SFS 2020:1035 Lag om ändring i marknadsföringslagen (2008:486)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i marknadsf�ringslagen (2008:486)
Utf�rdad den 26 november 2020
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs att 29 � marknadsf�ringslagen (2008:486)
ska ha f�ljande lydelse.
29 �2 En n�ringsidkare f�r �l�ggas att betala en s�rskild avgift (marknads-
st�rningsavgift) om n�ringsidkaren, eller n�gon som handlar p� n�rings-
idkarens v�gnar, upps�tligen eller av oaktsamhet har brutit mot
7 �,
8 � och n�gon av best�mmelserna i 9, 10, 1217 ��,
18 �,
20 �, eller
n�gon av best�mmelserna i bilaga I till direktiv 2005/29/EG.
Detsamma g�ller om en n�ringsidkare upps�tligen eller av oaktsamhet
bryter mot n�gon av best�mmelserna i
64 kap. 46 � socialf�rs�kringsbalken,
7 kap. 3 � alkohollagen (2010:1622),
8 kap. 7 � f�rsta stycket, 8, 9 eller 14 � f�rsta eller andra stycket,
9 a kap. 10 och 11 �� eller 15 kap. 4 � radio- och tv-lagen (2010:696),
11 � lagen (1995:1571) om ins�ttningsgaranti n�r det g�ller ett erbju-
dande som inte �r riktat bara till andra �n konsumenter,
4 kap. 1 � 2 eller 3, 3 �, 4 � f�rsta stycket 2 eller 5 � 2 eller 3 lagen
(2018:2088) om tobak och liknande produkter.
Vad som s�gs i f�rsta och andra styckena g�ller ocks� en n�ringsidkare
som upps�tligen eller av oaktsamhet v�sentligt har bidragit till �vertr�d-
elsen.
Avgiften tillfaller staten.
1. Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 2021.
2. �ldre best�mmelser g�ller dock fortfarande f�r aktiebolag och
ekonomiska f�reningar som omfattas av punkt 2 och 3 i ikrafttr�dande- och
�verg�ngsbest�mmelserna till lagen (2020:1026) om upph�vande av lagen
(2004:299) om inl�ningsverksamhet.
P� regeringens v�gnar
LENA MICKO
Linda Utterberg
(Finansdepartementet)
1 Prop. 2019/20:195, bet. 2020/21:FiU8, rskr. 2020/21:60.
2 Senaste lydelse 2020:874.
SFS
2020:1035
Publicerad
den
2 december 2020