Nr 228
Lag
om registrering av luftfartyg samt om bärgning av sådant fartyg m,
given Stockholms slott den 12 maj 1955.
>;
V i GUSTAF ADOLF, med Guds nåde, Sveriges, Göteso
Vendes Konung, göra veterligt: att Vi, med riksdagen^ fu
gott förordna som följer.
1 KAP.
Om registrering av luftfartyg och om dess nationalitet
1§.
^
�ver luftfartyg skall hos luftfartsstyrelsen föras register (luftfart
register).
Om inskrivning av rätt till luftfartyg samt om vissa internationella
hållanden beträffande rätt till luftfart3^g är särskilt stadgat.
2 §.
Luftfartyg må registreras här i riket endast om ägaren är svenska s
ten, svensk kommun eller annan sådan menighet, svensk medborgare eli
svenskt dödsbo eller ock bolag, förening, annat samfund, stiftelse ell
annan sådan inrättning med svensk nationalitet.
Utan hinder av vad sålunda stadgats må Konungen, beträffande far
som i regel nyttjas med utgångspunkt här i riket, medgiva att det må infö.
i registret.
3 §.
;
Ej må luftfartyg, som ä,r registrerat i främmande stat, här i riket
gistreras, med mindre det avföres ur den främmande statens register.
4 §. _
Luftfartyg må icke registreras, med mindre det har luftvärdighets
som utställts eller godkänts hä;r i riket.
s
f-
» Prop. 1955; 13; L'U 15; Rskr 130.
(
¬
Nr 228
423
5 §. .
risökan om registrering av luftfartyg skall göras skriftligen av ägaren
' innehålla för registreringen nödiga upplysningar rörande fartyget, äga-
och dennes förvärv av fartyget. Ansökningen skall åtföljas av utred-
g till styrkande av att sökanden är ägare av fartyget och att i övrigt de
2-�4 §§ upptagna villkoren äro uppfyllda, så ock av handling som ut-
"rker när, var och av vem fartyget är byggt.
6 §.
Registret skall för varje luftfartyg innehålla fartyget tillkommande na-
ionalitets- och registreringsbeteckning, de uppgifter som äro nödiga för att
dentifiera det, upplysning angående äganderätten till fartyget och ägarens
ng samt huruvida fartyget är intecknat, hänvisning till fartygets luftvär-
ighetsbevis ävensom anteckning om tiden, då fartyget införes i registret,
ndring i äganderätten registreras eller fartyget avföres ur registret, så ock
⬢övrigt vad som bestämmes av Konungen eller den Konungen därtill be-
; yndigar.
7 §.
, Sedan luftfartyg införts i registret, äger det svensk nationalitet.
,0m införandet i registret skall, i enlighet med formulär som Konungen
ästställer, av luftfartsstyrelsen utfärdas bevis (nationalitets- och registre-
ingsbevis).
Fartyget skall märkas i enlighet med dess nationalitets- och registrerings-
eteckning; och skola märkena föras så länge fartyget är registrerat.
8 §.
⬢ Sker ändring i äganderätten till luftfartyg som införts i registret eller
dras ägarens nationalitet eller undergår fartyg efter registreringen änd-
⬢"ng av betydelse för fartygets identifiering, vare ägaren skyldig att där-
m ofördröjligen göra anmälan till luftfartsstyrelsen för införande i re-
istret. Samma skyldighet åligge vid ändring i äganderätten jämväl den
förutvarande ägaren.
Införes i registret ny äga;'e av intecknat luftfartyg, åligge det luftfarts
tyrelsen att därom ofördröjligen underrätta inskrivningsdomaren.
Anmäles ny ägare av luftfartyg men finnes utredningen ej vara sådan,,
tt han kan införas i registret, skola ändock däri anmäykas hans namn,
det uppgivna fånget och dagen då anmälan skedde.
9 §⬢
Luftfartyg skall avföras ur registret, om ägaren det begär.
Samma lag vare, om det i 2 § första stycket för registrering uppställda
, 'll koret ej längre är uppfyllt och Konungen icke jämlikt andra stycket i
amma paragraf medgiver att fartyget det oaktat må kvarstå i registret, så
k om fartyget förolyckats, upphuggits eller annorledes förstörts eller om
⬢det e fter anträdd luftfärd ej avhörts under en tid av tre månader. Har om
ständighet som nu sagts inträffat, åligge det ägaren att därom ofördröjli
gen göra anmälan till registret, såvida sådan ej skett på grund av vad i 8 §
stadgas.
Har fartj'g sedan tre år icke innehaft gällande luftvärdighetsbevis, må
fartyget avföras ur registret, där ägaren ej inom tid, som av luftfartssty
relsen bestämmes, visar att fartyget är luftvärdigt.
10 §.
Luftfartyg, som är intecknat, må ej på grund av ägarens begäran eller an
nan i 9 § avsedd omständighet avföras ur registret, med mindre i ärendet
företes bevis från inskrivningsdomaren, att inteckningshandlingen upp-
:
.i '
⬢ i
¬
424
1955 . V 8
visats för honom samt att inteclmingshavaren samtyckt till åtgärden, me
skall i registret göras anmärkning om vad i ärendet förekommit.
Avföres luftfartyg ur registret eller sker i registret anmärkning som-,
första stycket sägs, skall inskrivningsdomaren ofördröj ligen underrät '
därom.
11 §.
Där luftfartyg avförts ur registret eller anmärkning skett enligt 10 §,
skall fartygets ägare eller, i fall då fartyget avförts ur registret till följd ⬢
av att det övergått till utländsk ägare, den förre ägaren ofördröjligen åter
ställa nationalitets- och registreringsbeviset till luftfartsstyrelsen. Har eljest
ändring i förhållande, varom beviset innehåller upplysning, införts i re
gistret, skall fartygsägaren ofördröjligen avlämna beviset till luftfartssty
relsen, som antecknar ändringen å beviset eller, där så finnes lämpligare,,
utställer nytt bevis.
12 §.
Innebaves luftfartyg på grund av köp utan att äganderätten övergått å
innehavaren, skola i registret antecknas innehavarens namn och den rätt'
som tillkommer honom. Det åligger dem som slutit avtalet att därom oför
dröjligen göra anmälan till luftfartsstyrelsen.
Upplåter någon luftfartyg för obestämd tid eller för en tid av minst fjor
ton dagar till annan för att av denne nyttjas för egen räkning, skall på be
gäran av upplåtaren eller innehavaren i registret göras anteckning om upp-,
låtelsen.
13 §.
Har å utrikes ort luftfartyg byggts för svensk räkning eller övergått i
svensk ägo och äro de i 2 och 3 §§ for registrering angivna villkoren upp- ,
fyllda, må fartyget, i enlighet med bestämmelser som Konungen medde
lar, för viss tid antecknas i ett särskilt bibang till luftfartygsregistret och
förses med interimistiskt nationalitets- och registreringsbevis.
Under sålunda bestämd tid äger fartyget svensk nationalitet.
Fartyget skall under samma tid vara märkt enligt föreskrifter som med- ,
delas av Konungen.
:
2 KAP.
Om bärgning m. m.
14 §.
Den som bärgar förolyckat eller nödställt luftfartyg eller ombordvaran
de gods eller något, som hört till sådant fartyg eller gods, så ock envar sop
medverkar vid bärgningen bar rätt att, vare sig bärgningen ägt rum till
sjöss, på land eller i luften, undfå bärgarlön i enlighet med de grunder, som
jämlikt 225�227 §§ sjölagen gälla vid bärgning av fartyg och gods. Till an- ^
del i lön som för bärgningen skall utgå vare ock den berättigad, vilken ,,
under den nöd som föranlett bärgningen räddat människor frän fartyget
eller medverkat vid deras räddning. Har någon eljest för bevarande av luft
fartyg eller gods vidkänts särskilda kostnader, som varit oundgängliga för
bevarandet av fartyget eller godset, varde ock dessa honom ersatta.
Har gods eller något, som hört till gods, bärgats eller bevarats, häfte
ägaren med det bärgade eller bevarade, men svare ej personligen.
Rätt till bärgarlön skall icke tillkomma den som medverkat vid bärg
ningsföretag trots uttryckligt och befogat förbud av fartygets befälhavare,
ägare eller innehavare. Vad sålunda stadgats skall äga motsvarande till-
lämpning beträffande kostnader för bevarande av fartyg och gods.
¬
Nr 228
425
!
15 §. ⬢
örgehär, som har fordran å bärgarlön eller å ersättning för kostnader
fe
avses i 14 §, njute 1 fartyget eller godset luftpanträtt med förmånsrätt
äiiiför de i 17 kap. handelsbalken omförmälda borgenärerna, såframt bär-
l�nen eller ersättningen hänför sig till åtgärder vilka slutförts bär i riket,
1
I första stycket avsedda fordringar skola, var i förhållande till fordring-
ns belopp, njuta lika rätt om de bärröra av samma händelse; eljest skall
⬢
gre fordran äga företräde framför äldre.
r
Utan borgenärens samtycke må icke, innan betalning för dennes fordran
Idits eller säkerhet därför blivit ställd, luftfartyget lämna det ställe, där
i
tgärderna för bärgningen eller bevarandet slutfördes, eller godset av ägaren
gas i besittning.
16 §.
i
Angående luftpanträttsbavares rätt till ersättning, som utgår på grund av
gen försäkring, är särskilt stadgat.
Har luftfartygets eller godsets ägare på annan grund fordran å ersätt
ning för skada å egendomen, skall luftpanträtt i egendomen tillika omfatta
sådan fordran; och skall i nu angivet hänseende vad i 272 och 279 §§ sjö
lagen stadgas äga motsvarande tillämpning.
i; ⬢
17 §.
Försäljes luftfartyg eller gods efter utmätning eller under konkurs i den
(ordning, som för försäljning av utmätt sådan egendom är stadgad, uppböre
luftpanträtten i fartyget eller godset, men borgenären äge undfå del i köpe
skillingen enligt vad därom är särskilt stadgat.
Lossas gods, som häftar för fordran, till avsändares eller lastemottagares
förfogande, uppböre luftpanträtten i godset. Utlämnas godset utan borgenä
rens tillstånd, vare den som mottager godset med kunskap om fordringen
ansvarig för denna, dock icke utöver det värde godset hade vid lossningen.
18 §.
Luftpanträtt i luftfartyg, som är registrerat bär i riket, uppböre efter
tre månader från det åtgärderna för bärgningen eller bevarandet av farty-
; get avslutades, såvida icke inom nämnda tid borgenärens anspråk på pant
rätt blivit anmält till inskrivningsdomaren för anteckning i inskrivnings
boken för luftfartyg samt dessutom överenskommelse träffats om panträt
tens belopp eller talan om panträtten väckts i laga ordning.
�r fartyget registrerat i främmande stat, som biträtt den i Genöve den 19
juni 1948 avslutade konventionen rörande internationellt erkännande av
rätt till luftfartyg, vare lag som i första stycket sägs, med iakttagande av
att anmälan skall ske hos den myndighet som för inskrivningsboken för
' fartyget.
I fall då fartyget icke är registrerat eller då det är registrerat i annan
främmande stat än i andra stycket sägs, uppböre luftpanträtten i fartyget
efter ett år från det åtgärderna för bärgningen eller bevarandet avslutades,
, såframt ej inom nämnda tid överenskommelse träffats om panträttens be-
dopp eller talan om panträtten väckts i laga ordning.
3 KAP.
Ansvarsbestänimelser m. m.
'}
⬢
19 §.
Lämnar någon vid ansökan om registrering av luftfartyg eller vid ansökan
att fartyg må kvarstå i eller avföras ur luftfartygsregistret eller vid anmä-
t!
. 1 i
¬
i'/
'J > ⬢
'r
f.i'
⬢
;'
. ..
426
1955 . Nr 22
'
lan till registret uppsåtligen oriktig uppgift, straffes med dagsböt
fängelse i högst sex månader. Sker det av grov oaktsamhet, domes tilj
böter.
.f.
Framför någon luftfartyg med vetskap om att det är märkt med o
nationalitets- och registreringsbeteckning eller att det eljest saknar i d
lag eller med stöd därav föreskrivna märken, dömes till fängelse eller
arbete i högst två år eller, där brottet är ringa, till dagsböter.
�&sidosätter någon i annat fall än nu sagts vad enligt 1 kap. åligger
nom, straffes med dagsböter.
20 §.
Ej må straff enligt denna lag ådömas, där brottet enligt allmänna st
lagen är belagt med strängare straff.
,
21 §.
Närmare föreskrifter rörande tillämpningen av vad i denna lag stad
meddelas av Konungen eller den Konungen därtill bemyndigar.
Denna lag träder i kraft den dag Konungen förordnar.
Genom denna lag upphävas:
j C -Ii
§§ 4�13 samt § 40 andra stycket förordningen den 26 maj 1922 (nr
I' I J
om luftfart ävensom stadgandet i § 44 mom. 1 samma förordning, så '
stadgandet avser straff för den som i anmälan till luftfartygsregistret
bättre vetande lämnar oriktig uppgift;
så ock vad i övrigt finnes i lag eller författning stridande mot nya lage
bestämmelser.
Förekommer i lag eller författning hänvisning till författningsrum so
ersatts genom bestämmelse i nya lagen, skall den bestämmelsen i s
I,
tillämpas.
^
Det alla som vederbör hava sig hörsamligen att efterrätta. Till ytterm
I
visso hava Vi detta med egen hand underslcivit och med Vårt kungl. si
bekräfta låtit.
Stockholms slott den 12 maj 1.955.
GUSTAF ADOLF
(L. S.)
(Justitiedepartementet)
HERMAN ZETTERBERG,
'
\ '-i
¬