SFS 1976:11
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
SFS 1976:11
Utkom från try cket
Om aOflFing 11
den 4 f ebruari 1976
utfärdad den 15 januari 1976.
Enligt riksdagens beslut' föreskrives i fråga om luftfartslagen^
dels att i 1 kap. 2, 2 a och 3 §§, 2 kap. 2, 4, 6, 8, 11, 15 och 16 §§, 3
kap. 1—4, 9 och 10 §§, 4 kap. 1—5, 8 och 9 §§, 5 kap. 8 och 11 §§, 6
kap. 1, 2, 4, 6-9, 11-13, 15 och 16 §§, 7 kap. 1, 3, 4, 6 och 7 §§, 8 kap.
1-5 och 7 §§, 9 kap. 40 §, 10 kap. 2 §, 11 kap. 1 och 10 §§, 12 kap. 2
och 4§§, 13 kap. 1 §, 14 kap. 1—4§§ samt 15 kap. 1—3§§ ordet
"Konungen" i olika böjningsformer skall bytas ut mot "regeringen" i
motsvarande form,
dels att 9 kap. 22 § och 13 kap. 9 § skall ha nedan angivna lydelse.
' Prop. 1975/76:54, LU 6, rskr 1 16.
^ Senaste lyd else av
1 kap. 2 och 3 §§, 2 kap. 15 och 16 §§, 3 kap. 2—4, 9 och 10 § §, 4 kap. 1—5, 8 och
9 §§, 5 kap. 8 §, 6 kap. 1, 6, 8, 9, 11, 12 och 15 § §, 7 kap. 1, 3 , 4, 6 och 7 §§ , 8 kap.
1, 2, 5 och 7 §§, 11 kap. 1 § samt 14 kap. 1, 3 och 4 §§ 1969:201,
1 k ap. 2 a §, 2 kap. 4, 6 och 8 §§, 3 kap. 1 § samt 13 kap. 1 § 1972:198,
9 kap. 40 § 1967:70 Gfr 1967:73),
14 ka p. 2 § 1971:616.
32
15 kap. 1 § 1960:69 (jfr 1963:399).
• V ,
'c'
¬
SFS 1976:11
9 kap.
22 §3 Vid befordran av passagerare är fraktförarens ansvarighet för
envar av dem begränad till åttiofemtusenåttahundra kronor; och må
förty, där ersättningen skall utgå i form av ränta, dennas kapitaliserade
värde icke överskrida sagda gräns. Utföres befordringen av svenskt
lufttrafikföretag skall gränsen för ansvarigheten dock vara tvåhundra-
sjuttiotusen kronor. Företaget skall i biljetten eller i sina standard
villkor fö r befordran utfästa sig a tt tillämpa denna gräns för ansvarig
heten. I fråga om befordran som endast delvis utföres av svenskt
lufttrafikföretag skall vad nu sagts om användning av det högre
begränsningsbeloppet och om skyldighet att utfästa sig att tillämpa
detta belopp gälla endast i fråga om den del av befordringen som
utföres av s ådant företag. Avtal må träffas om högre gräns för ansva
righeten än som föreskrives i detta stycke.
Beträffande inskrivet resgods eller gods är fraktförarens ansvarighet
begränsad till åttiosex kronor för kilogram. Har passageraren eller
avsändaren vid godsets överlämnande till fraktföraren särskilt uppgivit
det intresse, som är förbundet med befordringen, och guldit före
skriven tilläggsavgift, gäller det uppgivna beloppet såsom gräns för
fraktförarens ansvarighet, där han ej visar att passagerarens eller
avsändarens intresse är lägre. Har av inskrivet resgods eller gods viss
del eller något av dess innehåll förkommit, minskats, skadats eller
fördröjts, skall vid bestämmandet av gränsen för fraktförarens ansva
righet endast den sammanlagda vikten av det eller de kolli, om vilka
fråga är, tagas i beräkning; dock att, om förlusten, minskningen,
skadan eller dröjsmålet påverkar värdet av andra kolli som omfattas av
samma resgodsbevis eller flygfraktsedel, den sammanlagda vikten
jämväl av dessa kolli skall tagas i beräkning.
I fråga om föremål, som passageraren behåller i sin vård, är ansvarig
heten begränsad till ettusensjuhundratjugo laonor för envar passa
gerare.
Skyldighet att gälda rättegångskonstnad må åläggas fraktföraren
utan hinder av att de i denna paragraf stadgade gränserna för ansvarig
heten därigenom överskridas. Vad nu sagts skall dock icke gälla, där
fraktföraren inom sex månader från den händelse av vilken skadan
härrör eller före det talan väckts slaiftligen erbjudit den skadelidande
ersättning som frånsett rättegångskostnaden ej understiger vad som
utdömes.
Om det guldvärde å svenska Icronan som vid denna lags ilcraft-
trädande är anmält till Internationella valutafonden sedermera ändras,
skola de i denna paragraf angivna gränserna för ansvarigheten
omräknas i enlighet med det ändrade guldvärdet. De nya ansvarighets-
gränserna kungöras offentligen av regeringen. Föres talan om
ersättning, skola ansvarighetsgränsema berälcnas enligt guldvärdet å
den dag dom meddelas. Vad nu sagts gäller dock ej i fråga om det i
första stycket angivna beloppet om tvåhundrasjuttiotusen Icronor.
3 Senaste lydelse 1960:69 Gfr 1963:399 och 1974:702).
33
3—SFS 1976
¬
SFS 1976:11
13 kap.
9 § Nyttjas luftfartyg till luftfart utan att enligt 10 kap. 2 §
föreskriven försäkring eller säkerhet finnes, dömes till dag sböter eller
fängelse i högst ett år.
Den som utför passagerarbefordran utan att i biljett eller standard
villkor för befordran intaga utfästelse som föreskrives i 9 kap. 22 §
första stycket, dömes till dagsböter.
Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
Bestämmelserna i 9 kap. 22 § första stycket om begränsnings
beloppet för svenskt lufttrafikföretag och om skyldighet för sådant
företag att utfästa sig att tillämpa detta belopp samt föreskriften i 13
kap. 9 § andra stycket skall utan hinder av vad som föreskrives i tredje
stycket i övergångsbestämmelserna till lagen (1960:69) om ändring i
luftfartslagen tillämpas i fall som avses där.
På regeringens vägnar
CARL LIDBOM
Birgitta Blom
(J ustitiedepartementet)
¬