SFS 2022:465 Lag om ändring i yrkestrafiklagen (2012:210)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
1 2 3 4 5 6
7 8 9 0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
0
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i yrkestrafiklagen (2012:210)
Utf�rdad den 19 maj 2022
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs i fr�ga om yrkestrafiklagen (2012:210)
dels att 2 kap. 7 � och 4 kap. 3 � ska upph�ra att g�lla,
dels att 2 kap. 2, 4 och 5 ��, 4 kap. 1, 2 och 4 ��, 5 kap. 1 och 5 �� och
7 kap. 3 � ska ha f�ljande lydelse,
dels att det ska inf�ras tre nya paragrafer, 2 kap. 5 a och 5 b �� och
7 kap. 4 �, och n�rmast f�re 2 kap. 5 a � en ny rubrik av f�ljande lydelse.
2 kap.
2 � Vilka som omfattas av pr�vningen i fr�ga om kravet p� gott anseende
framg�r av artikel 6.1 i f�rordning (EG) nr 1071/2009.
D�rut�ver ska pr�vningen i fr�ga om en privatr�ttslig juridisk person eller
en n�ringsidkare som �r bosatt utanf�r Europeiska ekonomiska samarbets-
omr�det (EES) avse f�ljande personer:
1. n�gon annan som genom en ledande st�llning eller p� annat s�tt har ett
best�mmande inflytande �ver verksamheten,
2. de styrelseledam�ter och styrelsesuppleanter som till f�ljd av eget eller
n�rst�endes ekonomiska intresse har en v�sentlig gemenskap med den
juridiska personen som �r grundad p� andelsr�tt eller d�rmed j�mf�rligt
ekonomiskt intresse, och
3. bolagsm�nnen i kommanditbolag eller andra handelsbolag.
Som n�rst�ende till en styrelseledamot eller en styrelsesuppleant anses
den som enligt 4 kap. 3 � f�rsta stycket konkurslagen (1987:672) �r att anse
som n�rst�ende till g�lden�ren.
4 � Vid pr�vningen av om ett f�retag, en trafikansvarig, en verkst�llande
direkt�r eller n�gon som anges i 2 � andra stycket eller 3 � uppfyller kravet
p� gott anseende ska laglydnad och andra omst�ndigheter av betydelse
beaktas.
Kravet p� gott anseende anses inte uppfyllt av den som har
1. d�mts f�r eller p� annat s�tt p�f�rts en sanktion f�r en eller flera
allvarliga eller upprepade �vertr�delser av best�mmelser inom de omr�den
som anges i artikel 6.1 tredje stycket i f�rordning (EG) nr 1071/2009, eller
2. i annat fall d�mts f�r ett allvarligt brott, inr�knat ett allvarligt
ekonomiskt brott.
5 � Om en ans�kan om tillst�nd avsl�s p� grund av omst�ndigheter som
avses i 4 � ska en tid p� l�gst sex m�nader och h�gst fem �r best�mmas,
1 Prop. 2021/22:166, bet. 2021/22:TU15, rskr. 2021/22:303.
SFS
2022:465
Publicerad
den
25 maj 2022
2
SFS
2022:465
under vilken den pr�vade ska anses ol�mplig att bedriva yrkesm�ssig trafik
(ol�mplighetstid). En ans�kan f�r dock avsl�s utan att en ol�mplighetstid
best�ms, om det finns s�rskilda sk�l.
Krav p� ekonomiska resurser
5 a � Vid pr�vningen av om ett f�retag uppfyller kravet p� ekonomiska
resurser enligt artikel 3.1 c i f�rordning (EG) nr 1071/2009, ska viljan och
f�rm�gan hos f�retaget, den trafikansvarige, den verkst�llande direkt�ren
och dem som anges i 2 � andra stycket att fullg�ra sina skyldigheter mot det
allm�nna beaktas.
Om den trafikansvarige, den verkst�llande direkt�ren eller n�gon av dem
som anges i 2 � andra stycket byts ut eller om det tillkommer n�gon s�dan
person, ska viljan och f�rm�gan hos den nya personen att fullg�ra sina
skyldigheter mot det allm�nna pr�vas.
5 b � Ett f�retag ska f�rfoga �ver kapital och reserver enligt artikel 7.1 i
f�rordning (EG) nr 1071/2009 till ett v�rde av minst
9 000 euro f�r det f�rsta motordrivna fordon som anv�nds i verksam-
heten, och
5 000 euro f�r varje ytterligare s�dant fordon som anv�nds.
4 kap.
1 � Om ett tillst�nd att bedriva yrkesm�ssig trafik �terkallas enligt artikel
13 i f�rordning (EG) nr 1071/2009 p� grund av att en verkst�llande direkt�r
eller n�gon som pr�vats enligt 2 kap. 2 � andra stycket eller 3 � inte l�ngre
uppfyller kravet p� gott anseende enligt 2 kap. 4 �, ska den pr�vade f�rklaras
ol�mplig att bedriva yrkesm�ssig trafik.
2 � En tid p� l�gst tre och h�gst fem �r, under vilken den pr�vade ska anses
ol�mplig att bedriva yrkesm�ssig trafik, ska best�mmas
1. vid en ol�mplighetsf�rklaring av en trafikansvarig enligt artikel 14 i
f�rordning (EG) nr 1071/2009, eller
2. vid en ol�mplighetsf�rklaring enligt 1 �.
En trafikansvarig ska inte l�ngre anses ol�mplig att bedriva yrkesm�ssig
trafik n�r ol�mplighetstiden enligt f�rsta stycket f�rflutit och den trafik-
ansvarige d�refter avlagt ett s�dant skriftligt examensprov som avses i
artikel 8.1 i f�rordning (EG) nr 1071/2009.
4 � Tidsfristerna vid tillf�llig indragning eller �terkallelse av ett tillst�nd
att bedriva yrkesm�ssig trafik i artikel 13.1 a i f�rordning (EG) nr 1071/2009
ska ocks� till�mpas n�r en verkst�llande direkt�r eller n�gon som pr�vats
enligt 2 kap. 2 � andra stycket inte l�ngre uppfyller kravet p� gott anseende.
5 kap.
1 �2 Den som upps�tligen bedriver yrkesm�ssig trafik enligt f�rordning
(EG) nr 1071/2009 eller denna lag utan tillst�nd d�ms f�r olaga yrkesm�ssig
trafik till b�ter eller f�ngelse i h�gst ett �r.
5 � Om ett fordon framf�rs i strid med f�rordning (EG) nr 1071/2009,
denna lag eller en f�reskrift som har meddelats med st�d av lagen f�r en
polisman eller tulltj�nsteman hindra fortsatt f�rd. Polismannen eller
2 �ndringen inneb�r att andra stycket tas bort.
3
SFS
2022:465
tulltj�nstemannen f�r d� medge att det fordon med vilket transporten sker
f�rs till n�rmaste l�mpliga uppst�llnings- eller avlastningsplats eller
verkstad. I fr�ga om ett fordon som �r registrerat i utlandet och som f�rs in
i Sverige f�r polismannen eller tulltj�nstemannen medge att det omedelbart
f�rs ut ur landet.
7 kap.
3 �3 Regeringen eller den myndighet som regeringen best�mmer f�r
meddela f�reskrifter om
1. kunskapskrav f�r fordonsbes�ttningar vid v�gtransporter, och
2. avgifter f�r tillsyn och �rendehandl�ggning enligt f�rordning (EG) nr
1071/2009, denna lag och f�reskrifter som har meddelats i anslutning till
lagen.
4 � Regeringen f�r meddela f�reskrifter om sanktionsavgifter vid
�vertr�delser av
1. anm�lningskrav i f�rordning (EG) nr 1071/2009 och i f�reskrifter som
har meddelats med st�d av denna lag,
2. krav p� tillst�nd i f�rordning (EG) nr 1072/2009,
3. krav p� kontrolldokument och tillst�nd i f�rordning (EG) nr 1073/2009,
4. krav p� kontrolldokument och tillst�nd i den �verenskommelse som
bifogats r�dets beslut 2002/917/EG av den 3 oktober 2002 om ing�endet av
Interbus-�verenskommelsen om tillf�llig internationell persontransport med
buss, och
5. krav p� tillst�nd som avses i 3 kap. 3 eller 5 � denna lag.
Regeringen f�r �ven meddela f�reskrifter om sanktionsavgifter vid
�vertr�delser av best�mmelser om cabotagetransport i f�rordning (EG) nr
1072/2009.
1. Denna lag tr�der i kraft den 15 juni 2022.
2. �ldre f�reskrifter g�ller fortfarande vid pr�vning i domstol av beslut
som har meddelats f�re ikrafttr�dandet.
P� regeringens v�gnar
KHASHAYAR FARMANBAR
Ellika Eriksson
(Infrastrukturdepartementet)
3 Senaste lydelse 2014:1395.