SFS 2024:114 Lag om clearing och avveckling av betalningar

SFS2024-114.pdf

Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.

background image

1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0

Svensk författningssamling

Lag

om clearing och avveckling av betalningar

Utfärdad den 7 mars 2024

Enligt riksdagens beslut1 föreskrivs följande.

1 kap. Inledande bestämmelser
Lagens innehåll

1 § Denna lag innehåller bestämmelser om aktiebolag som har tillstånd att
bedriva clearingverksamhet (clearingbolag).

Med clearingverksamhet avses att för clearingdeltagares räkning utföra
1. clearing genom att begära överföring av, stämma av, bekräfta eller göra

avräkning av betalningar eller upprätta slutliga positioner inför avveckling,
eller

2. avveckling av betalningar genom överföring.
Den som avses i 8 § lagen (1999:1309) om system för avveckling av för-

pliktelser på finansmarknaden får vara clearingdeltagare i clearingverksam-
het.

2 § Lagen gäller också för filialer till utländska clearingbolag. Det som
sägs om clearingbolag och aktiebolag ska då avse filialer till utländska
clearingbolag.

För filialer till utländska clearingbolag gäller dock inte de bestämmelser

som rör bolagsordning, styrelse eller styrelseledamöter i 2 kap. 3 § 1, 4 och
5, 5 kap. 1 § 3 och 6 kap. 1 och 3 §§. För sådana filialer gäller inte heller
2 kap. 3 § 3 och 4–8 §§, 3 kap. 7 § och 5 kap. 6 och 8 §§.

Tystnadsplikt

3 § Den som är eller har varit knuten till ett clearingbolag får inte obehörigen
röja eller utnyttja vad han eller hon har fått veta om en enskilds affärs- eller
driftförhållanden eller ekonomiska eller personliga förhållanden.

Uppgift i en anmälan eller en utsaga om en misstänkt överträdelse av en

bestämmelse som gäller för verksamheten får inte obehörigen röjas, om upp-
giften kan avslöja anmälarens eller den anmäldes identitet.

Uppgiftsskyldighet

4 § Ett clearingbolag ska utan dröjsmål lämna uppgifter i elektronisk form
om enskildas förhållanden till bolaget, om det under en utredning enligt
bestämmelserna om förundersökning i brottmål begärs av undersöknings-
ledaren eller om det begärs av åklagare i ett ärende om rättslig hjälp i brott-

1 Prop. 2023/24:8, bet. 2023/24:FiU15, rskr. 2023/24:135.

SFS

2024:114

Publicerad
den

12 mars 2024

background image

SFS

2024:114

2

mål, på framställning av en annan stat eller en mellanfolklig domstol, eller i
ett ärende om erkännande och verkställighet av en europeisk utrednings-
order.

Meddelandeförbud

5 § Den undersökningsledare eller åklagare som begär uppgifter enligt 4 §
får besluta att clearingbolaget eller den som är eller har varit knuten till
bolaget inte får röja för kunden eller för någon utomstående att uppgifter har
lämnats enligt 4 § eller att det pågår en förundersökning, ett ärende om
rättslig hjälp i brottmål eller ett ärende om erkännande och verkställighet av
en europeisk utredningsorder. Ett sådant förbud får meddelas om det krävs
för att en utredning om brott inte ska äventyras eller för att uppfylla en
internationell överenskommelse som är bindande för Sverige.

Förbudet ska vara tidsbegränsat, med möjlighet till förlängning, och får

inte avse längre tid än vad som är motiverat med hänsyn till syftet med
förbudet. I ett ärende om rättslig hjälp i brottmål eller om erkännande och
verkställighet av en europeisk utredningsorder får dock förbudet tidsbe-
gränsas bara om den stat eller mellanfolkliga domstol som ansökt om rättslig
hjälp eller den utländska myndighet som har utfärdat utredningsordern sam-
tycker till detta.

Om ett förbud inte längre är motiverat med hänsyn till syftet med för-

budet, ska undersökningsledaren eller åklagaren besluta att förbudet ska
upphöra.

Ansvarsbestämmelse

6 § Till böter döms den som uppsåtligen eller av grov oaktsamhet bryter
mot ett meddelandeförbud enligt 5 §.

2 kap. Tillstånd
Tillståndsplikt

1 § För att ett aktiebolag ska få bedriva clearingverksamhet krävs tillstånd
av Finansinspektionen.

Undantag från tillståndsplikt

2 § Tillstånd behövs inte för

1. Sveriges riksbank,
2. banker, eller
3. verksamhet som avses i lagen (2010:751) om betaltjänster.

Förutsättningar för tillstånd

3 § Ett aktiebolag ska ges tillstånd att bedriva clearingverksamhet om

1. bolagsordningen inte strider mot denna lag eller någon annan för-

fattning,

2. det finns skäl att anta att den planerade verksamheten kommer att

bedrivas enligt denna lag och andra författningar,

3. den som har eller kan förväntas komma att få ett kvalificerat innehav i

bolaget bedöms lämplig att utöva ett väsentligt inflytande över ledningen av
bolaget,

4. den som ska ingå i styrelsen eller vara verkställande direktör, eller vara

ersättare för någon av dem, har tillräcklig insikt och erfarenhet för att delta
i ledningen av bolaget och även i övrigt är lämplig för en sådan uppgift,

background image

SFS

2024:114

3

5. styrelsen i sin helhet har tillräckliga kunskaper och erfarenheter för att

leda bolaget, och

6. bolaget uppfyller de villkor i övrigt som anges i denna lag.

4 § Vid bedömningen enligt 3 § 3 av om en innehavare är lämplig ska
dennes anseende och kapitalstyrka beaktas. Det ska också beaktas om det
finns skäl att anta att

1. innehavaren kommer att motverka att verksamheten bedrivs på ett sätt

som är förenligt med denna lag och andra författningar, eller

2. innehavet har samband med eller kan öka risken för
a) penningtvätt enligt 1 kap. 6 § lagen (2017:630) om åtgärder mot

penningtvätt och finansiering av terrorism, eller

b) finansiering av terrorism enligt 6 § terroristbrottslagen (2022:666) eller

försök till sådant brott, avseende terroristbrott enligt 4 § samma lag.

Godkännande av bolagsordning

5 § Frågan om godkännande av bolagsordning ska prövas i samband med
prövning av om aktiebolaget ska få tillstånd att bedriva clearingverksamhet.

Ett clearingbolag som har beslutat att ändra sin bolagsordning ska ansöka

om godkännande av ändringen. Ändringen ska godkännas om den inte
strider mot denna lag eller någon annan författning. En sådan ändring får
inte registreras innan den har godkänts.

Organisation

6 § Ett clearingbolag ska ha

1. en styrelse med minst tre ledamöter,
2. en verkställande direktör, och
3. minst en revisor som utses av stämman.
En revisor ska vara auktoriserad eller godkänd. Minst en revisor som

stämman utsett ska vara auktoriserad.

7 § För ett clearingbolag som är ett privat aktiebolag gäller skyldigheterna
enligt 8 kap. 46 a och 46 b §§ aktiebolagslagen (2005:551). Styrelsens ord-
förande ska bevaka att styrelsen fullgör skyldigheterna.

Ansökan om tillstånd

8 § Ansökan om tillstånd får göras innan aktiebolaget har registrerats. Om
en ansökan har gjorts inom sex månader från det att stiftelseurkunden under-
tecknades, räknas den tid som anges i 2 kap. 22 § aktiebolagslagen
(2005:551) från tillståndsbeslutet.

9 § En ansökan om tillstånd ska innehålla en beskrivning av den planerade
verksamheten.

3 kap. Krav på verksamheten
Sundhet

1 § Ett clearingbolags verksamhet ska bedrivas på ett sätt som är sunt.

Ett clearingbolag ska ha ändamålsenliga regler för hur clearingverksam-

heten ska gå till. Principerna om fritt tillträde, neutralitet och proportionalitet
ska tillämpas.

background image

SFS

2024:114

4

Riskhantering

2 § Ett clearingbolag ska identifiera, mäta, övervaka, internt rapportera
och hantera de risker som dess verksamhet är förknippad med. Bolaget ska
se till att det finns en tillfredsställande intern styrning och kontroll. I det
ingår att säkerställa clearingverksamhetens operativa stabilitet.

Ett clearingbolag ska beakta operativa risker och affärs-, investerings-,

kredit- och likviditetsrisker. Bolaget ska säkerställa att driftssäkerheten är
tillfredsställande.

Beredskap

3 § Ett clearingbolag ska identifiera kritisk verksamhet och säkerställa att
verksamheten kan återupptas inom kort efter ett avbrott.

Ett clearingbolag ska också ha beredskaps- och kontinuitetsplaner för att

kunna hantera händelser som utgör en betydande risk för avbrott i verk-
samheten. Planerna ska utvärderas och ses över regelbundet.

Informations-, it- och cybersäkerhet

4 § Ett clearingbolag ska ha planer för informations-, it- och cybersäkerhet
för att kunna hantera risker, hot och sårbarheter. Planerna ska utvärderas och
ses över regelbundet.

Kapital

5 § Ett clearingbolag ska genom eget kapital täcka de risker bolaget är ut-
satt för och kunna fortsätta att bedriva kritisk verksamhet även om förluster
uppstår.

Uppdragsavtal

6 § Ett clearingbolag får uppdra åt någon annan att utföra uppgifter som är
av betydelse för clearingverksamheten, om bolaget ansvarar för att

1. uppdragstagarens verksamhet bedrivs med operativ stabilitet och under

säkerhetsmässigt betryggande former,

2. uppdragstagarens verksamhet omfattas av en tillfredsställande intern

styrning och kontroll, och

3. Finansinspektionens tillsyn inte försvåras.
Om ett uppdragsavtal innebär en väsentlig förändring av förutsättningarna

för clearingverksamheten, krävs Finansinspektionens godkännande.

Styrning

7 § Styrelsen i ett clearingbolag ansvarar för att kraven i 1–6 §§ uppfylls
och ska se till att det finns interna riktlinjer och instruktioner i den omfatt-
ning som behövs. Riktlinjerna och instruktionerna ska utvärderas och ses
över regelbundet.

Sidoverksamhet

8 § Ett clearingbolag får utöver clearingverksamhet bara bedriva verksam-
het som har nära samband med clearingverksamheten.

Om det finns särskilda skäl, får Finansinspektionen godkänna att ett clea-

ringbolag bedriver annan verksamhet än den som avses i första stycket.

background image

SFS

2024:114

5

Förvärv av egendom

9 § Ett clearingbolags förvärv av egendom som motsvarar mer än 25 pro-
cent av det egna kapitalet kräver Finansinspektionens godkännande. Förvär-
vet ska godkännas, om förvärvet inte strider mot denna lag eller någon annan
författning.

4 kap. Clearingdeltagare
Krav på clearingdeltagare

1 § En clearingdeltagare får delta i clearingverksamheten för egen eller
någon annans räkning.

Clearingdeltagaren ska uppfylla de krav som clearingbolaget bestämmer.

Uppgiftsskyldighet

2 § En clearingdeltagare ska lämna de uppgifter som clearingbolaget begär
för att kunna fullgöra sina uppgifter enligt denna lag eller någon annan för-
fattning.

Uteslutning av clearingdeltagare

3 § Ett clearingbolag får utesluta en clearingdeltagare som inte uppfyller
kravet i 1 § andra stycket eller uppgiftsskyldigheten i 2 § från clearingverk-
samheten.

5 kap. Tillsyn
Tillsynen och dess omfattning

1 § Finansinspektionen har tillsyn över clearingbolag.

Tillsynen omfattar att clearingverksamheten bedrivs enligt
1. denna lag,
2. andra författningar som reglerar verksamheten,
3. bolagsordningen, och
4. clearingbolagets interna instruktioner som har sin grund i en författning

som reglerar verksamheten.

2 § Ett clearingbolag och dess uppdragstagare ska lämna de uppgifter som
Finansinspektionen begär för sin tillsyn.

Platsbesök

3 § Finansinspektionen får genomföra en undersökning på plats hos ett
clearingbolag eller dess uppdragstagare, om det behövs för tillsynen.

Samarbete och utbyte av information

4 § Finansinspektionen ska samarbeta och utbyta information med utländska
myndigheter som utövar tillsyn över eller övervakar clearingverksamhet.

Revision

5 § Finansinspektionen får förordna en eller flera revisorer att tillsammans
med övriga revisorer delta i revisionen av ett clearingbolag. Inspektionen får
återkalla ett sådant förordnande och utse en ny revisor.

En förordnad revisor har rätt till skäligt arvode av clearingbolaget för sitt

arbete. Storleken på arvodet beslutas av Finansinspektionen.

background image

SFS

2024:114

6

Sammankallande av styrelse eller kallelse till extra stämma

6 § Finansinspektionen får sammankalla styrelsen i ett clearingbolag.

Finansinspektionen får begära att styrelsen kallar till extra bolagsstämma.

Om styrelsen inte rättar sig efter en sådan begäran, får inspektionen utfärda
kallelsen.

Företrädare för Finansinspektionen får
1. närvara vid bolagsstämma,
2. närvara vid ett sådant styrelsesammanträde som inspektionen har

sammankallat, och

3. delta i överläggningar.

Avgifter till Finansinspektionen

7 § Ett clearingbolag ska med årliga avgifter bekosta Finansinspektionens
verksamhet enligt denna lag och Statistiska centralbyråns verksamhet enligt
lagen (2014:484) om en databas för övervakning av och tillsyn över finans-
marknaderna.

Finansinspektionen får ta ut avgifter för prövning av ansökningar, anmäl-

ningar och underrättelser enligt denna lag.

Särskilt om prövning av ägares lämplighet

8 § För ett clearingbolag ska bestämmelserna om ägarprövning i 14 kap.
1 §, 2 § första och andra styckena, 2 b och 3 §§, 4 § första och tredje
styckena och 5–9 §§ lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse
tillämpas. Det som sägs om kreditinstitut i den lagen ska då avse clearing-
bolag.

6 kap. Ingripanden
Ingripanden mot clearingbolag och vissa fysiska personer

1 § Om ett clearingbolag har åsidosatt sina skyldigheter enligt denna lag,
andra författningar som reglerar bolagets verksamhet, bolagsordningen eller
interna instruktioner som har sin grund i en författning som reglerar verk-
samheten, får Finansinspektionen ingripa.

Finansinspektionen får då
– utfärda ett föreläggande att inom en viss tid begränsa eller minska

riskerna i verksamheten i något avseende, begränsa eller helt avstå från
utdelning eller räntebetalningar eller vidta någon annan åtgärd för att komma
till rätta med situationen,

– meddela ett förbud mot att verkställa beslut, eller
– göra en anmärkning.
Om överträdelsen är allvarlig, får tillståndet återkallas eller, om det är till-

räckligt, varning meddelas.

2 § Vid valet av ingripande ska 15 kap. 1 b och 1 c §§ lagen (2004:297)
om bank- och finansieringsrörelse tillämpas. Det som sägs om kreditinstitut
i den lagen ska då avse clearingbolag.

3 § Om en styrelseledamot eller verkställande direktör inte uppfyller
kraven i 2 kap. 3 § 4, får Finansinspektionen förelägga clearingbolaget att
vidta rättelse. Om rättelse inte görs får inspektionen återkalla bolagets till-
stånd. Detsamma gäller om styrelsen i sin helhet inte uppfyller de krav som
anges i 2 kap. 3 § 5.

background image

SFS

2024:114

7

I stället för att återkalla tillståndet får Finansinspektionen besluta att en

styrelseledamot eller verkställande direktör inte längre får vara det. Inspek-
tionen får då förordna en ersättare. Ersättarens uppdrag gäller till dess att
clearingbolaget har utsett en ny styrelseledamot eller verkställande direktör.

4 § Finansinspektionen får återkalla tillståndet om ett clearingbolag

1. inte har anmälts för registrering inom föreskriven tid eller anmälan har

avskrivits eller avslagits genom ett beslut som har fått laga kraft,

2. inte inom ett år från den dag tillstånd beviljades har börjat bedriva

sådan verksamhet som tillståndet avser,

3. har förklarat sig avstå från tillståndet,
4. har överlåtit den tillståndspliktiga verksamheten,
5. under en sammanhängande tid av sex månader inte har bedrivit sådan

verksamhet som tillståndet avser,

6. har försatts i konkurs eller tvångslikvidation, eller
7. har fått tillståndet genom att lämna falska uppgifter eller på något annat

otillbörligt sätt.

I de fall som avses i första stycket 2, 5 och 7 får i stället varning meddelas,

om det är tillräckligt.

5 § Om tillståndet återkallas får Finansinspektionen besluta om hur av-
vecklingen av verksamheten ska ske.

Ett beslut om återkallelse får förenas med förbud att fortsätta verksam-

heten.

Sanktionsavgift

6 § Finansinspektionen får besluta att ett clearingbolag ska betala en sank-
tionsavgift, om inspektionen har meddelat ett beslut om

1. anmärkning eller varning enligt 1 § eller 4 § första stycket 7 jämfört

med andra stycket, eller

2. återkallelse enligt 4 § första stycket 7.
Avgiften tillfaller staten.
I fråga om sanktionsavgiftens storlek ska bestämmelserna i 15 kap. 8 §

första och andra styckena och 9 § lagen (2004:297) om bank- och finansierings-
rörelse tillämpas. Det som sägs om kreditinstitut i den lagen ska då avse
clearingbolag.

Förseningsavgift

7 § Om ett clearingbolag inte i tid lämnar de uppgifter som föreskrivits
med stöd av 7 kap. 1 § 3, får Finansinspektionen besluta att bolaget ska
betala en förseningsavgift med högst 100 000 kronor.

Avgiften tillfaller staten.

Ingripande mot den som saknar tillstånd

8 § Om någon bedriver verksamhet som omfattas av denna lag utan till-
stånd, får Finansinspektionen ingripa genom föreläggande om att upphöra
med verksamheten eller beslut om sanktionsavgift.

Om det är osäkert om denna lag är tillämplig på en viss verksamhet, får

inspektionen förelägga den som bedriver verksamheten att lämna de upplys-
ningar om verksamheten som inspektionen begär.

background image

SFS

2024:114

8

Verkställighet av beslut om sanktionsavgift och förseningsavgift

9 § I fråga om verkställighet av beslut om sanktionsavgift och försenings-
avgift ska bestämmelserna i 15 kap. 11–14 §§ lagen (2004:297) om bank-
och finansieringsrörelse tillämpas.

Vite

10 § Ett föreläggande eller förbud enligt denna lag får förenas med vite.

Överklagande

11 § Finansinspektionens beslut enligt 8 § andra stycket och 5 kap. 6 § får
inte överklagas.

Andra beslut av Finansinspektionen enligt denna lag får överklagas till

allmän förvaltningsdomstol.

Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.

7 kap. Bemyndiganden
1 §
Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får med-
dela föreskrifter om

1. förutsättningar för tillstånd enligt 2 kap. 3 § och 5 kap. 8 §,
2. vilka åtgärder ett clearingbolag ska vidta för att uppfylla kraven på

verksamheten i 3 kap. 1–7 §§,

3. vilka uppgifter ett clearingbolag eller dess uppdragstagare ska lämna

till Finansinspektionen enligt 5 kap. 2 § och att vissa av dessa uppgifter i
stället ska lämnas till Statistiska centralbyrån, och

4. avgifter enligt 5 kap. 7 §.

1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2024.
2. Bestämmelserna i 6 kap. gäller inte för överträdelser som skett före

ikraftträdandet.

3. Tillstånd att bedriva clearingverksamhet enligt 19 kap. lagen

(2007:528) om värdepappersmarknaden som gäller vid ikraftträdandet gäller
som tillstånd att bedriva clearingverksamhet enligt 2 kap.

4. Ett företag som före ikraftträdandet bedriver verksamhet som kräver

tillstånd enligt denna lag och inte omfattas av 3, får fortsätta att bedriva
verksamheten till och med den 31 december 2024. Om ett sådant företag
före den 1 januari 2025 har gett in en ansökan om tillstånd för clearingverk-
samhet till Finansinspektionen, får företaget fortsätta med verksamheten till
dess ansökan har prövats slutligt.

På regeringens vägnar

ELISABETH SVANTESSON

NIKLAS WYKMAN

(Finansdepartementet)