SFS 2020:885 Förordning om ändring i förordningen (2008:1002) med instruktion för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i f�rordningen (2008:1002) med instruktion
f�r Myndigheten f�r samh�llsskydd och beredskap
Utf�rdad den 29 oktober 2020
Regeringen f�reskriver i fr�ga om f�rordningen (2008:1002) med instruk-
tion f�r Myndigheten f�r samh�llsskydd och beredskap
dels att 1, 79 och 21 �� ska ha f�ljande lydelse,
dels att det ska inf�ras tre nya paragrafer, 7 a, 13 a och 18 e ��, av
f�ljande lydelse.
1 �1 Myndigheten f�r samh�llsskydd och beredskap har ansvar f�r fr�gor
om skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt f�rsvar, i den utstr�ckning
inte n�gon annan myndighet har ansvaret. Ansvaret avser �tg�rder f�re,
under och efter en olycka, kris, krig eller krigsfara.
Myndigheten ska
1. utveckla och st�dja arbetet med civilt f�rsvar,
2. utveckla och st�dja samh�llets beredskap mot olyckor och kriser och
vara p�drivande i arbetet med f�rebyggande och s�rbarhetsreducerande
�tg�rder,
3. arbeta med och verka f�r samordning mellan ber�rda samh�llsakt�rer
f�r att f�rebygga och hantera olyckor, kriser och konsekvenser av krig och
krigsfara,
4. samordna kommunerna p� nationell niv� och st�dja dem med r�d och
information i deras verksamhet enligt lagen (2003:778) om skydd mot
olyckor samt utf�ra tillsyn enligt samma lag,
5. bidra till att minska konsekvenser av olyckor, kriser, krig och krigsfara,
6. f�lja upp och utv�rdera samh�llets arbete med krisberedskap och civilt
f�rsvar,
7. se till att utbildning och �vningar kommer till st�nd inom myndighetens
ansvarsomr�de, och
8. f�retr�da det civila f�rsvaret p� central niv� i fr�gor som har betydelse
f�r avv�gningen mellan civila och milit�ra behov av samh�llets resurser om
inte n�got annat f�ljer av annan f�rfattning.
7 �2 Myndigheten ska st�dja ber�rda myndigheters samordning av �tg�r-
der vid en kris eller vid h�jd beredskap. Myndigheten ska se till att ber�rda
akt�rer under s�dana f�rh�llanden, n�r det g�ller krishantering och civilt
f�rsvar, f�r tillf�lle att
1. samordna �tg�rder,
2. samordna information till allm�nhet och medier,
1 Senaste lydelse 2018:1518.
2 Senaste lydelse 2018:1518.
SFS
2020:885
Publicerad
den
3 november 2020
SFS
2020:885
2
3. effektivt anv�nda samh�llets samlade resurser och internationella f�r-
st�rkningsresurser, och
4. samordna st�det till centrala, regionala och lokala organ i fr�ga om
information och l�gesbilder.
Myndigheten ska ha f�rm�ga att bist� Regeringskansliet med underlag
och information i samband med allvarliga olyckor och kriser. Denna f�r-
m�ga ska ocks� finnas under h�jd beredskap.
7 a � Myndigheten ska utifr�n en nationell riskbild uppr�tth�lla beredskap
med st�dresurser f�r att kunna bist� i samband med allvarliga olyckor och
kriser och vid h�jd beredskap.
Myndigheten ska �ven kunna prioritera och f�rdela tillg�ngliga f�rst�rk-
ningsresurser enligt 6 kap. 8 a � lagen (2003:778) om skydd mot olyckor.
8 �3 Myndigheten ska kunna medverka med insatser i Sveriges interna-
tionella humanit�ra verksamhet och f�r delta i r�ddnings- och katastrof-
insatser vid katastrofer i andra l�nder som kr�ver omedelbara �tg�rder. Myn-
digheten ska �ven kunna st�dja bist�ndsinsatser som avser humanit�r
minhantering, st�rkande av katastrofberedskap och tidig �teruppbyggnad
efter katastrofer. Vidare ska myndigheten i samverkan med andra ber�rda
myndigheter och organisationer f�rbereda s� att myndigheten, i en situation
d� m�nga svenska medborgare eller personer med hemvist i Sverige drabbas
av en allvarlig olycka eller katastrof utanf�r Sverige, med kort varsel i ett
inledande skede kan st�dja utlandsmyndigheter och de n�dst�llda.
Myndigheten f�r besluta om insatser enligt f�rsta stycket endast under
f�ruts�ttning att insatserna finansieras av n�gon annan �n myndigheten.
Myndigheten ska f�re beslut om insats informera Regeringskansliet (Justitie-
departementet) om de �tg�rder myndigheten avser att vidta. Vid insatser som
r�r bist�nd ska myndigheten dessutom samr�da med Styrelsen f�r internatio-
nellt utvecklingssamarbete (Sida).
Myndigheten ska p� regeringens uppdrag kunna st�dja internationella
insatser inom civil krishantering och fredsfr�mjande.
9 �4 Myndigheten ska i f�rh�llande till Europeiska kommissionen vara
Sveriges kontaktpunkt och beh�rig myndighet f�r till�mpningen av Europa-
parlamentets och r�dets beslut 1313/2013/EU av den 17 december 2013
samt Europaparlamentets och r�dets beslut (EU) 2019/420 av den 13 mars
2019 om �ndring av beslut nr 1313/2013/EU om en civilskyddsmekanism
f�r unionen. Myndigheten ska ansvara f�r de uppgifter som Sverige har och
ska samordna det nationella arbetet med att bygga upp och uppr�tth�lla en
insatsberedskap enligt beslutet, med undantag f�r att fastst�lla moduler och
annan insatskapacitet som Sverige st�ller till f�rfogande f�r den europeiska
insatskapaciteten vid n�dsituationer.
Myndigheten f�r, i f�rh�llande till de l�nder som deltar i samarbetet inom
ramen f�r Europaparlamentets och r�dets beslut
1. beg�ra bist�nd som r�r r�ddningstj�nst,
2. beg�ra bist�nd som r�r annat �n r�ddningstj�nst om bist�ndet finan-
sieras av n�gon annan �n myndigheten, eller
3. l�mna bist�nd, om bist�ndet finansieras av n�gon annan �n myndig-
heten.
3 Senaste lydelse 2014:1555.
4 Senaste lydelse 2014:1555.
SFS
2020:885
3
Innan myndigheten beslutar om en insats enligt andra stycket ska myn-
digheten informera Regeringskansliet (Justitiedepartementet) om de �tg�r-
der som myndigheten avser att vidta.
N�r det g�ller milj�r�ddningstj�nst till sj�ss �r det enligt 12 � f�rord-
ningen (2007:853) med instruktion f�r Kustbevakningen i st�llet Kust-
bevakningen som ska beg�ra bist�nd fr�n och l�mna bist�nd till de l�nder
som deltar i samarbetet inom ramen f�r beslutet.
13 a � Myndigheten ska st�dja kommunerna i deras arbete med j�mst�lld-
het och m�ngfald i kommunernas organisationer f�r utf�rande av uppgif-
terna enligt lagen (2003:778) om skydd mot olyckor.
18 e � Myndigheten ska st�dja kommunerna i deras arbete med personal-
f�rs�rjningen av deltidsanst�llda brandm�n.
21 � Inom myndigheten finns en n�mnd som ska pr�va de fr�gor om
disciplin�ra �tg�rder och avskiljande som regleras i f�rordningen (2003:477)
om utbildning i skydd mot olyckor.
N�mnden best�r av myndighetschefen, chefen f�r den enhet som ber�rs,
en f�retr�dare f�r de anst�llda l�rarna vid myndigheten samt r�ttschefen. De
studerande har r�tt att vara representerade i n�mnden med en ledamot. Den
ledamot som f�retr�der l�rarna ska utses och entledigas av den arbetstagar-
organisation som �r den st�rsta med h�nsyn till antalet medlemmar bland
den personalkategorin. Ledamoten ska utses f�r tv� �r. Den ledamot som
representerar de studerande ska utses f�r ett �r.
Myndighetschefen �r n�mndens ordf�rande. N�mnden �r beslutsf�r n�r
ordf�randen och minst tre andra ledam�ter, varav r�ttschefen ska vara en, �r
n�rvarande.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 januari 2021.
P� regeringens v�gnar
MIKAEL DAMBERG
Maria Lindeberg
(Justitiedepartementet)