SFS 2010:1916 Lag om ändring i järnvägslagen (2004:519)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i järnvägslagen (2004:519);
utfärdad den 16 december 2010.
Enligt riksdagens beslut
1 föreskrivs2 i fråga om järnvägslagen (2004:519)
dels att 4 kap. 2 § och 6 kap. 5 § ska ha följande lydelse,
dels att det i lagen ska införas fem nya paragrafer, 4 kap. 1 b §, 6 kap. 4 a,
22 a och 22 b §§ och 7 kap. 5 a §, samt närmast före 6 kap. 4 a §, 6 kap.
22 a § och 7 kap. 5 a § nya rubriker av följande lydelse.
4 kap.
1 b §
Den som är skyldig att särredovisa verksamhet enligt 1 § ska offent-
liggöra redovisningen.
2 §
Bestämmelserna i detta kapitel gäller inte för den som utför till sin om-
fattning obetydlig trafik med museijärnvägsfordon eller annan liknande ma-
teriel.
Skyldighet att särredovisa enligt 1 § gäller inte heller för den verk-
samhetsutövare som, utan att motta offentligt stöd, bedriver järnvägstrafik
och förvaltar järnvägsinfrastruktur endast i syfte att förse den egna verksam-
heten med sådana tjänster som avses i 6 kap. 23 §.
6 kap.
Rapportering av avvikelser
4 a §
För järnvägsnät där verksamhetsstyrning med kvalitetsavgifter enligt
22 a § tillämpas ska infrastrukturförvaltaren tillhandahålla ett system för att
rapportera och registrera avvikelser från i tågplan och trafikeringsavtal fast-
ställt utnyttjande av infrastrukturen samt orsakerna till sådana avvikelser.
1 Prop. 2010/11:25, bet. 2010/11:TU5, rskr. 2010/11:82.
2 Jfr rådets direktiv 91/440/EG av den 29 juli 1991 om utvecklingen av gemenskapens
järnvägar (EGT L 237, 24.8.1991, s. 25, Celex 31991L440), senast ändrat genom Eu-
ropaparlamentets och rådets direktiv 2007/58/EG av den 23 oktober 2007 om ändring
av rådets direktiv 91/440/EEG om utvecklingen av gemenskapens järnvägar och di-
rektiv 2001/14/EG om tilldelning av infrastrukturkapacitet och uttag av avgifter för ut-
nyttjande av järnvägsinfrastruktur (EUT L 315, 3.12.2007, s. 44, Celex 32007L0058),
och Europaparlamentet och rådets direktiv 2001/14/EG av den 23 februari 2001 om
tilldelning av infrastrukturkapacitet och uttag av avgifter för utnyttjande av järnvägs-
infrastruktur (EGT L 75, 15.3.2001, s. 29, Celex 32001L0014), senast ändrat genom
Europaparlamentet och rådets direktiv 2007/58/EG.
SFS 2010:1916
Utkom från trycket
den 27 december 2010
2
SFS 2010:1916
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita Västra Aros, Västerås 2010
5 §
En infrastrukturförvaltare ska upprätta en beskrivning av det järnvägs-
nät förvaltaren råder över. Beskrivningen ska innehålla uppgifter om till-
gänglig infrastruktur samt information om villkoren för tillträde till och ut-
nyttjande av infrastrukturen och om förfaranden och kriterier för fördelning
av infrastrukturkapacitet.
Beskrivningen ska upprättas efter samråd med berörda parter. Beskriv-
ningen ska offentliggöras, uppdateras regelbundet och ändras vid behov.
Verksamhetsstyrning med kvalitetsavgifter
22 a §
Ett trafikeringsavtal ska innehålla villkor om verksamhetsstyrning
med kvalitetsavgifter enligt 7 kap. 5 a §, som ska gälla vid normala driftsför-
hållanden. Kvalitetsavgiften ska betalas av den part som orsakar avvikelser
från i tågplan och trafikeringsavtal fastställt utnyttjande av infrastrukturen.
I ett trafikeringsavtal får undantag göras från kravet på verksamhetsstyr-
ning med kvalitetsavgifter i fråga om
1. lågt trafikerade järnvägsnät,
2. delar av järnvägsnät, där risken för driftsstörningar på grund av parts
avvikelser från i tågplan och trafikeringsavtal fastställt utnyttjande av infra-
strukturen är obetydlig, och
3. tider på dygnet då risken för driftsstörningar på grund av sådana avvi-
kelser är obetydlig.
22 b §
Infrastrukturförvaltaren avgör när det inte längre råder normala
driftsförhållanden och ska då genast underrätta berörda järnvägsföretag och
trafikorganisatörer med auktorisation enligt 3 kap. 5 § om detta. Motsva-
rande gäller när det åter råder normala driftsförhållanden.
7 kap.
Kvalitetsavgifter för att förebygga driftstörningar
5 a §
Kvalitetsavgifter ska utformas så att både infrastrukturförvaltaren
och den som utnyttjar infrastrukturen vidtar skäliga åtgärder för att förebyg-
ga driftstörningar i järnvägssystemet.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2011. Äldre föreskrifter gäller för
trafikeringsavtal som avser trafik under tågplaneperioden 2011.
På regeringens vägnar
CATHARINA ELMSÄTER-SVÄRD
Lennart Renbjer
(Näringsdepartementet)