SFS 2017:427 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (2008:486);
utf�rdad den 24 maj 2017.
Enligt riksdagens beslut
1 f�reskrivs att 1 och 29 �� marknadsf�ringslagen
(2008:486) ska ha f�ljande lydelse.
1 �
2
Denna lag har till syfte att fr�mja konsumenternas och n�ringslivets in-
tressen i samband med marknadsf�ring av produkter och att motverka mark-
nadsf�ring som �r otillb�rlig mot konsumenter och n�ringsidkare.
Best�mmelser om marknadsf�ring finns bl.a. i
lagen (1992:1672) om paketresor,
tobakslagen (1993:581),
lotterilagen (1994:1000),
sj�lagen (1994:1009),
lagen (1995:1571) om ins�ttningsgaranti,
lagen (1996:1006) om anm�lningsplikt avseende viss finansiell verksam-
het,
lagen (1996:1118) om marknadsf�ring av kristallglas,
lagen (1999:158) om investerarskydd,
lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamh�l-
lets tj�nster,
lagen (2004:299) om inl�ningsverksamhet,
prisinformationslagen (2004:347),
lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanf�r aff�rslokaler,
f�rs�kringsavtalslagen (2005:104),
lagen (2005:405) om f�rs�kringsf�rmedling,
lagen (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet,
lagen (2010:510) om lufttransporter,
radio- och tv-lagen (2010:696),
alkohollagen (2010:1622),
konsumentkreditlagen (2010:1846),
lagen (2011:914) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende eller
l�ngfristig semesterprodukt,
lagen (2013:1054) om marknadsf�ring av modersmj�lksers�ttning och
tillskottsn�ring,
lagen (2014:1344) med kompletterande best�mmelser till EU:s t�g-, far-
tygs- och busspassagerarf�rordningar,
lagen (2015:671) om alternativ tvistl�sning i konsumentf�rh�llanden,
1 Prop. 2016/17:132, bet. 2016/17:SoU17, rskr. 2016/17:277.
2 Senaste lydelse 2017:341.
SFS 2017:427
Utkom fr�n trycket
den 7 juni 2017
2
SFS 2017:427
Wolters Kluwer
Elanders Sverige AB, 2017
lagen (2015:953) om kollektivtrafikresen�rers r�ttigheter, och
lagen (2017:425) om elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare.
29 �
3
En n�ringsidkare f�r �l�ggas att betala en s�rskild avgift (marknads-
st�rningsavgift) om n�ringsidkaren, eller n�gon som handlar p� n�ringsidka-
rens v�gnar, upps�tligen eller av oaktsamhet har brutit mot
7 �,
8 � och n�gon av best�mmelserna i 9, 10, 1217 ��,
18 �,
20 �, eller
n�gon av best�mmelserna i bilaga I till direktiv 2005/29/EG.
Detsamma g�ller om en n�ringsidkare upps�tligen eller av oaktsamhet
bryter mot n�gon av best�mmelserna i
14 � f�rsta stycket 2 eller 3 eller 14 a � f�rsta stycket 2 eller 3 tobaks-
lagen (1993:581),
7 kap. 3 � alkohollagen (2010:1622),
8 kap. 7 � f�rsta stycket, 8, 9 eller 14 � f�rsta eller andra stycket samt
15 kap. 4 � radio- och tv-lagen (2010:696),
11 � lagen (1995:1571) om ins�ttningsgaranti eller 8 � lagen (2004:299)
om inl�ningsverksamhet n�r det g�ller ett erbjudande som inte �r riktat bara
till andra �n konsumenter,
11 � f�rsta stycket 2 eller 12 � lagen (2017:425) om elektroniska cigaret-
ter och p�fyllningsbeh�llare.
Vad som s�gs i f�rsta och andra styckena g�ller ocks� en n�ringsidkare
som upps�tligen eller av oaktsamhet v�sentligt har bidragit till �vertr�delsen.
Avgiften tillfaller staten.
Denna lag tr�der i kraft den 1 juli 2017.
P� regeringens v�gnar
PER BOLUND
Mikael Pauli
(Finansdepartementet)
3 Senaste lydelse 2010:1632.