SFS 2017:360 Lag om ändring i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i lagen (2001:559) om
v�gtrafikdefinitioner;
utf�rdad den 11 maj 2017.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs att 2 � lagen (2001:559) om v�gtrafik-
definitioner ska ha f�ljande lydelse.
2 �
2
1 Prop. 2016/17:112, bet. 2016/17:TU14, rskr. 2016/17:238.
2 Senaste lydelse 2015:793.
Beteckning
Betydelse
Buss
En bil som �r inr�ttad huvudsakligen
f�r personbefordran och �r f�rsedd
med fler �n �tta sittplatser ut�ver f�rar-
platsen. Bussar delas in i l�tta och
tunga bussar.
B�righetsklass
Indelning av v�gar efter till�tet axel-,
boggi- och trippelaxeltryck samt till�-
ten bruttovikt. B�righetsklasserna �r
b�righetsklass 1 (BK1), b�righets-
klass 2 (BK2), b�righetsklass 3 (BK3)
och b�righetsklass 4 (BK4).
Cykel
1. Ett fordon som �r avsett att drivas
med tramp- eller vevanordning och
inte �r ett lekfordon.
2. Ett eldrivet fordon med en tramp-
eller vevanordning om elmotorn
a. endast f�rst�rker kraften fr�n tramp-
eller vevanordningen,
b. inte ger n�got krafttillskott vid has-
tigheter �ver 25 kilometer i timmen,
och
c. har en kontinuerlig m�rkeffekt som
inte �verstiger 250 watt.
SFS 2017:360
Utkom fr�n trycket
den 23 maj 2017
2
SFS 2017:360
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2017
Denna lag tr�der i kraft den 1 juli 2017.
P� regeringens v�gnar
ANNA JOHANSSON
Jonas Ragell
(N�ringsdepartementet)
3. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller
vevanordning som �r avsett f�r
anv�ndning av personer med fysisk
funktionsneds�ttning, och �r
a. inr�ttat huvudsakligen f�r befordran
av en person,
b. inr�ttat f�r att f�ras av den �kande,
och
c. konstruerat f�r en hastighet av h�gst
20 kilometer i timmen.
4. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller
vevanordning som uppfyller villkoren i
3 ac och som antingen
a. har en elmotor vars kontinuerliga
m�rkeffekt inte �verstiger 250 watt,
eller
b. �r sj�lvbalanserande.