SFS 2021:1093 Lag om ändring i vägsäkerhetslagen (2010:1362)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
1 2 3 4 5 6
7 8 9 0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i v�gs�kerhetslagen (2010:1362)
Utf�rdad den 25 november 2021
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs2 i fr�ga om v�gs�kerhetslagen (2010:1362)
dels att 2, 3, 810 och 16 �� och rubrikerna n�rmast f�re 8 och 9 �� ska
ha f�ljande lydelse,
dels att det ska inf�ras en ny paragraf, 8 a �, och n�rmast f�re 8 a � en ny
rubrik av f�ljande lydelse.
2 �3 I denna lag betyder
TEN-T-v�gn�tet: det v�gn�t som definieras i artikel 2 i Europa-
parlamentets och r�dets f�rordning (EU) nr 1315/2013 av den 11 december
2013 om unionens riktlinjer f�r utbyggnad av det transeuropeiska transport-
n�tet och om upph�vande av beslut nr 661/2010/EU och som illustreras med
hj�lp av kartor eller beskrivs i bilaga I, avsnitt 1.4, till f�rordningen,
v�gh�llare:
1. i fr�ga om allm�n v�g, den som enligt v�glagen (1971:948) ansvarar
f�r v�gh�llningen,
2. i fr�ga om gata som inte �r allm�n v�g, den som enligt plan- och
bygglagen (2010:900) ansvarar f�r gatuh�llningen,
3. i fr�ga om v�g som �r gemensamhetsanl�ggning enligt anl�ggnings-
lagen (1973:1149), samf�lligheten, och
4. i fr�ga om annan v�g, v�gens �gare,
v�gprojekt: ett projekt som omfattar nyanl�ggning av v�g eller
betydande f�r�ndring av befintlig v�g som p�verkar trafikfl�det,
trafiks�kerhetsanalys: en strategisk, j�mf�rande analys av de effekter
ett v�gprojekt har p� v�gn�tets s�kerhet,
trafiks�kerhetsgranskning: en oberoende, ing�ende, systematisk och
teknisk s�kerhetskontroll av utformningen av ett v�gprojekt.
3 � Denna lag g�ller v�gar eller v�gprojekt som
1. ing�r i TEN-T-v�gn�tet i Sverige,
2. ing�r i det nationella stamv�gn�tet, eller
3. �r eller avser en motorv�g.
Lagen g�ller ocks� v�gar eller v�gprojekt som f�rdigst�lls med ekonomiskt
bidrag fr�n Europeiska unionen, om v�gen i fr�ga �r bel�gen utanf�r
t�ttbebyggt omr�de och inte huvudsakligen betj�nar fastigheter i direkt
1 Prop. 2021/22:9, bet. 2021/22:TU2, rskr. 2021/22:40.
2 Jfr Europaparlamentets och r�dets direktiv (EU) 2019/1936 av den 23 oktober 2019 om �ndring
av direktiv 2008/96/EG om f�rvaltning av v�gars s�kerhet.
3 Senaste lydelse 2010:1363.
SFS
2021:1093
Publicerad
den
30 november 2021
2
SFS
anslutning till den. En v�g omfattas dock endast om den �r avsedd och �ppen
f�r allm�n trafik med motorfordon.
Lagen g�ller inte v�gtunnlar som omfattas av lagen (2006:418) om
s�kerhet i v�gtunnlar.
V�gs�kerhetsinspektioner
8 � V�gh�llaren ska genom regelbundna v�gs�kerhetsinspektioner under-
s�ka behovet av underh�ll, reparationer eller andra �tg�rder f�r att kunna
uppr�tth�lla s�kerheten i sitt v�gn�t.
Dessutom ska v�gs�kerhetsinspektioner genomf�ras minst vart sj�tte �r
p� de str�ckor i v�gn�tet som gr�nsar till en tunnel som omfattas av lagen
(2006:418) om s�kerhet i v�gtunnlar. S�dana inspektioner ska genomf�ras
gemensamt av v�gh�llaren och tunnelh�llaren.
N�tverks�vergripande v�gs�kerhetsbed�mningar
8 a � V�gh�llaren ska p� grundval av varje v�gs tekniska egenskaper och
antalet allvarliga olyckor som intr�ffat p� den g�ra en n�tverks�vergripande
v�gs�kerhetsbed�mning av sitt v�gn�t. I v�gs�kerhetsbed�mningen ska
risken f�r s�dana olyckor och risken f�r allvarliga kollisioner utv�rderas.
Resultatet ska ligga till grund f�r en s�kerhetsklassning, d�r alla str�ckor i
v�gn�tet klassificeras i kategorier utifr�n deras s�kerhetsniv�. En n�tverks-
�vergripande v�gs�kerhetsbed�mning ska g�ras tillr�ckligt ofta f�r att
s�kerhetsniv�n i v�gn�tet ska kunna s�kerst�llas. Bed�mningen ska dock
g�ras minst vart femte �r.
V�gh�llaren ska rapportera s�kerhetsklassningen till den myndighet som
regeringen best�mmer.
Uppf�ljning av n�tverks�vergripande v�gs�kerhetsbed�mningar
9 � V�gh�llaren ska f�lja upp resultatet av den n�tverks�vergripande v�g-
s�kerhetsbed�mningen genom att
1. identifiera de v�gstr�ckor d�r s�kerheten beh�ver f�rb�ttras,
2. uppr�tta en plan f�r �tg�rder som b�r prioriteras, och
3. systematiskt och fortl�pande vidta de �tg�rder som beh�vs f�r att
f�rebygga allvarliga personskador till f�ljd av anv�ndningen av v�garna.
�tg�rder som avhj�lper den omedelbara risken f�r allvarliga person-
skador ska vidtas f�rst.
Skyldigheten att vidta �tg�rder enligt f�rsta stycket 3 g�ller i den
utstr�ckning som kan anses sk�lig. Vid bed�mningen av vad som kan anses
sk�ligt ska det s�rskilt beaktas om nyttan av �tg�rderna uppv�ger kostnaderna
och om risken f�r skador kan minskas genom andra �tg�rder.
10 � V�gh�llaren ska uppr�tta en olycksrapport f�r varje d�dsolycka i
trafiken som intr�ffat p� en v�g som anges i 3 � f�rsta stycket.
16 � Regeringen eller den myndighet regeringen best�mmer f�r meddela
f�reskrifter om
1. uppr�ttande av och inneh�llet i en trafiks�kerhetsanalys,
2. genomf�rande av trafiks�kerhetsgranskning och uppr�ttande av
granskningsrapporter,
3. utbildning av trafiks�kerhetsgranskare,
4. godk�nnande och beh�righetsbevis avseende trafiks�kerhetsgranskare,
5. trafiks�kerhetsgranskarnas verksamhet och uppgifter,
6. f�rfarandet vid v�gs�kerhetsinspektioner,
2021:1093
3
SFS
7. n�tverks�vergripande v�gs�kerhetsbed�mningar,
8. rapportering av s�kerhetsklassning,
9. uppf�ljning av n�tverks�vergripande v�gs�kerhetsbed�mningar,
10. rapportering av d�dsolyckor i trafiken,
11. tillsyn, och
12. avgifter f�r tillsyn och �rendehandl�ggning enligt denna lag och enligt
f�reskrifter som har meddelats med st�d av lagen.
1. Denna lag tr�der i kraft den 1 februari 2022.
2. Den f�rsta n�tverks�vergripande v�gs�kerhetsbed�mningen ska
genomf�ras senast den 31 december 2024.
3. F�r v�gprojekt som avser en v�g utanf�r TEN-T-v�gn�tet till�mpas
4 och 5 �� endast om v�gprojektet har p�b�rjats efter ikrafttr�dandet.
P� regeringens v�gnar
TOMAS ENEROTH
Ellika Eriksson
(Infrastrukturdepartementet)
2021:1093