SFS 2024:165 Förordning om ändring i förordningen (2011:326) om behörighet och legitimation för lärare och förskollärare
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
Svensk författningssamling
Förordning
om ändring i förordningen (2011:326) om behörighet och
legitimation för lärare och förskollärare
Utfärdad den 21 mars 2024
Regeringen föreskriver i fråga om förordningen (2011:326) om behörighet
och legitimation för lärare och förskollärare1
dels att nuvarande 2 kap. 27 b § och 4 kap. 1 § ska betecknas 2 kap. 27 c §
och 4 kap. 1 a §,
dels att 2 kap. 23–27, den nya 27 c, 28–30, 34 och 34 a §§ ska ha följande
lydelse,
dels att det ska införas fyra nya paragrafer, 2 kap. 22 a och 22 b §§ och
4 kap. 1 och 3 a §§, och närmast före de nya 4 kap. 1 och 3 a §§ nya rubriker
av följande lydelse,
dels att det närmast före 4 kap. 4 § ska införas en ny rubrik som ska lyda
”Behörigheter på legitimationen”.
2 kap.
22 a § Om det ämne som avses i 22 § är ett sådant undervisningsämne som
anges i 4 kap. 4 § förordningen (2021:1335) om utbildning till lärare och
förskollärare är läraren behörig i de ämnen i gymnasieskolan som framgår
av tabellen. För modersmålsämnena finns det dock särskilda bestämmelser
i 34 och 34 a §§.
Ämne som ingår i lärarens examen
eller utbildning med den omfatt-
ning som anges i 21 eller 22 §
Ämnen i gymnasieskolan som
läraren är behörig i
engelska
engelska
kreativt skrivande på engelska
retorik på engelska
matematik
matematik
matematik – fortsättning
matematik – fördjupning
matematik – specialisering B
matematik – specialisering C
1 Senaste lydelse av
förordningens rubrik 2013:532
4 kap. 1 § 2014:419.
SFS
2024:165
Publicerad
den
26 mars 2024
2
SFS
2024:165
Ämne som ingår i lärarens examen
eller utbildning med den omfatt-
ning som anges i 21 eller 22 §
Ämnen i gymnasieskolan som
läraren är behörig i
svenska
svenska
kreativt skrivande
retorik
svenska som andraspråk
svenska som andraspråk
grekiska
klassisk grekiska – språk och kultur
latin
latin – språk och kultur
moderna språk
de språkämnen som är aktuella för det
språk som ingår i lärarens utbildning
med den omfattning som anges i 21
eller 22 §
språk – nybörjare
språk – grund
språk – fortsättning
språk – fördjupning
teckenspråk
svenskt teckenspråk
filosofi
filosofi
företagsekonomi
företagsekonomi
entreprenörskap och företagande
marknadsföring
redovisning
geografi
geografi
historia
historia
juridik
juridik
psykologi
psykologi
psykologi – fördjupning
tillämpad psykologi
religionskunskap
religionskunskap
religionskunskap – fördjupning
samhällskunskap
samhällskunskap
internationell ekonomi
internationella relationer
biologi
biologi
fysik
fysik
fysik – fördjupning
kemi
kemi
naturkunskap
naturkunskap
teknik
teknik
teknik – specialisering
tillämpad teknik
idrott och hälsa
idrott och hälsa
bild
bild
3
SFS
2024:165
Ämne som ingår i lärarens examen
eller utbildning med den omfatt-
ning som anges i 21 eller 22 §
Ämnen i gymnasieskolan som
läraren är behörig i
dans
dans – konstnärlig fördjupning
dansgestaltning
dansorientering
dansteknik
dansteori
koreografi
repertoar
musik
musik
bruksspel och ackompanjemang
ensemble
ensemble – konstnärlig fördjupning
instrument eller sång
körsång
låtskrivande
musik för yrkesdansare
musikteori
musikteori – komposition
rytmik
teater
fysisk teater
regi
röst
scenisk design
scenisk gestaltning
sceniskt karaktärsarbete
teaterteori
22 b § Om det ämne som ingår i en lärares examen enligt 21 § 1 och 22 §
första stycket är ett ämne som inte anges som undervisningsämne i 4 kap.
4 § förordningen (2021:1335) om utbildning till lärare och förskollärare och
om ämnet har utgått eller delats och därmed inte längre motsvaras av ett
ämne i gymnasieskolan är läraren behörig i det eller de ämnen som till
övervägande del motsvarar det ämne som utgått eller delats. Detta gäller
endast lärare som
a) har fått sin examen genom att ha läst en kompletterande pedagogisk
utbildning enligt förordningen (2011:686) om kompletterande pedagogisk
utbildning som leder till ämneslärarexamen, och
b) påbörjat den kompletterande pedagogiska utbildningen före den 1 juli
2027 och avslutat utbildningen senast den 30 juni 2030.
23 §2 Statens skolverk får meddela föreskrifter om vad som krävs för att
en lärares kompetens ska vara relevant för ett ämne enligt 22 §.
Ett ämne som avses i första stycket får inte vara ett ämne som anges i
4 kap. förordningen (2021:1335) om utbildning till lärare och förskollärare
eller i 22 a §.
2 Senaste lydelse 2021:1340.
4
SFS
2024:165
24 §3 Behörig att undervisa på gymnasieskolans introduktionsprogram i
grundskolans ämnen är, utöver vad som följer av 21 §, den som är behörig
att undervisa i motsvarande ämne i gymnasieskolan eller i grundskolans
årskurs 7–9 enligt bestämmelser i denna förordning.
25 § Behörig att undervisa i gymnasieskolan i yrkesämnen är den som har
avlagt
1. yrkeslärarexamen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100),
2. en äldre examen än som avses i 1 och som är avsedd för arbete i gymna-
sieskolan i ett sådant ämne, eller
3. en examen som ger behörighet att bedriva undervisning enligt denna
förordning, om han eller hon har kompletterat sin behörighet att undervisa
som lärare med sådana yrkeskunskaper som är relevanta för ett yrkesämne.
En lärare som avses i första stycket är endast behörig att undervisa i det
eller de yrkesämnen för vilka lärarens yrkeskunskaper är relevanta och i
andra ämnen i gymnasieskolan för vilka lärarens kompetens är relevant.
26 § Statens skolverk får meddela föreskrifter om
1. vilka yrkeskunskaper som krävs för att de ska vara relevanta för ett
yrkesämne enligt 25 §, och
2. vad som krävs för att en lärares kompetens ska vara relevant för ett
annat ämne enligt 25 §.
Ett ämne som avses i första stycket 2 får inte vara ett ämne som anges i
4 kap. förordningen (2021:1335) om utbildning till lärare och förskollärare
eller i 22 a §.
27 §4 Behörig att undervisa i anpassade gymnasieskolan i andra ämnen än
yrkesämnen är den som är behörig att undervisa i anpassade grundskolan
enligt 13, 14, 14 a, 15 eller 15 a §.
Om en lärare som avses i första stycket är behörig i ämnet musik i
anpassade grundskolan är läraren också behörig i musik och i instrument
eller sång i anpassade gymnasieskolan. I övrigt är en lärare som avses i första
stycket endast behörig att undervisa i de ämnen eller ämnesområden som
motsvarar de ämnen eller ämnesområden i anpassade grundskolan som
lärarens utbildning ger behörighet att undervisa i. Läraren är dock även
behörig att undervisa i andra ämnen eller ämnesområden för vilka lärarens
kompetens är relevant.
27 c §5 Behörig att undervisa i anpassade gymnasieskolan i ämnena dans
eller teater är, utöver vad som följer av 27 §, den som har avlagt speciallärar-
examen enligt bilaga 2 till högskoleförordningen (1993:100) med specialise-
ring mot intellektuell funktionsnedsättning och
1. ämneslärarexamen enligt samma bilaga med inriktning mot arbete i
gymnasieskolan,
2. en äldre examen än som avses i 1 som är avsedd för arbete som lärare
i gymnasieskolan, eller
3. en examen som ger behörighet att bedriva undervisning enligt denna
förordning, om han eller hon genom att ha kompletterat sin behörighet att
undervisa som lärare med ytterligare utbildning har fullgjort ämnesstudier
om minst 30 högskolepoäng eller motsvarande omfattning i ämnet.
3 Senaste lydelse 2013:694.
4 Senaste lydelse 2022:1621.
5 Senaste lydelse av tidigare 27 b § 2022:1621.
5
SFS
2024:165
En lärare som avses i första stycket är endast behörig att undervisa i dans
eller teater om ämnet eller ämnena omfattas av lärarens utbildning och, om
ämnet som omfattas av utbildningen är teater, i ämnet teater – vald uttrycks-
form. Läraren är dessutom behörig att undervisa i det eller de ämnesområden
för vilket ett ämne, som läraren är behörig att undervisa i, är relevant.
Kravet på att ha avlagt speciallärarexamen gäller inte lärare som har
avlagt en behörighetsgivande examen som är äldre än en sådan behörighets-
givande examen som anges i bilaga 2 till högskoleförordningen och omfattar
inriktning eller specialisering mot intellektuell funktionsnedsättning.
28 §6 Behörig att undervisa i anpassade gymnasieskolan i yrkesämnen är
den som är behörig att undervisa i gymnasieskolan i yrkesämnen enligt 25 §.
En lärare som avses i första stycket är endast behörig att undervisa i det
eller de yrkesämnen för vilka lärarens yrkeskunskaper är relevanta och i
andra ämnen i anpassade gymnasieskolan för vilka lärarens kompetens är
relevant.
29 § Statens skolverk får meddela föreskrifter om
1. vilka yrkeskunskaper som krävs för att de ska vara relevanta för ett
yrkesämne enligt 28 §, och
2. vad som krävs för att en lärares kompetens ska vara relevant för ett
annat ämne enligt 28 §.
Ett ämne som avses i första stycket 2 får inte vara ett ämne som anges i
4 kap. förordningen (2021:1335) om utbildning till lärare och förskollärare
eller i 22 a §.
30 §7 Behörig att undervisa på anpassade gymnasieskolans individuella
program är, utöver vad som följer av 27, 27 c eller 28 §, den som är behörig
att undervisa i anpassade grundskolan enligt 11, 11 a, 12, 12 a eller 16 §.
En lärare eller förskollärare som avses i första stycket är endast behörig
att undervisa i de ämnen eller ämnesområden som motsvarar de ämnen eller
ämnesområden i anpassade grundskolan som lärarens eller förskollärarens
utbildning ger behörighet att undervisa i. Läraren eller förskolläraren är dock
även behörig att undervisa i andra ämnen eller ämnesområden för vilka
lärarens eller förskollärarens kompetens är relevant.
34 §8 Behörig att undervisa i ett språk inom ramen för modersmåls-
undervisning är den som har avlagt
1. en examen som ger behörighet att bedriva undervisning som lärare
enligt denna förordning om examen är avsedd för undervisning i ett språk
inom ramen för modersmålsundervisning, eller
2. en examen som ger behörighet att bedriva undervisning enligt denna
förordning, om han eller hon genom att ha kompletterat sin behörighet att
undervisa som lärare med ytterligare utbildning har fullgjort ämnesstudier
om minst 30 högskolepoäng eller motsvarande omfattning i språket.
6 Senaste lydelse 2022:1621.
7 Senaste lydelse 2022:1621.
8 Senaste lydelse 2021:1340.
6
SFS
2024:165
34 a §9 Behörig att undervisa i ett språk inom ramen för modersmåls-
undervisning är, utöver vad som följer av 34 §, den som har en examen som
ger behörighet att bedriva undervisning som lärare enligt denna förordning,
om han eller hon har dokumenterat goda kunskaper i språket och genom att
ha kompletterat sin behörighet att undervisa som lärare med ytterligare
utbildning har fullgjort ämnesstudier om minst 30 högskolepoäng eller
motsvarande omfattning i språkdidaktik med inriktning mot modersmåls-
undervisning.
4 kap.
Ärenden där det krävs ansökan
1 § I 2 kap. 16 § skollagen (2010:800) finns bestämmelser om att Statens
skolverk efter ansökan ska meddela legitimation eller komplettering av
legitimation.
Ärenden där det inte krävs ansökan
3 a § Statens skolverk ska utan ansökan besluta att ändra en behörighet i
en lärares legitimation om
1. läraren sedan tidigare har behörighet i ett ämne och det ämnet utgår
eller delas upp i flera ämnen, och
2. det eller de ämnen som läraren genom beslutet får behörighet i till
övervägande del motsvarar det ämne som utgår eller delas enligt 1.
En lärare som enligt första stycket får sin behörighet ändrad ska anses
vara behörig i det ämne som utgår så länge som undervisning i ämnet får
ges.
1. Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2024.
2. Bestämmelserna i 2 kap. 22 a, 27 och 27 c §§ tillämpas första gången i
fråga om undervisning av elever vars utbildning påbörjas efter den 30 juni
2025.
3. För behörigheter som avser undervisning av elever vars utbildning på-
börjas före den 1 juli 2025 gäller 2 kap. 27 och 27 c §§ i den äldre lydelsen.
På regeringens vägnar
LOTTA EDHOLM
Eva Lenberg
(Utbildningsdepartementet)
9 Senaste lydelse 2021:1340.