SFS 1985:896
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
Lag
SFS 1985:896
om �ndring i kommunallagen (1977:179);
utkom fr�n trycket
den 10 december 1985
Utf�rdad den 28 novemb er 1985.
Enligt riksdagens beslut' f�reskrivs i fr�ga om kommunallagen (1977:
179)
dels att 3 kap. 13 a och 13 b �� skall upph�ra att g�lla,
dels att 7 kap. 6� skall ha f�ljande lydelse,
dels att det i lagen skall inf�ras ett nytt kapitel, 3 a kap., av f�ljande
lydelse.
3 a kap. Medbest�mmandeformer f�r de anst�llda
1 � Fullm�ktige inr�ttar partssammansatta organ.
Partssammansatta organ kan, om inte annat f�ljer av lag eller annan
f�rfattning, ha till uppgift att inom s tyrelsens eller andra n�mnders verk�
samhetsomr�den svara f�r beredning, f�rvaltning och verkst�llighet i �ren�
den som r�r f�rh�llandet mellan kommunen eller landstingskommunen
som arbetsgivare och dess arbetstagare.
Till s�da na organ f�r inte �verl�mnas att avg�ra fr�gor som avser den
kommunala eller landstingskommunala verksamhetens m�l, inriktning,
omfattning eller kvalitet eller fr�gor som avses i 3 � f�rsta stycket f�rvalt�
ningslagen (1971: 290) med undantag av �renden om anst�llning, ledighet,
vikariat och f�rslagsbel�ning.
2 � Ett partssammansatt organ best�r av f�retr�dare f�r kommunen eller
landstingskommunen och av f�retr�dare f�r arbetstagarna.
Kommunens eller landstingskommunens f�retr�dare v�ljs av fullm�ktige
eller av styrelsen eller annan n�mnd som fullm�ktige utser.
Prop. 1984/85:200, KU 1985/8 6:3, rskr. 6.
2031
,
�
SFS 1985:896
Arbetstagarnas f�retr�dare utses av den eller de lokala arbetstagarorga-1
nisationer i f�rh�llande till vilka kommunen eller landstingskommunen �r
bunden av kollektivavtal om s�dant organ.
3 � Fullm�ktige fastst�ller reglementen f�r partssammansatta organ. I
reglementet anges organens uppgifter, sammans�ttning, mandattid och
verksamhetsformer.
Best�mmelserna i 3 kap. 9� andra stycket och 10 � tredje stycket till�m�
pas ocks� p� ett partssammansatt organ. Detsamma g�ller i fr�ga om
best�mmelserna i 3 kap. 10 � andra stycket om f�rande av protokoll,
protokolls inneh�ll, justering av protokoll, tillk�nnagivande om justering
och reservation.
Styrelsen eller en annan n�mnd inom vars verks amhetsomr�de ett parts�
sammansatt organ har tillsatts f�r �terkalla uppdrag som har �verl�mnats
till organet, om synnerliga sk�l f�religger till det.
4 � F�retr�dare f�r de anst�llda hos kommunen eller landstingskommu�
nen (personalf�retr�dare) f�r, i den omfattning som anges i 5-7 ��, n�rvara
vid sammantr�den med andra n�mnder �n styrelsen.
5 � Personalf�retr�dare har r�tt att n�rvara vid en n�mnds behandling av
�renden som r�r f�rh�llandet mellan kommunen eller landstingskommu�
nen som arbetsgivare och dess arbetstagare. Om n�mnden i s�rskilt fall
medger det, f�r personalf�retr�dare n�rvara vid behandlingen av andra
�renden.
6 � N�rvaror�tt f�religger inte vid handl�ggning av �rende n som avses i
3� f�rsta stycket f�rvaltningslagen (1971:290) med undantag av �renden
om anst�llning, ledighet, vikariat och f�rslagsbel�ning samt �renden enligt
andra stycket 2 samma paragraf.
N�rvaror�tt f�religger inte heller vid handl�ggning av fr�gor som r�r
1. f�rhandlingar med en arbets tagarorganisation,
2. upps�gningar av kollektivavtal,
3. arbetskonflikter,
4. r�ttstvister mellan kommunen eller landstingskommunen och en ar�
betstagarorganisation.
7 � Personalf�retr�dare har r�tt att delta i n�mndens �verl�ggningar men
inte i besl uten.
En n�mnd �r skyldig att, med iakttagande av best�mmelserna i sekre�
tesslagen (1980:100), l�mna personalf�retr�darna de upplysningar som
beh�vs f�r deras verksamhet.
8 � Personalf�retr�dare utses s�rskilt f�r varje n�mnd bland de anst�llda
hos kommunen eller landstingskommunen, i f�rsta hand bland dem som � r
anst�llda inom n�mndens verksamhetsomr�de.
H�gst tre personalf�retr�dare och en ers�ttare f�r envar av dem f�r
finnas i varje n�mnd.
2032
�
9 � Personalf�retr�darna utses av den eller de lokala arbetstagarorgani-
SFS 1985:896
sationer i f�rh�llande till vilka kommunen eller landstingskommunen �r
bunden av kollektivavtal.
10 � Vad i denna lag eller annan f�rfattning f�reskrivs omj�v f�r ledamot
eller n�gon an nan som har att handl�gga �rende i n�mnd skall ocks� g�lla
f�r personalf�retr�dare i n�mnden.
Dock skall j�v enligt 4� f�rsta stycket 5 f�rvaltningslagen (1971:290)
inte anses f�religga enbart p� grund av att en personalf�retr�dare �r
f�rtroendeman eller funktion�r hos en arbetstagarorganisation som har
intresse att bevaka i �rendet eller p� grund av att han eller hon i en s�dan
egenskap p� organisationens v�gnar har deltagit i en s�dan f�rhandling i
�rendet som �gt rum enligt lagen (1976:580) om medbest�mmande i arbets�
livet.
11 � Kallelser av personalf�retr�dare till sammantr�den sker i samma
ordning som g�ller f�r kallelser av ledam�ter i n�m nden. Ers�ttare kallas
endast d� de skall tj�nstg�ra som personalf�retr�dare.
7 kap.
6 � Om bes lut av fullm�ktige har blivit upph�vt genom avg�rande som
har vunnit laga kraft och om beslutet redan har verkst�llts, skall fullm�k�
tige f�ranstalta om r�ttelse av verkst�lligheten i den m�n de t �r m�jligt.
F�rsta stycket till�mpas p� motsvarande s�tt i fr�ga om beslut av styrel�
sen eller annan n�mnd eller partssammansatt organ eller av revisorerna.
Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 1986, d� lagen (1972:271) om
n�rvaror�tt vid sammantr�de med kommunal eller landstingskommunal
n�mnd skall upph�ra att g�lla.
P� regeringens v�gnar
BO HOLMBERG
Harald Rangnitt
(Civildepartementet)
2033
�