SFS 2006:20 Lag om ändring i lagen (1990:712) om undersökning av olyckor
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i lagen (1990:712) om unders�kning av
olyckor;
utf�rdad den 26 januari 2006.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs att 2 och 4 �� lagen (1990:712) om
unders�kning av olyckor skall ha f�ljande lydelse.
2 � Olyckor skall unders�kas enligt denna lag, om de �r av s�dan allvarlig
art som anges i det f�ljande, n�mligen
1. luftfartsolyckor: Olyckor vid anv�ndningen av luftfartyg som har med-
f�rt att
a) n�gon har avlidit eller blivit allvarligt skadad,
b) luftfartyget eller egendom som inte transporteras med luftfartyget har
f�tt betydande skador eller omfattande skador har uppkommit i milj�n, eller
c) luftfartyget �r o�tkomligt eller har f�rsvunnit under flygning och inte
har kunnat �terfinnas,
2. sj�olyckor: Olyckor vid anv�ndningen av handelsfartyg, fiskefartyg
eller statsfartyg som har medf�rt att
a) flera m�nniskor har avlidit eller blivit allvarligt skadade,
b) fartyget eller egendom som inte transporteras med fartyget har f�tt om-
fattande skador eller omfattande skador har uppkommit i milj�n, eller
c) fartyget har f�rsvunnit eller har �vergetts i sj�n,
3. j�rnv�gsolyckor: Olyckor vid j�rnv�gs-, tunnelbane- eller sp�rv�gsdrift
som har medf�rt att
a) flera m�nniskor har avlidit eller blivit allvarligt skadade, eller
b) sp�rfordon, sp�ranl�ggningar eller egendom som inte transporteras
med sp�rfordonet har f�tt omfattande skador eller omfattande skador har
uppkommit i milj�n,
4. andra allvarliga olyckor: Andra olyckor �n som avses i 13, om de har
medf�rt att
a) flera m�nniskor har avlidit eller blivit allvarligt skadade, eller
b) omfattande skador har uppkommit p� egendom eller i milj�n.
Tillbud till olyckor som avses i f�rsta stycket skall unders�kas enligt
denna lag, om tillbudet inneburit allvarlig fara f�r att en olycka skulle in-
tr�ffa eller om tillbudet tyder p� ett v�sentligt fel hos luftfartyget, fartyget,
sp�rfordonet eller sp�ranl�ggningen eller p� andra v�sentliga brister i s�ker-
hetsh�nseende.
1 Prop. 2005/06:12, bet. 2005/06:TU7, rskr. 2005/06:143.
SFS 2006:20
Utkom fr�n trycket
den 7 februari 2006
2
SFS 2006:20
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2006
Olyckor som avses i f�rsta stycket 1 och som r�r luftfartyg med en total-
vikt av h�gst 2 250 kg vilka inte skall ha luftv�rdighetsbevis, och olyckor
som avses i f�rsta stycket 4 samt tillbud till s�dana olyckor skall unders�kas
endast om en unders�kning �r av betydelse fr�n s�kerhetssynpunkt.
4 � Unders�kning enligt denna lag skall g�ras i fr�ga om h�ndelser som
har intr�ffat i Sverige. Om en s�dan h�ndelse ber�r ett utl�ndskt fartyg, f�r
unders�kning enligt denna lag dock g�ras endast om det finns s�rskilda sk�l
och fartyget befinner sig inom Sveriges sj�territorium.
Unders�kning enligt denna lag av en h�ndelse som ber�r ett svenskt far-
tyg eller luftfartyg skall g�ras �ven n�r h�ndelsen har intr�ffat utomlands,
om annat inte f�ljer av en internationell �verenskommelse som har bitr�tts
av Sverige. Om h�ndelsen ber�r ett luftfartyg med en totalvikt av h�gst
2 250 kg och som inte skall ha luftv�rdighetsbevis, skall en unders�kning
g�ras endast om det �r av synnerlig vikt fr�n s�kerhetssynpunkt och en un-
ders�kning inte g�rs i den stat inom vars territorium h�ndelsen intr�ffade.
Denna lag tr�der i kraft den 1 april 2006. Den f�r till�mpas p� h�ndelser
som intr�ffat f�re ikrafttr�dandet.
P� regeringens v�gnar
ULRICA MESSING
Lennart Renbjer
(N�ringsdepartementet)