och kommunalf�rbund beh�ver inte st�lla
s�kerhet.
16 kap.
2 c �3 I fr�ga om utsl�pp av koldioxid, dikv�veoxid eller perfluorkolv�ten
som inneb�r att en verksamhet omfattas av tillst�ndsplikt enligt lagen
(2020:1173) om vissa utsl�pp av v�xthusgaser, f�r det med st�d av 2 � inte
beslutas villkor om begr�nsning av utsl�ppen eller villkor som genom att
reglera anv�nd m�ngd fossilt br�nsle syftar till en begr�nsning av koldioxid-
utsl�pp.
F�rsta stycket g�ller inte villkor som i fr�ga om
1. koldioxid beh�vs f�r att hindra utsl�pp fr�n en verksamhet med geolo-
gisk lagring av koldioxid eller verksamhet med avskiljning, komprimering
eller transport av koldioxid f�r s�dan lagring, eller
2. dikv�veoxid eller perfluorkolv�ten beh�vs f�r att hindra betydande
lokala f�roreningar.
1 Prop. 2020/21:27, bet. 2020/21:MJU4, rskr. 2020/21:84.
2 Senaste lydelse 2019:842.
3 Senaste lydelse 2018:1407.
SFS
2020:1174
Publicerad
den
11 december 2020
2
SFS
2020:1174
24 kap.
20 �4 En verksamhet som omfattas av tillst�ndsplikt enligt lagen (2020:1173)
om vissa utsl�pp av v�xthusgaser f�r sl�ppa ut koldioxid, dikv�veoxid och
perfluorkolv�ten enligt vad som f�ljer av de tillst�nd till utsl�pp som getts
med st�d av den lagen �ven om det med st�d av milj�balken eller �ldre
milj�lagstiftning har beslutats villkor om begr�nsning av utsl�pp av
koldioxid, dikv�veoxid eller perfluorkolv�ten eller villkor som genom att
reglera anv�nd m�ngd fossilt br�nsle syftar till en begr�nsning av koldioxid-
utsl�pp. Detta g�ller inte villkor om begr�nsning av utsl�pp av dikv�veoxid
eller perfluorkolv�ten som beslutats f�r att hindra betydande lokala f�r-
oreningar.
26 kap.
9 �5 En tillsynsmyndighet f�r i det enskilda fallet besluta om de f�re-
l�gganden och f�rbud som beh�vs f�r att denna balk samt f�reskrifter,
domar och andra beslut som har meddelats med st�d av balken ska f�ljas.
Mer ingripande �tg�rder �n vad som beh�vs i det enskilda fallet f�r inte
tillgripas.
F�rel�gganden och f�rbud f�r inte begr�nsa ett beslut eller en dom om
tillst�nd i ans�kningsm�l som har r�ttskraft enligt 24 kap. 1 �.
Ett tillst�ndsbeslut eller en tillst�ndsdom hindrar dock inte en tillsyns-
myndighet fr�n att meddela s�dana f�rel�gganden eller f�rbud som
1. �r br�dskande och n�dv�ndiga f�r att undvika att oh�lsa eller allvarlig
skada p� milj�n uppkommer, eller
2. g�ller s�kerhetsh�jande �tg�rder vid en damm som klassificerats enligt
11 kap. 24 och 25 ��.
I fr�ga om utsl�pp av koldioxid, dikv�veoxid eller perfluorkolv�ten som
inneb�r att en verksamhet omfattas av tillst�ndsplikt enligt lagen (2020:1173)
om vissa utsl�pp av v�xthusgaser, f�r det inte beslutas f�rel�gganden om
begr�nsning av utsl�ppen eller f�rel�gganden som genom att reglera anv�nd
m�ngd fossilt br�nsle syftar till en begr�nsning av koldioxidutsl�pp. Detta
g�ller inte f�rel�gganden som i fr�ga om dikv�veoxid eller perfluorkolv�ten
beh�vs f�r att hindra betydande lokala f�roreningar.
14 a � Om det finns anledning att anta att den som omfattas av tillsynen
eller, i f�rekommande fall dennes st�llf�retr�dare, har beg�tt brott, f�r denne
inte f�rel�ggas vid vite att medverka i en utredning av en fr�ga som har sam-
band med det misst�nkta brottet.
29 kap.
11 �6 Om en g�rning som avses i 2, 2 a, 2 b, 2 c, 3, 3 a eller 3 b �, 4 � f�rsta
stycket 2, 4 a �, 5 � 1 eller 7 a, 8 eller 9 � �r att anse som ringa, d�ms det
inte till ansvar. En g�rning �r att anse som ringa om den framst�r som
obetydlig med h�nsyn till det intresse som �r avsett att skyddas genom straff-
best�mmelsen.
Till ansvar enligt detta kapitel d�ms inte om g�rningen �r belagd med
samma eller str�ngare straff i brottsbalken. Om g�rningen �r straffbar b�de
enligt detta kapitel och enligt lagen (2000:1225) om straff f�r smuggling
4 Paragrafen fick sin nuvarande beteckning genom 2018:1407.
5 Senaste lydelse 2014:114.
6 Senaste lydelse 2019:496.
3
SFS
2020:1174
men ansvar inte kan d�mas ut enligt den lagen, d�ms till ansvar enligt detta
kapitel.
Om ett vitesf�rel�ggande har �vertr�tts och �vertr�delsen ligger till grund
f�r en ans�kan om att d�ma ut vitet, d�ms det inte till ansvar enligt detta
kapitel f�r en g�rning som omfattas av f�rel�ggandet.
Om en g�rning som avses i 19 �� kan f�ranleda milj�sanktionsavgift och
inte kan antas f�ranleda annan p�f�ljd �n b�ter, f�r �tal v�ckas av �klagare
endast om �tal �r p�kallat fr�n allm�n synpunkt.
Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 2021.
P� regeringens v�gnar
ISABELLA L�VIN
Susanne Gerland
(Milj�departementet)