SFS 1957:297
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
;
Nr 297
Luftfartslag;
given Stockholms slott den 6 juni 1957.
Vi GUSTAF ADOLF, med Guds nåde, Sveriges, Götes och
Vendes Konung, göra veterligt; att Vi, med riksdagen^, funnit
tt förordna som följer.
FÖRSTA AVDELNINGEN
Om civil luftfart
1 KAP.
Inledande bestämmelser
1 §.
Luftfart må här i riket äga rum allenast med de inskränkningar och un
der de villkor, som följa av denna lag och med stöd därav meddelade före
skrifter eller som eljest stadgas i lag eller författning.
2 §.
Luftfart må ej äga rum med andra luftfartyg än sådana som hava svensk
nationalitet eller nationalitet i främmande stat, med vilken slutits överens
kommelse om rätt till luftfart inom svenskt område.
När särskilda skäl äro därtill, äger Konungen eller, efter Konungens be
myndigande, luftfartsstyrelsen medgiva att luftfart må äga rum utan hin-
^ der av vad i första stycket sägs, så ock bestämma villkoren därför.
3 §.
Konungen äger att av militära skäl eller av hänsyn till allmän ordning och
säkerhet inskränka eller förbjuda luftfart inom viss del av riket. Efter
.Konungens bemyndigande må ock luftfartsstjrrelsen av hänsyn till allmän
ordning och säkerhet inskränka eller för högst två veckor förbjuda luftfart
inom visst område.
Under utomordentliga förhållanden eller då eljest hänsyn till allmän sä
kerhet kräver det äger Konungen tillfälligt inskränka eller förbjuda luft
fart inom hela riket.
4 §.
Denna lag skall, där ej annat följer av vad i lagen är stadgat, med avse-
: ende å svenskt luftfartyg lända till efterrättelse jämväl vid luhfart utom
riket, såvitt det är förenligt med lag i främmande stat som efter överens
kommelse eller eljest är tillämplig.
- ~ ^ Prop. 1957; 69; L^U 26 ; Rslcr 3 10.
• 158—Svensk författningssamling 1957, Nr297—299
¬
554
1.957 .
2 KAP.
Om registrering av luftfartyg, dess nationalitet ocb. märkning
Registrering
inrättning med svensk nationalitet.
Införes i registret ny ägare av intecknat luftfartyg, åligger det luftfarts-
Isen att ofördröjligen underrätta inskrivningsdomaren därom.
stvrclsen att ofördröjlige
'Anmäles ny ägare av luftfartyg men finnes utredningen ej vara sådan att
if
1-j
'M
i
1 §.
Över luftfartyg skall hos luftfartsstyrelsen föras register (luftfartygs
register).
Om inskrivning av rätt till luftfartyg samt om vissa internationella för-
hållanden beträffande rätt till luftfartyg är särskilt stadgat.
;
2 §.
Luftfartyg må registreras här i riket endast om ägaren är svenska staten,
svensk kommun eller annan sådan menighet, svensk medborgare eller svenskt
dödsbo eller ock bolag, förening, annat samfund, stiftelse eller annan sådan
r.s
Konungen äger, beträffande luftfartyg som i regel nyttjas med utgångs
punkt här i riket, medgiva att det må införas i registret utan hinder av vad
i första stycket sägs.
Ej må luftfartyg, som är registrerat i främmande stat, registreras här i
riket, med mindre det avföres ur den främmande statens register.
rs-
4 §.
Luftfartyg må icke registreras, med mindre det har luftvärdighetsbe\as
som utfärdats eller godkänts här i riket,
5 §.
Ansökan om registrering av luftfartyg skall göras skriftligen av ägaren
och innehålla för registreringen nödiga upplysningar rörande fartyget, äga
ren och dennes fön^ärv av fartyget. Ansökningen skall åtföljas av utredning
till styrkande av att sökanden är ägare av fai'tyget och att i övrigt de i 2—4
§§ upptagna villkoren äro uppfyllda, så ock av handling som utmärker när,
var och av vem fartyget är byggt.
6 §.
Registret skall för varje luftfartyg innehålla fartyget tillkommande na- j,i
tionalitets- och registreringsbeteckning, de uppgifter som äro nödiga för att
identifiera det, upplysning angående äganderätten till fartyget och ägarens \
fång samt huruvida fartyget är intecknat, hämäsning till fartygets luftvär-
dighetsbe"sds ävensom anteckning om tiden, då fartyget införes i registret,
ändring i äganderätten registreras eller fartyget avföres ur registret, så ock
i övrigt vad Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstyrel- j,
sen föreskriver.
7 §.
Sker ändring i äganderätten till luftfartyg som införts i registret eller
ändras ägarens nationalitet eller undergår fartyg efter registreringen änd
ring av betydelse för fartygets identifiering, vare ägaren skyldig att därom
ofördröjligen göra anmälan till luftfartsstyrelsen för införande i registret.
Samma skyldighet åligger vid ändring i äganderätten jämväl den förutva
rande ägaren.
.1
¬
57 - Nr 297
555
1
' n kan införas i registret, skola ändock däri anmärkas hans namn, det
pgivna fånget och dagen då anmälan skedde.
8 §.
Luftfartyg skall avföras ur registret, om ägaren begär det.
Samma lag vare, om det i 2 § första stycket för registrering uppställda
villkoret ej längre är uppfyllt och Konungen icke jämlikt andra stycket i
samma paragraf medgiver att fartyget det oaktat må kvarstå i registret, så
'ock om fartyget förolyckats, upphuggits eller annorledes förstörts eller om
et efter anträdd luftfärd ej avhörts under en tid av tre månader. Har om
ständighet som nu sagts inträffat, åligger det ägaren att ofördröj ligen göra
anmälan därom till registret, såvida sådan ej skett på grund av vad i 7 §
'stadgas.
Har luftfartyg sedan tre år icke haft gällande luftvärdighetsbe-\ås, må
fartyget avföras ur registret, där ägaren ej inom tid, som luftfartsstyrelsen
stämmer, visar att fartyget är luf tvär digt,
.'v
9 §.
Luftfartyg, som är intecknat, må ej på grund av ägarens begäran eller
nan i 8 § avsedd omständighet avföras ur registret, med mindre i ärendet
' öfetes bevis från inskrivningsdomaren, att inteckningshandlingen uppvi
sats för honom samt att inteckningshavaren samtyckt till åtgärden, men i
registret skall göras anmärkning om vad i ärendet förekommit.
Avföres luftfartyg ur registret eller sker i registret anmärkning som i
första stj'^cket sägs, skall inskrivningsdomaren ofördröjligen underrättas
därom.
:
10 §.
Innehaves luftfartyg på grund av köp utan att äganderätten övergått å in
nehavaren, skola i registret antecknas innehavarens namn och den rätt som
tillkommer honom. Det åligger dem som slutit avtalet att ofördröjligen göra
anmälan därom till luftfartsstyrelsen.
Upplåter någon luftfartyg för obestämd tid eller för en tid av minst två
veckor till annan för att av denne nyttjas för egen räkning, skall på begäran
av upplåtaren eller innehavaren i registret göras anteckning om upplåtelsen.
11 §.
Har å utrikes ort luftfartyg byggts för svensk räkning eller Övergått i
• svensk ägo och äro de i 2 och 3 §§ för registrering angivna villkoren upp-
' fyll da, må fartyget, i enlighet med bestämmelser som Konungen meddelar,
wför viss tid antecknas i ett särskilt bihang till luftfartygsregistret.
'
Nationalitet
12 §.
Sedan luftfartyg införts i luftfartygsregistret, äger det svensk nationalitet.
Om införandet i registret skall luftfartsstyrelsen utfärda bevis (nationa
litets- och registreringsbevis).
13 §.
Där luftfartyg avförts ur registret eller anmärkning skett enligt 9 §,
skall fartygets ägare eller, i fall då fartyget avförts ur registret till följd av
. att det övergått till utländsk ägare, den förre ägaren ofördröjligen återställa
nationalitets- och registreringsbeviset till luftfartsstyrelsen. Har eljest änd-
• ring i förhållande, varom beviset innehåller upplysning, införts i registret,
i; skall fartygsägaren ofördröjligen avlämna beviset till luftfartsstyrelsen, som
> ant ecknar ändringen å beviset eller, där så finnes lämpligare, utfärdar nytt
'he-\is.
¬
1957
T ftr
§•
lar ty g, som antecknats i bihanget till luftfartygsregistret, äger svensk
nationalitet sa länge anteckningen gäller.
Om anteckningen i bihanget skall luftfartsstyrelsen utfärda interimistiskt
nationalitets- och registreringsbevis.
Märkning
16 §.
Luftfartyg, som införts i luftfartygsregistret eller antecknats i bihanget,
skall märkas i enlighet med sin nationalitets- och registreringsbeteckning.
Märkena skola föras så länge fartyget kvarstår i registret eller bihanget.
Luftfartyg, som är registrerat i främmande stat med vilken slutits över
enskommelse om rätt till luftfart inom svenskt område, skall vid sådan
luftfart vara märkt i enlighet med föreskrifterna i hemlandet.
Nyttjas luftfartyg jämlikt medgivande som avses i 1 kap. 2 § andra styc
ket, gäller vad Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfarts
styrelsen föreskriver.
3 KAP.
Om luftvärdighet
2 §.
Luftfartyg skall undergå besiktning enligt vad Konungen eller, efter
Konungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen föreskriver, så ock i övrigt med
avseende å luftvärdigheten vara underkastat tillsyn av luftfartsstyrelsen.
Besiktning och tillsyn må enligt vad Konungen bestämmer av luftfarts
styrelsen uppdragas åt särskild sakkunnig eller myndighet inom eller utom
riket.
3 §.
Sedan luftfartyg vid besiktning eller annorledes funnits vara luftvärdigt,
skall luftfartsstyrelsen utfärda bevis därom (luftvärdighetsbevis). Beviset
må utfärdas för viss tid och begränsas till att avse luftfart av viss art eller
inom visst område. Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luft
fartsstyrelsen äger föreskriva, att i beviset eller därvid fogad handling skall
angivas vad vid fartygets nyttjande skall iakttagas för att det skall anses
luftvärdigt.
(trJT
Cl .
15 §.
.Svenskt luftfartyg skall, när det nyttjas till luftfart, hava svenskt natio- • ,
nalitets- och registreringsbevis.
Utländskt luftfartyg skall vid luftfart inom svenskt område hava motsva-
rande be\is från främmande stat, med vilken slutits Överenskommelse om
rätt till sådan luftfart.
Njdtjas luftfartyg jämlikt medgivande som avses i 1 kap. 2 § andra siy^c- -
ket, gäller vad Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfarts-
styrelsen föreskriver.
1 §.
Luftfartyg skall, när det nyttjas till luftfart, vara luftvärdigt.
Ej må luftfartyg anses luftvärdigt, med mindre det är så konstruerat,
byggt, utrustat och vidmakthållet samt äger sådana flygegenskaper, att
säkerhetens krav äro tillgodosedda.
t - a
¬
1957 • Nr 297
557
tiUftvärdighetsbevis må förnyas, om fartyget finnes vara luftvärdigt en
de krav som gälla då förnyelsen skall ske. Luftfartsstyrelsen äger åt
äldcunnig eller myndighet som avses i 2 § andra stycket uppdraga att för-
luftvärdighetsbevis.
•
4 §.
Svenskt luftfartyg skall, när det nyttjas till luftfart, hava svenskt eller av
uftfartsstyrelsen godkänt utländskt luftvärdighetsbevis.
; Utländskt luftfartyg skall vid luftfart inom svenskt område hava luft-
yärdighetsbevis som i första stycket sägs eller i främmande stat utfärdat
' ler godkänt bevis som enligt överenskommelse med den staten skall er-
ännas här i riket.
Luftfartsstyrelsen må enligt vad Konungen bestämmer medgiva, att luft-
artyg må nyttjas till luftfart utan hinder av vad i första och andra styckena
/ ägs.
5 §.
y' -:Där luftfartyg, för vilket luftvärdighetsbevis utfärdats här i riket, icke
ndergår föreskriven besiktning eller med avseende å fartyget eller dess
Iriistning vidtages ändring som må antagas hava betydelse för luftvärdig-
. eten, vare beviset, om ej luftfartsstyrelsen bestämmer annat, ogiltigt intill
ess fartyget förklarats luftvärdigt. Samma lag vare, där fartyget eller dess
utrustning lidit skada som uppenbarligen är av betydelse för luftvärdig
heten och skadan icke avhjälpts i den ordning luftfartsstyrelsen bestämmer.
Förekommer eljest omständighet som må antagas hava betydelse för luft
värdigheten, äger luftfartsstyrelsen förklara beviset ogiltigt intill dess farty
get förklarats luftvärdigt.
Är luftvärdighetsbevis ogiltigt, skall det på anmaning ofördröjligen av
lämnas till luftfartsstyrelsen.
6 §.
Vad i 3 och 5 §§ är stadgat om svenskt luftvärdighetsbevis skall äga mot
svarande tillämpning i fråga om godkännande av utländskt luftvärdighets
bevis s amt förnyelse och ogiltighet av sådant godkännande.
7 §.
Ägare av luftfartyg som nyttjas till luftfart eller, om annan i ägarens stäl
le brukar fartyget, denne skall vaka över fartygets luftvärdighet samt, i
enlighet med bestämmelser som meddelas av luftfartsstyrelsen, så snart
'ske kan till stj^relsen anmäla omständighet av betydelse för luftvärdigheten,
; så ock i övrigt lämna för tillsynen nödiga upplysningar.
8 §.
" Luftfartsstyrelsen så ock den som erhållit uppdrag varom i 2 § andra
stycket sägs äger tillträde till luftfartyg för verkställande av förrättning en
igt detta kapitel och må därvid påkalla erforderlig medverkan av fartygets
ägare eller, om annan i ägarens ställe brukar fartyget, denne samt av dess
befälhavare och besättning. Förrättningen skall så utföras, att såvitt möj-
'hgt fartygets trafikförhållanden icke rubbas och i övrigt större olägenhet
ej förorsakas än som är oundvikligt.
å:
9 §.
..Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen äger,
'T prövning av luftfartygs flygegenskaper eller eljest av särskild anledning,
giva att luftfartyg må nyttjas till luftfart utan hinder av vad förut i
kapitel är stadgat.
1
'""i;",' ••
¬
558
1957 . r
10 §.
För rätt att bygga luftfartyg eller å sådant fartyg utföra underhålls-, re
parations- och ändringsarbeten må Konungen, där hänsyn till säkerheten
kräver det, föreskriva att tillstånd erfordras av Konungen eller, efter
Konungens bemyndigande, av luftfartsstyrelsen. Vad nu sagts skall äga mot
svarande tillärapning beträffande tillbehör och reservdelar till luftfartyg,
4 KAP.
Om luftfartygs bemaimmg
1 §.
Luftfartyg skall vara bemannat på betryggande sätt.
Närmare föreskrifter om bemanningen meddelas av Konungen eller, efter
Konungens bemjmdigande, av luftfartsstyrelsen.
Fartygets ägare eller, om annan i ägarens ställe brukar fart3'^get, denne
skall sörja för att fartyget är behörigen bemannat.
2 §. ,
Luftfartygs bemanning skall vara underkastad tillsjra av luftfartsstyreL
sen.
Luftfartsstj^relsen må enligt vad Konungen bestämmer uppdraga åt sär
skild sakkunnig eller myndighet inom eller utom riket att biträda vid till
synen.
3 §.
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen med
delar föreskrifter om de \nllkor som, beträffande medborgarskap, ålder,
skicklighet, lämplighet och i övrigt, skola gälla fÖr behörighet att tjänst
göra å luftfartj-^g.
4 §.
För den som uppfyller fastställda kullkor för behörighet att vara förare
å luftfartyg eller därå förrätta annan tjänst som Konungen bestämmer ut
färdar luftfartsstyrelsen bevis därom (luftfartscertifikat). Certifikatet skall
utfärdas för \åss tid. Det må begränsas till att avse viss typ av luftfartyg
eller till luftfart av viss art eller inom visst område.
Luftfartscertifikat må förnyas, om innehavaren finnes uppfylla de vill
kor som gälla då förnöjelsen skall ske.
5 §.
Den som å luftfartyg förrättar tjänst som avses i 4 § skall hava svenskt
eller av luftfartsstyrelsen godkänt utländskt luftfartscertifikat eller i främ
mande stat utfärdat eller godkänt certifikat som enligt överenskommelse
med den staten skall erkännas här i riket. I internationell luftfart skall
dock den som förrättar sådan tjänst å svenskt fartyg hava svenskt eller av
luftfartsstyrelsen godkänt utländskt certifikat.
När skäl äro därtill, äger luftfartsstyrelsen bestämma att certifikat, som
för svensk medborgare utfärdats i främmande stat, ej må godtagas för luft
fart inom svenskt område.
Luftfartsstyrelsen må enligt vad Konungen bestämmer meddela tillstånd
att tjänstgöra å luftfartyg utan hinder av vad i första stycket första punk
ten sägs.
6 §.
Svenskt luftfartscertifikat må av luftfartsstyrelsen återkallas för viss tid,
tills vidare eller för dess återstående ilti hetslid, om innehavaren begår
¬
:
1956 • Nr 297
559
eelse i tjänsten eller av betji'delse för denna eller om han eljest icke
fyller de villkor som gälla för tjänsten.
örekommer anledning antaga att förhållande som avses i första styc-
t är för handen, må luftfartsstyrelsen omedelbart sätta certifikatet ur
aft intill dess frågan om återkallelse prövats.
,När certifikat blivit återkallat eller satt ur kraft, skall det ofördröjligen
vläninas till luftfartsstyrelsen.
7 §.
' Vad i 4 och 6 §§ är stadgat om svenskt luftfartscertifikat skall äga mot-
varande tillämpning i fråga om godkännande av utländskt luftfartscertifi-
at samt förnyelse och återkallelse av sådant godkännande.
8 §.
_
,' Om skyldighet för innehavare av luftfartscertifikat att anmäla omstän-
igliet av betydelse för hans behörighet samt att underkasta sig undersök-
ngar och prov bestämmer Konungen eller, efter Konungens bemyndigan-
j lu ftfartsstyrelsen,
;
9 §.
^ Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen äger,
pr utbildningsändamål eller eljest av särskild anledning, medgiva att luft-
ärtyg må nyttjas till luftfart utan hinder av vad förut i detta kapitel är
tädgat.
v
5 KAP.
Om luftfartygs befälhavare och om tjänsten ombord
1 §.
vvÅ sve nskt luftfartyg skall, när det nyttjas till luftfart, finnas befälhavare.
Befälhavaren äger högsta myndighet ombord.
;
2 §.
/ Befälhavaren skall vaka över fartygets luftvärdighet ävensom tillse att
artyget är behörigen utrustat, bemannat och lastat samt att luftfärd jäm-
äl i övrigt förberedes och genomföres i enlighet med gällande bestämmel
ser.
• Vad i 3 kap. 7 § stadgas om skyldighet att anmäla omständighet av bety-
else för luftvärdigheten och i övrigt lämna för tillsynen nödiga upplys-
'ingar äger motsvarande tillämpning beträffande befälhavaren.
3 §.
Det åligger befälhavaren att hava uppsikt över fartyget och dess besätt-
ing samt passagerare och gods.
När så prövas nödigt, må befälhavaren tillfälligt ålägga medlem av besätt-
'ngen att utföra annat arbete än det för vilket han anställts. Passagerare
kall noggrant iakttaga vad befälhavaren föreskriver i fråga om ordningen
pibord.
', Befälhavaren må vägra att taga ombord och äger landsätta medlem av
esättningen, passagerare och gods, när omständigheterna kräva det.
•
4 §.
För upprätthållande av lydnaden och ordningen ombord äger befälhava
ren bruka det våld, som med hänsyn till omständigheterna kan anses för-
' varligt.
tJDå fartyget är i fara eller nöden eljest kräver det, har befälhavaren rätt
;'briika varje medel, som är nödvändigt för att framtvinga lydnad eller
¬
560
1957 • Nr 297
återställa ordningen. Det åligger i sådant fall envar av besättningen att
utan särskild anmaning lämna befälhavaren nödigt bistånd.
Göres större våld än som är medgivet, vare lag som eliest för sådant fall
är stadgad.
5 §.
Förövas å fartyget svårare brott, skall befälhavaren såvitt möjligt vid
taga för utredning i saken nödiga åtgärder, som ej utan våda kunna upp
skjutas.
Befälhavaren skall, så långt omständigheterna medgiva, sörja för att den
brottslige icke av\dker och äger för sådant ändamål taga honom i förvar till
dess han kan överlämnas till svensk polisman eller, utom riket, till behörig
utländsk myndighet eller, där hinder icke möter, till svensk konsul.
Föremål som må antagas äga betydelse för utredning om brottet må av
befälhavaren tagas i förvar till dess det kan överlämnas till polisman eller
myndighet som avses i andra stj^cket.
6 §.
Befälhavaren skall tillse att föreskrivna fartygshandlingar finnas ombord
och föras i enlighet med givna bestämmelser.
7 §.
Råkar fartyget i nöd, vare befälhavaren pliktig att göra allt som står i
hans makt för att rädda ombordvarande samt bevara fartyg och gods. Måste
fartj'get övergivas, skall befälhavaren såvitt möjligt sörja för att fartygs
handlingarna bringas i säkerhet.
8 §.
Inträffar ^ad fartygets nyttjande olyckshändelse, som medför att någon
avlider eller får allvaidig kroppsskada eller att betydande skada uppstår å
fartyget eller egendom som icke befordras därmed, skall befälhavaren oför-
dröjligen sörja för att luftfartsstyrelsen underrättas om händelsen och sna
rast möjligt avgiva rapport till styrelsen. Samma lag vare, när allvarlig fara
för sådan händelse förelegat eller något inträffat som tyder på väsentligt
fel hos fartyget eller markorganisationen.
Är befälhavaren ur stånd att uppfylla vad sålunda föreskrivits, skall det
fullgöras av fartygets ägare eller, om annan i ägarens ställe brukade farty
get, av denne.
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen äger
begränsa underrättelseplikten ävensom utsträcka den till att å^dla jämväl
medlem av besättningen, så ock föreskriva att underrättelse skall givas
även annan än luftfartsstyrelsen.
9 §.
Envar som gör tjänst ombord skall noggrant efterkomma förmans order
angående tjänsten, vederbörligen tillgodose omJjordvarandes säkerhet och
bästa, sorgfälligt vårda fartyg och gods samt i ö\Tigt med omsorg och nit
fullgöra sina åligganden.
10 §.
Ej må någon göra tjänst ombord, därest han på grund av påverkan -av
starka drycker eller andra stimulerande eller bedövande ämnen eller till
följd av sjukdom eller uttröttning eller av annan sådan orsak icke kan på
betryggande sätt fullgöra vad honom åligger.
11 §.
Konungen bestämmer, i vad mån föreskrifterna i detta kapitel skola till-
lämpas i fråga om utländskt luftfartyg vid luftfart inom svenskt område.
'i: 1 1
h
¬
;•
1957 • Nr 297
561
6 KAP.
Om flygplatser och markorganisationen i övrigt
Allmänna bestämmelser
1 §.
Ä F lygplats så ock annan anläggning för luftfarten skall uppfylla säkerhe-
ens krav.
Närmare bestämmelser om inrättande samt om underhåll och drift av
/sådan anläggning och om tills3rn därå meddelas av Konungen eller, efter
onungens bemyndigande, av luftfartsstyrelsen.
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen äger
estämma huruvida och under vilka förutsättningar, utan intrång i enskild
rätt, sjö eller annat område må nyttjas för luftfartygs landning och upp-
; tign ing utan att hava särskilt inrättats för ändamålet.
2 §.
Konungen äger förordna om inrättande av luftled ävensom bestämma
annat område, inom vilket lufttrafiken skall vara underkastad särskild reg
lering,
3 §.
Till tryggande och underlättande av luftfarten anordnas flygsäkerhets-
tjänst.
Om tillstånd i vissa fall
4 §.
/ .För inrättande och drift av flygplats till allmänt bruk (allmän flygplats)
erfordras tillstånd av Konungen, såvida annan än staten skall utöva driften.
» Konungen äger föreskriva, att allmän flygplats med hänsyn till dess art,
trafikens ringa omfattning eller kortvarighet eller andra särskilda omstän
digheter må inrättas eller drivas utan tillstånd varom i första stycket sägs.
5 §.
Tillstånd att inrätta eller driva allmän flygplats må meddelas allenast
där hinder icke möter av hänsyn till det allmänna.
6 §.
Vid meddelande av tillstånd skola bestämmas de villkor som finnas er
forderliga. Konungen må förordna luftfartsstyrelsen att i särskilda avseen
den bestämma villkoren.
i Tillståndet må begränsas till viss tid och lösningsrätt förbehållas kronan.
7 §.
Åsidosätter innehavare av tillstånd i väsentlig mån för verksamheten gäl
lande föreskrifter eller måste det antagas att han är oförmögen att behörigen
fullgöra sina förpliktelser med avseende å anläggningen och dess drift, må
Konungen återkalla tillståndet.
8 §.
Konungen äger bestämma, att för inrättande och drift av annan anlägg
ning för luftfarten än allmän flygplats erfordras tillstånd av Konungen eller,
efter Konungens bemyndigande, av luftfartsstyrelsen.
Villkoren bestämmas av Konungen eller, efter Konungens bemyndigande,
v luftfartsstyrelsen.
—577
ssamling 1957, Nr 297-299
¬
iii?'
Ö62
1957 . Nr 297
Om godkännande
9 §•
Allmän flj^gplats så ock annan anläggning för luftfarten som Konungen 0
bestämmer skall, innan den tages i bruk, godkännas i den ordning Konung-
nå
en förordnar. Vid godkännandet skola knytas erforderliga villkor.
Där fastställda villkor i väsentlig mån åsidosättas eller anläggningen el
jest, till följd av ändrade bestämmelser eller annan omständighet, icke upp- • ,
fyller de krav som gälla för sådan anläggning, ankommer på den myndighet ^
som meddelat godkännandet att återkalla det.
Förekommer omständighet som kan medföra att kraven för godkännande
ej längre äro uppfyllda, åligger det anläggningens innehavare att så snart
ske kan göra anmälan därom till luftfartsstyrelsen. Är omständigheten av I
beskaffenhet att medföra fara vid anläggningens begagnande, skall inneha
varen, utan att avvakta vederbörande m3nnidighets beslut, vidtaga de åtgär
der som påkallas för att hindra att anläggningen eller den del därav, varom
fråga är, vidare användes.
Om luftfartsliinder och expropriation
10 §.
Om förbud i vissa fall mot bebyggelse till hinder för luftfarten stadgas i
byggnadslagen.
Angående rätt att genom expropriation taga fastighet eller särskild rätt
till fastighet i anspråk för anläggning för den allmänna samfärdselns främ
jande förordnas i lagen om expropriation.
11 §.
-X>t:
Konungen eller, efter Konungens bemjmdigande, luftfartsstyrelsen äger
meddela bestämmelser som, utan att avsevärt men tillskyndas ägare av iaa
mark eller innehavare av särskild rätt därtill, äro ägnade att förebj^gga att a
märken, belysningsanläggningar eller andra inrättningar så anordnas, att
trafiksäkerheten utsättes för fara. Konungen äger föreskriva vilka åtgärder :a'y,
som må vidtagas, därest sådana bestämmelser överträdas.
é
Övriga bestämmelser
•it..
-ia"'
12 §.
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstjTelsen äger
^ rk
föreslcriva vilka flygplatser som må nyttjas för internationell eller inrikes
luftfart eller eljest för olika slag av luftfart.
13 §.
För begagnande av allmän flygplats eller annan anläggning för luftfar- £
ten, som är upplåten till allmänt bruk, må avgift uppbäras enligt grunder
'
som bestämmas av Konungen.
Sådan avgift må, när den är förfallen till betalning, uttagas genom ut
mätning utan föregående dom eller utslag.
14 §. ^
Allmän flygplats så ock annan anläggning för luftfarten, som är upplåten
till allmänt bruk, skall på enahanda villkor som för svenska luftfartjrg i
internationell fart vara öppen för utländska luftfartj^g i motsvarande fart,
såvida de äro hemmahörande i stat med vilken slutits överenskommelse
om sådan förmån.
¬
1957 • Nr 297
563
15 §.
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen äger
,
lästställa villkor för behörighet att inom markorganisaUonen eller eljest,
f
äimorstädes än å luftfartyg, förrätta tjänst varav trafiksäkerheten är bero-
^
ende, så ock meddela bestämmelser om certifikat för sådan tjänst.
ä
• ,
16 §.
! Vad i 5 kap. 10 § stadgas skall äga motsvarande tillämpning i fråga om
^
trafikledare och markmekaniker, så ock den som förrättar annan tjänst
som Konungen med hänsyn till trafiksäkerheten bestämmer.
7 KAP.
'
Om tillståiid till luftfartsverksamliet
1 §.
Luftfart i regelbunden trafik (linjefart) i förvärvssyfte må ej utövas här
: i riket utan tillstånd av Konungen.
För annan luftfart i förvärvssyfte inom riket erfordras tillstånd av
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, av luftfartsstyrelsen.
Konungen må dock bestämma, att sådan luftfart med hänsyn till dess art
eller ringa omfattning må utövas utan tillstånd.
Konungen äger föreskriva, att tillstånd av luftfartsstyrelsen erfordras för
luftfart som avser utbildning, för flyguppvisning eller flygtävling samt för
annan luftfartsverksamhet av särskild art, ändå att verksamheten icke äger
rum i förvärvssyfte.
2 §.
. Tillstånd må meddelas allenast där hinder icke möter av hänsyn till det
' allmänna.
V
3 §.
Såvitt angår befordran av passagerare eller gods allenast från ort till an
nan inom riket eller annan inrikes fart, må tillstånd meddelas endast
svenska staten, svensk kommun eller annan sådan menighet, svensk med
borgare eller svenskt dödsbo, svenskt aktiebolag, vars aktiebrev äro ställda
till viss man, ävensom svenskt handelsbolag, vari ej finnes utländsk bo
lagsman, samt förening, annat samfund, stiftelse eller annan sådan inrätt
ning här i riket, såframt styrelsens samtliga medlemmar äro svenska med
borgare. Tillstånd må dock icke meddelas aktiebolag, med mindre dess aktier
till ett kapitalvärde och ett röstvärde av minst två tredjedelar tillkomma
- den , åt vilken tillstånd enligt denna paragraf må meddelas; är denne svenskt
aktiebolag, skall det svenska inflytandet däri vara säkerställt i samma om
fattning som i det tillståndssökande bolaget.
Äro de sålunda uppställda förutsättningarna ej längre för handen, vare
tillståndet förfallet, där icke rättelse sker inom tid, som bestämmes av den
myndighet vilken meddelat tillståndet.
Konungen äger medgiva undantag från vad i denna paragraf stadgas,
när särskilda skäl äro därtill.
4 §.
Vid meddelande av tillstånd skola bestämmas de villkor som finnas er-
;; for derliga. Ankommer det på Konungen att giva tillståndet, må Konungen
' förordna luftfartsstyrelsen att i särskilda avseenden bestämma villkoren.
' Tillståndet må begränsas till viss tid och lösningsrätt förhehållas kronan.
ir'
¬
1957 . Nr 297
5 g
Äsidosätler innehavare av tillstånd i väsentlig mån för verksamheten gäl
lande föreskrifter eller måste det antagas att han är oförmögen att behö-
iigen upprätthålla verksamheten, må den myndighet som meddelat till
ståndet återkalla det.
6 §.
Har Konungen genom överenskommelse med främmande stat medgivit
luftfart inom svenskt område, vare, där Konungen så bestämmer, särskilt
tillstånd enligt detta kapitel ej behövligt. Konungen må i sådant fall för
ordna luftfartsstjrrelsen att meddela de närmare bestämmelser som finnas
erforderliga.
7 §.
,
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen må
föreskriva, under vilka förutsättningar luftfartyg eller tillbehör eller reserv-
delar till luftfartyg må upplåtas till annan för att av denne nyttjas för egen
räkning.
8 KAP.
Vissa bestämmelser för lufttrafiken
3
1 §•
Angående vad vid luftfärd skall ialcttagas för att undvika sammanstötning
eller annan olyckshändelse och för att i övrigt förebygga skada eller olä
genhet förordnar Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfarts
styrelsen.
2 §.
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen äger
bestämma flygvägar som luftfarty^g har att följa vid färd inom svenskt om
råde samt meddela särskilda föreskrifter beträffande färd över rikets gräns,
såsom angående var gränsen må passeras och \dlken flygplats som skall
brukas ^id luftfartygs avgång eller ankomst.
3 §.
När allmän ordning och säkerhet kräver det, må luftfartyg anmanas att
landa. Anmaningen skall ofördröjligen efterkommas. Har annan anvisning
ej givits, skall fartyget landa på närmaste allmänna flygplats inom riket,
å -sniken landning är möjlig. Inkommer luftfartyg i område, där luftfart I
enligt 1 kap. 3 § är förbjuden, skall det omedelbart lämna området och
,
anmälan om vad som inträffat göras på snabbaste sätt. Fartyget skall, om
^
annan an-snsning ej gmts, så snart ske kan landa såsom nyss sagts.
Eftersättes vad sålunda är stadgat, må fartygets färd hindras med erfor-
derliga medel.
Konungen eller den Konungen bemyndigar bestämmer vem som äger ut
öva befogenhet varom i första eller andra stycket sägs samt meddelar när
mare föreskrifter om tillämpningen i övrigt av vad där stadgas.
4 §.
Krigsmateriel må icke utan medgivande av Konungen eller den Konung
en bemyndigar befordras med luftfartyg. Vad i denna lag skall förstås med
krigsmateriel bestämmer Konungen.
Konungen eller den Konungen bemyndigar äger att av hänsyn till allmän
ordning och säkerhet förbjuda befordran med luftfartyg av annat gods än
krigsmateriel eller meddela närmare bestämmelser om sådan befordran.
¬
i
I
1957 . Nr 297
565
t Konungen eller den Konungen bemyndigar äger ock bestämma, huruvida
cli under vilka villkor fotografiapparat må medföras och brukas å luftfar-
g inom svenskt område.
5 §.
' Såvitt ej i denna lag eller eljest förordnas annat, bestämmer Konungen
eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen vilka fartygshand-
ingar som skola finnas för luftfartyg, huruvida de skola medföras ombord
mt huru de skola upprättas, föras och förvaras.
f
6 § .
• Ej må någon förvägras att taga del av innehållet i lartygshandlingar, så-
,Vitt hans rätt är beroende därav.
7 §.
^ Angående skyldighet för den som förrättar tjänst å luftfartyg att medföra
;|uftfartscertifikat eller annan handling förordnar Konungen eller, efter
'honungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen.
8 §.
SI Luftfartsstyrelsen må, där så prövas nödigt, visitera luftfartyg samt
granska fartygshandlingarna och de handlingar som skola medföras av dem
som förrätta tjänst å fartyget.
9 §.
Om vad vid luftfärd skall iakttagas i hälsovårds-, pass-, tull- och andra
sådana hänseenden stadgas särskilt.
9 KAP.
Om befordran med luftfartyg
:
1 §.
Angående befordran med luftfartyg av passagerare, resgods eller gods,
vilken utföres mot vederlag eller av lufttrafikföretag verkställes vederlags-
fritt, stadgas i lagen om befordran med luftfartyg.
10 KAP.
Om ansvarighet för skada i följd av luftfart
1 §.
Om ansvarighet för skada, som i följd av luftfartygs begagnande i luft
fart tillfogas person eller egendom som icke befordras med fartyget, stad-
as i lagen angående ansvarighet för skada i följd av luftfart.
2 §.
' För ansvarighet för skada som avses i 1 § skall, där Konungen så för
ordnar, finnas försäkring eller motsvarande säkerhet som Konungen be
stämmer.
3 §.
Är någon, vilken förrättar tjänst å luftfartyg, pliktig att ersätta skada
som i följd av luftfart uppkommit genom hans fel eller försummelse i tjäns
ten, äger rätten att, med hänsyn till felets eller försummelsens lindriga be-
kaffenhet, skadans storlek eller omständigheterna i övrigt, nedsätta er-
X
¬
v'*-
566
1957
sättningen efter vad som prövas skäligt. Vad sålunda stadgats skall äga ,,.JJ
motsvarande tillämpning beträffande den som inom markorganisationen el-
ler eljest, annorstädes än å luftfartyg, förrättar tjänst varav trafiksäker- ':„j
heten är beroende.
, (ci
11 KAP.
Om flygrädduingstjänst oclbi bärgning samt om undersökning av
luftfartsolyckor
Flygräddningstj änst
1 §.
Föreskrifter angående åtgärder, då luftfartyg är saknat, förolyckat eller
nödställt eller fara hotar lufttrafiken (flygräddningstjänst), meddelas av
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, av luftfartsstyrelsen.
Konungen må ålägga ägare eller innehavare av luftfartyg samt dem som
göra tjänst å sådant fartyg eller -sid flygplats eller annan anläggning för
luftfarten skyldighet att medverka i flygräddningstjänsten, så ock meddela
bestämmelser om ersättning av allmänna medel för sådan medverkan.
i;: G
•K C
Bärguing
.ii. !lij Ii
2 §.
Den som bärgar förolyckat eller nödställt luftfartyg eller ombordvarande
gods eller något, som hört till sådant fartyg eller gods, så ock envar som
medverkar vid bärgningen har rätt att, vare sig bärgningen ägt rum till sjöss,
på land eller i luften, få bärgarlön i enlighet med de grunder, som jämlikt •
225—227 §§ sjölagen gälla vid bärgning av fartyg och gods. Till andel i lön
som skall utgå för bärgningen vare ock den berättigad, vilken under den
nöd som föranlett bärgningen räddat människor från fartyget eller med-
verkat vid deras räddning. Har någon eljest för bevarande av luftfart^'^g eller
gods vidkänts särskilda kostnader, som varit oundgängliga för bevarandet
av fartyget eller godset, varde ock dessa honom ersatta.
Har gods eller något, som hört till gods, bärgats eller bevarats, häfte äga
ren med det bärgade eller bevarade, men svare ej personligen.
Rätt till bärgarlön skall icke tillkomma den som medverkat vid bärg- |
ningsföretag trots uttryckligt och befogat förbud av fartygets befälhavare,
ägare eller innehavare. Vad sålunda stadgats skall äga motsvarande tillämp
ning beträffande kostnader för bevarande av fartyg och gods.
3 §•
Borgenär, som har fordran å bärgarlön eller å ersättning för kostnader
som avses i 2 §, njute i fartyget eller godset luftpanträtt med förmånsrätt
framför de i 17 kap. handelsbalken omförmälda borgenärerna, såframt bär
garlönen eller ersättningen hänför sig till åtgärder vilka slutförts här i riket.
I första stycket avsedda fordringar skola, var i förhållande till fordringens
belopp, njuta lika rätt om de härröra av samma händelse; eljest skall yngre
fordran äga företräde framför äldre.
Utan borgenärens samtycke må icke, innan betalning för dennes fordran
gnidits eller säkerhet därför blivit ställd, luftfartyget lämna det ställe, där
åtgärderna för bärgningen eller bevarandet slutfördes, eller godset av äga
ren tagas i besittning.
5s;tv.(
h
¬
1957 • Nr 297
567
4 §.
i, Angående luftpanträttshavares rätt till ersättning, som utgår på grund av
gen försäkring, är särskilt stadgat.
Har luftfartygets eller godsets ägare på annan grund fordran å ersättning
för skada å egendomen, skall luftpanträtt i egendomen tillika omfatta sådan
fordran; och skall i nu angivet hänseende vad i 272 och 279 §§ sjölagen
stadgas äga motsvarande tillämpning.
5 §.
Försäljes luftfartyg eller gods efter utmätning eller under konkurs i den
ordning som för försäljning av utmätt sådan egendom är stadgad, upphöre
juftpanträtten i fartyget eller godset, men borgenären äge få del i köpeskil
lingen enligt vad därom är särskilt stadgat.
Lossas gods, som häftar för fordran, till avsändares eller lastemottagares
vförfogande, upphöre luftpanträtten i godset. Utlämnas godset utan borge
närens tillstånd, vare den som mottager godset med kunskap om fordringen
änsvai-ig för denna, dock icke utöver det värde godset hade vid lossningen.
6 §.
Luftpanträtt i luftfartyg, som är registrerat här i riket, upphöre efter tre
ånader från det åtgärderna för bärgningen eller bevarandet av fartyget
- avslutades, såvida icke inom nämnda tid borgenärens anspråk på panträtt
blivit anmält till inskrivningsdomaren för anteckning i inskrivningsboken
för luftfartyg samt dessutom överenskommelse träffats om panträttens be
lopp eller talan om panträtten väckts i laga ordning.
' Är f artyget registrerat i främmande stat, som biträtt den 1 Genéve den 19
juni 1948 avslutade konventionen rörande internationellt erkännande av
tt till luftfartyg, vare lag som i första stycket sägs, med iakttagande av
att anmälan skall ske hos den myndighet som för inskrivningsboken för
r tyget.
f - I fall då fartyget icke är registrerat eller då det är registrerat i annan
främmande stat än i andra stycket sägs, upphöre luftpanträtten i fartyget
ter ett år från det åtgärderna för bärgningen eller bevarandet avslutades,
.'såframt ej inom nämnda tid överenskommelse träffats om panträttens be-
dbpp eller talan om panträtten väckts i laga ordning.
Undersökning av luftfartsolyckor
7 §.
Inträffar vid luftfartygs nyttjande olyckshändelse, som medför att någon
avlider eller får allvarlig kroppsskada eller att betydande skada uppstår å
fartyget eller egendom som icke befordras därmed, skall undersökning
verkställas angående olyckshändelsen och dess orsaker samt uppkomna
skador.
När allvarlig fara fÖr sådan olyckshändelse förelegat eller något inträffat
om tyder på väsentligt fel hos fartyget eller markorganisationen, skall ock
undersökning äga rum.
8 §.
Undersökning varom i 7 § sägs skall verkställas av en undersöknings-
•dtommission.
, I kommissionen skall erforderlig teknisk och juridisk sakkunskap vara
företrädd.
9 §.
v Kommissionens ledamöter utses av luftfartsstyrelsen, där ej Konungen
' inner anledning förordna en eller flera ledamöter.
' •tA'V
¬
Ö68
1957 .
Finner Konungen omfattningen av timad olycka, luftfartsstyrelsens be-
tattning med saken eller annan sådan grund föranleda därtill, äger
Konungen förordna särskild undersökningskommission.
P
..
10 §•
På sätt Konungen förordnar skall kommissionen underrätta dem saken
kan angå samt bereda dem tillfälle att anföra vad de akta nödigt till beva
kande av sin rätt. De äga, såvitt det kan ske utan men för utredningen, ^
närvara vid undersökning å olycksplatsen samt eljest ^^d kommissionens
utredningsarbete.
11 §.
Kommissionen skall utföra sitt arbete i samråd med polismyndighet eller
åklagare, som i saken leder förundersökning Jämlikt 23 kap. rättegångsbal-
ken.
I a\'\'aktan på att kommissionen börjar sin verksamhet har luftfartssty- pH:!
relsen att i samråd med polismyndighet eller på annat lämpligt sätt före-
taga de åtgärder för säkerställande av utredningen, som finnas nödiga och
icke utan våda kunna uppskjutas.
12 § •
S
Kommissionen må hålla förhör med envar som antages kunna lämna
upplysning av betydelse för utredningen samt granska föremål som kan
•
antagas äga sådan betydelse.
" '
Såframt undersökningen finnes eljest icke kunna behörigen fullföljas, må
kommissionen påkalla utredning genom polismyndighet. Vid sådan utred
ning skall vad i 28 kap. rättegångsbalken är stadgat gälla i tillämpliga de
lar; tvångsmedel som avses i 24—28 kap. rättegångsbalken må dock använ
das allenast i den mån anledning förekommer att brott som hör under all
mänt åtal förövats.
Finner kommissionen nödigt att vittne eller sakkunnig höres vid dom
stol eller att föreläggande meddelas någon att såsom bevis tillhandahålla
skriftlig handling eller föremål, må kommissionen göra framställning där
om hos den allmänna underrätt, inom vars område händelsen timat eller
den vistas som skall höras eller åtgärden eljest angår. Rätten skall anställa
förhör eller meddela föreläggande, därest laga hinder ej möter. Angående
åtgärd som nu sagts skall i tillämpliga delar gälla vad som är stadgat om
bevisupptagning i rättegång utom huvudförhandling.
13 §.
^
Anträffas luftfartyg eller gods, som befordrats med luftfartyg, eller nå- ^
got, som hör till sådant fartyg eller gods, och förekommer anledning an
taga att luftfartsolycka timat, må vad som anträffats icke avlägsnas eller
rubbas utan tillstånd av polismyndighet eller undersökningskommission,
med mindre det sker för att rädda människoliv eller eljest sjmnerliga skäl
äro därtill.
Har någon tillvaratagit egendom som avses i första stycket, skall anmä
lan därom ofördröjligen göras hos polismyndighet eller undersökningskom
mission, som äger omhändertaga egendomen när det finnes påkallat.
-'fö*:?
12 KAP.
Särsldlda bestämmelser
1 §.
Förekommer, då luftfärd skall anträdas, anledning antaga alt luftfartyg
icke är luftvärdigt eller behörigen bemannat eller att eljest för sådan färd ^
¬
1957 . Nr 297
569
'dönna lag eller med stöd därav fastställda villkor ej äro uppfyllda, må
färden förbjudas och fartyget Madras att avgå. Beslut härom meddelas
V luftfartsstyrelsen eller av den som erhållit styrelsens bemyndigande där-
' I sistnämnda fall skall beslutet omedelbart underställas styrelsens pröv
ning.
.
2 §.
I Innehavaren av allmän flygplats må hindra luftfartyg att lämna flygplat-
eh innan avgifter, som enligt 6 kap. 13 § skola utgå med anledning av far
tygets senaste ankomst, uppehåll och avgång, blivit gnidna eller säkerhet
fällts.
Konungen äger förordna, att vad i första stycket sägs ej skall gälla inter
ationell fart som Konungen bestämmer.
3 §.
f'Angående frihet från kvarstad och skingringsförbud för vissa luftfartyg
ar särskilt stadgat.
'•f
4§.
^ Ko nungen förordnar efter vilka grunder avgifter och övriga kostnader
r förrättningar enligt denna lag skola bestämmas.
Sådan kostnad må, när den är förfallen till betalning, uttagas genom ut-
vniåtning u tan föregående dom eller utslag.
5 §.
r Om innehav och nyttjande av radioanläggning och radiomottagningsap-
parat å luftfartyg eller inom markorganisationen stadgas särskilt.
13 KAP.
zl '
',
Ansvarsbestämmelser
;/•
1 §.
V) överträder någon förbud eller föreskrift som Konungen meddelat med
.stöd av 1 kap. 3 §, dömes till fängelse eller straffarbete i högst två år eller,
om b rottet är ringa, till dagsböter.
Överträdelse av förbud eller föreskrift som eljest meddelats med stöd av
1 kap. 3 § straffes med dagsböter eller fängelse i högst sex månader.
2 §.
Lämnar någon oriktig uppgift vid ansökan om luftfartygs införande i
luftfartygsregistret eller antecknande i bihanget till registret eller vid annan
ansökan eller anmälan enligt 2 kap., straffes med dagsböter eller fängelse i
högst sex månader.
Framför någon luftfartyg, som är märkt med oriktig nationalitets- och
registreringsbeteckning eller eljest saknar i denna lag eller med stöd därav
föreskrivna märken, dömes till fängelse eller straffarbete i högst två år eller,
om b rottet är ringa, till dagsböter.
3 §.
Nyttjas luftfartyg utan lov till luftfart, ehuru det saknar luftvärdighets-
-bevis eller eljest icke är luftvärdigt enligt vad i 3 kap. sägs, dömes till dags-
;-böter eller fängelse i högst ett år.
i Samma lag vare, om luftfartyg utan lov nyttjas till luftfart ehuru det
är bemannat enligt vad i 4 kap. sägs.
!'1B5- 57702A. S vensk författningssamling 1957, Nr 297—299
¬
Ö70
1957 . Nr
d R
.
Den som å luftfartyg förrättar tjänst varom i 4 kap. 4 § sägs utan att
^ Q
^ J *.* kj t,
v C\ A W A A A
X Tc
AVC*
•
JL
y
o CA^O
Al k CA A A
CA A k
jjij
hava erforderligt luftfartscertifikat, domes till dagsböter eller fängelse i L
högst sex månader. Till samma straff dömes den som u
derligt certifikat förrättar tjänst som avses i 6 kap. 15 §.
yg
jfiiiföi
5 §.
Sätter sig någon som gÖr tjänst å luftfartyg upp mot befälhavaren ocli d
vägrar honom Ij^dnad, dömes till dagsböter eller fängelse i högst ett år.
(i?'"
Till samma straff dömes befälhavare som försummar att, när luftfartyg
är i nöd, göra vad på honom ankommer enligt 5 kap. 7 §.
(i
Den som vid förande av luftfartyg eller utövning av annan tjänst ombord ^
eller vid utövning av tjänst som avses i 6 kap. 16 § varit så påverkad av
starka drycker eller andra stimulerande eller bedövande ämnen som i 5 kap.
10 § sägs, dömes till fängelse eller straffarbete i högst två år eller, om brot-
, ,
tet är ringa, till dagsböter, dock ej under tjugufem.
1 §•
lél
Inrättar eller driver någon utan erforderligt tillstånd flygplats eller an- 'jijEiler
nan anläggning som avses i 6 kap. eller upplåter eller driver någon sådan
anläggning utan att den är godkänd, där det kräves, straffes med dagsböter
eller fängelse i högst sex månader.
grjodk
Samma lag vare, där någon utövar luftfart utan att hava i 7 kap. föreskri-
vet tillstånd.
8 §.
Åsidosätter någon vid utövning av tjänst å luftfartyg eller eljest trafik-
löreslerift som meddelats med stöd av 8 kap. 1 eller 2 §, eller underlåter
någon att landa enligt vad i 8 kap. 3 § sägs, straffes med dagsböter eller
fängelse i högst ett år.
nlk' "
Samma lag vare, om krigsmateriel eller annat gods befordras med luft-
fartyg i strid mot 8 kap. 4 § första eller andra stycket eller föreskrift som
meddelats med stöd därav.
9 §.
Nyttjas luftfartyg till luftfart utan att enligt 10 kap. 2 § föreskriven för
säkring eller säkerhet finnes, dömes till dagsböter eller fängelse i högst
ett år.
10 §.
Försummar någon, i annat hänseende än förut sagts, vad enligt 1—6 el-
ler 8 kap. åligger honom, straffes med dagsböter.
Samma lag vare, där någon bryter mot vad i 11 kap. 13 § sägs.
11 §.
Straff enligt denna lag må ej ådömas, där gärningen skett av oaktsamhet fe
som var ringa.
12 §.
Till straff enligt denna lag må ej dömas för gärning, som är särskilt be
lagd med straff i allmänna strafflagen.
13 §.
Förövar ägaren av luftfartyg eller någon som är i hans ställe uppsåtligen
gärning varom i 1 § första stycket sägs eller medverkar därtill, må luftfar
tyget förklaras förverkat till kronan, såframt det är påkallat till förebj^g-
ai
ti •
gande av brott eller eljest särskilda skäl föreligga och det ej är uppenbart
'i''"!;!
obilligt; finnes fartyget ej i behåll, må i stället värdet förklaras förverkat.
¬
1957 . Nr 297
571
ad nil sagts gälle dock ej mot den som i god tro förvärvat fartyget eller
skild rätt därtill.
Avser förverkandeförklaring luftfartyg som besväras av luftpanträtt eller
inteckning, må domstolen ock förklara att panträtten i fartyget skall upp-
: liöra. Finnes i annat fall någons rätt till fartyget böra oalctat förverkande-
; fö rklaringen bestå, göre domstolen förbehåll därom.
- Bestämmelserna i första och andra styckena skola i tillämpliga delar gälla
-jämväl krigsmateriel och gods som avses i 8 kap. 4 § andra stycket, så
framt ägaren därav eller någon som är i hans ställe förövar gärning som i
8 § andra stj'^cket i detta kapitel sägs eller medverkar därtill.
14 KAP.
Vissa bestämmelser om lagens tillämpning
1 §•
' I fråga om luftfartyg som icke hava förare ombord eller som framdrivas
fännorledes än med motor eller eljest äro av särskild beskaffenhet äger
.Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen att, där
' hinder ej möter av hänsyn till trafiksäkerheten eller det allmänna, medgiva
undantag från vad i 2—8 kap. stadgas, så ock meddela de särskilda före
skrifter som finnas erforderliga.
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, luftfartsstyrelsen äger
ock meddela föreskrifter om sådana för rörelse i luften inrättade föremål,
som icke äro att hänföra till luftfartyg.
2§.
, över luftfartsstyrelsens beslut enligt denna lag må klagan föras hos
^ Ko nungen genom besvär. Utan hinder av besvär skall beslutet, där ej annat
angives, lända till efterrättelse intill dess annorlunda blivit förordnat.
3§.
Närmare föreskrifter rörande tillämpningen av denna lag meddelas av
Konungen eller, efter Konungens bemyndigande, av luftfartsstyrelsen.
4 §.
Konungen må bestämma, att vad i denna lag sägs om luftfartsstyrelsen
skall i ett eller flera hänseenden i stället gälla annan mjmdighet som
Konungen förordnar.
ANDRA AVDELNINGEN
Om militär luftfart och anuan luftfart för statsändamål
15 KAP.
1 §.
I fråga om luftfart med svenska militära luftfartyg samt om militära flyg
platser och annan militär markorganisation meddelas, i de ämnen i vilka
beträffande civil luftfart stadganden äro givna i denna lag, bestämmelser
av Konungen eller den Konungen bemyndigar.
Vad i 10 kap. 3 § ävensom 11 kap, 2 § första och tredje styckena samt
43 § är stadgat med avseende å civil luftfart skall dock gälla jämväl i fall
:^som av ses i första stycket.
¬
572
1957 . Nr
2 §.
Beträffande luftfart med svenska luftfartyg, som utan att vara militära
nyttjas uteslutande för statsändamål och icke för affärsdrift, gäller vad i
denna lag, med undantag av 11 kap. 3—6 §§, är stadgat om civil luftfart.
Konungen eller den Konungen bemyndigar äger i fråga om luftfartyg
som avses i första stycket medgiva jdterligare undantag från vad som enligt
denna lag gäller om civil luftfart, dock icke så-sdtt a ngår de i 1 § andra styc
ket angivna lagrummen, så ock meddela de särskilda föreskrifter som fin- .,»/
nas erforderliga.
v'
3 §.
Huruvida och på vilka villkor främmande militära luftfartyg eller andra
främmande luftfartyg, som nyttjas uteslutande för statsändamål och icke
för affärsdrift, må vinna tillträde till svenskt område, bestämmer Konung-
en eller den Konungen bemyndigar.
,
Denna lag träder i kraft den dag Könungen förordnar.
Konungen eller den Konungen bemyndigar äger, innan nya lagen trätt i
kraft, med tillämpning därav meddela föreskrift eller beslut som har avse
ende å tiden efter ikraftträdandet.
'
Genom denna lag upphävas
lagen den 7 september 1914 (nr 182) angående förbud mot lufttrafik över
svenskt område;
lagen den 12 maj 1955 (nr 228) om registrering av luftfartyg samt om
bärgning av sådant fartyg m. m.; och
förordningen den 26 maj 1922 (nr 383) om luftfart.
Utan hinder av vad nu sagts behåller tillstånd, förbud eller annat dylikt
beslut som meddelats med stöd av äldre lag eller författning sin giltighet
jämväl efter nya lagens ikraftträdande.
Förekommer i lag eller författning hänvisning till stadgande som ersatts
genom bestämmelse i nya lagen, skall den bestämmelsen i stället tillämpas.
Det alla som vederbör hava sig hörsamligen att efterrätta. Till yttermera •
visso hava Vi detta med egen hand underslcrivit och med Vårt kungl. sigill >
bekräfta låtit.
Stockholms slott den 6 juni 1957.
GUSTAF ADOLF
(L. S.)
I
(Justitiedepartementet)
HERMAN ZETTERBERG
v-^i
¬