SFS 2002:454 Lag om ändring i fartygssäkerhetslagen (1988:49)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i fartygss�kerhetslagen (1988:49);
utf�rdad den 30 maj 2002.
Enligt riksdagens beslut
1
f�reskrivs
2
i fr�ga om fartygss�kerhetslagen
(1988:49)
dels
att 10 kap. 5 och 8 �� samt 11 kap. 1 � skall ha f�ljande lydelse,
dels
att det i lagen skall inf�ras en ny paragraf, 10 kap. 8 a �, av f�ljande
lydelse.
10 kap.
5 �
3
Den tillsyn som anges i 1 � f�rsta stycket ut�vas vid tillsynsf�rr�tt-
ningar. S�dana f�rr�ttningar utf�rs som besiktningar, inledande besiktningar
och kontroller enligt 9 b �, rederikontroller eller inspektioner.
Besiktningar och rederikontroller g�rs planm�ssigt. N�r det finns s�rskild
anledning till det, kan en besiktning eller rederikontroll g�ras �ven utom pla-
nen. Inspektioner g�rs n�r en tillsynsmyndighet finner att det �r motiverat.
Besiktningar skall g�ras fr�mst
f�r att unders�ka om ett fartyg �r sj�v�rdigt,
f�r att unders�ka om det �r l�mpligt att anv�ndas som passagerarfartyg,
f�r att best�mma dess minsta till�tna fribord,
f�r att unders�ka om fartygets s�kerhetsorganisation �verensst�mmer
med rederiets s�kerhetsorganisation och
f�r att unders�ka efterlevnaden av best�mmelserna i lagen (1998:958) om
vilotid f�r sj�m�n
.
8 �
4
Vid en inspektion skall, om f�rh�llandena inte f�ranleder annat, un-
ders�kas
om arbetsmilj�n �r tillfredsst�llande,
om fartyget �r beh�rigen lastat eller barlastat,
1
Prop. 2001/02:108, bet. 2001/02:TU12, rskr. 2001/02:279.
2
Jfr r�dets direktiv 1999/63/EG av den 21 juni 1999 om det avtal om arbetstidens
organisation f�r sj�m�n som ing�tts av European Community Shipowners� Associa-
tion (ESCA) och Federation of Transport Workers� Unions in the European Union
(FST) (EGT L 167, 2.7.1999, s. 33, Celex 31999L0063) samt Europaparlamentets och
r�dets direktiv 1999/95/EG av den 13 december 1999 om tillsyn av efterlevnaden av
best�mmelser om arbetstidens l�ngd f�r sj�m�n ombord p� fartyg som anl�per gemen-
skapens hamnar (EGT L 14, 20.1.2000, s. 29, Celex 31999L0095).
3
Senaste lydelse 2001:875.
4
Senaste lydelse 1995:927.
SFS 2002:454
Utkom fr�n trycket
den 11 juni 2002
2
SFS 2002:454
om last som �nnu inte har f�rts ombord �r s�kert anordnad f�r sj�tran-
sport,
om fartyget �r bemannat p� ett betryggande s�tt,
om fartyget i �vrigt �r i beh�rigt skick,
om fartygets s�kerhetsorganisation �verensst�mmer med rederiets s�ker-
hetsorganisation och
om best�mmelserna i lagen (1998:958) om vilotid f�r sj�m�n efterlevs.
8 a �
N�r det vid en inspektion unders�ks om lagen (1998:958) om vilotid
f�r sj�m�n efterlevs ombord p� ett utl�ndskt fartyg, skall tillsynsmyndighe-
ten inledningsvis kontrollera att det finns en arbetsordning och att anteck-
ningar om vilotid f�rs i enlighet med vad som f�ljer av den lagen.
Om klagom�l har mottagits eller det p� grund av iakttagelser ombord
finns anledning att misst�nka att de anst�llda ombord p� ett svenskt eller ut-
l�ndskt fartyg �r utmattade, skall tillsynsmyndigheten vid inspektionen fast-
st�lla om de arbetstider eller vilotider som �r inskrivna i journalen �verens-
st�mmer med de normer som f�ljer av lagen (1998:958) om vilotid f�r sj�-
m�n och om dessa normer har iakttagits. Myndigheten kan vid denna kon-
troll �ven beakta andra journaler om fartygets drift.
11 kap.
1 �
5
Ett fartygs resa f�r f�rbjudas, om det finns sk�lig anledning att anta
att fartyget inte �r sj�v�rdigt f�r resa i den avsedda farten,
att det i n�got v�sentligt avseende har brister i fr�ga om skyddet mot
oh�lsa eller olycksfall,
att det inte �r lastat eller barlastat p� ett betryggande s�tt,
att det medf�r passagerare ut�ver det h�gsta till�tna antalet,
att det inte �r bemannat p� ett betryggande s�tt f�r den avsedda resan,
att rederiet eller fartyget inte uppfyller kraven p� s�kerhetsorganisation el-
ler
att best�mmelserna i lagen (1998:958) om vilotid f�r sj�m�n inte efterlevs
och detta inneb�r en uppenbar fara f�r sj�m�nnens s�kerhet och h�lsa.
Ett fartygs resa skall f�rbjudas, om n�gon brist som avses i f�rsta stycket
medf�r omedelbar fara f�r liv, fartyget, dess bes�ttning eller passagerare.
Om det �r fr�ga endast om brister i anordningar f�r arbetet eller i arbets-
redskap, f�r i st�llet anv�ndningen av anordningarna eller redskapen f�rbju-
das tills r�ttelse har skett.
Om det finns sk�lig anledning att anta att anv�ndningen av en viss lokal,
arbetsprocess eller arbetsmetod eller av ett visst �mne inneb�r risk f�r oh�lsa
eller olycksfall, f�r denna anv�ndning f�rbjudas tills r�ttelse har skett.
Ett fartygs resa f�r ocks� f�rbjudas, om fartyget inte h�lls tillg�ngligt f�r
tillsynsf�rr�ttning eller om fartyget saknar ett certifikat som det skall ha en-
ligt denna lag eller enligt f�reskrifter som har meddelats med st�d av 1 kap.
7 eller 8 � och det saknade certifikatet �r av annat slag �n som avses i 1 a �.
5
Senaste lydelse 2001:875.
3
SFS 2002:454
Denna lag tr�der i kraft den 30 juni 2002.
P� regeringens v�gnar
BJ�RN ROSENGREN
Lennart Renbjer
(N�ringsdepartementet)
Fakta Info Direkt, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2002