030359.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
svensk författningssamling
sfs 2003:359
lag om ändring i lagen (2002:1023) med instruktion för riksrevisionen;
utfärdad den 5 juni 2003. enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 2, 4, 5, 10, 12 och 14 §§ lagen (2002:1023) med instruktion för riksrevisionen att skall ha följande lydelse. 2 § riksrevisionen leds av tre riksrevisorer. en av riksrevisorerna svarar för den administrativa ledningen av myndigheten. vid riksrevisionen finns också en styrelse. i 8 kap. 12 och 14 §§ riksdagsordningen finns bestämmelser om val av riksrevisorer och styrelse. 4 § riksrevisorerna beslutar gemensamt om fördelningen av granskningsområden mellan sig. riksrevisorerna beslutar inom sina respektive granskningsområden vad de skall granska. de skall dessförinnan samråda med varandra. riksrevisorerna beslutar var för sig i sina granskningsärenden. en riksrevisor får uppdra åt en tjänsteman vid riksrevisionen att i riksrevisorns ställe avgöra granskningsärenden. riksrevisorernas beslut skall redovisas i en granskningsplan. av 12 § lagen (2002:1022) om revision av statlig verksamhet m.m. framgår att de viktigaste granskningsärendena skall samlas i en årlig rapport. den rapporten beslutar riksrevisorerna gemensamt. 5 § riksrevisorerna beslutar gemensamt om verksamhetens inriktning och organisation, arbetsordning samt de ekonomi- och personaladministrativa föreskrifter som skall gälla för den egna verksamheten och som inte skall beslutas av riksdagsförvaltningen enligt 2 § första stycket 2, 3 och 7 lagen (2000:419) med instruktion för riksdagsförvaltningen. enligt förutsättningar som anges i 6 § första stycket 2 och 3 lagen (1994:260) om offentlig anställning får riksrevisorerna gemensamt i särskilda fall besluta att endast svenska medborgare får vara anställda inom riksrevisionen.
utkom från trycket den 17 juni 2003
1
förs. 2002/03:rs3, bet. 2002/03:ku34, rskr. 2002/03:197.
1
sfs 2003:359
10 § av 3 kap. 8 § första och fjärde styckena riksdagsordningen framgår att riksrevisorerna gemensamt eller var för sig får göra framställningar hos riksdagen i frågor som rör riksrevisionens kompetens, organisation, personal och verksamhetsformer. en riksrevisor får göra framställningar enligt första stycket först efter samråd med övriga riksrevisorer. 12 § styrelsen beslutar om 1. framställningar och redogörelser till riksdagen med anledning av riksrevisorernas beslut i granskningsärenden avseende effektivitetsrevisionen och den årliga rapporten samt revisionsberättelserna över årsredovisningen för staten, riksbanken och stiftelsen riksbankens jubileumsfond, 2. yttranden till riksrevisorerna över granskningsplan, och 3. årsredovisning, delårsrapport och förslag till anslag på statsbudgeten för riksrevisionen. innan styrelsen beslutar om förslag till anslag på statsbudgeten skall den inhämta riksdagsförvaltningens yttrande över förslaget. 14 § en riksrevisor skall skriftligen anmäla följande förhållanden till riksdagen 1. innehav av aktier i ett aktiebolag som avses i 2 § 4 lagen (2002:1022) om revision av statlig verksamhet m.m., 2. avtal av ekonomisk karaktär med tidigare arbetsgivare, såsom avtal om löne- eller pensionsförmån som utges under tid som omfattas av uppdraget i riksrevisionen, 3. avlönad anställning som inte är av endast tillfällig karaktär, 4. inkomstbringande självständig verksamhet som bedrivs vid sidan av uppdraget som riksrevisor, 5. uppdrag hos en kommun eller ett landsting, om uppdraget inte är av endast tillfällig karaktär, och 6. annan anställning, uppdrag eller annat ägande som kan antas påverka uppdragets utförande. denna bestämmelse finns i tilläggsbestämmelsen 8.12.2 till riksdagsordningen. på regeringens vägnar pär nuder henrik jermsten (justitiedepartementet)
2
thomson fakta, tel. 08-587 671 00 elanders gotab, stockholm 2003
Viktiga lagar inom förvaltningsrätten
Kommunallag (2017:725)
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
Viktiga lagar inom förvaltningsrätten
Förvaltningslag (2017:900)Kommunallag (2017:725)
Offentlighets- och sekretesslag (2009:400)
JP Infonets förvaltningsrättsliga tjänster
JP Infonets förvaltningsrättsliga tjänster
Hanterar du förvaltningsrättsliga frågeställningar i ditt arbete? Vi på JP Infonet kan hjälpa dig att reda ut förvaltningsrättsliga frågor oavsett om du arbetar på en kommun, statlig myndighet, domstol eller advokatbyrå. Vi ger råd och stöd med bland annat handläggning, kommunalrätt, delegationsordningar, offentlighet och sekretess, omprövning av beslut och laglighetsprövning. Se allt inom förvaltningsrätt.