SFS 2003:359 Lag om ändring i lagen (2002:1023) med instruktion för Riksrevisionen
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i lagen (2002:1023) med instruktion f�r
Riksrevisionen;
utf�rdad den 5 juni 2003.
Enligt riksdagens beslut
1
f�reskrivs att 2, 4, 5, 10, 12 och 14 �� lagen
(2002:1023) med instruktion f�r Riksrevisionen att skall ha f�ljande lydelse.
2 �
Riksrevisionen leds av tre riksrevisorer. En av riksrevisorerna svarar
f�r den administrativa ledningen av myndigheten.
Vid Riksrevisionen finns ocks� en styrelse.
I 8 kap. 12 och 14 �� riksdagsordningen finns best�mmelser om val av
riksrevisorer och styrelse.
4 �
Riksrevisorerna beslutar gemensamt om f�rdelningen av gransknings-
omr�den mellan sig.
Riksrevisorerna beslutar inom sina respektive granskningsomr�den vad
de skall granska. De skall dessf�rinnan samr�da med varandra.
Riksrevisorerna beslutar var f�r sig i sina gransknings�renden. En riksre-
visor f�r uppdra �t en tj�nsteman vid Riksrevisionen att i riksrevisorns st�lle
avg�ra gransknings�renden.
Riksrevisorernas beslut skall redovisas i en granskningsplan.
Av 12 � lagen (2002:1022) om revision av statlig verksamhet m.m. fram-
g�r att de viktigaste gransknings�rendena skall samlas i en �rlig rapport. Den
rapporten beslutar riksrevisorerna gemensamt.
5 �
Riksrevisorerna beslutar gemensamt om verksamhetens inriktning och
organisation, arbetsordning samt de ekonomi- och personaladministrativa
f�reskrifter som skall g�lla f�r den egna verksamheten och som inte skall be-
slutas av riksdagsf�rvaltningen enligt 2 � f�rsta stycket 2, 3 och 7 lagen
(2000:419) med instruktion f�r riksdagsf�rvaltningen.
Enligt f�ruts�ttningar som anges i 6 � f�rsta stycket 2 och 3 lagen
(1994:260) om offentlig anst�llning f�r riksrevisorerna gemensamt i s�r-
skilda fall besluta att endast svenska medborgare f�r vara anst�llda inom
Riksrevisionen.
1
F�rs. 2002/03:RS3, bet. 2002/03:KU34, rskr. 2002/03:197.
SFS 2003:359
Utkom fr�n trycket
den 17 juni 2003
2
SFS 2003:359
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2003
10 �
Av 3 kap. 8 � f�rsta och fj�rde styckena riksdagsordningen framg�r
att riksrevisorerna gemensamt eller var f�r sig f�r g�ra framst�llningar hos
riksdagen i fr�gor som r�r Riksrevisionens kompetens, organisation, perso-
nal och verksamhetsformer.
En riksrevisor f�r g�ra framst�llningar enligt f�rsta stycket f�rst efter
samr�d med �vriga riksrevisorer.
12 �
Styrelsen beslutar om
1. framst�llningar och redog�relser till riksdagen med anledning av riks-
revisorernas beslut i gransknings�renden avseende effektivitetsrevisionen
och den �rliga rapporten samt revisionsber�ttelserna �ver �rsredovisningen
f�r staten, Riksbanken och Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond,
2. yttranden till riksrevisorerna �ver granskningsplan, och
3. �rsredovisning, del�rsrapport och f�rslag till anslag p� statsbudgeten
f�r Riksrevisionen.
Innan styrelsen beslutar om f�rslag till anslag p� statsbudgeten skall den
inh�mta riksdagsf�rvaltningens yttrande �ver f�rslaget.
14 �
En riksrevisor skall skriftligen anm�la f�ljande f�rh�llanden till riks-
dagen
1. innehav av aktier i ett aktiebolag som avses i 2 � 4 lagen (2002:1022)
om revision av statlig verksamhet m.m.,
2. avtal av ekonomisk karakt�r med tidigare arbetsgivare, s�som avtal om
l�ne- eller pensionsf�rm�n som utges under tid som omfattas av uppdraget i
Riksrevisionen,
3. avl�nad anst�llning som inte �r av endast tillf�llig karakt�r,
4. inkomstbringande sj�lvst�ndig verksamhet som bedrivs vid sidan av
uppdraget som riksrevisor,
5. uppdrag hos en kommun eller ett landsting, om uppdraget inte �r av en-
dast tillf�llig karakt�r, och
6. annan anst�llning, uppdrag eller annat �gande som kan antas p�verka
uppdragets utf�rande.
Denna best�mmelse finns i till�ggsbest�mmelsen 8.12.2 till riksdagsord-
ningen.
P� regeringens v�gnar
P�R NUDER
Henrik Jermsten
(Justitiedepartementet)