1
Svensk författningssamling
Lag
om ändring i lagen (2002:1023) med instruktion för
Riksrevisionen;
utfärdad den 5 juni 2003.
Enligt riksdagens beslut
1
föreskrivs att 2, 4, 5, 10, 12 och 14 §§ lagen
(2002:1023) med instruktion för Riksrevisionen att skall ha följande lydelse.
2 §
Riksrevisionen leds av tre riksrevisorer. En av riksrevisorerna svarar
för den administrativa ledningen av myndigheten.
Vid Riksrevisionen finns också en styrelse.
I 8 kap. 12 och 14 §§ riksdagsordningen finns bestämmelser om val av
riksrevisorer och styrelse.
4 §
Riksrevisorerna beslutar gemensamt om fördelningen av gransknings-
områden mellan sig.
Riksrevisorerna beslutar inom sina respektive granskningsområden vad
de skall granska. De skall dessförinnan samråda med varandra.
Riksrevisorerna beslutar var för sig i sina granskningsärenden. En riksre-
visor får uppdra åt en tjänsteman vid Riksrevisionen att i riksrevisorns ställe
avgöra granskningsärenden.
Riksrevisorernas beslut skall redovisas i en granskningsplan.
Av 12 § lagen (2002:1022) om revision av statlig verksamhet m.m. fram-
går att de viktigaste granskningsärendena skall samlas i en årlig rapport. Den
rapporten beslutar riksrevisorerna gemensamt.
5 §
Riksrevisorerna beslutar gemensamt om verksamhetens inriktning och
organisation, arbetsordning samt de ekonomi- och personaladministrativa
föreskrifter som skall gälla för den egna verksamheten och som inte skall be-
slutas av riksdagsförvaltningen enligt 2 § första stycket 2, 3 och 7 lagen
(2000:419) med instruktion för riksdagsförvaltningen.
Enligt förutsättningar som anges i 6 § första stycket 2 och 3 lagen
(1994:260) om offentlig anställning får riksrevisorerna gemensamt i sär-
skilda fall besluta att endast svenska medborgare får vara anställda inom
Riksrevisionen.
1
Förs. 2002/03:RS3, bet. 2002/03:KU34, rskr. 2002/03:197.
SFS 2003:359
Utkom från trycket
den 17 juni 2003
2
SFS 2003:359
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2003
10 §
Av 3 kap. 8 § första och fjärde styckena riksdagsordningen framgår
att riksrevisorerna gemensamt eller var för sig får göra framställningar hos
riksdagen i frågor som rör Riksrevisionens kompetens, organisation, perso-
nal och verksamhetsformer.
En riksrevisor får göra framställningar enligt första stycket först efter
samråd med övriga riksrevisorer.
12 §
Styrelsen beslutar om
1. framställningar och redogörelser till riksdagen med anledning av riks-
revisorernas beslut i granskningsärenden avseende effektivitetsrevisionen
och den årliga rapporten samt revisionsberättelserna över årsredovisningen
för staten, Riksbanken och Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond,
2. yttranden till riksrevisorerna över granskningsplan, och
3. årsredovisning, delårsrapport och förslag till anslag på statsbudgeten
för Riksrevisionen.
Innan styrelsen beslutar om förslag till anslag på statsbudgeten skall den
inhämta riksdagsförvaltningens yttrande över förslaget.
14 §
En riksrevisor skall skriftligen anmäla följande förhållanden till riks-
dagen
1. innehav av aktier i ett aktiebolag som avses i 2 § 4 lagen (2002:1022)
om revision av statlig verksamhet m.m.,
2. avtal av ekonomisk karaktär med tidigare arbetsgivare, såsom avtal om
löne- eller pensionsförmån som utges under tid som omfattas av uppdraget i
Riksrevisionen,
3. avlönad anställning som inte är av endast tillfällig karaktär,
4. inkomstbringande självständig verksamhet som bedrivs vid sidan av
uppdraget som riksrevisor,
5. uppdrag hos en kommun eller ett landsting, om uppdraget inte är av en-
dast tillfällig karaktär, och
6. annan anställning, uppdrag eller annat ägande som kan antas påverka
uppdragets utförande.
Denna bestämmelse finns i tilläggsbestämmelsen 8.12.2 till riksdagsord-
ningen.
På regeringens vägnar
P�R NUDER
Henrik Jermsten
(Justitiedepartementet)