SFS 2010:727 Lag om ändring i tobakslagen (1993:581)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i tobakslagen (1993:581);
utf�rdad den 17 juni 2010.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs att 14, 14 a och 14 b �� tobakslagen2
(1993:581) ska ha f�ljande lydelse.
14 �
En n�ringsidkare som marknadsf�r tobaksvaror till konsumenter f�r
inte anv�nda kommersiella annonser i
1. periodiska skrifter eller andra j�mf�rbara skrifter p� vilka tryckfrihets-
f�rordningen �r till�mplig,
2. ljudradio- eller tv-program eller tv-s�ndningar �ver satellit som omfat-
tas av radio- och tv-lagen (2010:696), eller
3. andra �verf�ringar eller tekniska upptagningar p� vilka yttrandefrihets-
grundlagen �r till�mplig.
�ven annan marknadsf�ring av tobaksvaror till konsumenter �n som
avses i f�rsta stycket �r f�rbjuden. Detta g�ller dock inte
1. i tryckta skrifter p� vilka tryckfrihetsf�rordningen �r till�mplig eller i
�verf�ringar eller tekniska upptagningar p� vilka yttrandefrihetsgrundlagen
�r till�mplig,
2. marknadsf�ring som endast best�r i att tillhandah�lla tobaksvaror f�r
f�rs�ljning, eller
3. kommersiella meddelanden inne p� f�rs�ljningsst�llen som inte �r
p�tr�ngande, upps�kande eller uppmanar till bruk av tobak.
Kommersiella meddelanden enligt andra stycket 3 ska i den omfattning
det �r m�jligt placeras s� att de inte �r synliga fr�n utsidan av f�rs�ljnings-
st�llet.
14 a �
En n�ringsidkare som marknadsf�r antingen en annan vara �n en to-
baksvara eller en tj�nst till konsumenter f�r inte anv�nda ett varuk�nneteck-
en som helt eller delvis anv�nds f�r en tobaksvara eller enligt g�llande be-
st�mmelser om varum�rken �r registrerat eller inarbetat f�r en s�dan vara,
om marknadsf�ringen sker i kommersiella annonser i
1. periodiska skrifter eller i andra j�mf�rbara skrifter p� vilka tryckfrihets-
f�rordningen �r till�mplig,
2. ljudradio- eller tv-program eller i tv-s�ndningar �ver satellit som omfat-
tas av radio- och tv-lagen (2010:696), eller
1 Prop. 2009/10:115, bet. 2009/10:KU25, rskr. 2009/10:331.
2 Lagen omtryckt 2005:369.
SFS 2010:727
Utkom fr�n trycket
den 30 juni 2010
2
SFS 2010:727
Thomson Reuters Professional AB, tel. 08-587 671 00
Edita V�stra Aros, V�ster�s 2010
3. andra �verf�ringar eller tekniska upptagningar p� vilka yttrandefrihets-
grundlagen �r till�mplig.
Om en n�ringsidkare anv�nder ett s�dant varuk�nnetecken som avses i
f�rsta stycket vid marknadsf�ring till konsumenter p� n�got annat s�tt �n
som d�r s�gs, ska n�ringsidkaren iaktta den m�ttfullhet som �r betingad av
att k�nnetecknet ocks� kan f�rknippas med tobaksvaran.
Best�mmelserna i f�rsta och andra styckena till�mpas inte
1. i fr�ga om ett varuk�nnetecken som i endast begr�nsad omfattning f�re-
kommer vid marknadsf�ring av tobaksvaror,
2. i fr�ga om ett varuk�nnetecken som framtr�der i en form som tydligt
skiljer sig fr�n utseendet p� tobaksvarans k�nnetecken, eller
3. i andra fall om det �r osk�ligt.
14 b �
Tillverkare, partihandlare och import�rer av tobaksvaror f�r inte
sponsra ett evenemang eller en verksamhet dit allm�nheten har tilltr�de eller
som kan antas f� gr�ns�verskridande effekt, om sponsringen kan antas med-
f�ra att avs�ttningen av tobaksvaror fr�mjas.
Best�mmelser om f�rbud mot sponsring av program i radio och tv samt
om produktplacering i tv finns i radio- och tv-lagen (2010:696).
Denna lag tr�der i kraft den 1 augusti 2010.
P� regeringens v�gnar
MARIA LARSSON
Lars Hedengran
(Socialdepartementet)