SFS 2000:869 Förordning om ändring i trafikförordningen (1998:1276)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
F�rordning
om �ndring i trafikf�rordningen (1998:1276);
utf�rdad den 9 november 2000.
Regeringen f�reskriver att 3 kap. 68 och 77 �� trafikf�rordningen
(1998:1276) skall ha f�ljande lydelse.
3 kap.
68 �
Vid f�rd p� v�g med ett fordon skall lyktor och str�lkastare som �r
f�reskrivna f�r fordonet vara t�nda.
Vid f�rd p� v�g med ett motordrivet fordon som har utrustats med str�l-
kastare f�r f�rd skall dessa vara t�nda �ven om de inte �r f�reskrivna f�r for-
donet.
En moped som framf�rs p� v�g med avst�ngd motor beh�ver ha str�lkas-
tare och lyktor t�nda endast vid f�rd under m�rker.
Anv�nds helljus beh�ver inte halvljus eller parkeringsljus vara t�nt. Inte
heller beh�ver parkeringsljus vara t�nt, n�r halvljus anv�nds.
Vid b�rgning eller bogsering av ett skadat fordon p� v�g skall, om det
skadade fordonets belysning inte kan anv�ndas p� f�reskrivet s�tt, det ska-
dade fordonet i st�llet m�rkas ut enligt best�mmelserna i 82 � andra stycket.
77 �
Vid f�rd i terr�ng under m�rker, i skymning eller i gryning och i �v-
rigt n�r det �r p�kallat av v�derleken eller andra omst�ndigheter skall de lyk-
tor och str�lkastare som �r f�reskrivna f�r fordonet vara t�nda. Detta g�ller
dock inte parkeringslyktor.
Helljus skall anv�ndas n�r f�rarens synf�lt med h�nsyn till fordonets has-
tighet annars �r otillr�ckligt f�r att fordonet skall kunna f�ras s�kert.
Vid f�rd i terr�ng med ett motordrivet fordon som har utrustats med str�l-
kastare f�r f�rd skall dessa vara t�nda under m�rker, i skymning eller i gry-
ning och i �vrigt n�r det �r p�kallat av v�derleken eller andra omst�ndigheter
�ven om de inte �r f�reskrivna f�r fordonet.
Denna f�rordning tr�der i kraft den 1 januari 2001.
P� regeringens v�gnar
BJ�RN ROSENGREN
Lennart Renbjer
(N�ringsdepartementet)
SFS 2000:869
Utkom fr�n trycket
den 21 november 2000
Fakta Info Direkt, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2000