SFS 2023:172 Lag om ändring i fartygssäkerhetslagen (2003:364)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i fartygss�kerhetslagen (2003:364)
Utf�rdad den 30 mars 2023
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs att 5 kap. 4 a � och 8 kap. 2 � fartygs-
s�kerhetslagen (2003:364) ska ha f�ljande lydelse.
5 kap.
4 a �2 En dokumentationskontroll ska g�ras av fartyg som omfattas av
krav p� egenkontroll enligt f�reskrifter som har meddelats med st�d av
7 kap. 6 � 7. Vid kontrollen ska tillsynsmyndigheten pr�va om fartyget
motsvarar f�reskrivna krav med ledning av de handlingar som ska finnas f�r
fartyget enligt denna lag eller enligt f�reskrifter som har meddelats med st�d
av lagen.
8 kap.
2 �3 Till b�ter eller f�ngelse i h�gst sex m�nader d�ms
1. den som upps�tligen l�mnar oriktiga uppgifter f�r att f� ett dokument
om godk�nd s�kerhetsorganisation eller ett certifikat som utf�rdas enligt
denna lag, enligt f�reskrifter som har meddelats med st�d av 7 kap. 3 � eller
enligt f�rordning (EG) nr 336/2006 eller f�r att f� giltighetstiden f�r ett
s�dant dokument eller certifikat f�rl�ngd,
2. redare och bef�lhavare som upps�tligen eller av oaktsamhet anv�nder
ett fartyg till sj�fart utan att ha ett dokument om godk�nd s�kerhets-
organisation, ett certifikat eller en annan handling som ska ha utf�rdats f�r
rederiet, fartyget, dess utrustning, lastning eller s�kerhetsorganisation enligt
denna lag, enligt f�reskrifter som har meddelats med st�d av lagen eller
enligt f�rordning (EG) nr 336/2006,
3. redare och bef�lhavare som upps�tligen eller av oaktsamhet anv�nder
ett fartyg eller dess utrustning i strid med n�gon best�mmelse i ett dokument
om godk�nd s�kerhetsorganisation, ett certifikat eller en annan handling
som avses i 2,
4. redare och bef�lhavare som upps�tligen eller av oaktsamhet anv�nder
ett fartyg till sj�fart utan att det �r f�rsett med f�reskrivna fribordsm�rken,
5. redare och bef�lhavare som upps�tligen eller av oaktsamhet underl�ter
att g�ra vad som sk�ligen kan fordras f�r att f�rhindra att den som ing�r i
s�kerhetsbes�ttningen och tillh�r d�cks- eller maskinpersonalen utan
tillst�nd anst�lls av n�gon annan �n redaren eller �garen,
1 Prop. 2022/23:62, bet. 2022/23:TU8, rskr. 2022/23:155.
2 Senaste lydelse 2017:306.
3 Senaste lydelse 2009:59.
SFS
2023:172
Publicerad
den
12 april 2023
SFS
2023:172
2
6. bef�lhavare som upps�tligen eller av grov oaktsamhet framf�r ett fartyg
i strid med vad som g�ller i fr�ga om s�kerhetsbes�ttning eller
bemanningsf�reskrifter,
7. redare som upps�tligen eller av grov oaktsamhet underl�ter att g�ra vad
som sk�ligen kan fordras f�r att f�rhindra att fartyget framf�rs i strid med
vad som g�ller i fr�ga om s�kerhetsbes�ttning eller bemanningsf�reskrifter,
8. redare eller �gare som upps�tligen eller av oaktsamhet underl�ter att se
till att fartyget genomg�r tillsyn eller redare som upps�tligen eller av
oaktsamhet underl�ter att se till att rederiverksamhet genomg�r tillsyn enligt
denna lag, enligt f�reskrifter som har meddelats med st�d av lagen eller
enligt f�rordning (EG) nr 336/2006,
9. den som upps�tligen eller av oaktsamhet underl�ter att anlita lots n�r
han eller hon �r skyldig att g�ra det p� grund av en s�rskild f�reskrift, och
10. den som upps�tligen eller av oaktsamhet bryter mot en f�reskrift om
skyldighet att l�mna uppgifter som har meddelats med st�d av 7 kap. 6 � 5.
Denna lag tr�der i kraft den 1 maj 2023.
P� regeringens v�gnar
PETER KULLGREN
Jonas Ragell
(Landsbygds- och
infrastrukturdepartementet)