SFS 2021:820 Förordning om tillfälligt statsbidrag för kommunala åtgärder för en ekonomi i balans
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om tillf�lligt statsbidrag f�r kommunala �tg�rder f�r en
ekonomi i balans
Utf�rdad den 15 juli 2021
Regeringen f�reskriver f�ljande.
Inledande best�mmelser
1 � Denna f�rordning inneh�ller best�mmelser om statsbidrag som f�r ges
f�r perioden 20212024 till kommuner och regioner med svag ekonomi f�r
att vidta �tg�rder i syfte att fr�mja en ekonomi i balans och en god
ekonomisk hush�llning hos mottagaren.
Bidrag f�r ges i m�n av tillg�ng p� medel.
2 � Denna f�rordning �r meddelad med st�d av 8 kap. 7 och 11 �� reger-
ingsformen.
F�ruts�ttningar f�r bidrag
3 � Bidrag f�r ges till en kommun eller region som har en svag ekonomi
och som har behov av att inom sin verksamhet vidta en eller flera omstruk-
turerings- eller effektiviserings�tg�rder som fr�mjar syftet enligt 1 �.
Bidrag f�r ges f�r omstrukturerings- eller effektiviserings�tg�rder som en
kommun eller region avser att genomf�ra.
4 � Med svag ekonomi avses att en kommun eller region vid utg�ngen av
2020 hade en negativ soliditet med beaktande av f�rpliktelser att betala ut
pensionsf�rm�ner som intj�nats f�re 1998.
5 � Med omstrukturerings- eller effektiviserings�tg�rder avses �tg�rder i
syfte att anpassa kommunens eller regionens verksamhet till dess ekono-
miska f�ruts�ttningar.
6 � Bidrag f�r inte ges f�r �tg�rder som kommunen eller regionen f�tt
annat statligt st�d f�r.
Ans�kan om bidrag
7 � Hos Kammarkollegiet finns ett s�rskilt beslutsorgan, Delegationen f�r
kommunal ekonomi i balans, som pr�var fr�gor om bidrag enligt denna f�r-
ordning.
8 � En ans�kan om bidrag ska vara skriftlig och ges in till Delegationen
f�r kommunal ekonomi i balans vid ett ans�kningstillf�lle under 2022.
SFS
2021:820
Publicerad
den
20 juli 2021
SFS
2021:820
2
Kammarkollegiet f�r meddela n�rmare f�reskrifter om tidpunkten f�r n�r
ans�kan senast ska ges in.
9 � En ans�kan om bidrag ska inneh�lla uppgifter om
1. den ekonomiska utvecklingen och den ekonomiska situationen i kom-
munen eller regionen,
2. vidtagna och planerade �tg�rder med anledning av den ekonomiska
situationen i kommunen eller regionen, och
3. den eller de �tg�rder bidraget s�ks f�r, vad som ska uppn�s med �tg�r-
derna, en uppskattad kostnad f�r �tg�rderna och om annat statligt st�d har
s�kts eller beviljats f�r dessa �tg�rder.
Handl�ggning av �renden om bidrag
10 � Om en ans�kan inte �r komplett eller om det finns behov av ytterli-
gare uppgifter eller handlingar f�r att pr�va ans�kan, ska s�kanden ges till-
f�lle att inom en viss tid komplettera den.
11 � Delegationen f�r kommunal ekonomi i balans ska bed�ma om den
eller de �tg�rder som bidrag s�ks f�r �r l�mpliga f�r att uppn� syftet som
anges i 1 �, eller om det finns mer �ndam�lsenliga �tg�rder som bidraget i
st�llet b�r ges f�r.
Om delegationen bed�mer att andra �tg�rder �n de som bidrag s�ks f�r �r
mer �ndam�lsenliga att ge bidraget f�r, ska s�kanden underr�ttas om denna
bed�mning och ges tillf�lle att inom en viss tid yttra sig �ver bed�mningen.
Om s�kanden beg�r att f� justera sin ans�kan med anledning av delegation-
ens bed�mning ska s�kanden ges tillf�lle att inom en viss tid ge in en s�dan
justering.
12 � Om s�kanden inte kompletterar sin ans�kan eller inte ger in ett ytt-
rande eller en justering av ans�kan i tid, f�r Delegationen f�r kommunal
ekonomi i balans pr�va ans�kan i befintligt skick.
13 � N�r Delegationen f�r kommunal ekonomi i balans ska f�rdela bidrag
ska den prioritera mellan inkomna ans�kningar och ge f�retr�de till de kom-
muner och regioner som delegationen bed�mer har st�rst behov av att vidta
omstrukturerings- eller effektiviserings�tg�rder inom en eller flera verksam-
heter f�r att uppfylla det syfte som anges i 1 �.
Vid bed�mningen av behovet ska delegationen s�rskilt beakta om kom-
munen eller regionen har en skattesats som �verstiger den genomsnittliga
kommunala respektive regionala skattesatsen f�r riket och i f�rsta hand be-
vilja bidrag till dessa s�kande.
Beslut om bidrag
14 � Ett beslut om beviljande av bidrag ska inneh�lla
1. uppgift om bidragsbeloppets storlek,
2. uppgift om vilken eller vilka �tg�rder som bidraget ges f�r,
3. uppgift om vilken period �tg�rderna ska vidtas under,
4. uppgift om huruvida bidragsmottagaren ska ge in en delredovisning,
5. uppgift om n�r bidragsmottagaren ska redovisa enligt 16 �,
6. de �vriga villkor som beh�vs f�r att tillgodose bidragets syfte,
7. vad som g�ller i fr�ga om hinder mot utbetalning enligt 18 �,
8. vad som g�ller i fr�ga om �terbetalningsskyldighet enligt 19 �, och
9. vad som g�ller i fr�ga om �terkrav enligt 20 �.
SFS
2021:820
3
15 � Bidrag f�r ges som hel- eller delfinansiering av �tg�rder som omfattas
av en ans�kan.
Redovisning av mottaget bidrag
16 � Bidragsmottagaren ska vid den tidpunkt som anges i beslutet om
bidrag redovisa f�r Delegationen f�r kommunal ekonomi i balans hur bidra-
get har anv�nts.
Om bidragsmottagaren enligt beslutet om bidrag ska ge in en delredovis-
ning ska en s�dan redovisning inneh�lla uppgifter om hur genomf�randet av
de �tg�rder som bidraget avser fortskrider.
En slutredovisning ska inneh�lla uppgifter om de genomf�rda �tg�rderna
och deras totala kostnad.
Utbetalning av bidrag
17 � Bidrag betalas ut av Kammarkollegiet.
H�lften av bidraget betalas ut i samband med att Delegationen f�r kom-
munal ekonomi i balans beslutar om bidrag.
Resterande del av bidraget betalas ut efter att en slutredovisning enligt
16 � har kommit in till och godk�nts av delegationen. Utbetalningen ska
g�ras senast tv� m�nader efter att slutredovisningen kommit in.
18 � Delegationen f�r kommunal ekonomi i balans ska besluta att ett
bidrag helt eller delvis inte ska betalas ut om
1. bidraget har beviljats p� felaktiga grunder eller med f�r h�gt belopp,
eller
2. ett villkor f�r bidraget inte har f�ljts.
�terbetalningsskyldighet och �terkrav av bidrag
19 � En bidragsmottagare �r �terbetalningsskyldig om
1. det finns grund f�r det enligt 18 �,
2. bidraget helt eller delvis inte har utnyttjats, eller
3. bidraget har anv�nts f�r annat �ndam�l �n det har beviljats f�r.
20 � Om en bidragsmottagare �r �terbetalningsskyldig, ska Delegationen
f�r kommunal ekonomi i balans besluta att helt eller delvis kr�va tillbaka
bidraget tillsammans med r�nta. Om det finns s�rskilda sk�l f�r delegationen
besluta att helt eller delvis s�tta ned kravet p� �terbetalning eller r�ntan.
�terkrav och r�nta betalas in till Kammarkollegiet.
21 � R�ntan betalas fr�n och med den dag som infaller en m�nad efter det
att beslut om �terkrav har fattats. R�ntesatsen ska vid varje tidpunkt �ver-
stiga statens utl�ningsr�nta med tv� procentenheter.
�verklagande
22 � Beslut enligt denna f�rordning f�r inte �verklagas.
1. Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 november 2021.
2. F�rordningen upph�r att g�lla vid utg�ngen av 2024.
SFS
2021:820
4
P� regeringens v�gnar
LENA MICKO
Magnus Bengtson
(Finansdepartementet)