SFS 1998:818 Lag om ändring i luftfartslagen (1957:297)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i luftfartslagen (1957:297);
utf�rdad den 11 juni 1998.
Enligt riksdagens beslut
1
f�reskrivs
2
i fr�ga om luftfarslagen (1957:297)
3
dels
att 1 kap. 2 a �, 3 kap. 1 � och 6 kap. 5 och 8 �� skall ha f�ljande ly-
delse,
dels
att det i lagen skall inf�ras en ny paragraf, 6 kap. 5 a �, av f�ljande ly-
delse.
1 kap.
2 a �
Luftfartyg f�r inte inom svenskt omr�de framf�ras med �verljudsfart.
Om det finns synnerliga sk�l, f�r regeringen eller den myndighet rege-
ringen best�mmer medge undantag fr�n f�rbudet. I samband d�rmed f�r
anges p� vilka villkor luftfarten f�r �ga rum.
Ytterligare krav i fr�ga om framf�rande av luftfartyg i �verljudsfart f�r
inte st�llas med st�d av milj�balken.
3 kap.
1 �
Luftfartyg skall vara luftv�rdiga och milj�v�rdiga n�r de anv�nds vid
luftfart.
Ett luftfartyg anses luftv�rdigt, om det �r konstruerat, byggt, utrustat och
h�llet i st�nd p� ett s�dant s�tt samt har s�dana flygegenskaper att s�kerhe-
tens krav �r uppfyllda.
Ett luftfartyg anses milj�v�rdigt, om det �r konstruerat, byggt, utrustat och
h�llet i st�nd p� ett s�dant s�tt att det inte orsakar skada genom buller eller
luftf�rorening eller genom annan liknande st�rning. Ytterligare krav i fr�ga
om luftfartygs milj�v�rdighet f�r inte st�llas med st�d av milj�balken.
1
Prop. 1997/98:90, bet. 1997/98:JoU25, rskr. 1997/98:279.
2
Jfr r�dets direktiv 85/337/EEG av den 27 juni 1985 om bed�mning av inverkan p�
milj�n av vissa offentliga och privata projekt (EGT nr L 175, 5.7.1985, s. 40, Celex
385L0337), �ndrat genom r�dets direktiv 97/11/EG (EGT nr L 73, 14.3.1997, s. 5,
Celex 397L0011).
3
Lagen omtryckt 1986:166.
SFS 1998:818
Utkom fr�n trycket
den 7 juli 1998
2
SFS 1998:818
6 kap.
5 �
4
Tillst�nd f�r beviljas bara om hinder inte m�ter av h�nsyn till det all-
m�nna. Vid pr�vningen skall h�nsyn, f�rutom till annat, tas till markf�rh�l-
landena, till st�rningar som kan uppkomma f�r omgivningen och till total-
f�rsvaret. Vidare skall h�nsyn tas till s�kandens tekniska och ekonomiska
f�ruts�ttningar att driva flygplatsen.
Avser pr�vningen inr�ttandet av en flygplats som skall kunna anv�ndas
under instrumentv�derf�rh�llanden (trafikflygplats), utbyggnad av en flyg-
plats till trafikflygplats eller ombyggnad av en trafikflygplats, skall pr�v-
ningen omfatta �ven investeringens l�nsamhet och dess inverkan p� andra
flygplatser i regionen.
Vid tillst�ndspr�vning skall 3 och 4 kap., 5 kap. 3 � och 16 kap. 5 � milj�-
balken till�mpas.
Tillst�nd f�r inte meddelas i strid mot en detaljplan eller omr�desbest�m-
melser. Om syftet med planen eller best�mmelserna inte motverkas, f�r dock
mindre avvikelser g�ras.
5 a �
En milj�konsekvensbeskrivning skall ing� i en ans�kan om tillst�nd.
Innan milj�konsekvensbeskrivningen uppr�ttas skall den som avser att an-
s�ka om tillst�nd samr�da enligt 6 kap. 4 � f�rsta stycket milj�balken med
Luftfartsverket, ber�rda l�nsstyrelser och enskilda.
N�r det g�ller f�rfarandet f�r att uppr�tta milj�konsekvensbeskrivningen
och kraven p� denna samt planer och planeringsunderlag skall 6 kap. 3 �, 4 �
tredje stycket, 58 �� och 1012 �� milj�balken till�mpas.
Innan ans�kan om tillst�nd pr�vas skall milj�konsekvensbeskrivningen
godk�nnas av l�nsstyrelsen. Beslutet f�r inte �verklagas.
Inneh�llet i milj�konsekvensbeskrivningen samt resultatet av samr�d och
yttranden skall beaktas vid tillst�ndspr�vningen.
N�r det f�rutom enligt detta kapitel kr�vs tillst�nd till flygplatsen enligt
milj�balken g�ller inte andrafemte styckena. D� skall i st�llet 6 kap. 3 �,
7 � och 912 �� milj�balken till�mpas.
8 �
Regeringen f�r f�reskriva att det kr�vs tillst�nd f�r att inr�tta och driva
�ven andra anl�ggningar f�r luftfarten �n allm�nna flygplatser. Fr�gor om
tillst�nd och om villkoren f�r detta pr�vas av regeringen eller den myndighet
regeringen best�mmer. D�rvid g�ller best�mmelserna i 5 � f�rsta, tredje och
fj�rde styckena samt 5 a �.
1. Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 1999.
2. Ett �rende om tillst�nd skall handl�ggas och bed�mas enligt �ldre be-
st�mmelser, om �rendet har inletts f�re denna lags ikrafttr�dande. Best�m-
melserna om milj�kvalitetsnormer i milj�balken skall dock till�mpas ome-
delbart.
4
Senaste lydelse 1988:1572.
3
SFS 1998:818
P� regeringens v�gnar
LARS ENGQVIST
�sa Kastman Heuman
(Kommunikationsdepartementet)
Fakta Info Direkt, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 1998