SFS 2011:1537 Lag om bistånd med indrivning av skatter och avgifter inom Europeiska unionen
111537.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1svensk författningssamling lag
om bistånd med indrivni
ng av skatter och avgifter
inom europeiska unionen;utfärdad den 15 december 2011.
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 följande.inledande bestämmelser 1§
denna lag gäller för sådant bistånd mellan sverige och en annan med-
lemsstat i europeiska unionen med indr
ivning av skatt som avses i rådets di-
rektiv 2010/24/eu av den 16 mars 2010
om ömsesidigt bistånd för indriv-
ning av fordringar som avser skatter, avgifter och andra åtgärder (
rådets di-
rektiv 2010/24/eu
).
2§
bistånd enligt denna lag får begäras hos en myndighet i en annan med-
lemsstat och ska lämnas en sådan myndighet i form av
utbyte av upplysningar
för indrivningsändamål,
delgivning av handlingar, samt
indrivning och verkställighet av säkerhetsåtgärder. tillämpningsområde3§
bistånd enligt denna lag får begäras och ska lämnas i fråga om ford-
ringar som avser
1.alla skatter och motsvarande pålagor
som tas ut av en medlemsstat eller
på en medlemsstats vägnar eller av dess
territoriella eller administrativa en-
heter, däribland de lokala myndighetern
a, eller på deras vägnar, eller på uni-
onens vägnar,
2.återbetalning, intervention och andr
a åtgärder som ingår i systemet för
hel- eller delfinansiering från europe
iska garantifonden för jordbruket och
europeiska jordbruksfonden för lands
bygdsutveckling, däribland de belopp
som ska tas ut i samband med dessa åtgärder, och
3.pålagor inom ramen för den gemensamma organisationen av markna-
den för socker.
lagen gäller också för 1prop. 2011/12:15, bet. 2011/12:sku7, rskr. 2011/12:71.2jfr rådets direktiv 2010/24/eu av den 16
mars 2010 om ömsesidigt bistånd för in-
drivning av fordringar som avser skatter, avgifter och andra åtgärder (eut l 84,
31.3.2010, s. 1, celex 32010l0024). sfs 2011:1537utkom från trycket
den 23 december 2011 2sfs 2011:15371.administrativa påföljder, böter, a
vgifter och tilläggsavgifter som avser
fordringar för vilka ömsesidigt bistånd
kan begäras enligt första stycket och
som
a)tagits ut av de myndigheter som är
behöriga att ta ut de berörda skat-
terna eller pålagorna eller genomföra
administrativa utredningar som rör
dem, eller
b)bekräftats av administrativa eller
rättsliga organ på begäran av dessa
myndigheter,
2.avgifter för intyg och liknande handlingar som utfärdas i samband med
administrativa förfaranden som avser sk
atter eller motsvarande pålagor, och
3.räntor och kostnader som avser de
fordringar för vilka ömsesidigt bi-
stånd kan begäras enligt första stycket eller enligt 1 eller 2.
4§
denna lag gäller inte i fråg
a om fordringar som avser
1.obligatoriska socialavgifter som ska
betalas till en medlemsstat eller en
medlemsstats territoriella enheter, elle
r till offentligrättsliga socialförsäk-
ringsinstitutioner,
2.avgifter som inte avses i 3 § andra stycket,
3.ersättningar som ska betalas enligt avtal, t.ex. vederlag för allmännytti-
ga tjänster, eller
4.straffrättsliga påföljder som utdöms
på grundval av allmänt åtal eller
andra straffrättsliga påfö
ljder som inte omfattas av 3§ andra stycket 1. definitioner5§
i denna lag avses med:
sökande myndighet
:ett centralt kontaktkontor,
ett kontaktkontor eller ett
kontaktorgan i en medlemsstat som begär bistånd som avser en fordran en-
ligt 3§,
anmodad myndighet
: ett centralt kontaktkontor, ett kontaktkontor eller ett
kontaktorgan i en medlemsstat som
tar emot en begäran om bistånd,
person
:
en fysisk person,
en juridisk person,
en sammanslutning av personer som en
ligt lagstiftningen i en medlems-
stat har befogenhet att utföra rättshandlingar men som inte har en juridisk
persons rättsställning, eller
varje annan juridisk konstruktion, oavsett om den har status som juridisk
person eller inte, som äger eller förval
tar tillgångar, inklusive inkomster som
härrör därifrån, på vilka det tas ut en skatt som omfattas av denna lag.behörig myndighet 6§
kronofogdemyndigheten är behörig
myndighet vid bistånd enligt
denna lag. utbyte av upplysningar m.m. 7§
kronofogdemyndigheten ska på begäran av den sökande myndigheten
tillhandahålla alla upplysningar som kan antas vara relevanta för den sökan-3sfs 2011:1537de myndigheten vid indrivningen av
dess fordringar. kronofogdemyndighe-
ten ska göra den utredning som behövs för att inhämta upplysningarna.
kronofogdemyndigheten är inte skyldig att tillhandahålla upplysningar
som
1.den inte skulle kunna inhämta för att driva in liknande svenska ford-
ringar,
2.skulle avslöja affärs
- och industrihemligheter
eller yrkeshemligheter,
eller
3.om de yppas, skulle kunna vara till skada för säkerheten eller strida mot
allmän ordning i sverige.
andra stycket medför inte en rätt för kronofogdemyndigheten att vägra
att lämna upplysningar uteslutande därför att upplysningarna innehas av en
bank, annan finansiell institution, ombud,
representant eller förvaltare, eller
på grund av att upplysningarna
rör ägarintressen i en person.
8§
kronofogdemyndigheten får utan föregående begäran underrätta den
behöriga myndigheten i en annan medlemsstat om en förestående återbetal-
ning i sverige av annan skatt än mervär
desskatt till en person som är etable-
rad eller har hemvist i den andra medlemsstaten.
9§
efter överenskommelse mellan
kronofogdemyndigheten och den sö-
kande myndigheten får personer som bemyndigats av den sökande myndig-
heten, i enlighet med de villkor som kronofogdemyndigheten bestämmer,
1.närvara på kronofogdemyndighetens
kontor och vid de utredningar i
målet om indrivning av den andra medlemsstatens fordran som kronofogde-
myndigheten utför, eller
2.bistå de svenska tjänstemännen under domstolsförfaranden här i landet. delgivning av handlingar 10§
delgivning på begäran av en anna
n medlemsstat sker enligt delgiv-
ningslagen (2010:1932).
11§
kronofogdemyndigheten får delge en person i en annan medlemsstat i
enlighet med 1618§§ delg
ivningslagen (2010:1932).
kronofogdemyndigheten får begära bistånd med delgivning i en annan
medlemsstat om det inte är möjligt el
ler medför orimliga svårigheter att
delge personen i sverige.indrivning och säkerhetsåtgärder 12§
kronofogdemyndigheten får inte begära bistånd med indrivning i en
annan medlemsstat vid en tidpunkt när fo
rdran är föremål för om- eller över-
prövning, såvida inte fordran är verk
ställbar här trots detta, och detsamma
gäller enligt den andra medlemsstatens
lagstiftning. bistånd får inte heller
begäras om det sammanlagda beloppet av fordringar som omfattas av denna
lag mot en gäldenär understiger 1500 euro.
innan bistånd med indrivning begä
rs ska kronofogdemyndigheten vidta
de åtgärder för att driva in fordra
n i sverige som är lämpliga, utom om4sfs 2011:15371.det är uppenbart att det inte finns några tillgångar här som kan tas i an-
språk för indrivning eller att denna in
te kommer att leda till full betalning,
och kronofogdemyndigheten har upplysningar som visar att den berörda
personen har tillgångar i den
andra medlemsstaten, eller
2.indrivning av fordran i sverige s
kulle medföra orimliga svårigheter.
motsvarande villkor gäller i fråga om
skyldigheten att lämna bistånd med
indrivning i sverige av en
annan medlemsstats fordran.
13§
kronofogdemyndigheten får besluta
att inte lämna bistånd enligt
denna lag om begäran avser en fordran som är äldre än fem år, räknat från
förfallodagen i den sökande medlemssta
ten eller, vid om- eller överpröv-
ning, från det att fordran har faststäl
lts slutligt. om upp
skov har medgetts
med betalningen räknas femårsfristen
från den dag då uppskovet löper ut.
trots första stycket får kronofogdemyndi
gheten besluta att inte lämna bi-
stånd i fråga om en fordran som är äldr
e än tio år, räknat från förfallodagen i
den sökande medlemsstaten.
14§
bestämmelser om indrivning i sverige av skatter och avgifter m.m.
finns i lagen (1993:891) om indrivning av
statliga fordringar m.m. och lagen
(1985:146) om avräkning vid återbetalnin
g av skatter och avgifter. verkstäl-
lighet enligt utsökningsbalken får äga rum på grund av det enhetliga doku-
ment som avses i artikel 12 i rådets direktiv 2010/24/eu.
15§
kronofogdemyndigheten ska ta ut ersättning för kostnader i målet i
enlighet med vad som gäller vid indrivning av en svensk fordran av motsva-
rande slag.
kronofogdemyndigheten ska ta ut ränta på den andra medlemsstatens for-
dran från den dag då begäran om indrivning tas emot till och med den dag då
betalning sker, i enlighet med vad som gäller i fråga om en svensk fordran av
motsvarande slag.
i den utsträckning som den andra me
dlemsstatens fordran och ränta har
flutit in, ska beloppet överfö
ras till den medlemsstaten.
16§
om kronofogdemyndigheten får kännedom om att en annan med-
lemsstats fordran som drivs in i sverig
e, eller det beslut som medger verk-
ställighet i den medlemsstaten, är fö
remål för om- eller överprövning i den
andra medlemsstaten, ska
verkställigheten av den tvistiga delen av fordran
skjutas upp i avvaktan på beslut av den behöriga instansen. detta gäller dock
bara om inte något annat följer av andra stycket.
på motiverad begäran av den sökande myndigheten ska kronofogdemyn-
digheten fortsätta indrivningen av den del av fordran som är föremål för om-
eller överprövning, om det skulle ha va
rit möjligt vid indr
ivning i den andra
medlemsstaten.
verkställigheten ska också skjutas upp om det pågår ett förfarande för
ömsesidig överenskommelse i ärendet me
llan de berörda medlemsstaterna,
såvida det inte finns påtaglig risk att fordran inte blir betald.
om verkställigheten skjuts upp och den sökande myndigheten begär det,
eller kronofogdemyndigheten annars bedömer det som nödvändigt, får kro-
nofogdemyndigheten begära att skatteve
rket ska väcka talan om betalnings-5sfs 2011:1537säkring enligt 46 kap. skatteförfarande
lagen (2011:1244) för att säkerställa
indrivningen.
17§
om kronofogdemyndigheten begär at
t indrivningen i en annan med-
lemsstat av den del av en svensk ford
ran som är föremål för om- eller över-
prövning ska fortsätta, och fordran därefter faller bort eller sätts ned, ansva-
rar myndigheten för återbetalning av belopp som har överförts till sverige
och eventuell ersättning som ska betalas
enligt de bestämmelser som gäller i
den andra medlemsstaten. preskription18§
vid indrivning i sverige av en anna
n medlemsstats fordran gäller i
fråga om preskription lagstiftningen i den andra medlemsstaten.
vid indrivning av en svensk fordran
i en annan medlemsstat ska alla åt-
gärder som vidtas av den anmodade myndigheten eller på dess vägnar för att
driva in fordran, och som leder till att preskriptionstiden skjuts upp eller för-
längs enligt lagstiftningen i den andra medlemsstaten, ha samma verkan i
fråga om den svenska fordran.
om det inte är möjligt att skjuta upp eller förlänga preskriptionstiden en-
ligt lagstiftningen i den andra medlemss
taten, ska alla åtgärder som vidtas av
den anmodade myndigheten eller på dess
vägnar för att driva in fordran, med
avseende på preskriptionsfrågan anses ha
vidtagits i sverige,
om de skulle ha
lett till att preskriptionstiden sköts upp
eller förlängdes om de hade vidtagits
här.
trots andra och tredje styckena få
r en svensk myndighet i fråga om en
svensk fordran som drivs in i en anna
n medlemsstat vidta åtgärder här som
medför att preskriptionstiden skjuts
upp eller förlängs enligt svensk lag. användning och vidarebefordran av upplysningar 19§
upplysningar som kronofogdemyndighete
n tar emot från en myndig-
het i en annan medlemsstat får använda
s för att vidta verkställighets- eller
säkerhetsåtgärder som avser fordringar som omfattas av denna lag. de får
också användas för fastställelse och verk
ställighet av obligatoriska socialav-
gifter.
upplysningarna får inte användas för andra ändamål än de som anges i
första stycket utan att den myndig
het som tillhandahåller upplysningarna
tillåtit det. om upplysningarna urspru
ngligen härrör från en myndighet i en
tredje medlemsstat, ska sådant tillstå
nd lämnas av den sistnämnda myndig-
heten. tillstånd krävs dock inte för att
upplysningarna ska få åberopas eller
användas som bevisning.
en svensk myndighet ska följa de villkor som gäller för användningen av
upplysningarna enligt denna paragraf, oavsett vad som annars är föreskrivet i
lag eller annan författning.
20§
kronofogdemyndigheten ska tillåta
att upplysningar som den tillhan-
dahåller en myndighet i en annan medlemsstat får användas i den andra med-
lemsstaten för andra ändamål än sådana som avses i 19§ första stycket, om
de får användas för liknande ändamål i sverige. 6sfs 2011:1537om kronofogdemyndigheten anser att upplysningar som den har tagit
emot från en myndighet i en annan medlemsstat sannolikt kan vara till nytta
för en tredje medlemsstat för de ändamål som avses i 19§ första stycket, får
den vidarebefordra dessa upplysningar t
ill den medlemsstaten, under de vill-
kor som i övrigt gäller enligt denna
lag. myndigheten ska underrätta den
medlemsstat från vilken upplysningarna
härrör om sin avsikt att vidarebe-
fordra uppgifterna till en tredje me
dlemsstat. den medlemsstat från vilken
upplysningarna härrör kan motsätta si
g ett sådant utbyte
av uppgifter inom
tio arbetsdagar från den dag då den tog emot underrättelsen. förbud mot överklagande m.m.21§
beslut enligt denna lag får inte överklagas.
det enhetliga dokument som avses i artikel 12 i rådets direktiv 2010/24/
eu ska rättas, om det på grund av ett
skrivfel eller liknande brister i överens-
stämmelsen mellan dokumentet och den ursprungliga exekutionstiteln. ytterligare föreskrifter22§
regeringen eller den myndighet regeringen bestämmer meddelar yt-
terligare föreskrifter om kronofogdem
yndighetens uppgifter enligt denna
lag. 1.denna lag träder i kraft den 1 januari 2012, då lagen (1969:200) om ut-
tagande av utländsk tull, annan skatt, avgift eller pålaga ska upphöra att gäl-
la.2.bestämmelserna i 1 och 2§§ samt i rättsakterna 1 och 3 i bilagan till
den upphävda lagen gäller fortfarande i fråga om ärenden om bistånd med
indrivning som har påbörjats före ikraftträdandet.
på regeringens vägnar
fredrik reinfeldt
anders borg
(finansdepartementet)
JP Infonets EU-rättsliga tjänster
JP Infonets EU-rättsliga tjänster
EU-rätten påverkar i stort sett alla rättsområden på ett eller annat sätt. För dig som arbetar med frågorna erbjuder JP Infonet en omfattande bevakning av EU-rätten. I tjänsterna får du tillgång till bl.a. avgöranden från EU-domstolen, lagändringar och förarbeten men även referat och expertanalyser. Se tjänsterna inom EU-rätt.