SFS 2016:22 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (2008:486);
utf�rdad den 28 januari 2016.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs att det i marknadsf�ringslagen
(2008:486) ska inf�ras en ny paragraf, 7 a �, av f�ljande lydelse.
7 a �
Vid bed�mningen av om marknadsf�ringen �r aggressiv ska dess art
samt tidpunkten, varaktigheten och platsen f�r marknadsf�ringen s�rskilt
beaktas. Det ska ocks� s�rskilt beaktas om n�ringsidkaren
1. anv�nder ett hotfullt eller kr�nkande spr�k eller beteende,
2. utnyttjar ett speciellt miss�de eller omst�ndigheter, som n�ringsidkaren
k�nner till och som �r av s�dan vikt att de f�rs�mrar konsumentens omd�me,
f�r att p�verka konsumentens beslut i fr�ga om produkten,
3. anv�nder betungande eller oproportionerliga hinder som inte f�ljer av
avtalet n�r en konsument vill ut�va sina r�ttigheter enligt avtalet, inbegripet
r�tten att h�va ett avtal eller att byta till en annan produkt eller en annan
n�ringsidkare, eller
4. uppger sig komma att vidta �tg�rder som inte lagligen kan genomf�ras.
Denna lag tr�der i kraft den 1 mars 2016.
P� regeringens v�gnar
PER BOLUND
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)
1 Prop. 2015/16:46, bet. 2015/16:CU11, rskr. 2015/16:129.
SFS 2016:22
Utkom fr�n trycket
den 9 februari 2016
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2016