SFS 2001:847 Lag om ändring i socialtjänstlagen (2001:453)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i socialtj�nstlagen (2001:453);
utf�rdad den 22 november 2001.
Enligt riksdagens beslut
1
f�reskrivs i fr�ga om socialtj�nstlagen
(2001:453)
dels
att 8 kap. 2 � och 16 kap. 3 � skall ha f�ljande lydelse,
dels
att det i lagen skall inf�ras sju nya paragrafer, 8 kap. 39 ��, av f�l-
jande lydelse.
8 kap.
2 �
F�r familjer�dgivning, verksamhet f�r barn och ungdom enligt 5 kap.
1 � som inte �r st�d- och hj�lpinsatser av behandlingskarakt�r, hemtj�nst,
dagverksamhet, bostad i s�dant s�rskilt boende som avses i 5 kap. 5 � andra
stycket eller 7 � tredje stycket och som inte omfattas av 12 kap. jordabalken
eller f�r annan liknande social tj�nst f�r kommunen ta ut sk�liga avgifter en-
ligt grunder som kommunen best�mmer. Avgifterna f�r dock inte �verstiga
kommunens sj�lvkostnader.
I fr�ga om avgifter f�r hemtj�nst, dagverksamhet och bostad i s�rskilt bo-
ende finns ytterligare best�mmelser i 39 ��.
3 �
Med prisbasbelopp avses i detta kapitel det prisbasbelopp som fast-
st�lls enligt 1 kap. 6 � lagen (1962:381) om allm�n f�rs�kring.
4 �
Med avgiftsunderlag avses den inkomst som den enskilde kan antas
komma att f� under de n�rmaste tolv m�naderna, f�rdelad med lika belopp
per m�nad.
Inkomsten skall ber�knas med till�mpning av 21 � f�rsta stycket 13 och
5 lagen (2001:761) om bostadstill�gg till pension�rer m.fl. Som inkomst
skall �ven r�knas s�rskilt bostadstill�gg enligt 20 � samma lag och bostads-
bidrag enligt lagen (1993:737) om bostadsbidrag. En kommun kan i sitt
taxebeslut best�mma att inkomsten skall ber�knas p� ett s�tt som �r mer f�r-
delaktigt f�r den enskilde.
I fr�ga om makar skall den enskildes inkomst anses utg�ra h�lften av ma-
karnas sammanlagda inkomster.
1
Prop. 2000/01:149, bet. 2001/02:SoU3, rskr. 2001/02:15.
SFS 2001:847
Utkom fr�n trycket
den 4 december 2001
2
SFS 2001:847
5 �
Den enskildes avgifter f�r
1. f�r hemtj�nst och dagverksamhet, tillsammans med avgifter som avses
i 26 � tredje stycket h�lso- och sjukv�rdslagen (1982:763), per m�nad uppg�
till h�gst en tolftedel av 0,48 g�nger prisbasbeloppet,
2. f�r bostad i s�rskilt boende per m�nad uppg� till h�gst en tolftedel av
0,50 g�nger prisbasbeloppet.
6 �
Avgifterna enligt 5 � f�r inte uppg� till ett s� stort belopp att den en-
skilde inte f�rbeh�lls tillr�ckliga medel av sitt avgiftsunderlag f�r sina per-
sonliga behov och andra normala levnadskostnader (f�rbeh�llsbelopp). N�r
avgifterna fastst�lls skall kommunen dessutom f�rs�kra sig om att omsorgs-
tagarens make eller sambo inte drabbas av en osk�ligt f�rs�mrad ekonomisk
situation. Om avgifterna baseras p� den enskildes betalningsf�rm�ga skall
avgiftsunderlaget ber�knas enligt 4 �.
7 �
Kommunen skall best�mma den enskildes f�rbeh�llsbelopp genom att
ber�kna den enskildes levnadskostnader, utom boendekostnaden, med led-
ning av ett minimibelopp. Boendekostnaden skall ber�knas f�r sig och l�g-
gas till minimibeloppet. F�r s�dan boendekostnad som anges i 5 � skall dock
inget f�rbeh�ll g�ras.
Minimibeloppet skall, om inte annat f�ljer av 8 �, alltid per m�nad utg�ra
l�gst en tolftedel av
1. 1,294 g�nger prisbasbeloppet f�r ensamst�ende, eller
2. 1,084 g�nger prisbasbeloppet f�r var och en av sammanlevande makar
och sambor.
Minimibeloppet enligt f�rsta stycket skall t�cka normalkostnader f�r livs-
medel, kl�der, skor, fritid, hygien, dagstidning, telefon, TV-avgift, hemf�r-
s�kring, �ppen h�lso- och sjukv�rd, tandv�rd, hush�llsel, f�rbrukningsvaror,
resor, m�bler, husger�d och l�kemedel.
8 �
Kommunen skall h�ja minimibeloppet i sk�lig omfattning om den en-
skilde p� grund av s�rskilda omst�ndigheter varaktigt har behov av ett inte
ov�sentligt h�gre belopp �n det som anges i 7 � andra stycket.
Kommunen f�r minska minimibeloppet i sk�lig omfattning om den en-
skilde inte har en kostnad f�r en s�dan post som anges i 7 � tredje stycket
d�rf�r att
1. kostnaden ing�r i avgiften f�r hemtj�nst och dagverksamhet,
2. kostnaden ing�r i avgiften eller hyran f�r bostad i s�rskilt boende, eller
3. posten tillhandah�lls kostnadsfritt.
9 �
Kommunen skall �ndra en avgift om n�got f�rh�llande som p�verkar
avgiftens storlek har �ndrats. Avgiften f�r �ndras utan f�reg�ende underr�t-
telse, om �ndringen beror p� f�r�ndringar i prisbasbeloppet.
En �ndring av avgiften skall g�lla fr�n och med m�naden efter den m�nad
d� anledning till �ndring har uppkommit. En �ndring av avgiften skall dock
g�lla fr�n och med den m�nad under vilken de f�rh�llanden har uppkommit
som f�ranleder �ndringen, om f�rh�llandena avser hela den m�naden.
3
SFS 2001:847
16 kap.
3 �
Socialn�mndens beslut f�r �verklagas hos allm�n f�rvaltningsdomstol,
om n�mnden har meddelat beslut i fr�ga om
ans�kan enligt 2 kap. 3 �,
bist�nd enligt 4 kap. 1 �,
v�gran eller neds�ttning av fortsatt f�rs�rjningsst�d enligt 4 kap. 5 �,
f�rbud eller begr�nsning enligt 5 kap. 2 �,
medgivande enligt 6 kap. 6 �,
�terkallelse av medgivande enligt 6 kap. 13 �,
samtycke enligt 6 kap. 14 �, eller
avgifter eller f�rbeh�llsbelopp enligt 8 kap. 49 ��.
Beslut i fr�gor som avses i f�rsta stycket g�ller omedelbart. En l�nsr�tt el-
ler kammarr�tt f�r dock f�rordna att dess beslut skall verkst�llas f�rst sedan
det har vunnit laga kraft.
1. Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 2003 i fr�ga om 8 kap. 4 � och i
�vrigt den 1 juli 2002.
2. I fr�ga om beslut enligt 8 kap. 2 � som meddelats f�re ikrafttr�dandet
men som avser tid d�refter skall de nya best�mmelserna till�mpas med avse-
ende p� tiden efter ikrafttr�dandet.
3. Ett �verklagande av ett beslut enligt 8 kap. 2 � som fattats f�re den 1
juli 2002 skall pr�vas enligt paragrafens �ldre lydelse i den del det avser tid
f�re ikrafttr�dandet. F�r den del av beslutet som avser tid efter ikrafttr�dan-
det skall pr�vningen g�ras enligt de nya best�mmelserna.
P� regeringens v�gnar
LARS ENGQVIST
Bj�rn Reuterstrand
(Socialdepartementet)
Fakta Info Direkt, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2001