SFS 1993_1398 Lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Namibia
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
sfs 1993:1398 lag om dubbelbeskattningsavtal mellan sverige och utkom från trycket den 20 december 1993 namibia;
utfärdad den 9 december 1993. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs följande. 1 § det avtal för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på inkomst som sverige och namibia undertecknade den 16 juli 1993 skall, tillsammans med det protokoll som är fogat till avtalet och som utgör en del av detta, gälla som lag här i landet. avtalets innehåll framgår av bilaga till denna lag. 2 § avtalets beskattningsregler skall tillämpas endast i den mån dessa medför inskränkning av den skattskyldighet i sverige som annars skulle föreligga. 3 § om en person som är bosatt i sverige förvärvar inkomst som enligt bestämmelserna i avtalet beskattas endast i namibia, skall sådan inkomst inte tas med vid taxeringen i sverige. denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer. på regeringens vägnar carl bildt bo lundgren (finansdepartementet) 3592
1
prop. 1993/94: 74, bet. 1993/94: sku6, rskr. 1993/94:49.
sfs 1993:1398 bilaga (översättning)
convention between the government of the kingdom of sweden and the government of the republic of namibia for the avoidance of double taxation and the prevention of fiscal evasion with respect to taxes on income the government of the kingdom of sweden and the government of the republic of namibia, desiring to conclude a convention for the avoidance of double taxation and the prevention of fiscal evasion with respect to taxes on income, have agreed as follows: article 1 personal scope this convention shall apply to persons who are residents of one or both of the contracting states. article 2 taxes covered (1) the taxes to which this convention shall apply are: (a) in namibia: (i) the income tax; (ii) the non-resident shareholders” tax; and (iii) the petroleum income tax; (hereinafter referred to as ”namibian tax”); (b) in sweden: (i) the national income tax (den statliga inkomstskatten), including the sailors' tax (sjomansskatten) and the coupon tax (kupongskatten); (ii) the special income tax for nonresidents (sarskild inkomstskatt for utomlands bosatta); avtal mellan konungariket sveriges regering och republiken namibias regering för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på inkomst konungariket sveriges regering och republiken namibias regering, som önskar ingå ett avtal för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på inkomst, har kommit överens om följande: artikel 1 personer på vilka avtalet tillämpas detta avtal tillämpas på personer som har hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda avtalsslutande staterna. artikel 2 skatter som omfattas av avtalet 1. de skatter på vilka detta avtal tillämpas är a) i namibia: 1) inkomstskatten, 2) aktieägarskatten för utomlands bosatta, och 3) inkomstskatten på petroleum; (i det följande benämnda ”namibisk skatt”); i sverige: 1) den statliga inkomstskatten, sjömansskatten och kupongskatten däri inbegripna,
b)
2)
den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta,
3593
sfs 1993:1398
(iii) the special income tax for nonresident artistes and athletes (den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta artister m.fl.); and (iv) the municipal income tax (den kommunala inkomstskatten); (hereinafter referred to as ”swedish tax”). (2) nothing in this convention shall limit the right of either contracting state to charge tax on the profits of a mineral enterprise at an effective rate different from that charged on the profits of any other enterprise. the term ”a mineral enterprise” means an enterprise carrying on the business of mining. (3) the convention shall apply also to any identical or substantially similar taxes which are imposed after the date of signature of the convention in addition to, or in place of, the taxes referred to in paragraph (1). the competent authorities of the contracting states shall notify each other of any substantial changes which have been made in their respective taxation laws. article 3 general definitions (1) for the purposes of this convention, unless the context otherwise requires: (a) the term ”namibia” means the republic of namibia as defined in the constitution of the republic of namibia, that is, ”the national territory of namibia shall consist of the whole of the territory recognized by the international community through the organs of the united nations as namibia, including the enclave, harbour 3) den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta artister m.fl., och
4)
den kommunala inkomstskatten;
(i det följande benämnda ”svensk skatt”). 2. bestämmelserna i detta avtal begränsar inte de avtalsslutande staternas rätt att beskatta vinster som förvärvas av ett mineralföretag med en effektiv skattesats som avviker från den skattesats som tillämpas för andra typer av företag. med uttrycket ”mineralföretag” åsyftas ett företag som är verksamt inom gruvnäringen. 3. avtalet tillämpas även på skatter av samma eller i huvudsak likartat slag, som efter undertecknandet av detta avtal påförs vid sidan av eller i stället för de skatter som anges i punkt 1. de behöriga myndigheterna i de avtalsslutande staterna skall meddela varandra de väsentliga ändringar som vidtagits i respektive skattelagstiftning.
artikel 3 allmänna definitioner 1. om inte sammanhanget föranleder annat, har vid tillämpningen av detta avtal följande uttryck nedan angiven betydelse: a) ”namibia” åsyftar republiken namibia som den definieras i republiken namibias konstitution, dvs., ” namibias territorium skall bestå av hela territoriet som det erkänns av världssamfundet genom förenta nationernas organ, inklusive enklaven och hamnen walvis bay och öarna utanför namibias kust”. ”namibia” innefattar vi-
3594
sfs 1993:1398
and port of walvis bay, as well as the off-shore islands of namibia”. the term ”namibia” further includes its territorial sea as well as the exclusive economic zone and the continental shelf over which namibia exercises sovereign rights, in accordance with its internal law and with the international law, concerning the exploration and exploitation of the natural, biological and mineral resources existing in the sea water, sea-bed and subsoil of these waters; the term ”sweden” means the kingdom of sweden and, when used in a geographical sense, includes the national territory, the territorial sea of sweden as well as other maritime areas over which sweden in accordance with international law exercises sovereign rights or jurisdiction; the terms ”a contracting state” and ”the other contracting state” mean namibia or sweden, as the context requires; the term ”person” includes an individual, a company and any other body of persons; the term ”company” means any body corporate or any entity which is treated as a body corporate for tax purposes; the terms ”enterprise of a contracting state” and ”enterprise of the other contracting state” mean respectively an enterprise carried on by a resident of a contracting state and an enterprise carried on by a resident of the other contracting state; the term ”international traffic” means any transport by a ship or aircraft operated by an enterprise of a contracting state, except when the ship or dare territorialvattnet och den exklusiva ekonomiska zonen och kontinentalsockeln över vilka namibia utövar suveräna rättigheter, i enlighet med dess interna lagstiftning och folkrättens regler, gällande utforskandet och utnyttjandet av naturtillgångar, biologiska tillgångar och mineraltillgångar i havet, på havsbottnen eller dennas underlag;
(b)
b)
(c)
c)
(d)
d)
”sverige” åsyftar konungariket sverige och innefattar, när uttrycket används i geografisk betydelse, sveriges territorium, sveriges territorialvatten och andra havsområden över vilka sverige, i överensstämmelse med folkrättens regler, utövar suveräna rättigheter eller jurisdiktion; ”en avtalsslutande stat” och ”den andra avtalsslutande staten” åsyftar namibia eller sverige, beroende på sammanhanget; ”person” inbegriper fysisk person, bolag och annan sammanslutning; ”bolag” åsyftar juridisk person eller annan som vid beskattningen behandlas såsom juridisk person; ”företag i en avtalsslutande stat” och ”företag i den andra avtalsslutande staten” åsyftar företag som bedrivs av person med hemvist i en avtalsslutande stat respektive företag som bedrivs av person med hemvist i den andra avtalsslutande staten; ”internationell trafik” åsyftar transport med skepp eller luftfartyg som används av företag i en avtalsslutande stat, utom då skeppet eller luftfartyget
(e)
e)
(f)
f)
(g)
g)
3595
sfs 1993:1398
aircraft is operated solely between places in the other contracting state; (h) the term ”national” means: (i) any individual possessing the nationality of a contracting state; (ii) any legal person, partnership and association deriving its status as such from the laws in force in a contracting state; (i) the term ”competent authority” means: (i) in namibia, the permanent secretary in the ministry of finance who is the chief executive officer and administrator of namibian tax laws or his or her authorized representative; (ii) in sweden, the minister of finance, his or her authorized representative or the authority which is designated as a competent authority for the purposes of this convention. (2) as regards the application of the convention by a contracting state, any term not defined therein shall, unless the context otherwise requires, have the meaning which it has under the law of that state concerning the taxes to which the convention applies. article 4 resident (l)(a) for the purposes of this convention, the term ”resident of a contracting state” means any person who, under the laws of that state, is liable to tax therein by reason of his or her domicile, residence, place of management or any other criterion of a similar nature, but does not include any person används uteslutande mellan platser i den andra avtalsslutande staten; ”medborgare” åsyftar: 1) en fysisk person som är medborgare i en avtalsslutande stat, 2) juridisk person, handelsbolag och annan sammanslutning som bildats enligt den lagstiftning som gäller i en avtalsslutande stat; ”behörig myndighet” åsyftar: 1) i namibia, ”the permanent secretary” i finansdepartementet som är den högste verkställande och administrative chefen beträffande namibisk skattelagstiftning eller hans eller hennes befullmäktigade ombud; i sverige, finansministern, hans eller hennes befullmäktigade ombud eller den myndighet åt vilken uppdras att vara behörig myndighet vid tillämpningen av detta avtal.
h)
i)
2)
2. då en avtalsslutande stat tillämpar avtalet anses, såvida inte sammanhanget föranleder annat, varje uttryck som inte definierats i avtalet ha den betydelse som uttrycket har enligt den statens lagstiftning i fråga om sådana skatter på vilka avtalet tillämpas. artikel 4 hemvist 1. a) vid tillämpningen av detta avtal åsyftar uttrycket ”person med hemvist i en avtalsslutande stat” person som enligt lagstiftningen i denna stat är skattskyldig där på grund av domicil, bosättning, plats för företagsledning eller annan liknande omständighet. uttrycket inbegriper emellertid inte per-
3596
sfs 1993:1398
who is liable to tax in that state in respect only of income from sources in that state. however, in the case of namibia, the term ”resident of a contracting state” includes any person who is resident in namibia according to the namibian income tax act. (b) in the case of a partnership or estate this term applies only to the extent that the income derived by such partnership or estate is subject to tax in that state as the income of a resident, either in its hands or in the hands of its partners. (2) where by reason of the provisions of paragraph (1) an individual is a resident of both contracting states, then his or her status shall be determined as follows: (a) he or she shall be deemed to be a resident of the state in which he or she has a permanent home available to him or her; if he or she has a permanent home available to him or her in both states, he or she shall be deemed to be a resident of the state with which his or her personal and economic relations are closer (centre of vital interests); (b) if the state in which he or she has his or her centre of vital interests cannot be determined, or if he or she has not a permanent home available to him or her in either state, he or she shall be deemed to be a resident of the state in which he or she has an habitual abode; (c) if he or she has an habitual abode in both states or in neither of them, he or she shall be deemed to be a resident of the state of which he or she is a national; b) son som är skattskyldig i denna stat endast för inkomst från källa i denna stat. dock skall, såvitt avser namibia, uttrycket ”person med hemvist i en avtalsslutande stat” inbegripa varje person som anses bosatt i namibia enligt den namibiska inkomstskattelagen. beträffande handelsbolag och dödsbon, inbegriper detta uttryck sådant subjekt endast i den mån skattskyldighet för inkomsten föreligger i denna stat på samma sätt som för inkomst som förvärvas av person med hemvist där, antingen hos handelsbolaget eller dödsboet eller hos dess delägare.
2. då på grund av bestämmelserna i punkt 1 fysisk person har hemvist i båda avtalsslutande staterna, bestäms hans eller hennes hemvist på följande sätt: a) han eller hon anses ha hemvist i den stat där han eller hon har en bostad som stadigvarande står till hans eller hennes förfogande. om han eller hon har en sådan bostad i båda staterna, anses han eller hon ha hemvist i den stat med vilken hans eller hennes personliga och ekonomiska förbindelser är starkast (centrum för levnadsintressena); b) om det inte kan avgöras i vilken stat han eller hon har centrum för sina levnadsintressen eller om han eller hon inte i någondera staten har en bostad som stadigvarande står till hans eller hennes förfogande, anses han eller hon ha hemvist i den stat där han eller hon stadigvarande vistas; c) om han eller hon stadigvarande vistas i båda staterna eller om han eller hon inte vistas stadigvarande i någon av dem, anses han eller hon ha hemvist i den stat där han eller hon är medborgare; 3597
sfs 1993:1398
(d) if he or she is a national of both states or of neither of them, the competent authorities of the contracting states shall settle the question by mutual agreement. (3) where by reason of the provisions of paragraph (1) a person other than an individual is a resident of both contracting states, then it shall be deemed to be a resident of the state in which its place of effective management is situated. article 5 permanent establishment (1) for the purposes of this convention, the term ”permanent establishment” means a fixed place of business through which the business of an enterprise is wholly or partly carried on. (2) the term ”permanent establishment” includes especially: (a) a place of management; (b) a branch; (c) an office; (d) a factory; (e) a workshop; (f) a mine, an oil or gas well, a quarry or any other place of extraction of natural resources; (g) an installation or structure used for the exploration of natural resources, provided that the installation or structure continues for a period of not less than six months; (h) a farm or a plantation; and (i) a warehouse, where storage facilities are provided to parties other than the enterprise. d) om han eller hon är medborgare i båda staterna eller om han eller hon inte är medborgare i någon av dem, avgör de behöriga myndigheterna i de avtalsslutande staterna frågan genom ömsesidig överenskommelse.
3. då på grund av bestämmelserna i punkt 1 annan person än fysisk person har hemvist i båda avtalsslutande staterna, anses personen i fråga ha hemvist i den stat där den har sin verkliga ledning.
artikel 5 fast driftställe 1. vid tillämpningen av detta avtal åsyftar uttrycket ”fast driftställe” en stadigvarande plats för affärsverksamhet, från vilken ett företags verksamhet helt eller delvis bedrivs. 2. uttrycket ”fast driftställe” innefattar särskilt: a) plats för företagsledning, b) filial, c) kontor, d) fabrik, e) verkstad, f) gruva, olje- eller gaskälla, stenbrott eller annan plats för utvinning av naturtillgångar, g) installation eller konstruktion som används för utforskning av naturtillgångar under förutsättning att installationen eller konstruktionen varar under en period inte understigande sex månader, h) lantbruk eller plantage, och i) lagerbyggnad, om lagerutrymme tillhandahålls andra än företaget.
3598
sfs 1993:1398
(3) the term ”permanent establishment” likewise encompasses a building site, a construction, assembly or installation project or supervisory activities in connection therewith, but only where such site, project or activities continue for a period of more than six months. (4) notwithstanding the preceding provisions of this artide, the term ”permanent establishment” shall be deemed not to include: (a) the use of facilities solely for the purpose of storage or display of goods or merchandise belonging to the enterprise; (b) the maintenance of a stock of goods or merchandise belonging to the enterprise solely for the purpose of storage or display; (c) the maintenance of a stock of goods or merchandise belonging to the enterprise solely for the purpose of processing by another enterprise; (d) the maintenance of a fixed place of business solely for the purpose of purchasing goods or merchandise or of collecting information, for the enterprise; (e) the maintenance of a fixed place of business solely for the purpose of carrying on, for the enterprise, any other activity of a preparatory or auxiliary character; (f) the maintenance of a fixed place of business solely for any combination of activities mentioned in sub-paragraphs (a) to (e), provided that the overall activity of the fixed place of business resulting from this combination is of a preparatory or auxiliary character. 3. uttrycket ”fast driftställe” omfattar även plats för byggnads-, anläggnings-, monteringsoch installationsverksamhet eller därmed sammanhängande övervakande verksamhet, men endast om verksamheten pågår under en tidrymd som överstiger sex månader. 4. utan hinder av föregående bestämmelser i denna artikel anses uttrycket ”fast driftställe” inte innefatta: a) användningen av anordningar uteslutande för lagring eller utställning av företaget tillhöriga varor, b) innehavet av ett företaget tillhörigt varulager uteslutande för lagring eller utställning, innehavet av ett företaget tillhörigt varulager uteslutande för bearbetning eller förädling genom annat företags försorg, innehavet av stadigvarande plats för affärsverksamhet uteslutande för inköp av varor eller inhämtande av upplysningar för företaget, innehavet av stadigvarande plats för affärsverksamhet uteslutande för att för företaget bedriva annan verksamhet av förberedande eller biträdande art, innehavet av stadigvarande plats för affärsverksamhet uteslutande för att kombinera verksamheter som anges i punkterna a) - e), under förutsättning att hela den verksamhet som bedrivs från den stadigvarande platsen för affärsverksamhet på grund av denna kombination är av förberedande eller biträdande art.
c)
d)
e)
f)
(5) notwithstanding the provisions of paragraphs (1) and (2), where a person - other than
5. om en person (som inte är sådan oberoende representant på vilken punkt 6 tilläm-
3599
sfs 1993:1398
an agent of an independent status to whom paragraph (6) applies - is acting in a contracting state on behalf of an enterprise of the other contracting state, that enterprise shall be deemed to have a permanent establishment in the first-mentioned contracting state in respect of any activities which that person undertakes for the enterprise, if such a person (a) has and habitually exercises in that state an authority to conclude contracts in the name of the enterprise; (b) has no such authority but nevertheless maintains habitually in the first-mentioned contracting state a stock of goods or merchandise from which he or she regularly delivers goods or merchandise on behalf of the enterprise, unless the activities of such person are limited to those mentioned in paragraph (4) which, if exercised through a fixed place of business, would not make this fixed place of business a permanent establishment under the provisions of that paragraph. (6) an enterprise of a contracting state shall not be deemed to have a permanent establishment in the other contracting state merely because it carries on business in that other state through a broker, general commission agent or any other agent of an independent status, provided that such persons are acting in the ordinary course of their business. however, when the activities of such an agent are devoted wholly or almost wholly on behalf of that enterprise, he or she will not be considered an agent of an independent status within the meaning of this paragraph. (7) the fact that a company which is a resident of a contracting state controls or is controlled by a company which is a resident of the other contracting state, or which carries on pas) är verksam i en avtalsslutande stat för ett företag i den andra avtalsslutande staten, anses detta företag - utan hinder av bestämmelserna i punkterna 1 och 2 - ha fast driftställe i den förstnämnda avtalsslutande staten beträffande varje verksamhet som denna person bedriver för företaget om a) han eller hon har och i denna stat regelmässigt använder fullmakt att sluta avtal i företagets namn; han eller hon inte har sådan fullmakt men ändå regelmässigt i den förstnämnda avtalsslutande staten innehar varulager från vilket han eller hon för företagets räkning regelbundet levererar varor, såvida inte verksamheten är begränsad till sådan som anges i punkt 4 och som - om den bedrevs från en stadigvarande plats för affärsverksamhet - inte skulle göra denna stadigvarande plats för affärsverksamhet till fast driftställe enligt bestämmelserna i nämnda punkt.
b)
6. företag i en avtalsslutande stat anses inte ha fast driftställe i den andra avtalsslutande staten endast på den grund att företaget bedriver affärsverksamhet i denna stat genom förmedling av mäklare, kommissionär eller annan oberoende representant, under förutsättning att sådan person därvid bedriver sin sedvanliga affärsverksamhet. när sådan representant bedriver sin verksamhet uteslutande eller nästan uteslutande för företaget i fråga, anses han eller hon emellertid inte såsom sådan oberoende representant som avses i denna punkt. 7. den omständigheten att ett bolag med hemvist i en avtalsslutande stat kontrollerar eller kontrolleras av ett bolag med hemvist i den andra avtalsslutande staten eller ett bolag som
3600
sfs 1993:1398
business in that other state (whether through a permanent establishment or otherwise) shall not of itself constitute either company a permanent establishment of the other. article 6 income from immovable property (1) income derived by a resident of a contracting state from immovable property (including income from agriculture or forestry) situated in the other contracting state may be taxed in that other state. (2) the term ”immovable property1' shall have the meaning which it has under the law of the contracting state in which the property in question is situated. the term shall in any case include property accessory to immovable property, livestock and equipment used in agriculture and forestry, rights to which the provisions of general law respecting landed property apply, buildings, usufruct of immovable property and rights to variable or fixed payments as consideration for the working of, or the right to work, mineral deposits, sources and other natural resources; ships, boats and aircraft shall not be regarded as immovable property. (3) the provisions of paragraph (1) shall apply to income derived from the direct use, letting, or use in any other form of immovable property. (4) the provisions of paragraphs (1) and (3) shall also apply to the income from immovable property of an enterprise and to income from immovable property used for the performance of independent personal services. (5) where the ownership of shares or other rights in a company or legal person entitles the owner to the enjoyment of immovable property situated in a contracting state and held bedriver affärsverksamhet i denna andra stat (antingen från fast driftställe eller på annat sätt), medför inte i och för sig att någotdera bolaget utgör fast driftställe för det andra. artikel 6 inkomst av fast egendom 1. inkomst, som person med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar av fast egendom (inbegripet inkomst av lantbruk eller skogsbruk) belägen i den andra avtalsslutande staten, får beskattas i denna andra stat. 2. uttrycket ”fast egendom” har den betydelse som uttrycket har enligt lagstiftningen i den avtalsslutande stat där egendomen är belägen. uttrycket inbegriper dock alltid tillbehör till fast egendom, levande och döda inventarier i lantbruk och skogsbruk, rättigheter på vilka bestämmelserna i privaträtten om fast egendom tillämpas, byggnader, nyttjanderätt till fast egendom samt rätt till föränderliga eller fasta ersättningar för nyttjandet av eller rätten att nyttja mineralförekomst, källa eller annan naturtillgång. skepp, båtar och luftfartyg anses inte vara fast egendom.
3. bestämmelserna i punkt 1 tillämpas på inkomst som förvärvas genom omedelbart brukande, genom uthyrning eller annan användning av fast egendom. 4. bestämmelserna i punkterna 1 och 3 tillämpas även på inkomst av fast egendom som tillhör företag och på inkomst av fast egendom som används vid självständig yrkesutövning. 5. om innehav av aktier eller andra rättigheter i ett bolag eller juridisk person berättigar innehavaren att nyttja bolaget, eller den juridiska personen, tillhörig fast egendom belägen
3601
sfs 1993:1398
by that company or legal person, income derived by the owner from the direct use, letting or use in any other form of his or her right of enjoyment may be taxed in that state. the provisions of this paragraph shall apply notwithstanding the provisions of articles 7 and 14. article 7 business profits (1) the profits of an enterprise of a contracting state shall be taxable only in that state unless the enterprise carries on business in the other contracting state through a permanent establishment situated therein. if the enterprise carries on business as aforesaid, the profits of the enterprise may be taxed in the other state but only so much of them as is attributable to that permanent establishment. (2) subject to the provisions of paragraph (3), where an enterprise of a contracting state carries on business in the other contracting state through a permanent establishment situated therein, there shall in each contracting state be attributed to that permanent establishment the profits which it might be expected to make if it were a distinct and separate enterprise engaged in the same or similar activities under the same or similar conditions and dealing wholly independently with the enterprise of which it is a permanent establishment. (3) in the determination of the profits of a permanent establishment, there shall be allowed as deductions expenses which are incurred for the purposes of the business of the permanent establishment, including executive and general administrative expenses so incurred, whether in the state in which the permanent establishment is situated or elsewhere. however, no such deduction shall be allowed in respect of amounts, if any, paid (otherwise i en avtalsslutande stat, får inkomst som innehavaren förvärvar genom omedelbart brukande, genom uthyrning eller annan användning av sådan nyttjanderätt beskattas i denna stat. bestämmelserna i denna punkt skall tilllämpas utan hinder av bestämmelserna i artiklarna 7 och 14. artikel 7 inkomst av rörelse 1. inkomst av rörelse, som företag i en avtalsslutande stat förvärvar, beskattas endast i denna stat, såvida inte företaget bedriver rörelse i den andra avtalsslutande staten från där beläget fast driftställe. om företaget bedriver rörelse på nyss angivet sätt, får företagets inkomst beskattas i den andra staten, men endast så stor del därav som är hänförlig till det fasta driftstället. 2. om företag i en avtalsslutande stat bedriver rörelse i den andra avtalsslutande staten från där beläget fast driftställe, hänförs, om inte bestämmelserna i punkt 3 föranleder annat, i vardera avtalsslutande staten till det fasta driftstället den inkomst som det kan antas att driftstället skulle ha förvärvat, om det varit ett fristående företag, som bedrivit verksamhet av samma eller liknande slag under samma eller liknande villkor och självständigt avslutat affärer med det företag till vilket driftstället hör. 3. vid bestämmandet av fast driftställes inkomst medges avdrag för utgifter som uppkommit för det fasta driftstället, härunder inbegripna utgifter för företagets ledning och allmänna förvaltning, oavsett om utgifterna uppkommit i den stat där det fasta driftstället är beläget eller annorstädes. avdrag medges emellertid inte för belopp som det fasta driftstället kan ha betalat till företagets huvudkontor eller annat företaget tillhörigt kontor (om
3602
sfs 1993:1398
than towards reimbursement of actual expenses) by the permanent establishment to the head office of the enterprise or any of its other offices, by way of royalties, fees or other similar payments in return for the use of patents or other rights, or by way of commission, for specific services performed or for management, or, except in the case of a banking enterprise, by way of interest on moneys lent to the permanent establishment. likewise, no account shall be taken, in the determination of the profits of a permanent establishment, for amounts charged (otherwise than towards reimbursement of actual expenses), by the permanent establishment to the head office of the enterprise or any of its other offices, by way of royalties, fees or other similar payments in return for the use of patents or other rights, or by way of commission for specific services performed or for management, or, except in the case of a banking enterprise, by way of interest on moneys lent to the head office of the enterprise or any of its other offices. (4) no profits shall be attributed to a permanent establishment by reason of the mere purchase by that permanent establishment of goods or merchandise for the enterprise. (5) for the purposes of the preceding paragraphs, the profits to be attributed to the permanent establishment shall be determined by the same method year by year unless there is good and sufficient reason to the contrary. (6) where profits include items of income which are dealt with separately in other articles of this convention, then the provisions of those artides shall not be affected by the provisions of this artide. inte beloppen utgör ersättning för faktiska utgifter) i form av royalty, avgift eller annan liknande betalning för nyttjandet av patent eller annan rättighet, eller i form av ersättning för särskilda tjänster eller för företagsledning eller - utom i fråga om bankföretag - i form av ränta på kapital utlånat till det fasta driftstället. på samma sätt skall vid bestämmandet av fast driftställes inkomst inte beaktas belopp som det fasta driftstället debiterat företagets huvudkontor eller annat företaget tillhörigt kontor (om inte beloppen utgör ersättning för faktiska utgifter) i form av royalty, avgift eller annan liknande betalning för nyttjandet av patent eller annan rättighet, eller i form av ersättning för särskilda tjänster eller företagsledning eller - utom i fråga om bankföretag - i form av ränta på kapital utlånat till företagets huvudkontor eller annat företaget tillhörigt kontor.
4. inkomst hänförs inte till fast driftställe endast av den anledningen att varor inköps genom det fasta driftställets försorg för företaget. 5. vid tillämpningen av föregående punkter bestäms inkomst som är hänförlig till det fasta driftstället genom samma förfarande år från år, såvida inte goda och tillräckliga skäl föranleder annat. 6. ingår i inkomst av rörelse inkomster som behandlas särskilt i andra artiklar av detta avtal, berörs bestämmelserna i dessa artiklar inte av reglerna i förevarande artikel.
3603
sfs 1993:1398
article 8 shipping and air transport (1) profits of an enterprise of a contracting state from the operation of ships or aircraft in international traffic shall be taxable only in that state. (2) with respect to profits derived by the air transport consortium scandinavian airlines system (sas) the provisions of paragraph (1) shall apply only to such part of the profits as corresponds to the participation held in that consortium by ab aerotransport (aba), the swedish partner of scandinavian airlines system (sas). (3) the provisions of paragraph (1) shall also apply to profits from the participation in a pool, a joint business or an international operating agency. artikel 8 sjöfart och luftfart 1. inkomst som förvärvas av företag i en avtalsslutande stat genom användningen av skepp eller luftfartyg i internationell trafik beskattas endast i denna stat. 2. bestämmelserna i punkt 1 tillämpas beträffande inkomst som förvärvas av luftfartskonsortiet scandinavian airlines system (sas) endast i fråga om den del av inkomsten som motsvarar den andel i konsortiet som innehas av ab aerotransport (aba), den svenske delägaren i scandinavian airlines system (sas). 3. bestämmelserna i punkt 1 tillämpas även på inkomst som förvärvas genom deltagande i en pool, ett gemensamt företag eller en internationell driftsorganisation.
article 9 associated enterprises (1) where: (a) an enterprise of a contracting state participates directly or indirectly in the management, control or capital of an enterprise of the other contracting state, or (b) the same persons participate directly or indirectly in the management, control or capital of an enterprise of a contracting state and an enterprise of the other contracting state,
artikel 9 företag med intressegemenskap 1. i fall då a) ett företag i en avtalsslutande stat direkt eller indirekt deltar i ledningen eller kontrollen av ett företag i den andra avtalsslutande staten eller äger del i detta företags kapital, eller b) samma personer direkt eller indirekt deltar i ledningen eller kontrollen av såväl ett företag i en avtalsslutande stat som ett företag i den andra avtalsslutande staten eller äger del i båda dessa företags kapital, iakttas följande. om mellan företagen i fråga om handelsförbindelser eller finansiella förbindelser avtalas eller föreskrivs villkor, som avviker från dem som skulle ha avtalats mellan av varandra oberoende företag, får all inkomst, som utan sådana villkor skulle ha tillkommit det ena före-
and in either case conditions are made or imposed between the two enterprises in their commercial or financial relations which differ from those which would be made between independent enterprises, then any profits which would, but for those conditions, have accrued
3604
sfs 1993:1398
to one of the enterprises, but, by reason of those conditions, have not so accrued, may be included in the profits of that enterprise and taxed accordingly. (2) where a contracting state includes in the profits of an enterprise of that state - and taxes accordingly - profits on which an enterprise of the other contracting state has been charged to tax in that other state and the profits so included are profits which would have accrued to the enterprise of the first-mentioned state if the conditions made between the two enterprises had been those which would have been made between independent enterprises, then that other state shall make an appropriate adjustment to the amount of the tax charged therein on those profits. in determining such adjustment, due regard shall be had to the other provisions of this convention and the competent authorities of the contracting states shall if necessary consult each other. article 10 dividends (1) dividends paid by a company which is a resident of a contracting state to a resident of the other contracting state may be taxed in that other state. (2) however, such dividends may also be taxed in the contracting state of which the company paying the dividends is a resident and according to the laws of that state, but if the recipient is the beneficial owner of the dividends the tax so charged shall not exceed: (a) 5 per cent of the gross amount of the dividends if the beneficial owner is a company (other than a partnership) which holds directly at least 10 per cent of the share capital of the company paying the dividends; (b) 15 per cent of the gross amount of the dividends in all other cases. taget men som på grund av villkoren i fråga inte tillkommit detta företag, inräknas i detta företags inkomst och beskattas i överensstämmelse därmed. 2. i fall då en avtalsslutande stat i inkomsten för ett företag i denna stat inräknar - och i överensstämmelse därmed beskattar - inkomst, för vilken ett företag i den andra avtalsslutande staten beskattats i denna andra stat, samt den sålunda inräknade inkomsten är sådan som skulle ha tillkommit företaget i den förstnämnda staten om de villkor som avtalats mellan företagen hade varit sådana som skulle ha avtalats mellan av varandra oberoende företag, skall denna andra stat genomföra vederbörlig justering av det skattebelopp som påförts för inkomsten där. vid sådan justering iakttas övriga bestämmelser i detta avtal och de behöriga myndigheterna i de avtalsslutande staterna överlägger vid behov med varandra.
artikel 10 utdelning 1. utdelning från bolag med hemvist i en avtalsslutande stat till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten får beskattas i denna andra stat. 2. utdelningen får emellertid beskattas även i den avtalsslutande stat där bolaget som betalar utdelningen har hemvist, enligt lagstiftningen i denna stat, men om mottagaren har rätt till utdelningen får skatten inte överstiga: a) 5 procent av utdelningens bruttobelopp, om den som har rätt till utdelningen är ett bolag (med undantag för handelsbolag) som direkt innehar minst 10 procent av det utdelande bolagets aktiekapital, 15 procent av utdelningens bruttobelopp i övriga fall. 3605
b)
sfs 1993:1398
notwithstanding the provisions of sub-paragraphs (a) and (b) such dividends shall be taxable only in the contracting state of which the beneficial owner is a resident if the beneficial owner is a company (other than a partnership) which holds directly more than 50 per cent of the share capital of the company paying the dividends and more than 50 per cent of the share capital of the company, which is the beneficial owner of the dividends, is held by residents of that contracting state. this paragraph shall not affect the taxation of the company in respect of the profits out of which the dividends are paid. (3) the term ”dividends” as used in this artide means income from shares, mining shares, founders’ shares or other rights, not being debt-claims, participating in profits, as well as income from other corporate rights which is subjected to the same taxation treatment as income from shares by the laws of the state of which the company making the distribution is a resident. (4) the provisions of paragraphs (1) and (2) shall not apply if the beneficial owner of the dividends, being a resident of a contracting state, carries on business in the other contracting state of which the company paying the dividends is a resident, through a permanent establishment situated therein, or performs in that other state independent personal services from a fixed base situated therein, and the holding in respect of which the dividends are paid is effectively connected with such permanent establishment or fixed base. in such case the provisions of artide 7 or artide 14, as the case may be, shall apply. (5) where a company which is a resident of a contracting state derives profits or income from the other contracting state, that other state may not impose any tax on the dividends sådan utdelning skall - utan hinder av bestämmelserna i a) och b) ovan - beskattas endast i den avtalsslutande stat där den som har rätt till utdelningen har hemvist om denne är ett bolag (med undantag för handelsbolag) som innehar direkt mer än 50 procent av det utbetalande bolagets aktiekapital och om mer än 50 procent av aktiekapitalet i bolaget som har rätt till utdelningen innehas av personer med hemvist i denna avtalsslutande stat. denna punkt berör inte bolagets beskattning för vinst av vilken utdelningen betalats. 3. med uttrycket ”utdelning” förstås i denna artikel inkomst av aktier, gruvaktier, stiftarandelar eller andra rättigheter, som inte är fordringar, med rätt till andel i vinst, samt inkomst av andra andelar i bolag som enligt lagstiftningen i den stat där det utdelande bolaget har hemvist vid beskattningen behandlas på samma sätt som inkomst av aktier. 4. bestämmelserna i punkterna 1 och 2 tillämpas inte, om den som har rätt till utdelningen har hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver rörelse i den andra avtalsslutande staten, där bolaget som betalar utdelningen har hemvist, från där beläget fast driftställe eller utövar självständig yrkesverksamhet i denna andra stat från där belägen stadigvarande anordning, samt den andel på grund av vilken utdelningen betalas äger verkligt samband med det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen. i sådant fall tillämpas bestämmelserna i artikel 7 respektive artikel 14. 5. om bolag med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar inkomst från den andra avtalsslutande staten, får denna andra stat inte beskatta utdelning som bolaget betalar, utom i
3606
sfs 1993:1398
paid by the company, except insofar as such dividends are paid to a resident of that other state or insofar as the holding in respect of which the dividends are paid is effectively connected with a permanent establishment or a fixed base situated in that other state, nor subject the company’s undistributed profits to a tax on the company’s undistributed profits, even if the dividends paid or the undistributed profits consist wholly or partly of profits or income arising in such other state. (6) if in any convention for the avoidance of double taxation concluded by namibia with a third state, being a member of the organisation for economic co-operation and development, (oecd), at the time of the signature of this convention, namibia after that time would agree to exempt dividends arising in namibia from namibian tax on dividends on more favourable conditions or to limit the rates of tax or holding provided in paragraph (2), such exemption or lower rate or holding shall automatically apply as if it had been specified in paragraph (2). den mån utdelningen betalas till person med hemvist i denna andra stat eller i den mån den andel på grund av vilken utdelningen betalas äger verkligt samband med fast driftställe eller stadigvarande anordning i denna andra stat, och ej heller på bolagets icke utdelade vinst ta ut en skatt som utgår på bolagets icke utdelade vinst, även om utdelningen eller den icke utdelade vinsten helt eller delvis utgörs av inkomst som uppkommit i denna andra stat. 6. om namibia efter tidpunkten för undertecknandet av detta avtal ingår ett avtal för undvikande av dubbelbeskattning med en tredje stat, som är medlem i organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, (oecd), vid denna tidpunkt, och i detta avtal överenskommer att undanta utdelning som härrör från namibia från namibisk skatt på utdelning på mer gynnsamma villkor eller att begränsa skattesatsen eller det krav på visst innehav som anges i punkt 2, tillämpas sådana villkor eller lägre skattesats eller innehav som om det hade föreskrivits i punkt 2.
article 11 interest (1) lnterest arising in a contracting state and paid to a resident of the other contracting state may be taxed in that other state. . (2) however, such interest may also be taxed in the contracting state in which it arises and according to the laws of that state, but if the recipient is the beneficial owner of the interest the tax so charged shall not exceed 10 per cent of the gross amount of the interest. (3) notwithstanding the provisions of paragraph (2) interest, mentioned in paragraph
artikel 11 ränta 1. ränta, som härrör från en avtalsslutande stat och som betalas till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten, får beskattas i denna andra stat. 2. räntan får emellertid beskattas även i den avtalsslutande stat från vilken den härrör, enligt lagstiftningen i denna stat, men om mottagaren har rätt till räntan får skatten inte överstiga 10 procent av räntans bruttobelopp. 3. utan hinder av bestämmelserna i punkt 2 skall ränta som anges i punkt 1 beskattas en-
3607
sfs 1993:1398
(1), shall be taxable only in the contracting state where the recipient of the interest is resident if (a) the recipient thereof is the government of a contracting state, the central bank of a contracting state or a local authority thereof or in the case of namibia its regional authorities, or (b) the interest is paid in respect of a loan granted or guaranteed by a financial institution of a public character with the objective of promoting exports and development, if the credit granted or guaranteed contains an element of subsidy, or (c) the interest is paid with respect to indebtedness arising on the sale on credit, by an enterprise, of any merchandise or industrial, commercial or scientific equipment, or for services provided, to an enterprise of the other contracting state, except where the sale, services provided or indebtedness is between related persons, or (d) the recipient of the interest is a bank. (4) the term”interest” as used in this artide means income from debt-claims of every kind, whether or not secured by mortgage and whether or not carrying a right to participate in the debtor’s profits, and in particular, income from government securities and income from bonds or debentures, including premiums and prizes attaching to such securities, bonds or debentures. penalty charges for late payment shall not be regarded as interest for the purpose of this artide. dast i den avtalsslutande stat där mottagaren till räntan har hemvist om a) räntan betalas till regeringen i en avtalsslutande stat, till centralbanken i en avtalsslutande stat eller till en lokal myndighet i denna stat eller beträffande namibia en regional myndighet, eller räntan betalas på grund av lån som beviljas eller garanteras av en finansiell institution av offentligrättslig natur med syfte att främja export och utveckling under förutsättning att den beviljade eller garanterade krediten innehåller ett element av subvention, eller räntan betalas av ett företag i den andra avtalsslutande staten med anledning av kreditförsäljning av varor eller industriell, kommersiell eller vetenskaplig utrustning, eller tillhandahållande av tjänster på kredit, utom i fall då försäljningen eller tillhandahållandet sker eller fordran uppkommer mellan närstående personer, eller räntan betalas till en bank.
b)
c)
d)
4. med uttrycket ”ränta” förstås i denna artikel inkomst av varje slags fordran, antingen den säkerställts genom inteckning i fast egendom eller inte och antingen den medför rätt till andel i gäldenärens vinst eller inte. uttrycket åsyftar särskilt inkomst av värdepapper, som utfärdats av staten, och inkomst av obligationer eller debentures, däri inbegripna agiobelopp och vinster som hänför sig till sådana värdepapper, obligationer eller debentures. straffavgift på grund av sen betalning anses inte som ränta vid tillämpningen av denna artikel. 5. bestämmelserna i punkterna 1, 2 och 3 tilllämpas inte, om den som har rätt till räntan har
(5) the provisions of paragraphs (1), (2) and (3) shall not apply if the beneficial owner of
3608
sfs 1993:1398
the interest, being a resident of a contracting state, carries on business in the other contracting state in which the interest arises, through a permanent establishment situated therein, or performs in that other state independent personal services from a fixed base situated therein, and the debt-claim in respect of which the interest is paid is effectively connected with such permanent establishment or fixed base. in such case the provisions of article 7 or article 14, as the case may be, shall apply. (6) interest shall be deemed to arise in a contracting state when the payer is that state itself, a local authority, or in the case of namibia a regional authority, or a resident of that state. where, however, the person paying the interest, whether he or she is a resident of a contracting state or not, has in a contracting state a permanent establishment or a fixed base in connection with which the indebtedness on which the interest is paid was incurred, and such interest is borne by such permanent establishment or fixed base, then such interest shall be deemed to arise in the state in which the permanent establishment or fixed base is situated. (7) where by reason of a special relationship between the payer and the beneficial owner or between both of them and some other person, the amount of the interest, having regard to the debt-claim for which it is paid, exceeds the amount which would have been agreed upon by the payer and the beneficial owner in the absence of such relationship, the provisions of this article shall apply only to the last-mentioned amount. in such case, the excess part of the payments shall remain taxable according to the laws of each contracting state, due regard being had to the other provisions of this convention. (8) if in any convention for the avoidance of double taxation concluded by namibia with a hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver rörelse i den andra avtalsslutande staten, från vilken räntan härrör, från där beläget fast driftställe eller utövar självständig yrkesverksamhet i denna andra stat från där belägen stadigvarande anordning, samt den fordran för vilken räntan betalas äger verkligt samband med det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen. i sådant fall tillämpas bestämmelserna i artikel 7 respektive artikel 14. 6. ränta anses härröra från en avtalsslutande stat om utbetalaren är den staten själv, lokal myndighet, eller beträffande namibia en regional myndighet, eller person med hemvist i denna stat. om emellertid den person som betalar räntan, antingen han eller hon har hemvist i en avtalsslutande stat eller inte, i en avtalsslutande stat har fast driftställe eller stadigvarande anordning i samband med vilken den skuld uppkommit på vilken räntan betalas, och räntan belastar det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen, anses räntan härröra från den stat där det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen finns. 7. då på grund av särskilda förbindelser mellan utbetalaren och den som har rätt till räntan eller mellan dem båda och annan person räntebeloppet, med hänsyn till den fordran för vilken räntan betalas, överstiger det belopp som skulle ha avtalats mellan utbetalaren och den som har rätt till räntan om sådana förbindelser inte förelegat, tillämpas bestämmelserna i denna artikel endast på sistnämnda belopp. i sådant fall beskattas överskjutande belopp enligt lagstiftningen i vardera avtalsslutande staten med iakttagande av övriga bestämmelser i detta avtal. 8. om namibia efter tidpunkten för undertecknandet av detta avtal ingår ett avtal för
3609
sfs 1993:1398
third state, being a member of the organisation for economic co-operation and development, (oecd), at the time of the signature of this convention, namibia after that time would agree to exempt interest arising in namibia from namibian tax on interest on more favourable conditions or to limit the rate of tax provided in paragraph (2), such exemption or lower rate shall automatically apply as if it had been specified in paragraph (2). undvikande av dubbelbeskattning med en tredje stat, som är medlem i organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, (oecd), vid denna tidpunkt, och i avtalet överenskommer att undanta ränta som härrör från namibia från namibisk skatt på ränta på mer gynnsamma villkor eller att begränsa skattesatsen som anges i punkt 2, tillämpas sådana villkor eller lägre skattesats som om det hade föreskrivits i punkt 2.
article 12 royalties (1) royalties arising in a contracting state and paid to a resident of the other contracting state may be taxed in that other state. (2) however, such royalties may also be taxed in the contracting state in which they arise and according to the laws of that state, but if the recipient is the beneficial owner of the royalties the tax so charged shall not exceed 15 per cent of the gross amount of the royalties. notwithstanding the preceding sentence, if the royalties are paid with respect to any patent, secret formula or process, or for information concerning industrial or scientific experience, the tax so charged shall not exceed 5 per cent of the gross amount of the royalties. (3) the term ”royalties” as used in this article means payments of any kind received as a consideration for the use of, or the right to use, any copyright of literary, artistic or scientific work including cinematograph films and films or tapes for radio or television broadcasting, any patent, trade mark, design or model, plan, secret formula or process, or for the use of or the right to use industrial, commercial or scientific equipment involving a transfer of
artikel 12 royalty 1. royalty, som härrör från en avtalsslutande stat och som betalas till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten, får beskattas i denna andra stat. 2. royaltyn får emellertid beskattas även i den avtalsslutande stat från vilken den härrör, enligt lagstiftningen i denna stat, men om mottagaren har rätt till royaltyn, får skatten inte överstiga 15 procent av royaltyns bruttobelopp. om royaltyn betalas på grund av patent, hemligt recept eller hemlig tillverkningsmetod eller för upplysning om erfarenhetsrön av industriell eller vetenskaplig natur, får skatten, utan hinder av föregående mening, inte överstiga 5 procent av royaltyns bruttobelopp. 3. med uttrycket ”royalty” förstås i denna artikel varje slags betalning som tas emot såsom ersättning för nyttjandet av eller för rätten att nyttja upphovsrätt till litterärt, konstnärligt eller vetenskapligt verk, häri inbegripet biograffilm och film eller band för radio- eller televisionsutsändning, patent, varumärke, mönster eller modell, ritning, hemligt recept eller hemlig tillverkningsmetod samt för nyttjandet av eller för rätten att nyttja industriell, kommer-
3610
sfs 1993:1398
know-how or for information concerning industrial, commercial or scientific experience. siell eller vetenskaplig utrustning som innefattar överföring av tekniskt kunnande eller för upplysning om erfarenhetsrön av industriell, kommersiell eller vetenskaplig natur. 4. bestämmelserna i punkterna 1 och 2 tillämpas inte, om den som har rätt till royaltyn har hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver rörelse i den andra avtalsslutande staten, från vilken royaltyn härrör, från där beläget fast driftställe eller utövar självständig yrkesverksamhet i denna andra stat från där belägen stadigvarande anordning, samt den rättighet eller egendom i fråga om vilken royaltyn betalas äger verkligt samband med det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen. i sådant fall tillämpas bestämmelserna i artikel 7 respektive artikel 14. 5. royalty anses härröra från en avtalsslutande stat om utbetalaren är staten själv, lokal myndighet, eller beträffande namibia regional myndighet, eller person med hemvist i denna stat. om emellertid den person som betalar royaltyn, antingen han eller hon har hemvist i en avtalsslutande stat eller inte, i en avtalsslutande stat har fast driftställe eller stadigvarande anordning i samband varmed skyldigheten att betala royaltyn uppkommit, och royaltyn belastar det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen, anses royaltyn härröra från den stat där det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen finns. 6. då på grund av särskilda förbindelser mellan utbetalaren och den som har rätt till royaltyn eller mellan dem båda och annan person royaltybeloppet, med hänsyn till det nyttjande, den rätt eller den upplysning för vilken royaltyn betalas, överstiger det belopp som skulle ha avtalats mellan utbetalaren och den som har rätt till royaltyn om sådana förbindelser inte förelegat, tillämpas bestämmelserna i
(4) the provisions of paragraphs (1) and (2) shall not apply if the beneficial owner of the royalties, being a resident of a contracting state, carries on business in the other contracting state in which the royalties arise, through a permanent establishment situated therein, or performs in that other state independent personal services from a fixed base situated therein, and the right or property in respect of which the royalties are paid is effectively connected with such permanent establishment or fixed base. in such case the provisions of artide 7 or artide 14, as the case may be, shall apply. (5) royalties shall be deemed to arise in a contracting state when the payer is that state itself, a local authority, or in the case of namibia a regional authority, or a resident of that state. where, however, the person paying the royalties, whether he or she is a resident of a contracting state or not, has in a contracting state a permanent establishment or a fixed base in connection with which the liability to pay the royalties was incurred, and such royalties are borne by such permanent establishment or fixed base, then such royalties shall be deemed to arise in the state in which the permanent establishment or fixed base is situated. (6) where by reason of a special relationship between the payer and the beneficial owner or between both of them and some other person, the amount of the royalties, having regard to the use, right or information for which they are paid, exceeds the amount which would have been agreed upon by the payer and the beneficial owner in the absence of such relationship, the provisions of this artide shall apply only
3611
sfs 1993:1398
to the last-mentioned amount. in such case, the excess part of the payments shall remain taxable according to the laws of each contracting state, due regard being had to the other provisions of this convention. (7) if in any convention for the avoidance of double taxation concluded by namibia with a third state, being a member of the organisation for economic co-operation and development, (oecd), at the time of the signature of this convention, namibia after that time would agree to exempt royalties arising in namibia from namibian tax on royalties or to limit the rates of tax provided in paragraph (2), such exemption or lower rate shall automatically apply as if it had been specified in paragraph (2). article 13 capital gains (1) gains derived by a resident of a contracting state from the alienation of immovable property referred to in article 6 and situated in the other contracting state, or from the alienation of shares in a company the assets of which consist principally of such property, may be taxed in that other state. (2) gains from the alienation of movable property forming part of the business property of a permanent establishment which an enterprise of a contracting state has in the other contracting state or of movable property pertaining to a fixed base available to a resident of a contracting state in the other contracting state for the purpose of performing independent personal services, including such gains from the alienation of such a permanent establishment (alone or with the whole enterprise) or of such fixed base, may be taxed in that other state. denna artikel endast på sistnämnda belopp. i sådant fall beskattas överskjutande belopp enligt lagstiftningen i vardera avtalsslutande staten med iakttagande av övriga bestämmelser i detta avtal. 7. om namibia efter tidpunkten för undertecknandet av detta avtal ingår ett avtal för undvikande av dubbelbeskattning med en tredje stat, som är medlem i organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, (oecd), vid denna tidpunkt, och i avtalet överenskommer att undanta royalty som härrör från namibia från namibisk skatt på royalty eller att begränsa skattesatsen som anges i punkt 2, tillämpas sådant undantagande eller lägre skattesats som om det hade föreskrivits i punkt 2. artikel 13 realisationsvinst 1. vinst, som person med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar på grund av överlåtelse av sådan fast egendom som avses i artikel 6 och som är belägen i den andra avtalsslutande staten, eller på grund av överlåtelse av andelar i ett bolag vars tillgångar huvudsakligen består av sådana tillgångar, får beskattas i denna andra stat. 2. vinst på grund av överlåtelse av lös egendom, som utgör del av rörelsetillgångarna i fast driftställe, vilket ett företag i en avtalsslutande stat har i den andra avtalsslutande staten, eller av lös egendom, hänförlig till stadigvarande anordning för att utöva självständig yrkesverksamhet, som person med hemvist i en avtalsslutande stat har i den andra avtalsslutande staten, får beskattas i denna andra stat. detsamma gäller vinst på grund av överlåtelse av sådant fast driftställe (för sig eller tillsammans med hela företaget) eller av sådan stadigvarande anordning.
3612
sfs 1993:1398
(3) (a) gains derived by a resident of a contracting state from the alienation of ships or aircraft operaated in international traffic or movable property pertaining to the operation of such ships or aircraft, shall be taxable only in that state. (b) with respect to gains derived by the swedish, danish and norwegian air transport consortium scandinavian airlines system (sas), the provisions of this paragraph shall apply only to such portion of the gains as corresponds to the participation held in that consortium by ab aerotransport (aba), the swedish partner of scandinavian airlines system (sas). (4) gains from the alienation of any property other than that referred to in paragraphs (1), (2) and (3), shall be taxable only in the contracting state of which the alienator is a resident. (5) notwithstanding the provisions of paragraph (4), gains from the alienation of shares or other corporate rights of a company which is a resident of one of the contracting states derived by an individual who has been a resident of that state and who has become a resident of the other contracting state, may be taxed in the first-mentioned state if the alienation of the shares or other corporate rights occur at any time during the five years next following the date on which the individual has ceased to be a resident of the first-mentioned state. article 14 independent personal services (1) income derived by an individual who is a resident of a contracting state in respect of 3. a) vinst som person med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar på grund av överlåtelse av skepp eller luftfartyg som används i internationell trafik eller av lös egendom som är hänförlig till användningen av sådana skepp eller luftfartyg, beskattas endast i denna stat. bestämmelserna i denna punkt tillämpas beträffande vinst som förvärvas av det svenska, danska och norska luftfartskonsortiet scandinavian airlines system (sas) men endast i fråga om den del av vinsten som motsvarar den andel i konsortiet vilken innehas av ab aerotransport (ab a), den svenske delägaren i scandinavian airlines system (sas).
b)
4. vinst på grund av överlåtelse av annan egendom än sådan som avses i punkterna 1-3 beskattas endast i den avtalsslutande stat där överlåtaren har hemvist. 5. vinst på grund av avyttring av andelar eller andra rättigheter i ett bolag med hemvist i en av de avtalsslutande staterna som förvärvas av en fysisk person som har haft hemvist i denna stat och fått hemvist i den andra avtalsslutande staten får - utan hinder av bestämmelserna i punkt 4 - beskattas i den förstnämnda avtalsslutande staten om avyttringen av andelarna eller rättigheterna inträffar vid något tillfälle under de fem år som följer närmast efter det att personen upphört att ha hemvist i den förstnämnda staten.
artikel 14 självständig yrkesutövning 1. inkomst, som en fysisk person med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar genom att ut-
3613
sfs 1993:1398
professional services or other activities of an independent character shall be taxable only in that state. such income may also be taxed in the other contracting state if: (a) the individual has a fixed base regularly available to him or her in that other state for the purpose of performing his or her activities, but only so much thereof as is attributable to that fixed base, or öva fritt yrke eller annan självständig verksamhet, beskattas endast i denna stat. sådan inkomst får också beskattas i den andra avtalsslutande staten om a) den fysiska personen i denna andra avtalsslutande stat har en stadigvarande anordning som regelmässigt står till hans eller hennes förfogande för att utöva verksamheten, men endast så stor del av den som är hänförlig till denna stadigvarande anordning, eller b) den fysiska personen vistas i den andra avtalsslutande staten under tidrymd eller tidrymder som sammanlagt överstiger 183 dagar under en tolvmånadersperiod, men endast så stor del av den som är hänförlig till utövandet av verksamhet i denna stat. 2. uttrycket ”fritt yrke” inbegriper särskilt självständig vetenskaplig, litterär och konstnärlig verksamhet, uppfostrings- och undervisningsverksamhet samt sådan självständig verksamhet som läkare, advokat, ingenjör, arkitekt, tandläkare och revisor utövar.
(b) the individual is present in that other state for a period or periods exceeding in the aggregate 183 days within any period of 12 months, but only so much thereof as is attributable to services performed in that state. (2) the term ”professional services” includes especially independent scientific, literary, artistic, educational or teaching activities as well as the independent activities of physicians, lawyers, engineers, architects, dentists and accountants.
article 15 dependent personal services (1) subject to the provisions of articles 16, 18 and 19, salaries, wages and other similar remuneration derived by a resident of a contracting state in respect of an employment shall be taxable only in that state unless the employment is exercised in the other contracting state. if the employment is so exercised, such remuneration as is derived therefrom may be taxed in that other state. (2) notwithstanding the provisions of paragraph (1), remuneration derived by a resident of a contracting state in respect of an employ-
artikel 15 enskild tjänst 1. om inte bestämmelserna i artiklarna 16,18 och 19 föranleder annat, beskattas lön och annan liknande ersättning som person med hemvist i en avtalsslutande stat uppbär på grund av anställning endast i denna stat, såvida inte arbetet utförs i den andra avtalsslutande staten. om arbetet utförs i denna andra stat, får ersättning som uppbärs för arbetet beskattas där. 2. utan hinder av bestämmelserna i punkt 1 beskattas ersättning, som person med hemvist i en avtalsslutande stat uppbär för arbete som
3614
sfs 1993:1398
ment exercised in the other contracting state shall be taxable only in the first-mentioned state if: (a) the recipient is present in the other state for a period or periods not exceeding in the aggregate 183 days within any period of 12 months; and (b) the remuneration is paid by, or on behalf of, an employer who is not a resident of the other state; and (c) the remuneration is not borne by a permanent establishment or a fixed base which the employer has in the other state. (3) notwithstanding the preceding provisions of this article, remuneration derived in respect of an employment exercised aboard a ship or aircraft operated in international traffic by an enterprise of a contracting state may be taxed in that state. where a resident of sweden derives remuneration in respect of an employment exercised aboard an aircraft operated in international traffic by the air transport consortium scandinavian airlines system (sas), such remuneration shall be taxable only in sweden. utförs i den andra avtalsslutande staten, endast i den förstnämnda staten, om a) mottagaren vistas i den andra staten under tidrymd eller tidrymder som sammanlagt inte överstiger 183 dagar under en tolvmånadersperiod, och ersättningen betalas av arbetsgivare som inte har hemvist i den andra staten eller på dennes vägnar, samt ersättningen inte belastar fast driftställe eller stadigvarande anordning som arbetsgivaren har i den andra staten.
b)
c)
3. utan hinder av föregående bestämmelser i denna artikel får ersättning för arbete, som utförs ombord på skepp eller luftfartyg som används i internationell trafik av ett företag i en avtalsslutande stat, beskattas i denna stat. om person med hemvist i sverige uppbär inkomst av arbete, vilket utförs ombord på ett luftfartyg som används i internationell trafik av luftfartskonsortiet scandinavian airlines system (sas), beskattas inkomsten endast i sverige.
article 16 directors’ fees directors’ fees and other similar payments derived by a resident of a contracting state in his or her capacity as a member of the board of directors of a company which is a resident of the other contracting state may be taxed in that other state.
artikel 16 styrelsearvode styrelsearvode och annan liknande ersättning, som person med hemvist i en avtalsslutande stat uppbär i egenskap av medlem i styrelse i bolag med hemvist i den andra avtalsslutande staten, får beskattas i denna andra stat.
article 17 entertainers and sportspersons (1) notwithstanding the provisions of articles 14 and 15, income derived by a resident of a
artikel 17 artister och idrottsutövare 1. utan hinder av bestämmelserna i artiklarna 14 och 15 får inkomst, som person med hem-
3615
sfs 1993:1398
contracting state as an entertainer, such as a theatre, motion picture, radio or television artiste, or a musician, or as a sportsperson, from his or her personal activities as such exercised in the other contracting state, may be taxed in that other state. (2) where income in respect of personal activities exercised by an entertainer or a sportsperson in his or her capacity as such accrues not to the entertainer or sportsperson him- or herself but to another person, that income may, notwithstanding the provisions of articles 7, 14 and 15, be taxed in the contracting state in which the activities of the entertainer or sportsperson are exercised. (3) notwithstanding the provisions of paragraphs (1) and (2) income derived by an entertainer or sportsperson from his or her personal activities as such shall be exempt from tax in the contracting state in which these activities are exercised if the activities are exercised within the framework of a visit which is substantially supported by the other contracting state, a local authority, or in the case of namibia a regional authority, or a public institution thereof. article 18 pensions, annuities and similar payments (1) subject to the provisions of paragraph (2) of article 19, pensions and other similar remu- ' neration, disbursements under the social security legislation and annuities arising in a contracting state and paid to a resident of the other contracting state may be taxed in the first-mentioned contracting state. if the pension or annuity or a part thereof, has been financed through deductions from taxable income in namibia, such pension, annuity or part shall, however, be taxable only in namibia. vist i en avtalsslutande stat förvärvar genom sin personliga verksamhet i den andra avtalsslutande staten i egenskap av artist, såsom teater- eller filmskådespelare, radio- eller televisionsartist eller musiker, eller av idrottsutövare, beskattas i denna andra stat. 2. i fall då inkomst genom personlig verksamhet, som artist eller idrottsutövare bedriver i denna egenskap, inte tillfaller artisten eller idrottsutövaren själv utan annan person, får denna inkomst, utan hinder av bestämmelserna i artiklarna 7, 14 och 15, beskattas i den avtalsslutande stat där artisten eller idrottsutövaren bedriver verksamheten. 3. utan hinder av bestämmelserna i punkterna 1 och 2 skall inkomst, som artist eller idrottsutövare i denna egenskap förvärvar genom sin personliga verksamhet, undantas från skatt i den avtalsslutande stat där verksamheten utövas om detta sker inom ramen för ett besök som till väsentlig del finansieras av den andra avtalsslutande staten, lokal myndighet, eller beträffande namibia regional myndighet, eller annan offentligrättslig institution i denna andra stat. artikel 18 pension, livränta och liknande ersättning 1. om inte bestämmelserna i artikel 19 punkt 2 föranleder annat får pension och annan liknande ersättning, utbetalning enligt socialförsäkringslagstiftningen och livränta, vilka härrör från en avtalsslutande stat och betalas till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten, beskattas i den förstnämnda avtalsslutande staten. om pension eller livränta eller del därav, har finansierats genom avdrag från beskattningsbar inkomst i namibia, skall emellertid sådan pension, livränta eller del beskattas endast i namibia.
3616
sfs 1993:1398
(2) the term ”annuity” means a stated sum payable periodically at stated times during life or during a specified or ascertainable period of time under an obligation to make the payments in return for adequate and full consideration in money or money's worth. 2. med uttrycket ”livränta” förstås ett fastställt belopp, som utbetalas periodiskt på fastställda tider under en persons livstid eller under angiven eller fastställbar tidsperiod och som utgår på grund av förpliktelse att verkställa dessa utbetalningar som ersättning för däremot fullt svarande vederlag i penningar eller penningars värde. artikel 19 offentlig tjänst 1. a) ersättning (med undantag för pension), som betalas av en avtalsslutande stat eller dess lokala myndigheter eller beträffande namibia en regional myndighet till fysisk person på grund av arbete som utförs i denna stats eller dess myndigheters tjänst, beskattas endast i denna stat. sådan ersättning beskattas emellertid endast i den andra avtalsslutande staten, om arbetet utförs i denna andra stat och personen i fråga har hemvist i denna stat och 1) är medborgare i denna stat, eller 2) inte fick hemvist i denna stat uteslutande för att utföra arbetet. pension, som betalas av, eller från fonder inrättade av, en avtalsslutande stat eller dess lokala myndigheter eller beträffande namibia en regional myndighet till fysisk person på grund av arbete som utförts i denna stats eller dess myndigheters tjänst, beskattas endast i denna stat. sådan pension beskattas emellertid endast i den andra avtalsslutande staten om personen i fråga har hemvist och är medborgare i denna stat.
article 19 government service (l)(a) remuneration, other than a pension, paid by a contracting state or a local authority thereof or in the case of namibia a regional authority to an individual in respect of services rendered to that state or subdivision or authority shall be taxable only in that state. (b) however, such remuneration shall be taxable only in the other contracting state if the services are rendered in that other state and the individual is a resident of that state who: (i) is a national of that state; or (ii) did not become a resident of that state solely for the purpose of rendering the services. (2) (a) any pension paid by, or out of funds created by, a contracting state or a local authority thereof or in the case of namibia a regional authority to an individual in respect of services rendered to that state or subdivision or authority shall be taxable only in that state, (b) however, such pension shall be taxable only in the other contracting state if the individual is a resident of, and a national of, that state.
b)
2. a)
b)
3617 114-sfs 1993
sfs 1993:1398
(3) the provisions of articles 15, 16 and 18 shall apply to remuneration and pensions in respect of services rendered in connection with a business carried on by a contracting state or a local authority thereof or in the case of namibia a regional authority. article 20 students (1) payments which a student or business apprentice who is or was immediately before visiting a contracting state a resident of the other contracting state and who is present in the first-mentioned state solely for the purpose of his or her education or training receives for the purpose of his or her maintenance, education or training shall not be taxed in that state, provided that such payments arise from sources outside that state. (2) in respect of grants or scholarships not covered by paragraph (1), a student or business apprentice referred to in paragraph (1) shall be entitled to the same exemptions, reliefs or reductions in respect of taxes available to residents of the contracting state he or she is visiting. this paragraph shall only apply if the student or apprentice stays for more than six months in that state. 3. bestämmelserna i artiklarna 15, 16 och 18 tillämpas på ersättning och pension som betalas på grund av arbete som utförts i samband med rörelse som bedrivs av en avtalsslutande stat eller dess lokala myndigheter eller beträffande namibia en regional myndighet. artikel 20 studerande 1. studerande eller affärspraktikant, som har eller omedelbart före vistelsen i en avtalsslutande stat hade hemvist i den andra avtalsslutande staten och som vistas i den förstnämnda staten uteslutande för sin undervisning eller utbildning, beskattas inte i denna stat för belopp som han eller hon erhåller för sitt uppehälle, sin undervisning eller utbildning, under förutsättning att beloppen härrör från källa utanför denna stat. 2. såvitt avser bidrag och stipendier som inte omfattas av bestämmelserna i punkt 1, skall en student eller affärspraktikant som avses i nämnda punkt vara berättigad till samma befrielse, lättnader och förmåner vid beskattningen som gäller för en person med hemvist i den avtalsslutande stat som han eller hon vistas i. denna punkt är endast tillämplig om studenten eller affärspraktikanten stannar i mer än sex månader i den staten.
article 21 managements, consultancy and technical fees (1) technical fees arising in a contracting state which are derived by a resident of the other contracting state may be taxed in that other state. (2) however, such technical fees may also be taxed in the contracting state in which they arise, and according to the laws of that state,
artikel 21 ersättning för företagsledning, rådgivning och tekniska tjänster 1. ersättning för tekniska tjänster, som härrör från en avtalsslutande stat och som förvärvas av person med hemvist i den andra avtalsslutande staten, får beskattas i denna andra stat. 2. ersättning för tekniska tjänster får emellertid beskattas även i den avtalsslutande stat från vilken den härrör enligt lagstiftningen i
3618
sfs 1993:1398
but where such technical fees are derived by a resident of the other contracting state who is subject to tax in that state in respect thereof, the tax charged in the contracting state in which the technical fees arise shall not exceed 15 per cent of the gross amount of such fees. (3) the term ”technical fees” as used in this artide means payments of any kind from a person who is resident in one of the contracting states to any person, other than to an employee of the person making the payments, in consideration of any services of an administrative, technical, managerial or consultancy nature performed outside that state. (4) the provisions of paragraphs (1) and (2) of this artide shall not apply if the recipient of the technical fees, being a resident of a contracting state, carries on business in the other contracting state in which the technical fees arise, through a permanent establishment situated therein, or performs in that other state independent personal services from a fixed base situated therein, and the technical fees are effectively connected with such permanent establishment or fixed base. in such a case, the provisions of artide 7 or artide 14, as the case may be, shall apply. (5) technical fees shall be deemed to arise in a contracting state when the payer is that state itself, a local authority thereof, or in the.case of namibia a regional authority, or a resident of that state. where, however, the person paying the technical fees, whether he or she is a resident of a contracting state or not, has in a contracting state a permanent establishment or fixed base in connection with which the obligation to pay the technical fees was incurred, and such technical fees are borne by that permanent establishment or fixed base, then such technical fees shall be deemed to denna stat, men om ersättningen för sådana tekniska tjänster förvärvas av en person med hemvist i den andra avtalsslutande staten som är skattskyldig för ersättningen i denna stat, får skatten i den avtalsslutande stat varifrån ersättningen härrör inte överstiga 15 procent av ersättningens bruttobelopp. 3. med uttrycket ”ersättning för tekniska tjänster” förstås i denna artikel varje slag av ersättning som betalas av en person med hemvist i en avtalsslutande stat till person, som inte är anställd hos utbetalaren, för tjänster av administrativ, teknisk, företagsledande eller rådgivande natur som inte utförts i denna stat. 4. bestämmelserna i punkterna 1 och 2 i denna artikel tillämpas inte, om mottagaren av ersättningen för tekniska tjänster har hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver rörelse i den andra avtalsslutande staten, från vilken ersättningen härrör, från där beläget fast driftställe eller utövar självständig yrkesverksamhet i denna andra stat från där belägen stadigvarande anordning, samt ersättningen för dessa tjänster äger verkligt samband med det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen. i sådant fall tillämpas bestämmelserna i artikel 7 respektive artikel 14. 5. ersättning för tekniska tjänster anses härröra från en avtalsslutande stat om utbetalaren är staten själv, lokal myndighet, eller beträffande namibia regional myndighet, eller person med hemvist i denna stat. om emellertid den person som betalar ersättningen, antingen han eller hon har hemvist i en avtalsslutande stat eller inte, i en avtalsslutande stat har fast driftställe eller stadigvarande anordning i samband varmed skyldigheten att betala ersättningen uppkommit, och denna ersättning belastar det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen, anses ersättningen här-
3619
sfs 1993:1398
arise in the state in which the permanent establishment or fixed base is situated. (6) where by reason of a special relationship between the payer and the recipient or between both of them and some other person, the amount of the technical fees paid exceeds, for whatever reason, the amount which would have been agreed upon by the payer and the recipient in the absence of such relationship, the provisions of this article shall apply only to the last-mentioned amount. in such case, the excess part of the payments shall remain taxable according to the laws of each contracting state, due regard being had to the other provisions of this convention. (7) if in any convention for the avoidance of double taxation concluded by namibia with a third state, being a member of the organisation for economic co-operation and development, (oecd), at the time of the signature of this convention, namibia after that time would agree to exempt technical fees arising in namibia from namibian tax on such fees or to limit the rate of tax provided in paragraph (2), such exemption or lower rate shall automatically apply as if it had been specified in paragraph (2). article 22 other income (1) items of income of a resident of a contracting state, wherever arising, not dealt with in the foregoing articles of this convention shall be taxable only in that state. (2) the provisions of paragraph (1) shall not apply to income, other than income from immovable property as defined in paragraph (2) of article 6, if the recipient of such income, being a resident of a contracting state, carries on business in the other contracting state röra från den stat där det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen finns. 6. då på grund av särskilda förbindelser mellan utbetalaren och mottagaren av ersättningen för tekniska tjänster eller mellan dem båda och annan person ersättningsbeloppet överstiger - oavsett anledningen - det belopp som skulle ha överenskommits mellan utbetalaren och mottagaren om sådana förbindelser inte förelegat, tillämpas bestämmelserna i denna artikel endast på sistnämnda belopp. i sådant fall beskattas överskjutande belopp enligt lagstiftningen i vardera avtalsslutande staten med iakttagande av övriga bestämmelser i detta avtal. 7. om namibia efter tidpunkten för undertecknandet av detta avtal ingår ett avtal för undvikande av dubbelbeskattning med en tredje stat, som är medlem i organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling, (oecd), vid denna tidpunkt, och i avtalet överenskommer att undanta ersättning för tekniska tjänster från namibisk skatt på sådana tjänster eller att begränsa skattesatsen som anges i punkt 2, tillämpas sådant undantagande eller lägre skattesats som om det hade föreskrivits i punkt 2. artikel 22 annan inkomst 1. inkomst som person med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar och som inte behandlas i föregående artiklar av detta avtal beskattas endast i denna stat, oavsett varifrån inkomsten härrör. 2. bestämmelserna i punkt 1 tillämpas inte på inkomst, med undantag för inkomst av fast egendom som avses i artikel 6 punkt 2, om mottagaren av inkomsten har hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver rörelse i den andra avtalsslutande staten från där beläget
3620
sfs 1993:1398
through a permanent establishment situated therein, or performs in that other state independent personal services from a fixed base situated therein, and the right or property in respect of which the income is paid is effectively connected with such permanent establishment or fixed base. in such case the provisions of artide 7 or artide 14, as the case may be, shall apply. (3) notwithstanding the provisions of paragraphs (1) and (2), items of income of a resident of a contracting state not dealt with in the foregoing artides of this convention and arising in the other contracting state may be taxed in that other state. article 23 elimination of double taxation (1) in the case of namibia, double taxation shall be avoided as follows: subject to the provisions of the law of namibia regarding the allowance of a credit against namibian tax of tax payable under the laws of a country outside namibia, swedish tax payable under the laws of sweden and in accordance with this convention, whether directly or by deduction, on profits or income liable to tax in sweden shall be allowed as a credit against any namibian tax payable in respect of the same profits or income by reference to which the swedish tax is computed. (2) in the case of sweden, double taxation shall be avoided as follows: (a) where a resident of sweden derives income which under the laws of namibia and in accordance with the provisions of this convention may be taxed in namibia, sweden shall allow - subject to the provisions of the law of sweden concerning credit for foreign tax (as it may be amended from time fast driftställe eller utövar självständig yrkesverksamhet i denna andra stat från där belägen stadigvarande anordning, samt den rättighet eller egendom i fråga om vilken inkomsten betalas äger verkligt samband med det fasta driftstället eller den stadigvarande anordningen. i sådant fall tillämpas bestämmelserna i artikel 7 respektive artikel 14. 3. inkomst som inte behandlas i föregående artiklar i detta avtal, som person med hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar och som härrör från den andra avtalsslutande staten, får utan hinder av bestämmelserna i punkterna 1 och 2 - beskattas i denna andra stat. artikel 23 undanröjande av dubbelbeskattning 1. beträffande namibia skall dubbelbeskattning undvikas på följande sätt: i enlighet med namibisk lagstiftning angående avräkning från namibisk skatt av skatt som utgår i annat land än namibia, avräknas svensk skatt på vinst eller inkomst som beskattas i sverige antingen direkt eller genom skatteavdrag enligt svensk lagstiftning och enligt bestämmelserna i detta avtal, från namibisk skatt på samma vinst eller inkomst som den svenska skatten beräknats.
2. beträffande sverige skall dubbelbeskattning undvikas på följande sätt: a) om person med hemvist i sverige förvärvar inkomst som enligt namibisk lagstiftning och i enlighet med bestämmelserna i detta avtal får beskattas i namibia, skall sverige - med beaktande av bestämmelserna i svensk lagstiftning beträffande avräkning av utländsk skatt (även i den ly-
3621
sfs 1993:1398
to time without changing the general principle hereof) - as a deduction from the tax on such income, an amount equal to the namibian tax paid in respect of such income. delse de framdeles kan få genom att ändras utan att den allmänna princip som anges här ändras) - från den svenska skatten på inkomsten avräkna ett belopp motsvarande den skatt som erlagts i namibia för inkomsten. om en person med hemvist i sverige förvärvar inkomst, som enligt bestämmelserna i detta avtal, beskattas endast i namibia, får sverige vid fastställandet av skattesatsen för svensk progressiv skatt beakta den inkomst som skall beskattas endast i namibia. utan hinder av bestämmelserna i a) ovan är utdelning från bolag med hemvist i namibia till bolag med hemvist i sverige undantagen från svensk skatt i den mån utdelningen skulle ha varit undantagen från beskattning enligt svensk lagstiftning, om båda bolagen hade varit svenska. sådan skattebefrielse medges dock endast om 1) den vinst av vilken utdelningen betalas underkastats antingen den normala bolagsskatten i namibia eller, i namibia eller någon annanstans, en inkomstskatt jämförlig med den svenska skatt som skulle ha utgått om vinsten hade förvärvats av ett svenskt bolag, eller utdelningen, utöver sådan utdelning som avses i l ) , utgörs av inkomst som hade varit skattebefriad i sverige om den hade förvärvats direkt av bolaget med hemvist i sverige.
(b) where a resident of sweden derives income which, in accordance with the provisions of this convention, shall be taxable only in namibia, sweden may, when determining the graduated rate of swedish tax, take into account the income which shall be taxable only in namibia. (c) notwithstanding the provisions of subparagraph (a), dividends paid by a company which is a resident of namibia to a company which is a resident of sweden, shall be exempt from swedish tax to the extent that the dividends would have been exempt under swedish law if both companies had been swedish companies. this exemption shall not apply unless: (i) the profits out of which the dividends are paid have been subjected to either the normal corporate tax in namibia or, in namibia or elsewhere, an income tax comparable to the swedish tax which would have been paid if the profits had been derived by a swedish company, or (ii) the dividends, in addition to such dividends mentioned in (i) of this sub-paragraph, consist of income which would have been tax exempt in sweden if it had been derived directly by a company resident in sweden. (d) for the purposes of (a) and (c) of this paragraph the term ”namibian tax
b)
c)
2)
d)
vid tillämpningen av a) och c) i denna punkt anses ”den skatt som erlagts i
3622
sfs 1993:1398 paid” and the term ”the normal corporate tax in namibia” shall be deemed to include the namibian tax which would have been paid but for any exemption or reduction of tax granted under the incentive provisions contained in the namibian foreign investment act, so far as they were in force on, and have not been modified since, the date of the signature of this convention, or have been modified only in minor respects so as not to affect their general character or any other provision which may subsequently be made granting an exemption or reduction which is agreed by the competent authorities of the contracting states to be of a substantially similar character, if it has not been modified thereafter or has been modified only in minor respects so as not to affect its general character. (e) the provisions of (d) of this paragraph shall apply for the first ten years during which this convention is effective but the competent authorities of the contracting states may consult each other to determine whether this period shall be extended. e) namibia” och ”den normala bolagsskatten i namibia” innefatta namibisk skatt som skulle ha erlagts om inte befrielse från eller nedsättning av skatt medgivits enligt bestämmelser om skattelättnader i ”the namibian foreign investment act”, så vitt de var i kraft vid, och inte har ändrats sedan, tidpunkten för undertecknandet av detta avtal, eller ändrats endast i mindre betydelsefulla hänseenden utan att deras allmänna innebörd påverkats eller andra bestämmelser som senare kan komma att införas vilka medger befrielse från eller nedsättning av skatt och som enligt överenskommelse mellan de behöriga myndigheterna i de avtalsslutande staterna är av huvudsakligen likartat slag, om de inte därefter ändrats eller ändrats endast i mindre betydelsefulla hänseenden utan att deras allmänna innebörd påverkats, bestämmelserna i d) i denna punkt gäller under de tio första åren under vilket detta avtal tillämpas men de behöriga myndigheterna kan överlägga med varandra för att bestämma om dessa bestämmelser skall tillämpas efter denna tidsperiods utgång.
article 24 non-discrimination (1) nationals of a contracting state shall not be subjected in the other contracting state to any taxation or any requirement connected therewith, which is other or more burdensome than the taxation and connected requirements to which nationals of that other state in the same circumstances are or may be subjected. this provision shall, notwithstanding the pro-
artikel 24 förbud mot diskriminering 1. medborgare i en avtalsslutande stat skall inte i den andra avtalsslutande staten bli föremål för beskattning eller därmed sammanhängande krav som är av annat slag eller mer tyngande än den beskattning och därmed sammanhängande krav som medborgare i denna andra stat under samma förhållanden är eller kan bli underkastad. utan hinder av bestäm-
3623
sfs 1993:1398
visions of article 1, also apply to persons who are not residents of one or both of the contracting states. (2) the taxation on a permanent establishment which an enterprise of a contracting state has in the other contracting state shall not be less favourably levied in that other state than the taxation levied on enterprises of that other state carrying on the same activities. (3) except where the provisions of paragraph (1) of article 9, paragraph (7) of article 11, or paragraph (6) of article 12, apply, interest, royalties and other disbursements paid by an enterprise of a contracting state to a resident of the other contracting state shall, for the purpose of determining the taxable profits of such enterprise, be deductible under the same conditions as if they had been paid to a resident of the first-mentioned state. similarly, any debts of an enterprise of a contracting state to a resident of the other contracting state shall, for the purpose of determining the taxable capital of such enterprise, be deductible under the same conditions as if they had been contracted to a resident of the first-mentioned state. (4) enterprises of a contracting state, the capital of which is wholly or partly owned or controlled, directly or indirectly, by one or more residents of the other contracting state, shall not be subjected in the first-mentioned state to any taxation or any requirement connected therewith which is other or more burdensome than the taxation and connected requirements to which other similar enterprises of the first-mentioned state are or may be subjected. (5) nothing contained in this article shall be construed as obliging either contracting state to grant to individuals not resident in that melserna i artikel 1 tillämpas denna bestämmelse även på person som inte har hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda avtalsslutande staterna. 2. beskattningen av fast driftställe, som företag i en avtalsslutande stat har i den andra avtalsslutande staten, skall i denna andra stat inte vara mindre fördelaktig än beskattningen av företag i denna andra stat, som bedriver verksamhet av samma slag. 3. utom i de fall då bestämmelserna i artikel 9 punkt 1, artikel 11 punkt 7 eller artikel 12 punkt 6 tillämpas, är ränta, royalty och annan betalning från företag i en avtalsslutande stat till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten avdragsgilla vid bestämmandet av den beskattningsbara inkomsten för sådant företag på samma villkor som betalning till person med hemvist i den förstnämnda staten. på samma sätt är skuld som företag i en avtalsslutande stat har till person med hemvist i den andra avtalsslutande staten avdragsgill vid bestämmandet av sådant företags beskattningsbara förmögenhet på samma villkor som skuld till person med hemvist i den förstnämnda staten. 4. företag i en avtalsslutande stat, vars kapital helt eller delvis ägs eller kontrolleras, direkt eller indirekt, av en eller flera personer med hemvist i den andra avtalsslutande staten, skall inte i den förstnämnda staten bli föremål för beskattning eller därmed sammanhängande krav som är av annat slag eller mer tyngande än den beskattning och därmed sammanhängande krav som annat liknande företag i den förstnämnda staten är eller kan bli underkastat. 5. ingenting i denna artikel anses medföra skyldighet för en avtalsslutande stat att medge fysisk person som saknar hemvist i denna stat
3624
sfs 1993:1398
state any of the personal allowances, reliefs and reductions for tax purposes which are granted to individuals so resident. (6) the provisions of this article shall, notwithstanding the provisions of article 2, apply to taxes of every kind and description. article 25 mutual agreement procedure (1) where a person considers that the actions of one or both of the contracting states result or will result for him or her in taxation not in accordance with the provisions of this convention, he or she may, irrespective of the remedies provided by the domestic laws of those states, present his or her case to the competent authority of the contracting state of which he or she is a resident or, if his or her case comes under paragraph (1) of article 24, to that of the contracting state of which he or she is a national. the case must be presented within three years from the first notification of the action resulting in taxation not in accordance with the provisions of the convention. sådant personligt avdrag vid beskattningen, sådan skattebefrielse eller skattenedsättning som medges fysisk person som har sådan hemvist. 6. utah hinder av bestämmelserna i artikel 2 tillämpas bestämmelserna i förevarande artikel på skatter av varje slag och beskaffenhet. artikel 25 förfarandet vid ömsesidig överenskommelse 1. om en person anser att en avtalsslutande stat eller båda avtalsslutande staterna vidtagit åtgärder som för honom eller henne medför eller kommer att medföra beskattning som strider mot bestämmelserna i detta avtal, kan han eller hon, utan att detta påverkar hans eller hennes rätt att använda sig av de rättsmedel som finns i dessa staters interna rättsordning, framlägga saken för den behöriga myndigheten i den avtalsslutande stat där han eller hon har hemvist eller, om fråga är om tillämpning av artikel 24 punkt 1, i den avtalsslutande stat där han eller hon är medborgare. saken skall framläggas inom tre år från den tidpunkt då personen i fråga fick vetskap om den åtgärd som givit upphov till beskattning som strider mot bestämmelserna i avtalet. 2. om den behöriga myndigheten finner invändningen grundad men inte själv kan få till stånd en tillfredsställande lösning, skall myndigheten söka lösa frågan genom ömsesidig överenskommelse med den behöriga myndigheten i den andra avtalsslutande staten i syfte att undvika beskattning som strider mot avtalet. överenskommelse som träffats genomförs utan hinder av tidsgränser i de avtalsslutande staternas interna lagstiftning. 3. de behöriga myndigheterna i de avtalsslutande staterna skall genom ömsesidig överenskommelse söka avgöra svårigheter eller tvi-
(2) the competent authority shall endeavour, if the objection appears to it to be justified and if it is not itself able to arrive at a satisfactory solution, to resolve the case by mutual agreement with the competent authority of the other contracting state, with a view to the avoidance of taxation which is not in accordance with the convention. any agreement reached shall be implemented notwithstanding any time limits in the domestic laws of the contracting states. (3) the competent authorities of the contracting states shall endeavour to resolve by mutual agreement any difficulties or doubts ari-
3625
sfs 1993:1398
sing as to the interpretation or application of the convention. they may also consult together for the elimination of double taxation in cases not provided for in the convention. (4) the competent authorities of the contracting states may communicate with each other directly for the purpose of reaching an agreement in the sense of the preceding paragraphs. velsmål som uppkommer i fråga om tolkningen eller tillämpningen av avtalet. de kan även överlägga i syfte att undanröja dubbelbeskattning i fall som inte omfattas av avtalet. 4. de behöriga myndigheterna i de avtalsslutande staterna kan träda i direkt förbindelse med varandra i syfte att träffa överenskommelse i de fall som angivits i föregående punkter. artikel 26 utbyte av upplysningar 1. de behöriga myndigheterna i de avtalsslutande staterna skall utbyta sådana upplysningar som är nödvändiga för att tillämpa bestämmelserna i detta avtal eller i de avtalsslutande staternas interna lagstiftning, särskilt för att förhindra skattebrott eller skatteflykt, i fråga om skatter som omfattas av avtalet i den mån beskattningen enligt denna lagstiftning inte strider mot avtalet. utbytet av upplysningar begränsas inte av artikel 1. upplysningar som en avtalsslutande stat mottagit skall behandlas såsom hemliga på samma sätt som upplysningar som erhållits enligt den interna lagstiftningen i denna stat och får yppas endast för personer eller myndigheter (däri inbegripna domstolar och administrativa myndigheter) som fastställer, uppbär eller indriver de skatter som omfattas av avtalet eller handlägger åtal eller besvär i fråga om dessa skatter. dessa personer eller myndigheter skall använda upplysningarna endast för sådana ändamål. de får yppa upplysningarna vid offentliga rättegångar eller i domstolsavgöranden. 2. bestämmelserna i punkt 1 anses inte medföra skyldighet för en avtalsslutande stat att a) vidta förvaltningsåtgärder som avviker från lagstiftning och administrativ praxis i denna avtalsslutande stat eller i den andra avtalsslutande staten,
article 26 exchange of information (1) the competent authorities of the contracting states shall exchange such information as is necessary for carrying out the provisions of this convention or of the domestic laws of the contracting states concerning taxes covered by the convention, in particular for the prevention of fraud or evasion of such taxes, insofar as the taxation thereunder is not contrary to the convention. the exchange of information is not restricted by article 1. any information received by a contracting state shall be treated as secret in the same manner as information obtained under the domestic laws of that state and shall be disclosed only to persons or authorities (including courts and administrative bodies) involved in the assessment or collection of, the enforcement or prosecution in respect of, or the determination of appeals in relation to, the taxes covered by the convention. such persons or authorities shall use the information only for such purposes. they may disclose the information in public court proceedings or in judicial decisions. (2) in no case shall the provisions of paragraph (1) be construed so as to impose on a contracting state the obligation: (a) to carry out administrative measures at variance with the laws and administrative practice of that or of the other contracting state; 3626
sfs 1993:1398
(b) to supply information which is not obtainable under the laws or in the normal course of the administration of that or of the other contracting state; (c) to supply information which would disclose any trade, business, industrial, commercial or professional secret or trade process, or information, the disclosure of which would be contrary to public policy (ordre public). b) lämna upplysningar som inte är tillgängliga enligt lagstiftning eller sedvanlig administrativ praxis i denna avtalsslutande stat eller i den andra avtalsslutande staten, lämna upplysningar som skulle röja affärshemlighet, industri-, handelseller yrkeshemlighet eller i näringsverksamhet nyttjat förfaringssätt eller upplysningar, vilkas överlämnande skulle strida mot allmänna hänsyn (ordre public).
c)
article 27 diplomatic agents and consular officers nothing in this convention shall affect the fiscal privileges of diplomatic agents or consular officers under the general rules of international law or under the provisions of special agreements.
artikel 27 diplomatiska företrädare och konsulära tjänstemän bestämmelserna i detta avtal berör inte de privilegier vid beskattningen som enligt folkrättens allmänna regler eller bestämmelser i särskilda överenskommelser tillkommer diplomatiska företrädare eller konsulära tjänstemän.
article 28 limitation of benefits (1) if according to the provisions of artides 6 to 22 the right of sweden to tax income is limited and according to the namibian tax laws the income is regarded as income from foreign sources and therefore exempted from namibian tax, sweden may tax such income as if this convention did not exist. (2) if according to the provisions of artides 6 to 22 the right of namibia to tax income from namibian sources or deemed to be from namibian sources is limited and if such income is in accordance to the swedish tax laws not taxed in sweden, namibia may tax such income as if this convention did not exist.
artikel 28 begränsningar av förmåner 1. om sveriges rätt att beskatta inkomst är begränsad enligt bestämmelserna i artiklarna 6 till 22 och inkomsten enligt namibisk skattelagstiftning är att anse som inkomst från utländsk källa och därför undantagen från namibisk skatt, får sverige ändå beskatta inkomsten som om detta avtal inte fanns. 2. om namibias rätt att beskatta inkomst från namibisk källa eller som är att anse som namibisk källa är begränsad enligt bestämmelserna i artiklarna 6 till 22 och inkomsten enligt svensk skattelagstiftning inte beskattas i sverige, får namibia ändå beskatta inkomsten som om detta avtal inte fanns.
3627
sfs 1993:1398
article 29 entry into force (1) this convention shall be ratified and the instruments of ratification shall be exchanged at stockholm as soon as possible. (2) the convention shall enter into force upon the exchange of instruments of ratification and its provisions shall have effect on income derived on or after the first day of january of the year next following that of the entry into force of this convention. article 30 termination this convention shall remain in force until terminated by a contracting state. either contracting state may terminate the convention, through diplomatic channels, by giving written notice of termination at least six months before the end of any calendar year after the expiration of a period of five years from the date of its entry into force. in such case, the convention shall cease to have effect on income derived on or after the first day of january of the year next following that in which the notice of termination is given. in witness whereof the undersigned being duly authorized thereto have signed this convention. done at windhoek, this 16 day of july 1993, in duplicate in the english language. for the government of the kingdom of sweden sten rylander for the government of the republic of namibia gert hanekon artikel 29 ikraftträdande 1. detta avtal skall ratificeras och ratifikationshandlingarna skall utväxlas i stockholm snarast möjligt. 2. avtalet träder i kraft med utväxlingen av ratifikationshandlingarna och dess bestämmelser tillämpas på inkomst som förvärvas den 1 januari det år som följer närmast efter det år då avtalet träder i kraft eller senare.
artikel 30 upphörande detta avtal förblir i kraft till dess att det uppsägs av en avtalsslutande stat. vardera avtalsslutande staten kan på diplomatisk väg, skriftligen uppsäga avtalet genom underrättelse härom minst sex månader före utgången av något kalenderår som följer efter en tidrymd av fem år från den dag då avtalet trätt i kraft. i händelse av sådan uppsägning upphör avtalet att gälla på inkomst som förvärvas den 1 januari det år som följer närmast efter det år då uppsägningen skedde eller senare. till bekräftelse härav har undertecknade, därtill vederbörligen bemyndigade, undertecknat detta avtal. som skedde i windhoek den 16 juli 1993, i två exemplar på engelska språket. för konungariket sveriges regering sten rylander för republiken namibias regering gert hanekon
3628
sfs 1993:1398
protocol
at the moment of signing the convention between the government of the kingdom of sweden and the government of the republic of namibia for the avoidance of double taxation and the prevention of fiscal evasion with respect to taxes on income, the undersigned have agreed that the following provisions shall form an integral part of the convention. (1) if in the future a contracting state will introduce offshore-legislation, the competent authorities shall by mutual agreement decide how the convention shall apply to enterprises enjoying privileges according to that legislation. (2) with reference to the provision of paragraph 6 of article 5, the term ”almost wholly”, as used in relation to a person whose activities are devoted on behalf of an enterprise, shall be interpreted accordingly. where 75 per cent or more of his or her turnover during a fiscal year is attributable to activities devoted on behalf of an enterprise the activities of such a person shall be considered to have been devoted almost wholly on behalf of that enterprise during that fiscal year. in witness whereof the undersigned being duly authorized thereto have signed this protocol. done at windhoek, this 16 day of july 1993, in duplicate in the english language. for the government of the kingdom of sweden sten rylander for the government of the republic of namibia gert hanekon
protokoll
vid undertecknandet av avtalet mellan konungariket sveriges regering och republiken namibias regering för undvikande av dubbelbeskattning och förhindrande av skatteflykt beträffande skatter på inkomst har undertecknade kommit överens om att följande bestämmelser skall utgöra en integrerande del av avtalet. 1. om en avtalsslutande stat i framtiden kommer att införa ”offshore”-lagstiftning, skall de behöriga myndigheterna genom ömsesidig överenskommelse bestämma hur avtalet skall tillämpas i förhållande till företag som åtnjuter förmåner enligt den lagstiftningen. 2. uttrycket ”nästan uteslutande” skall när det i artikel 5 punkt 6 används i förhållande till person vars verksamhet bedrivs för ett företag tolkas enligt följande. om 75 procent eller mer av hans eller hennes omsättning under beskattningsåret är hänförlig till verksamhet som bedrivs för företaget, anses personens verksamhet bedrivits nästan uteslutande för företaget under detta beskattningsår.
till bekräftelse härav har undertecknade, därtill vederbörligen bemyndigade, undertecknat detta protokoll. som skedde i windhoek den 16 juli 1993, i två exemplar på engelska språket. för konungariket sveriges regering sten rylander för republiken namibias regering gert hanekon
3629
Viktiga lagar inom skatterätten
JP Infonets skatterättsliga tjänster
JP Infonets skatterättsliga tjänster
Arbetar du med skatterätt? JP Infonets tjänster ger dig ett utmärkt stöd i ditt arbete. Vi ger dig ständigt tillgång till alla nya avgöranden, lagändringar och ställningstaganden. Du kan också ta del av referat och expertanalyser, som kan hjälpa dig i ditt dagliga arbete. Se allt inom skatterätt.