SFS 1976:11
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
SFS 1976:11
Utkom fr�n try cket
Om aOflFing 11
den 4 f ebruari 1976
utf�rdad den 15 januari 1976.
Enligt riksdagens beslut' f�reskrives i fr�ga om luftfartslagen^
dels att i 1 kap. 2, 2 a och 3 ��, 2 kap. 2, 4, 6, 8, 11, 15 och 16 ��, 3
kap. 14, 9 och 10 ��, 4 kap. 15, 8 och 9 ��, 5 kap. 8 och 11 ��, 6
kap. 1, 2, 4, 6-9, 11-13, 15 och 16 ��, 7 kap. 1, 3, 4, 6 och 7 ��, 8 kap.
1-5 och 7 ��, 9 kap. 40 �, 10 kap. 2 �, 11 kap. 1 och 10 ��, 12 kap. 2
och 4��, 13 kap. 1 �, 14 kap. 14�� samt 15 kap. 13�� ordet
"Konungen" i olika b�jningsformer skall bytas ut mot "regeringen" i
motsvarande form,
dels att 9 kap. 22 � och 13 kap. 9 � skall ha nedan angivna lydelse.
' Prop. 1975/76:54, LU 6, rskr 1 16.
^ Senaste lyd else av
1 kap. 2 och 3 ��, 2 kap. 15 och 16 ��, 3 kap. 24, 9 och 10 � �, 4 kap. 15, 8 och
9 ��, 5 kap. 8 �, 6 kap. 1, 6, 8, 9, 11, 12 och 15 � �, 7 kap. 1, 3 , 4, 6 och 7 �� , 8 kap.
1, 2, 5 och 7 ��, 11 kap. 1 � samt 14 kap. 1, 3 och 4 �� 1969:201,
1 k ap. 2 a �, 2 kap. 4, 6 och 8 ��, 3 kap. 1 � samt 13 kap. 1 � 1972:198,
9 kap. 40 � 1967:70 Gfr 1967:73),
14 ka p. 2 � 1971:616.
32
15 kap. 1 � 1960:69 (jfr 1963:399).
" V ,
'c'
�
SFS 1976:11
9 kap.
22 �3 Vid befordran av passagerare �r fraktf�rarens ansvarighet f�r
envar av dem begr�nad till �ttiofemtusen�ttahundra kronor; och m�
f�rty, d�r ers�ttningen skall utg� i form av r�nta, dennas kapitaliserade
v�rde icke �verskrida sagda gr�ns. Utf�res befordringen av svenskt
lufttrafikf�retag skall gr�nsen f�r ansvarigheten dock vara tv�hundra-
sjuttiotusen kronor. F�retaget skall i biljetten eller i sina standard�
villkor f� r befordran utf�sta sig a tt till�mpa denna gr�ns f�r ansvarig�
heten. I fr�ga om befordran som endast delvis utf�res av svenskt
lufttrafikf�retag skall vad nu sagts om anv�ndning av det h�gre
begr�nsningsbeloppet och om skyldighet att utf�sta sig att till�mpa
detta belopp g�lla endast i fr�ga om den del av befordringen som
utf�res av s �dant f�retag. Avtal m� tr�ffas om h�gre gr�ns f�r ansva�
righeten �n som f�reskrives i detta stycke.
Betr�ffande inskrivet resgods eller gods �r fraktf�rarens ansvarighet
begr�nsad till �ttiosex kronor f�r kilogram. Har passageraren eller
avs�ndaren vid godsets �verl�mnande till fraktf�raren s�rskilt uppgivit
det intresse, som �r f�rbundet med befordringen, och guldit f�re�
skriven till�ggsavgift, g�ller det uppgivna beloppet s�som gr�ns f�r
fraktf�rarens ansvarighet, d�r han ej visar att passagerarens eller
avs�ndarens intresse �r l�gre. Har av inskrivet resgods eller gods viss
del eller n�got av dess inneh�ll f�rkommit, minskats, skadats eller
f�rdr�jts, skall vid best�mmandet av gr�nsen f�r fraktf�rarens ansva�
righet endast den sammanlagda vikten av det eller de kolli, om vilka
fr�ga �r, tagas i ber�kning; dock att, om f�rlusten, minskningen,
skadan eller dr�jsm�let p�verkar v�rdet av andra kolli som omfattas av
samma resgodsbevis eller flygfraktsedel, den sammanlagda vikten
j�mv�l av dessa kolli skall tagas i ber�kning.
I fr�ga om f�rem�l, som passageraren beh�ller i sin v�rd, �r ansvarig�
heten begr�nsad till ettusensjuhundratjugo laonor f�r envar passa�
gerare.
Skyldighet att g�lda r�tteg�ngskonstnad m� �l�ggas fraktf�raren
utan hinder av att de i denna paragraf stadgade gr�nserna f�r ansvarig�
heten d�rigenom �verskridas. Vad nu sagts skall dock icke g�lla, d�r
fraktf�raren inom sex m�nader fr�n den h�ndelse av vilken skadan
h�rr�r eller f�re det talan v�ckts slaiftligen erbjudit den skadelidande
ers�ttning som fr�nsett r�tteg�ngskostnaden ej understiger vad som
utd�mes.
Om det guldv�rde � svenska Icronan som vid denna lags ilcraft-
tr�dande �r anm�lt till Internationella valutafonden sedermera �ndras,
skola de i denna paragraf angivna gr�nserna f�r ansvarigheten
omr�knas i enlighet med det �ndrade guldv�rdet. De nya ansvarighets-
gr�nserna kung�ras offentligen av regeringen. F�res talan om
ers�ttning, skola ansvarighetsgr�nsema ber�lcnas enligt guldv�rdet �
den dag dom meddelas. Vad nu sagts g�ller dock ej i fr�ga om det i
f�rsta stycket angivna beloppet om tv�hundrasjuttiotusen Icronor.
3 Senaste lydelse 1960:69 Gfr 1963:399 och 1974:702).
33
3SFS 1976
�
SFS 1976:11
13 kap.
9 � Nyttjas luftfartyg till luftfart utan att enligt 10 kap. 2 �
f�reskriven f�rs�kring eller s�kerhet finnes, d�mes till dag sb�ter eller
f�ngelse i h�gst ett �r.
Den som utf�r passagerarbefordran utan att i biljett eller standard�
villkor f�r befordran intaga utf�stelse som f�reskrives i 9 kap. 22 �
f�rsta stycket, d�mes till dagsb�ter.
Denna lag tr�der i kraft den dag regeringen best�mmer.
Best�mmelserna i 9 kap. 22 � f�rsta stycket om begr�nsnings�
beloppet f�r svenskt lufttrafikf�retag och om skyldighet f�r s�dant
f�retag att utf�sta sig att till�mpa detta belopp samt f�reskriften i 13
kap. 9 � andra stycket skall utan hinder av vad som f�reskrives i tredje
stycket i �verg�ngsbest�mmelserna till lagen (1960:69) om �ndring i
luftfartslagen till�mpas i fall som avses d�r.
P� regeringens v�gnar
CARL LIDBOM
Birgitta Blom
(J ustitiedepartementet)
�