SFS 2005:426 Lag om arbetstid m.m. för flygpersonal inom civilflyget
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om arbetstid m.m. f�r flygpersonal inom civilflyget;
utf�rdad den 2 juni 2005.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs2 f�ljande.
Lagens inneh�ll
1 �
Denna lag inneh�ller best�mmelser om �rsarbetstiden och om lediga
dagar p� stationeringsorten f�r flygpersonal inom civilflyget.
I �vrigt g�ller best�mmelserna i arbetstidslagen (1982:673) f�r s�dan per-
sonal.
Definitioner
2 �
I denna lag avses med
flygpersonal inom civilflyget: bes�ttningsmedlemmar som p� grund av an-
st�llning tj�nstg�r ombord p� ett civilt luftfartyg,
blocktid: tiden fr�n det att ett luftfartyg l�mnar sin parkeringsplats f�r att
lyfta till dess att det st�r still p� anvisad parkeringsplats och alla motorer st�r
stilla,
beredskapstj�nst: tid under vilken bes�ttningsmedlemmen �r skyldig att
h�lla sig beredd att med kort varsel infinna sig p� plats f�r flygtj�nstg�ring,
stationeringsort: den ort d�r bes�ttningsmedlemmen vanligtvis b�rjar och
avslutar en tj�nstg�ringsperiod eller serie av tj�nstg�ringsperioder och d�r
arbetsgivaren under normala f�rh�llanden inte ansvarar f�r inkvartering av
bes�ttningsmedlemmen,
ledig dag: en period om tjugofyra timmar fr�n klockan 00.00 till 24.00 p�
stationeringsorten utan tj�nstg�ring eller beredskapstj�nst,
flygarbetstidsdirektivet: r�dets direktiv 2000/79/EG av den 27 november
2000 om genomf�rande av det europeiska avtal om arbetstidens f�rl�ggning
f�r flygpersonal inom civilflyget som har ing�tts mellan Association of
European Airlines (AEA), Europeiska transportarbetarfederationen (ETF),
1 Prop. 2004/05:134, bet. 2004/05:TU12, rskr. 2004/05:266.
2 Jfr r�dets direktiv 2000/79/EG av den 27 november 2000 om genomf�rande av det
europeiska avtal om arbetstidens f�rl�ggning f�r flygpersonal inom civilflyget som
har ing�tts mellan Association of European Airlines (AEA), Europeiska transportar-
betarfederationen (ETF), European Cockpit Association (ECA), European Regions
Airline Association (ERA) och International Air Carrier Association (IACA), EGT L
302, 1.12.2000, s. 57, Celex 32000L0079.
SFS 2005:426
Utkom fr�n trycket
den 14 juni 2005
2
SFS 2005:426
European Cockpit Association (ECA), European Regions Airline Associa-
tion (ERA) och International Air Carrier Association (IACA).
Avvikelser genom avtal
3 �
Genom kollektivavtal som har slutits eller godk�nts av en central ar-
betstagarorganisation f�r avvikelser g�ras fr�n 4 och 5 ��. En arbetsgivare,
som �r bunden av s�dant kollektivavtal f�r till�mpa avtalet �ven p� en ar-
betstagare som inte �r medlem av den avtalsslutande arbetstagarorganisatio-
nen, under f�ruts�ttning att arbetstagaren syssels�tts i arbete som avses med
avtalet och inte omfattas av annat till�mpligt kollektivavtal.
Avvikelser enligt f�rsta stycket f�r g�ras endast under f�ruts�ttning att de
inte inneb�r att mindre f�rdelaktiga villkor skall till�mpas f�r arbetstagarna
�n som f�ljer av flygarbetstidsdirektivet. Ett avtal �r ogiltigt i den utstr�ck-
ning det inneb�r att mindre f�rm�nliga villkor skall till�mpas f�r arbetsta-
garna �n som f�ljer av direktivet.
Begr�nsning av �rsarbetstiden
4 �
Den sammanlagda arbetstiden inklusive viss beredskapstj�nst f�r
uppg� till h�gst 2 000 timmar under ett �r. Av denna tid f�r h�gst 900 tim-
mar utg�ras av blocktid. �rsarbetstiden inklusive beredskapstj�nst skall s�
l�ngt det �r m�jligt spridas j�mnt �ver det �r under vilket �rsarbetstiden be-
r�knas.
Regeringen eller den myndighet regeringen best�mmer f�r meddela n�r-
mare f�reskrifter om hur beredskapstj�nst skall beaktas vid ber�kningen av
�rsarbetstiden.
Ledighet p� stationeringsorten
5 �
En bes�ttningsmedlem har p� stationeringsorten r�tt till minst sju le-
diga dagar per kalenderm�nad och minst 96 lediga dagar per kalender�r.
Dessa lediga dagar skall av arbetsgivaren meddelas i f�rv�g och kan inne-
fatta de viloperioder som f�ljer av lag eller avtal.
F�rsta stycket skall inte p�verka r�tten till �rlig betald semester enligt se-
mesterlagen (1977:480) eller avtal.
Tillsyn
6 �
Arbetsmilj�verket skall se till att denna lag f�ljs och har r�tt att p� be-
g�ran f� de upplysningar och handlingar som beh�vs f�r tillsynen.
F�r att ut�va tillsynen har Arbetsmilj�verket r�tt att komma in p� arbets-
st�llena. Polisen skall d�rvid l�mna den handr�ckning som beh�vs.
7 �
Arbetsmilj�verket f�r meddela de f�rel�gganden eller f�rbud som be-
h�vs f�r att denna lag skall f�ljas. I beslut om f�rel�ggande eller f�rbud kan
Arbetsmilj�verket s�tta ut viten.
3
SFS 2005:426
�verklagande
8 �
Arbetsmilj�verkets beslut enligt 7 � f�r �verklagas hos regeringen.
Arbetsmilj�verket kan f�rordna att dess beslut skall g�lla omedelbart.
P�f�ljder m.m.
9 �
Till b�ter eller f�ngelse i h�gst ett �r d�ms den arbetsgivare som upp-
s�tligen eller av oaktsamhet bryter mot ett f�rel�ggande eller ett f�rbud som
har meddelats med st�d av 7 �. Detta g�ller dock inte om f�rel�ggandet eller
f�rbudet har f�renats med vite.
10 �
Till b�ter d�ms en arbetsgivare som upps�tligen eller av oaktsamhet
har, utan att avvikelse har gjorts enligt 3 �, anlitat en arbetstagare i strid mot
4 �.
11 �
En arbetsgivare som till�mpar s�dana best�mmelser i ett kollektivav-
tal som strider mot 3 � andra stycket skall betala skadest�nd f�r den f�rlust
som uppkommer och f�r den kr�nkning som har skett.
Om det �r sk�ligt, kan skadest�ndet s�ttas ned eller helt falla bort.
12 �
F�r en arbetsgivare som inte fullg�r sina f�rpliktelser enligt kollektiv-
avtal som avses i 3 �, g�ller vad som f�reskrivs i avtalet eller i lagen
(1976:580) om medbest�mmande i arbetslivet.
Denna lag tr�der i kraft den 1 juli 2005.
P� regeringens v�gnar
G�RAN PERSSON
ULRICA MESSING
(N�ringsdepartementet)
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2005