SFS 2024:183 Förordning om konsekvensutredningar

SFS2024-183.pdf

Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.

background image

1

1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0

Svensk författningssamling

Förordning

om konsekvensutredningar

Utfärdad den 27 mars 2024

Regeringen föreskriver följande.

Förordningens tillämpningsområde

1 § Denna förordning gäller för kommittéer och särskilda utredare som ska
utföra ett utredningsuppdrag som beslutats av regeringen och för förvalt-
ningsmyndigheter under regeringen.

När en konsekvensutredning ska tas fram

2 § Kommittéer, särskilda utredare och förvaltningsmyndigheter ska redo-
visa en konsekvensutredning när de lämnar in förslag till regeringen eller
Regeringskansliet om att regeringen ska föreslå eller besluta om nya eller
ändrade lagar och förordningar. Kommittéer och särskilda utredare ska även
för andra förslag som lämnas i ett betänkande redovisa en konsekvens-
utredning.

En myndighet får ge in förslag till regeringen eller Regeringskansliet om

nya eller ändrade lagar eller förordningar utan att redovisa en konsekvens-
utredning, om myndigheten bedömer att det saknas skäl att ta fram en sådan
utredning. En sådan bedömning ska dokumenteras och skälen för bedöm-
ningen anges.

3 § Inför att en förvaltningsmyndighet ska besluta om föreskrifter eller
allmänna råd ska en konsekvensutredning tas fram och dokumenteras.

En myndighet får besluta om föreskrifter eller allmänna råd trots att någon

konsekvensutredning inte har tagits fram, om det skulle innebära fara för
miljön, Sveriges säkerhet, liv, personlig säkerhet eller hälsa, eller risk för
betydande ekonomisk skada om beslut inte fattas skyndsamt. En konse-
kvensutredning ska i sådana fall tas fram så snart som möjligt efter beslutet.

4 § Någon konsekvensutredning behöver inte tas fram när en förvaltnings-
myndighet ska besluta om

1. föreskrifter som uteslutande rör verksamheten inom den egna myndig-

heten,

2. föreskrifter om sådana avgifter som omfattas av samrådsskyldigheten

enligt 7 § avgiftsförordningen (1992:191),

3. föreskrifter för utrikesförvaltningen, eller
4. föreskrifter med stöd av säkerhetsskyddsförordningen (2021:955) eller

allmänna råd till den förordningen.

En myndighet får även i andra fall besluta om föreskrifter eller allmänna

råd utan att ta fram en konsekvensutredning, om myndigheten bedömer att

SFS

2024:183

Publicerad
den

3 april 2024

background image

2

SFS

2024:183

det saknas skäl att ta fram en sådan utredning. En sådan bedömning ska
dokumenteras och skälen för bedömningen anges.

Närmare om konsekvensutredningen

5 § Konsekvensutredningen ska påbörjas så tidigt som möjligt och stå i
proportion till förslagets eller beslutets omfattning och effekter.

6 § Konsekvensutredningen ska innehålla en redogörelse för

1. det aktuella problemet och vilken förändring som eftersträvas,
2. vilka konsekvenser som bedöms uppstå om ingen åtgärd vidtas,
3. de olika alternativ som finns för att uppnå förändringen och de fördelar

respektive nackdelar som bedöms finnas med dessa, och

4. det eller de alternativ som bedöms lämpligast och av vilka skäl.

7 § Konsekvensutredningen ska innehålla en analys av det förslag som
lämnas eller det beslut som avses att fattas. Analysen ska bestå av

1. en beskrivning och beräkning av förslagets eller beslutets kostnader

och intäkter för staten, kommuner, regioner, företag och andra enskilda,

2. en beskrivning och, om möjligt, en beräkning av andra relevanta konse-

kvenser än sådana som anges i 1,

3. en redogörelse för vilka åtgärder som har vidtagits för att förslaget eller

beslutet inte ska medföra mer långtgående kostnader eller begränsningar än
vad som bedöms vara nödvändigt för att uppnå dess syfte,

4. en bedömning av om särskild hänsyn behöver tas när det gäller tid-

punkten för ikraftträdande och om det finns behov av speciella informations-
insatser, och

5. en beskrivning av hur och när konsekvenserna av förslaget eller

beslutet kan utvärderas.

Vid framtagandet av analysen bör hänsyn tas till den vägledning som

Ekonomistyrningsverket ansvarar för enligt 15 §. Om någon del av analysen
inte kan göras ska detta motiveras.

8 § Om förslaget eller beslutet rör kommuner eller regioner ska konse-
kvensutredningen innehålla en bedömning av om förslaget eller beslutet
inskränker den kommunala självstyrelsen. Innebär förslaget en sådan in-
skränkning ska även de överväganden som krävs enligt 14 kap. 3 §
regeringsformen redovisas.

Om förslaget eller beslutet innebär förändringar av kommunala befogen-

heter eller skyldigheter, respektive grunderna för kommunernas eller
regionernas organisation eller verksamhetsformer, ska konsekvensutred-
ningen innehålla en beskrivning av förändringarna samt en beräkning av de
kostnader och intäkter som följer av dessa.

9 § Konsekvensutredningen ska innehålla en bedömning av om förslaget
eller beslutet överensstämmer med eller går utöver de skyldigheter som
följer av Sveriges anslutning till Europeiska unionen.

10 § Om ett förslag till genomförande av EU-direktiv i nationell rätt går
utöver direktivets miniminivå ska skälen för detta anges.

11 § När en förvaltningsmyndighet beslutar om föreskrifter ska konse-
kvensutredningen innehålla uppgifter om de bemyndiganden som myndig-
hetens beslutanderätt grundar sig på.

background image

3

SFS

2024:183

Inhämtande av yttranden och regeringens medgivande

12 § Innan en förvaltningsmyndighet beslutar om föreskrifter eller all-
männa råd, ska myndigheten så tidigt som möjligt ge statliga myndigheter,
kommuner, regioner, organisationer, näringslivet och andra enskilda, som
kostnadsmässigt eller på något annat betydande sätt berörs, tillfälle att yttra
sig i frågan och om konsekvensutredningen. Myndigheten ska dokumentera
vilka som getts tillfälle att yttra sig.

En myndighet får avstå från att inhämta yttranden enligt första stycket om

myndigheten med stöd av 4 § inte har tagit fram någon konsekvensutred-
ning.

13 § Innan en förvaltningsmyndighet beslutar om föreskrifter ska Regel-
rådet inom Tillväxtverket ges tillfälle att inom minst två veckor yttra sig
över konsekvensutredningen.

Vid inhämtande av ett sådant yttrande ska Regelrådet ges tillgång till

såväl förslaget till föreskrifter som den konsekvensutredning som legat till
grund för förslaget.

En myndighet får avstå från att ge Regelrådet tillfälle att yttra sig över

förslaget till föreskrifter och konsekvensutredningen, om

1. Regelrådets granskning skulle sakna betydelse,
2. myndigheten till följd av sekretess inte kan lämna de uppgifter som

behövs för att Regelrådet ska kunna yttra sig,

3. det skulle medföra väsentliga olägenheter om de uppgifter som Regel-

rådet behöver för att kunna yttra sig blir offentliga,

4. det skulle fördröja ärendets behandling på ett sätt som medför väsent-

liga olägenheter, eller

5. myndigheten med stöd av 4 § inte har tagit fram en konsekvensutred-

ning.

14 § Innan en förvaltningsmyndighet beslutar om föreskrifter vars tillämp-
ning bedöms leda till inte oväsentligt ökade kostnader för staten, kommuner
eller regioner ska myndigheten inhämta regeringens medgivande. Regeringen
ska inför sitt beslut få del av förslaget till föreskrifter och den konsekvens-
utredning som ligger till grund för förslaget.

Innebär det fara för miljön, Sveriges säkerhet, liv, personlig säkerhet eller

hälsa eller risk för betydande ekonomisk skada om föreskrifterna inte
beslutas innan ett medgivande har kunnat inhämtas, får regeringens med-
givande inhämtas i efterhand.

Att regeringens medgivande inte har inhämtats utgör inte hinder mot att

föreskrifter tillämpas.

Metodutveckling, vägledning och utbildning

15 § Ekonomistyrningsverket ska ansvara för metodutveckling, väg-
ledning och utbildning med anledning av denna förordning.

Ekonomistyrningsverket ska samverka med Regelrådet i arbetet enligt

första stycket avseende konsekvensutredningar med anledning av förslag till
föreskrifter och allmänna råd som kan få effekter av betydelse för företag.

1. Denna förordning träder i kraft den 6 maj 2024.
2. Förordningen tillämpas inte för kommittéer och särskilda utredare som

tillkallats före ikraftträdandet.

3. Genom förordningen upphävs
a) förordningen (2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning,

background image

4

SFS

2024:183

b) förordningen (2011:118) om myndigheters inhämtande av yttrande

från Regelrådet,

c) förordningen (2014:570) om regeringens medgivande till beslut om

vissa föreskrifter.

4. För kommittéer och särskilda utredare som har tillsatts före den 1 maj

2024 gäller dock fortfarande 6 och 7 §§ i den upphävda förordningen
(2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning.

På regeringens vägnar

ELISABETH SVANTESSON

Johan Ndure
(Finansdepartementet)