SFS 2018:775 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (2008:486)
Utf�rdad den 7 juni 2018
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs att 1 och 29 �� marknadsf�ringslagen
(2008:486) ska ha f�ljande lydelse.
1 �2 Denna lag har till syfte att fr�mja konsumenternas och n�ringslivets
intressen i samband med marknadsf�ring av produkter och att motverka
marknadsf�ring som �r otillb�rlig mot konsumenter och n�ringsidkare.
Best�mmelser om marknadsf�ring finns bl.a. i
socialf�rs�kringsbalken,
lagen (1992:1672) om paketresor,
tobakslagen (1993:581),
lotterilagen (1994:1000),
sj�lagen (1994:1009),
lagen (1995:1571) om ins�ttningsgaranti,
lagen (1996:1006) om valutav�xling och annan finansiell verksamhet,
lagen (1996:1118) om marknadsf�ring av kristallglas,
lagen (1999:158) om investerarskydd,
lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssam-
h�llets tj�nster,
lagen (2004:46) om v�rdepappersfonder,
lagen (2004:299) om inl�ningsverksamhet,
prisinformationslagen (2004:347),
lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanf�r aff�rslokaler,
f�rs�kringsavtalslagen (2005:104),
lagen (2005:405) om f�rs�kringsf�rmedling,
lagen (2006:484) om franchisegivares informationsskyldighet,
lagen (2007:528) om v�rdepappersmarknaden,
lagen (2010:510) om lufttransporter,
radio- och tv-lagen (2010:696),
lagen (2010:751) om betaltj�nster,
alkohollagen (2010:1622),
konsumentkreditlagen (2010:1846),
lagen (2011:914) om konsumentskydd vid avtal om tidsdelat boende
eller l�ngfristig semesterprodukt,
lagen (2013:561) om f�rvaltare av alternativa investeringsfonder,
lagen (2013:1054) om marknadsf�ring av modersmj�lksers�ttning och
tillskottsn�ring,
1
Prop. 2017/18:247, bet. 2017/18:SfU30, rskr. 2017/18:347.
2
Senaste lydelse 2018:174.
SFS 2018:775
Publicerad
den 15 juni 2018
2
SFS 2018:775
lagen (2014:1344) med kompletterande best�mmelser till EU:s t�g-,
fartygs- och busspassagerarf�rordningar,
lagen (2015:671) om alternativ tvistl�sning i konsumentf�rh�llanden,
lagen (2015:953) om kollektivtrafikresen�rers r�ttigheter,
lagen (2016:415) om f�rmedlingsavgifter f�r kortbaserade betalnings-
transaktioner,
lagen (2016:915) om krav p� installationer f�r alternativa drivmedel,
och
lagen (2017:425) om elektroniska cigaretter och p�fyllningsbeh�llare.
29 �3 En n�ringsidkare f�r �l�ggas att betala en s�rskild avgift (marknads-
st�rningsavgift) om n�ringsidkaren, eller n�gon som handlar p� n�ringsid-
karens v�gnar, upps�tligen eller av oaktsamhet har brutit mot
7 �,
8 � och n�gon av best�mmelserna i 9, 10, 1217 ��,
18 �,
20 �, eller
n�gon av best�mmelserna i bilaga I till direktiv 2005/29/EG.
Detsamma g�ller om en n�ringsidkare upps�tligen eller av oaktsamhet
bryter mot n�gon av best�mmelserna i
64 kap. 46 � socialf�rs�kringsbalken,
14 � f�rsta stycket 2 eller 3 eller 14 a � f�rsta stycket 2 eller 3 tobaks-
lagen (1993:581),
7 kap. 3 � alkohollagen (2010:1622),
8 kap. 7 � f�rsta stycket, 8, 9 eller 14 � f�rsta eller andra stycket samt
15kap. 4 � radio- och tv-lagen (2010:696),
11 � lagen (1995:1571) om ins�ttningsgaranti eller 8 � lagen (2004:299)
om inl�ningsverksamhet n�r det g�ller ett erbjudande som inte �r riktat bara
till andra �n konsumenter,
11 � f�rsta stycket 2 eller 12 � lagen (2017:425) om elektroniska ciga-
retter och p�fyllningsbeh�llare.
Vad som s�gs i f�rsta och andra styckena g�ller ocks� en n�ringsidkare
som upps�tligen eller av oaktsamhet v�sentligt har bidragit till �vertr�-
delsen.
Avgiften tillfaller staten.
Denna lag tr�der i kraft den 1 juli 2018.
P� regeringens v�gnar
PER BOLUND
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)
3
Senaste lydelse 2017:427.