SFS 1974:790
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
SFS 1974:790 Lag
Utkom f r�n tr ycket
�ndring i lagen (1962: 381) om allm�n f�rs�kring;
den 17 dec. 1974
utf�rdad den 6 dec ember 1974.
Kungl. Maj:t f�rordnar med riksdagen^ att 19 kap. 1 � lagen
(1962: 381) om allm�n f�r s�kring- skall ha nedan angivna lydelse.
19 kap.
1 �3 Arbetsgivare skall enligt vad nedan s�gs f�r varje �r erl�gga so�
cialf�rs�kringsavgift till sjukf�rs�kringen, folkpensioneringen och f�r�
s�kringen f�r till�ggspension.
Avgift till sjukf�rs�kringen och till folkpensioneringen utg�r � sum�
man av vad arbetsgivaren under �ret till ar betstagare hos honom i pen�
ningar eller naturaf�rm�ner i form av kost eller bostad utgivit s�som l�n
eller, d�r fall som avses i 3 kap. 2 � andra stycket sista punkten �r f�r
handen, annan ers�ttning f�r utf�rt arbete.
Avgift till f�rs�kringen f�r till�ggspension utg�r � summan av vad ar�
betsgivaren under �ret till arbetstagare hos honom i penningar eller na�
turaf�rm�ner i fo rm av kost elle r bostad utgivit s�som l�n eller, d�r fall
som avses i 11 kap. 2 � andra stycket �r f�r handen, annan ers�ttning
f�r utf�rt arbete, sedan fr�n n�mnda summa dragits ett belopp motsva�
rande det vid �rets ing�ng g�llande basbeloppet multiplicerat med det
ber�knade genomsnittliga antalet arbetstagare hos arbetsgivaren under
�ret. H�rvid skall arbetstagare, som under hela �ret varit anst�lld med
full arbetstid, r�knas s�som en arbetstagare och arbetstagare, som under
�ret varit anst�lld i mindre omfattning, medr�knas i motsvarande m�n.
Det antal arbetstimmar per �r som i allm�nhet skall anses motsvara full
arbetstid fastst�lles av regeringen efter f�rslag av riksf�rs�kringsverket.
Genomsnittliga antalet arbetstagare ber�knas med en decimal. Om s�r�
skilda sk�l f�ranleda d�rtill, m� avgift ber�knas p� s�tt som avviker fr�n
vad nu stadg ats men som giver i huvudsak sa mma resultat.
Vid ber�kning av avgift enligt denna paragraf skall h�nsyn icke tagas
till arbetstagare, vars l�n under �ret ej uppg�tt till femhundra kronor
och ej heller till arbets tagares l�n eller ers�ttning i vad den f�r �r r�knat
�verstiger sju och en halv g�nger det vid �re ts ing�ng g�llande basbelop�
pet. Vad g�ller sjukf�rs�kringen och folkpensioneringen skall vidare,
d�r ej fall som avses i 3 kap. 2 � andra stycket sista punkten �r f�r han�
den, vid ber�kning av avgift bortses fr�n arbetstagare, som icke �r obli�
gatoriskt f�rs�krad enligt lagen om yrkesskadef�rs�kring. S�vitt ang�r
f�rs�kringen f�r till�ggspension skall bortses fr�n arbetstagare, som vid
�rets ing�ng uppn�tt sextiofem �rs �lder, s� ock fr�n arbetstagare i fall
d� l�n eller annan ers�ttning till honom antingen enligt 11 kap. 2 �
tredje eller fj�rde stycket icke r�knas s�som inkomst av anst�llning eller,
om arbetstagaren icke �r svensk medborgare och ej heller �r bosatt h�r-
st�des, avser arbete utom rik et.
� Prop. 1974: 136, SfU 3 5, rskr 335.
2 La gen omt ryckt 1973:908.
1658
^ Se naste lydelse 1974:510.
�
Avgift erl�gges icke f�r arbetstagares l�n vid sjukdom eller ledighet
SFS 1974: 790
f�r v�rd av sjukt barn eller med anledning av barns f�delse till den del
l�nen motsvarar sjukpenning eller f�r�ldrapenning, som arbetsgivare
�ger uppb�ra enligt 3 kap. 16 �. Avgift erl�gges ej heller f�r l�n som ar�
betsgivare utgivit till hemmavarande barn f�r arbete utf�rt i hans f�r�
v�rvsverksamhet i de fall avdrag f�r l�nen ej f�r ske vid inkomsttaxe�
ringen.
Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 1975. De nya avgiftsbest�m�
melserna till�mpas f�rsta g�ngen betr�ffande avgift p� l�n som utgivits
�r 1974.
CARL GUSTAF
SVEN ASPLING
(Socialdepartementet)
�