SFS 2024:173 Lag om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser

SFS2024-173.pdf

Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.

background image

1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0

Svensk författningssamling

Lag

om indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser

Utfärdad den 21 mars 2024

Enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 följande.

Ordförklaringar

1 § I denna lag avses med

fordon: ett motorfordon med minst fyra hjul eller en ledad motorfor-

donskombination, som är avsedd för eller används för person- eller gods-
transport på väg,

tungt fordon: ett fordon som har en totalvikt över 3 500 kilogram,
fordonsgrupp: en sådan grupp av fordon som anges i tabell 1 i bilaga I till

kommissionens förordning (EU) 2017/2400 av den 12 december 2017 om
genomförande av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr
595/2009 vad gäller bestämning av tunga fordons koldioxidutsläpp och
bränsleförbrukning och om ändring av Europaparlamentets och rådets direk-
tiv 2007/46/EG och kommissionens förordning (EU) nr 582/2011, och

undergrupp av fordon: en grupp av fordon som definieras i bilaga I

punkt 1 till Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2019/1242 av
den 20 juni 2019 om fastställande av normer för koldioxidutsläpp från nya
tunga fordon och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordningar
(EG) nr 595/2009 och (EU) 2018/956 och rådets direktiv 96/53/EG.

2 § Med rapporteringsperiod avses i denna lag perioden från och med den
1 juli ett visst år till och med den 30 juni året därpå, med början år 2019.

3 § Med koldioxidutsläpp avses i denna lag de specifika koldioxidutsläpp
som anges i ett tungt fordons kundinformationsfil enligt del II i bilaga IV till
kommissionens förordning (EU) 2017/2400.

4 § I denna lag avses med referensvärde för koldioxidutsläpp:

1. för ett fordon som omfattas av Europaparlamentets och rådets för-

ordning (EU) 2019/1242, det värde som beräknas enligt punkt 3 i bilaga I
till den förordningen, och

2. för ett fordon som inte omfattas av Europaparlamentets och rådets

förordning (EU) 2019/1242, det genomsnittliga värdet av alla koldioxid-
utsläpp från fordon i den fordonsgrupp som fordonet tillhör och som har
rapporterats enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EU)

1 Prop. 2023/24:64, bet. 2023/24:TU11, rskr. 2023/24:148.
2 Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/362 av den 24 februari 2022 om ändring
av direktiven 1999/62/EG, 1999/37/EG och (EU) 2019/520 vad gäller uttag av avgifter på fordon
för användningen av vissa infrastrukturer, i den ursprungliga lydelsen.

SFS

2024:173

Publicerad
den

27 mars 2024

background image

2

SFS

2024:173

2018/956 av den 28 juni 2018 om övervakning och rapportering av nya
tunga fordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning, för den första
rapporteringsperioden.

5 § Med utsläppsminskningskurva avses i denna lag en sådan kurva för
minskade koldioxidutsläpp för en undergrupp av fordon som beräknas
utifrån minskade årliga koldioxidutsläpp och referensvärdet för koldioxid-
utsläpp för respektive rapporteringsperiod.

6 § I denna lag avses med utsläppsfritt fordon ett tungt fordon utan
förbränningsmotor eller med en förbränningsmotor som släpper ut

1. mindre än 1 gram koldioxid per kilowattimme, fastställt i enlighet med

Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 595/2009 av den 18 juni
2009 om typgodkännande av motorfordon och motorer vad gäller utsläpp
från tunga fordon (Euro 6) och om tillgång till information om reparation
och underhåll av fordon samt om ändring av förordning (EG) nr 715/2007
och direktiv 2007/46/EG och om upphävande av direktiven 80/1269/EEG,
2005/55/EG och 2005/78/EG och med genomförandeakter som har antagits
med stöd av förordningen, eller

2. mindre än 1 gram koldioxid per kilometer, fastställt i enlighet med

Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni
2007 om typgodkännande av motorfordon med avseende på utsläpp från
lätta personbilar och lätta nyttofordon (Euro 5 och Euro 6) och om tillgång
till information om reparation och underhåll av fordon och med
genomförandeakter som har antagits med stöd av förordningen.

7 § Med utsläppssnålt tungt fordon avses i denna lag ett annat tungt fordon
än ett utsläppsfritt tungt fordon med koldioxidutsläpp som är lägre än hälften
av referensvärdet för koldioxidutsläpp för den fordonsgrupp eller undergrupp
av fordon som det tunga fordonet tillhör.

Bemyndigande att meddela föreskrifter om rapporteringsperiod och

utsläppsminskningskurva

8 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
meddela föreskrifter om

1. den första rapporteringsperiod som avses i 4 § 2, och
2. hur en utsläppsminskningskurva ska beräknas.

Indelning av tunga fordon i koldioxidutsläppsklasser

9 § Den myndighet som regeringen bestämmer ska dela in tunga fordon
som är registrerade i vägtrafikregistret i följande koldioxidutsläppsklasser:

1. koldioxidutsläppsklass 1: fordon som inte tillhör någon av koldioxid-

utsläppsklasserna 2–5,

2. koldioxidutsläppsklass 2: fordon som tillhör någon av de undergrupper

av fordon som anges i punkt 1 i bilaga I till Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2019/1242 och som

a) registrerades för första gången under en rapporteringsperiod,
b) vid tidpunkten för registreringen har koldioxidutsläpp som är mer än

fem procent lägre än det värde på utsläppsminskningskurvan för den rele-
vanta undergruppen av fordon som gäller för rapporteringsperioden, och

c) inte tillhör någon av koldioxidutsläppsklasserna 3–5,

background image

3

SFS

2024:173

3. koldioxidutsläppsklass 3: fordon som tillhör någon av de undergrupper

av fordon som anges i punkt 1 i bilaga I till Europaparlamentets och rådets
förordning (EU) 2019/1242 och som

a) registrerades för första gången under en rapporteringsperiod,
b) vid tidpunkten för registreringen har koldioxidutsläpp som är mer än

åtta procent lägre än det värde på utsläppsminskningskurvan för den rele-
vanta undergruppen av fordon som gäller för rapporteringsperioden, och

c) inte tillhör någon av koldioxidutsläppsklasserna 4 eller 5,
4. koldioxidutsläppsklass 4: utsläppssnåla tunga fordon, och
5. koldioxidutsläppsklass 5: utsläppsfria fordon.

Omprövning av indelningen i koldioxidutsläppsklasser

10 § Den myndighet som delar in fordon i koldioxidutsläppsklasser enligt
9 § ska ompröva klassificeringen av ett fordon

1. vart sjätte år från den första registreringen av fordonet, om fordonet är

indelat i koldioxidutsläppsklass 2 eller 3,

2. om fordonsägaren begär det, eller
3. om det finns andra skäl än de som anges i 1 och 2.
Vid en omprövning enligt första stycket 1 ska fordonets koldioxidutsläpp

bedömas i förhållande till värdet på utsläppsminskningskurvan vid ompröv-
ningstillfället.

11 § Om ett fordon har indelats i koldioxidutsläppsklass 1 på grund av att
uppgifter om referensvärde eller en utsläppsminskningskurva inte fanns
tillgängliga vid indelningen, ska myndigheten göra en ny bedömning av
fordonets utsläppsklass när sådana uppgifter finns tillgängliga.

Överklagande

12 § Beslut enligt 9–11 §§ får överklagas till allmän förvaltningsdomstol.
Ett beslut som har fattats genom automatiserad behandling av uppgifter i
vägtrafikregistret får inte överklagas innan det har omprövats enligt 10 §
första stycket 2 eller 3. Om ett sådant beslut överklagas innan det har
omprövats, ska överklagandet behandlas som en begäran om omprövning.

Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.

Denna lag träder i kraft den 1 maj 2024.

På regeringens vägnar

ULF KRISTERSSON

ANDREAS CARLSON
(Landsbygds- och
infrastrukturdepartementet)