SFS 2009:671 Lag om ändring i lagen (2009:337) om ändring i skollagen (1985:1100)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i lagen (2009:337) om �ndring i
skollagen (1985:1100);
utf�rdad den 11 juni 2009.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs
dels att 2 kap. 17 a, 17 b och 19 �� skollagen (1985:1100) i st�llet f�r dess
lydelse enligt lagen (2009:337) om �ndring i n�mnda lag ska ha f�ljande
lydelse,
dels att det i �verg�ngsbest�mmelserna till lagen (2009:337) om �ndring i
skollagen (1985:1100) ska inf�ras tv� nya punkter, 5 och 6, av f�ljande
lydelse.
2 a kap.
17 a �
Barnets hemkommun ska l�mna bidrag till en huvudman som har
r�tt till bidrag enligt 17 �.
Bidraget (grundbelopp) till f�rskola eller fritidshem ska avse ers�ttning
f�r
1. omsorg och pedagogisk verksamhet,
2. pedagogiskt material och utrustning,
3. m�ltider,
4. administration,
5. merv�rdesskatt, och
6. lokalkostnader.
D�rut�ver ska bidrag (till�ggsbelopp) l�mnas f�r barn som har ett omfattande
behov av s�rskilt st�d.
Bidrag enligt andra stycket ska best�mmas efter samma grunder som
kommunen till�mpar vid f�rdelning av resurser till den egna f�rskoleverk-
samheten och skolbarnsomsorgen.
Bidrag till verksamhet som avser pedagogisk omsorg ska best�mmas med
h�nsyn till barnets behov och huvudmannens �tagande efter samma grunder
som kommunen till�mpar vid f�rdelning av resurser till den egna f�rskole-
verksamheten och skolbarnsomsorgen. Hemkommunen �r bara skyldig att
l�mna bidrag i den omfattning som den �r skyldig att erbjuda motsvarande
offentliga verksamhet enligt 66 b, 8 a och 9 ��.
Hemkommunen �r inte skyldig att l�mna bidrag f�r samma barn till fler �n
tv� huvudm�n. Har ett barn ett omfattande behov av s�rskilt st�d �r hem-
kommunen inte skyldig att l�mna bidrag f�r det s�rskilda st�det, om bety-
1 Prop. 2008/09:171, bet. 2008/09:UbU13, rskr. 2008/09:280.
SFS 2009:671
Utkom fr�n trycket
den 22 juni 2009
2
SFS 2009:671
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita V�stra Aros, V�ster�s 2009
dande organisatoriska eller ekonomiska sv�righeter uppst�r f�r hemkommu-
nen.
N�r barn tas emot i enskild pedagogisk omsorg, d�r deras v�rdnadshavare
arbetar, f�r bidrag inte l�mnas f�r fler s�dana barn �n det antal andra barn
som har tagits emot.
Kommunen kan l�mna bidrag till annan huvudman f�r enskild f�rskole-
verksamhet eller enskild skolbarnsomsorg �n som omfattas av f�rsta stycket,
om verksamheten uppfyller de krav som anges i 3 � och avgifterna inte �r
osk�ligt h�ga. S�dant bidrag b�r best�mmas p� det s�tt som anges i andra
och tredje styckena.
17 b �
Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r
meddela f�reskrifter om hur kommunens bidrag ska best�mmas i st�llet f�r
det som anges i 17 a �, om statsbidrag l�mnas till kommunen f�r ett barn som
har tagits emot i enskild f�rskoleverksamhet eller enskild skolbarnsomsorg.
19 �
Kommunens beslut i �renden om godk�nnande enligt 13 �, om
f�rel�ggande eller �terkallande av godk�nnande enligt 16 �, om r�tt till
bidrag eller �terkallande av s�dan r�tt enligt 17 � samt om bidrag enligt
17 a � andra och tredje styckena f�r �verklagas hos allm�n f�rvaltnings-
domstol.
Pr�vningstillst�nd kr�vs vid �verklagande till kammarr�tten.
Kommunens beslut om f�rel�ggande eller �terkallande av godk�nnande
enligt 16 � och om �terkallande av r�tt till bidrag enligt 17 � samt domstols
beslut g�ller omedelbart.
5. Best�mmelsen om ber�kning av bidrag i 2 a kap. 17 a � andra och
tredje styckena ska till�mpas f�rsta g�ngen p� bidrag f�r kalender�ret 2010.
6. Best�mmelsen i 2 a kap. 17 a � andra och tredje styckena om �verkla-
gande av beslut om bidragsstorlek och beslut om till�ggsbelopp ska till�mpas
f�rsta g�ngen p� beslut som avser kalender�ret 2010.
P� regeringens v�gnar
JAN BJ�RKLUND
Claes M�rtensson
(Utbildningsdepartementet)