SFS 2018:1177 Brottsdatalag
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk författningssamling
Brottsdatalag
Utfärdad den 20 juni 2018
Enligt riksdagens beslut1 föreskrivs2 följande.
1 kap. Allmänna bestämmelser
Syftet med lagen
1 § Genom denna lag genomförs Europaparlamentets och rådets direktiv
(EU) 2016/680 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med
avseende på behöriga myndigheters behandling av personuppgifter för att
förebygga, förhindra, utreda, avslöja eller lagföra brott eller verkställa straff-
rättsliga påföljder, och det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande
av rådets rambeslut 2008/977/RIF, här benämnt dataskyddsdirektivet.
Syftet med lagen är att skydda fysiska personers grundläggande rättig-
heter och friheter i samband med behandling av personuppgifter och att
säkerställa att behöriga myndigheter kan behandla och utbyta personupp-
gifter med varandra på ett ändamålsenligt sätt.
Lagens tillämpningsområde
2 § Denna lag gäller vid behandling av personuppgifter som utförs av be-
höriga myndigheter i syfte att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig
verksamhet, utreda eller lagföra brott eller verkställa straffrättsliga påfölj-
der. Den gäller också vid behandling av personuppgifter som en behörig
myndighet utför i syfte att upprätthålla allmän ordning och säkerhet.
3 § Lagen gäller vid sådan behandling av personuppgifter som är helt eller
delvis automatiserad och för annan behandling av personuppgifter som ingår
i eller är avsedda att ingå i en strukturerad samling av personuppgifter som
är tillgängliga för sökning eller sammanställning enligt särskilda kriterier.
4 § Lagen gäller inte vid Säkerhetspolisens behandling av personuppgifter
som rör nationell säkerhet eller om Polismyndigheten har övertagit en arbets-
uppgift som rör nationell säkerhet från Säkerhetspolisen.
Lagen gäller inte heller i sådan verksamhet som omfattas av lagen
(2007:258) om behandling av personuppgifter i Försvarsmaktens försvars-
underrättelseverksamhet och militära säkerhetstjänst.
1
Prop. 2017/18:232, bet. 2017/18:JuU37, rskr. 2017/18:392.
2
Jfr Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2016/680 av den 27 april 2016 om skydd för
fysiska personer med avseende på behöriga myndigheters behandling av personuppgifter för att
förebygga, förhindra, utreda, avslöja eller lagföra brott eller verkställa straffrättsliga påföljder,
och det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av rådets rambeslut 2008/977/RIF, i
den ursprungliga lydelsen.
SFS 2018:1177
Publicerad
den 27 juni 2018
2
SFS
Avvikande bestämmelser i annan författning
5 § Om en annan lag eller en förordning innehåller någon bestämmelse
som avviker från denna lag, tillämpas den bestämmelsen.
Definitioner
6 § I denna lag används följande uttryck med nedan angiven betydelse.
Uttryck
Betydelse
Behandling av personuppgifter
En åtgärd eller kombination av åt-
gärder som vidtas i fråga om per-
sonuppgifter eller uppsättningar av
personuppgifter, oavsett om det görs
automatiserat eller inte, t.ex.
insamling, registrering, organisering,
strukturering, lagring, bearbetning
eller ändring, framtagning, läsning,
användning, utlämnande, spridning
eller tillhandahållande på annat sätt,
justering, sammanföring, begränsning,
radering eller förstöring.
Behörig myndighet
1. En myndighet som har till uppgift
att förebygga, förhindra eller upptäcka
brottslig verksamhet, utreda eller
lagföra brott, verkställa straffrättsliga
påföljder, eller upprätthålla allmän
ordning och säkerhet, när den
behandlar personuppgifter för ett
sådant syfte, eller
2. en annan aktör som har anförtrotts
myndighetsutövning för ett syfte som
anges i 1, när den behandlar person-
uppgifter för ett sådant syfte.
Biometriska uppgifter
Personuppgifter som rör en persons
fysiska, fysiologiska eller beteende-
mässiga kännetecken, som tagits fram
genom särskild teknisk behandling
och som möjliggör eller bekräftar unik
identifiering av personen.
Dataskyddsombud
Den som utses av den personuppgifts-
ansvarige för att självständigt kon-
trollera att personuppgifter behandlas
författningsenligt och på ett korrekt
sätt enligt vad som närmare anges i
lagen.
Genetiska uppgifter
Personuppgifter som rör en persons
nedärvda eller förvärvade genetiska
kännetecken och som härrör från
analys av ett spår av eller ett prov från
personen.
Internationell organisation
En organisation och dess underställda
organ som lyder under folkrätten eller
ett annat organ som inrättats genom
eller på grundval av en överenskom-
melse mellan två eller flera stater
.
Medlemsstat
En stat som är medlem i Europeiska
unionen samt Island, Liechtenstein,
Norge och Schweiz.
2018:1177
3
SFS
Mottagare
Den till vilken personuppgifter lämnas
ut, med undantag av en myndighet
som med stöd av författning utövar
tillsyn, kontroll eller revision.
Personuppgift
Varje upplysning om en identifierad
eller identifierbar fysisk person som är
i livet.
Personuppgiftsansvarig
Den behöriga myndighet som ensam
eller tillsammans med andra
bestämmer ändamålen med och
medlen för behandlingen av per-
sonuppgifter.
Personuppgiftsbiträde
Den som behandlar personuppgifter
för den personuppgiftsansvariges
räkning.
Personuppgiftsincident
En säkerhetsincident som leder till
oavsiktlig eller olaglig förstöring,
förlust eller ändring eller obehörigt
röjande av eller obehörig åtkomst till
personuppgifter.
Registrerad
Den fysiska person som person-
uppgiften gäller.
Tillsynsmyndigheten
Myndighet som regeringen utser
enligt dataskyddsdirektivet för att
utöva tillsyn över behandling av
personuppgifter som utförs av be-
höriga myndigheter i syfte att före-
bygga, förhindra eller upptäcka
brottslig verksamhet, utreda eller
lagföra brott, verkställa straffrättsliga
påföljder eller upprätthålla allmän
ordning och säkerhet.
Tredjeland
En stat som inte är en medlemsstat.
Tredje man
Någon annan än den registrerade, den
personuppgiftsansvarige, data-
skyddsombudet, personuppgiftsbi-
trädet och sådana personer som under
den personuppgiftsansvariges eller
personuppgiftsbiträdets direkta ansvar
har rätt att behandla personuppgifter.
Uppgift som rör hälsa
Personuppgift som rör en persons
fysiska eller psykiska hälsa, inklusive
information om tillhandahållande av
hälso- och sjukvårdstjänster som ger
upplysning om personens hälsostatus.
2 kap. Behandling av personuppgifter
Grundläggande krav på behandlingen
Rättsliga grunder
1 § Personuppgifter får behandlas om det är nödvändigt för att en behörig
myndighet ska kunna utföra sin uppgift att förebygga, förhindra eller upp-
täcka brottslig verksamhet, utreda eller lagföra brott, verkställa straffrätts-
liga påföljder eller upprätthålla allmän ordning och säkerhet.
Med en behörig myndighets uppgift avses en uppgift som framgår av lag,
förordning eller ett särskilt beslut i vilket regeringen uppdragit åt myndig-
heten att utföra uppgiften.
2018:1177
4
SFS
2 § Utöver vad som sägs i 1 § får personuppgifter behandlas om
1. det är nödvändigt för diarieföring, eller
2. uppgifterna har lämnats till en behörig myndighet i en anmälan, ansö-
kan eller liknande och behandlingen är nödvändig för myndighetens hand-
läggning.
Ändamål
3 § Personuppgifter får behandlas bara för särskilda, uttryckligt angivna
och berättigade ändamål.
Om det ändamål som personuppgifterna behandlas för inte framgår av
sammanhanget eller på annat sätt, ska det tydliggöras genom en särskild
upplysning.
4 § Innan personuppgifter får behandlas för ett nytt ändamål ska det säker-
ställas att
1. det finns en rättslig grund enligt 1 § för den nya behandlingen, och
2. det är nödvändigt och proportionerligt att personuppgifterna behandlas
för det nya ändamålet.
I den utsträckning skyldighet att lämna uppgifter följer av lag eller för-
ordning ska någon prövning enligt första stycket inte göras.
5 § En behörig myndighet får behandla personuppgifter för vetenskapliga,
statistiska eller historiska ändamål inom denna lags tillämpningsområde.
Författningsenlig och korrekt behandling
6 § Personuppgifter ska behandlas författningsenligt och på ett korrekt
sätt.
Personuppgifternas kvalitet
7 § Personuppgifter som behandlas ska vara korrekta och, om det är nöd-
vändigt, uppdaterade.
Uppgifter som beskriver en persons utseende ska utformas på ett objektivt
sätt med respekt för människovärdet.
8 § Personuppgifter som behandlas ska vara adekvata och relevanta i för-
hållande till ändamålen med behandlingen. Fler personuppgifter får inte
behandlas än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med be-
handlingen.
Åtskillnad mellan olika slag av personuppgifter
9 § Så långt det är möjligt ska personuppgifter som rör olika kategorier av
registrerade särskiljas så att det framgår om personen är misstänkt, dömd för
brott, brottsoffer eller någon annan som berörs av ett brott. Om det inte
framgår av sammanhanget eller på annat sätt till vilken kategori personen
hör, ska det tydliggöras genom en särskild upplysning.
10 § Så långt det är möjligt ska personuppgifter som grundar sig på fakta
särskiljas från personuppgifter som grundar sig på personliga bedömningar.
Om det inte framgår av sammanhanget eller på annat sätt vad uppgiften
grundas på ska det tydliggöras genom en särskild upplysning.
2018:1177
5
SFS
Känsliga personuppgifter
11 § Personuppgifter som avslöjar ras, etniskt ursprung, politiska åsikter,
religiös eller filosofisk övertygelse eller medlemskap i fackförening eller
som rör hälsa, sexualliv eller sexuell läggning får inte behandlas.
Om uppgifter om en person behandlas får de dock kompletteras med
sådana uppgifter som anges i första stycket när det är absolut nödvändigt för
ändamålet med behandlingen.
12 § Biometriska uppgifter och genetiska uppgifter får behandlas endast
om det är särskilt föreskrivet och det är absolut nödvändigt för ändamålet
med behandlingen.
13 § Personuppgifter som avses i 11 och 12 §§ (känsliga personuppgifter)
får alltid behandlas med stöd av 2 §.
14 § Det är förbjudet att utföra sökningar i syfte att få fram ett urval av
personer grundat på känsliga personuppgifter.
Rättelse, uppdatering och radering
15 § Alla rimliga åtgärder ska vidtas för att personuppgifter som med hän-
syn till ändamålet med behandlingen är felaktiga eller ofullständiga utan
onödigt dröjsmål rättas och för att förhindra att sådana uppgifter lämnas ut
eller görs tillgängliga. Personuppgifter som är inaktuella ska uppdateras om
det är nödvändigt.
När personuppgifter lämnas ut till en behörig myndighet ska mottagaren
så långt det är möjligt ges information som gör att det går att bedöma i vilken
utsträckning uppgifterna är korrekta, fullständiga, uppdaterade och till-
förlitliga.
16 § Alla rimliga åtgärder ska vidtas för att personuppgifter som behand-
las i strid med 1, 2, 3 § första stycket eller någon av 4–6 §§ eller 8, 11, 12,
14 eller 17 § första stycket utan onödigt dröjsmål raderas och för att
förhindra att sådana uppgifter lämnas ut eller görs tillgängliga. Detsamma
gäller om radering krävs för att utföra en rättslig förpliktelse.
Om förutsättningarna i första stycket för att radera personuppgifter är
uppfyllda men uppgifterna behöver finnas kvar av bevisskäl, ska behand-
lingen av uppgifterna i stället utan onödigt dröjsmål begränsas.
Längsta tid som personuppgifter får behandlas
17 § Personuppgifter får inte behandlas under längre tid än vad som är
nödvändigt med hänsyn till ändamålet med behandlingen.
Bestämmelsen i första stycket hindrar inte att en behörig myndighet
arkiverar och bevarar allmänna handlingar eller att arkivmaterial lämnas till
en arkivmyndighet.
18 § Om det inte är föreskrivet i lag eller annan författning när en viss
kategori av personuppgifter inte längre får behandlas för ändamål inom
denna lags tillämpningsområde, ska den personuppgiftsansvarige årligen se
över behovet av att fortsätta behandla personuppgifterna.
2018:1177
6
SFS
Automatiserade beslut
19 § Om ett beslut har rättsliga följder för en fysisk person eller annars i
betydande grad påverkar honom eller henne och beslutet enbart grundas på
automatiserad behandling av sådana personuppgifter som är avsedda att
bedöma hans eller hennes egenskaper, ska personen ha möjlighet att på
begäran få beslutet prövat på nytt av någon person.
Automatiserade beslut får inte enbart grundas på känsliga personuppgifter.
Överföring av personuppgifter till en annan medlemsstat
20 § Om det inte är särskilt föreskrivet får villkor för behandling av per-
sonuppgifter inte ställas upp i förhållande till en mottagare i en annan med-
lemsstat eller ett EU-organ, om det inte i motsvarande fall får ställas upp
samma typ av villkor i förhållande till en svensk mottagare.
Uppgiftslämnande för rättsstatistik
21 § Personuppgifter som är nödvändiga för att framställa rättsstatistik ska
lämnas till den myndighet som ansvarar för att framställa sådan statistik.
Behandling för ändamål utanför denna lags tillämpningsområde
22 § Innan personuppgifter som behandlas med stöd av denna lag behand-
las för ett ändamål utanför lagens tillämpningsområde ska det säkerställas
att det är nödvändigt och proportionerligt att personuppgifterna behandlas
för det ändamålet.
I den utsträckning skyldighet att lämna uppgifter följer av lag eller för-
ordning ska någon prövning enligt första stycket inte göras.
3 kap. Personuppgiftsansvarigas skyldigheter
Personuppgiftsansvarets omfattning
1 § Den personuppgiftsansvarige är ansvarig för all behandling av person-
uppgifter som utförs under dennes ledning eller på dennes vägnar.
Åtgärder för att säkerställa författningsenlig behandling
Tekniska och organisatoriska åtgärder
2 § Den personuppgiftsansvarige ska, genom lämpliga tekniska och orga-
nisatoriska åtgärder, säkerställa och kunna visa att behandlingen av person-
uppgifter är författningsenlig och att den registrerades rättigheter skyddas.
3 § Den personuppgiftsansvarige ska när medlen för behandlingen be-
stäms och vid behandlingen, genom lämpliga tekniska och organisatoriska
åtgärder, se till att nödvändiga skyddsåtgärder integreras i behandlingen
(inbyggt dataskydd).
4 § Den personuppgiftsansvarige ska se till att det i automatiserade be-
handlingssystem som regel inte är möjligt att behandla andra personupp-
gifter än de som är nödvändiga för varje särskilt angivet ändamål med
behandlingen (dataskydd som standard).
5 § Den personuppgiftsansvarige ska säkerställa att det i automatiserade
behandlingssystem förs loggar över personuppgiftsbehandling i den ut-
sträckning det är särskilt föreskrivet.
2018:1177
7
SFS
Tillgången till personuppgifter
6 § Den personuppgiftsansvarige ska se till att tillgången till personupp-
gifter begränsas till vad var och en behöver för att kunna fullgöra sina arbets-
uppgifter.
Konsekvensbedömning och förhandssamråd
7 § Om en ny typ av behandling, eller betydande förändringar av redan
pågående behandling, kan antas medföra särskild risk för intrång i den
registrerades personliga integritet, ska den personuppgiftsansvarige innan
behandlingen påbörjas eller förändringen genomförs bedöma konsekven-
serna för skyddet av personuppgifter.
Om konsekvensbedömningen visar att det finns särskild risk för intrång i
registrerades personliga integritet eller om typen av behandling innebär
särskild risk för intrång, ska den personuppgiftsansvarige samråda med till-
synsmyndigheten i god tid innan behandlingen påbörjas eller betydande
förändringar genomförs (förhandssamråd).
Säkerheten för personuppgifter
Säkerhetsåtgärder
8 § Den personuppgiftsansvarige ska vidta lämpliga tekniska och organi-
satoriska åtgärder för att skydda de personuppgifter som behandlas, särskilt
mot obehörig eller otillåten behandling och mot förlust, förstöring eller
annan oavsiktlig skada.
Personuppgiftsincidenter
9 § Senast 72 timmar efter det att den personuppgiftsansvarige fått känne-
dom om en personuppgiftsincident ska den anmälas till tillsynsmyndigheten,
utom i de fall där incidenten ska rapporteras enligt säkerhetsskyddslagen
(1996:627) eller föreskrifter som har meddelats i anslutning till den lagen.
Anmälan behöver inte göras om det är osannolikt att personuppgifts-
incidenten har medfört eller kommer att medföra någon risk för otillbörligt
intrång i registrerades personliga integritet.
10 § Om en personuppgiftsincident som ska anmälas enligt 9 § första
stycket har medfört eller kan antas medföra särskild risk för otillbörligt
intrång i registrerades personliga integritet, ska den personuppgiftsansvarige
utan onödigt dröjsmål underrätta den registrerade om incidenten.
Underrättelseskyldigheten gäller inte om den personuppgiftsansvarige
1. har tillämpat lämpliga tekniska och organisatoriska skyddsåtgärder på
de personuppgifter som påverkades av incidenten,
2. har säkerställt att det inte längre finns särskild risk för otillbörligt in-
trång i registrerades personliga integritet, eller
3. skulle behöva göra oproportionerliga ansträngningar för att underrätta
alla berörda.
I fall som avses i andra stycket 3 ska allmänheten informeras eller en
liknande åtgärd vidtas genom vilken de registrerade får nödvändig infor-
mation.
11 § Den personuppgiftsansvarige får avstå från att lämna information
enligt 10 § i den utsträckning det är särskilt föreskrivet i lag eller annan
författning eller annars framgår av beslut som har meddelats med stöd av
författning att uppgifter inte får lämnas ut av hänsyn till intresset av att
2018:1177
8
SFS
1. förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet, utreda eller
lagföra brott, verkställa straffrättsliga påföljder eller upprätthålla allmän
ordning och säkerhet,
2. andra rättsliga utredningar eller undersökningar inte hindras,
3. nationell säkerhet skyddas, eller
4. någon annans rättigheter och friheter skyddas.
Om den personuppgiftsansvarige inte är en myndighet, gäller undantaget
i första stycket även för uppgifter som hos en myndighet skulle ha varit
sekretessbelagda enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
Samarbete med tillsynsmyndigheten
12 § Den personuppgiftsansvarige ska samarbeta med tillsynsmyndig-
heten när den utför uppgifter enligt denna lag och föreskrifter som har
meddelats i anslutning till lagen.
Dataskyddsombud
13 § Den personuppgiftsansvarige ska utse ett eller flera dataskyddsom-
bud och anmäla till tillsynsmyndigheten när dataskyddsombud utses och
entledigas.
14 § Dataskyddsombud ska
1. självständigt kontrollera att den personuppgiftsansvarige behandlar
personuppgifter författningsenligt och på ett korrekt sätt och i övrigt fullgör
sina skyldigheter,
2. informera och ge råd till den personuppgiftsansvarige och de som be-
handlar personuppgifter under dennes ledning om deras skyldigheter vid
behandling av personuppgifter,
3. på begäran ge den personuppgiftsansvarige råd vid en konsekvensbe-
dömning och kontrollera att den genomförs på korrekt sätt,
4. vara kontaktpunkt för enskilda i frågor som rör behandling av person-
uppgifter, och
5. samarbeta med tillsynsmyndigheten och vara kontaktpunkt för den vid
förhandssamråd och andra frågor som rör behandling av personuppgifter.
15 § Den som fullgör uppgift som dataskyddsombud får inte obehörigen
röja det som han eller hon vid fullgörandet av sin uppgift har fått kännedom
om.
I det allmännas verksamhet tillämpas offentlighets- och sekretesslagen
(2009:400) i stället för första stycket.
Personuppgiftsbiträden
16 § Den personuppgiftsansvarige får, om det är lämpligt, anlita person-
uppgiftsbiträden för behandling av personuppgifter på den personuppgifts-
ansvariges vägnar. Innan ett personuppgiftsbiträde anlitas ska den person-
uppgiftsansvarige försäkra sig om att biträdet kommer att vidta de lämpliga
tekniska och organisatoriska åtgärder som krävs för att behandlingen av
personuppgifter ska vara författningsenlig och för att skydda registrerades
rättigheter.
Personuppgiftsbiträdets behandling av personuppgifter ska regleras i ett
skriftligt avtal eller annan skriftlig överenskommelse.
17 § Ett personuppgiftsbiträde får inte anlita ett annat personuppgiftsbi-
träde utan skriftligt tillstånd från den personuppgiftsansvarige.
2018:1177
9
SFS
18 § Ett personuppgiftsbiträde och de som arbetar under biträdets ledning
ska behandla personuppgifter i enlighet med instruktioner från den person-
uppgiftsansvarige.
Om ett personuppgiftsbiträde bestämmer ändamålen med och medlen för
behandlingen, ska biträdet anses vara personuppgiftsansvarig för den
behandlingen.
19 § Det som sägs om den personuppgiftsansvariges skyldigheter i 5, 6, 8
och 12 §§ gäller även för personuppgiftsbiträden.
Gemensamt personuppgiftsansvar
20 § Två eller flera behöriga myndigheter är gemensamt personuppgifts-
ansvariga om de gemensamt bestämmer ändamålen med och medlen för
personuppgiftsbehandlingen.
Den registrerade får utöva sina rättigheter enligt lagen mot var och en av
de gemensamt personuppgiftsansvariga.
Bemyndigande
21 § Regeringen får meddela föreskrifter om skyldighet att föra register
över kategorier av behandling av personuppgifter och skyldighet att införa
interna rutiner för anmälan av överträdelser.
4 kap. Enskildas rättigheter
Rätten till information
Allmän information
1 § Den personuppgiftsansvarige ska göra följande allmänna information
tillgänglig för den registrerade:
1. den personuppgiftsansvariges identitet och kontaktuppgifter,
2. dataskyddsombudets kontaktuppgifter,
3. kategorier av ändamål för behandlingen,
4. rätten enligt 3 § att begära att få information om behandling av per-
sonuppgifter och att få del av uppgifterna,
5. rätten att begära rättelse, radering eller begränsning av behandlingen
enligt 9 och 10 §§, och
6. möjligheten att lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten samt kon-
taktuppgifterna till myndigheten.
Personrelaterad information
2 § Den personuppgiftsansvarige ska i ett enskilt fall lämna följande
information till den registrerade, om det behövs för att han eller hon ska
kunna ta till vara sina rättigheter:
1. den rättsliga grunden för behandlingen,
2. kategorier av mottagare av personuppgifterna, även i tredjeland eller
internationella organisationer,
3. hur länge personuppgifterna får behandlas eller, om det inte är möjligt
att ange, kriterierna för att fastställa det, och
4. övrig nödvändig information.
Vid bedömningen av om information enligt första stycket 4 ska lämnas
ska det särskilt beaktas om personuppgifterna samlats in utan den registre-
rades vetskap.
2018:1177
10
SFS
3 § Den personuppgiftsansvarige ska till den som begär det utan onödigt
dröjsmål lämna skriftligt besked om huruvida personuppgifter som rör
honom eller henne behandlas. Om sådana uppgifter behandlas, ska sökanden
få del av dem och få följande skriftliga information:
1. vilka personuppgifter om sökanden som behandlas,
2. varifrån personuppgifterna kommer,
3. den rättsliga grunden för behandlingen,
4. ändamålen med behandlingen,
5. mottagare eller kategorier av mottagare av personuppgifterna, även i
tredjeland eller internationella organisationer,
6. hur länge personuppgifterna får behandlas eller, om det inte är möjligt
att ange, kriterierna för att fastställa det,
7. rätten att begära rättelse, radering eller begränsning av behandlingen
enligt 9 och 10 §§, och
8. möjligheten att lämna in klagomål till tillsynsmyndigheten samt kon-
taktuppgifterna till myndigheten.
Utlämnande av personuppgifter enligt första stycket behöver inte omfatta
sådana personuppgifter som sökanden har tagit del av, om inte han eller hon
begär det. Det ska dock framgå av informationen att personuppgifterna i
fråga behandlas.
4 § Den som har varit föremål för ett sådant beslut som avses i 2 kap. 19 §
har rätt att på begäran få närmare information om beslutet av den person-
uppgiftsansvarige.
Begränsning av rätten til information
5 § Informationsskyldigheten i 2 och 3 §§ gäller inte i den utsträckning det
är särskilt föreskrivet i lag eller annan författning eller annars framgår av
beslut som har meddelats med stöd av författning att uppgifter inte får läm-
nas ut av hänsyn till intresset av att
1. förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksamhet, utreda eller
lagföra brott, verkställa straffrättsliga påföljder eller upprätthålla allmän
ordning och säkerhet,
2. andra rättsliga utredningar eller undersökningar inte hindras,
3. nationell säkerhet skyddas, eller
4. någon annans rättigheter och friheter skyddas.
Om förutsättningarna i första stycket är uppfyllda, är den personupp-
giftsansvarige inte skyldig att lämna ut skälen för beslut enligt första stycket
eller beslut i fråga om rättelse, radering eller begränsning av behandlingen
enligt 9 eller 10 §.
Om den personuppgiftsansvarige inte är en myndighet, gäller undantagen
i första och andra styckena även för uppgifter som hos en myndighet skulle
ha varit sekretessbelagda enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
6 § Informationsskyldigheten i 3 § gäller inte personuppgifter i löpande
text som inte har fått sin slutliga utformning när begäran gjordes eller som
utgör minnesanteckning eller liknande.
Informationsskyldigheten gäller dock om uppgifterna
1. har lämnats ut till tredje man, med undantag för en myndighet som med
stöd av författning utövar tillsyn, kontroll eller revision,
2. behandlas enbart för vetenskapliga, statistiska eller historiska ändamål,
eller
2018:1177
11
SFS
3. har behandlats under längre tid än ett år i löpande text som inte har fått
sin slutliga utformning.
7 § Om en begäran enligt 3 § är orimlig eller uppenbart ogrundad får den
personuppgiftsansvarige avslå den.
Av 12 § andra stycket framgår att den personuppgiftsansvarige i vissa fall
får ta ut avgift i stället för att avslå begäran.
Möjligheten att begära kontroll genom tillsynsmyndigheten
8 § I 5 kap. 3 § finns bestämmelser om att en fysisk person får begära att
tillsynsmyndigheten kontrollerar om hans eller hennes personuppgifter be-
handlas författningsenligt.
Rätten till rättelse, radering och begränsning av behandlingen
9 § Den personuppgiftsansvarige ska på begäran av den registrerade utan
onödigt dröjsmål rätta eller komplettera personuppgifter som rör honom
eller henne, om de är felaktiga eller ofullständiga med hänsyn till ändamålet
med behandlingen.
Om den personuppgiftsansvarige inte kan fastställa att personuppgifterna
är korrekta ska behandlingen av uppgifterna i stället utan onödigt dröjsmål
begränsas.
10 § Den personuppgiftsansvarige ska på begäran av den registrerade utan
onödigt dröjsmål radera personuppgifter som rör honom eller henne, om de
behandlas i strid med 2 kap. 1, 2, 3 § första stycket eller någon av 4–6 §§
eller 8, 11, 12, 14 eller 17 § första stycket. Detsamma gäller om det krävs
radering för att den personuppgiftsansvarige ska utföra en rättslig för-
pliktelse.
Om förutsättningarna i första stycket för att radera personuppgifter är
uppfyllda men uppgifterna behöver finnas kvar av bevisskäl, ska den per-
sonuppgiftsansvarige på begäran av den registrerade i stället utan onödigt
dröjsmål begränsa behandlingen av uppgifterna.
11 § Den personuppgiftsansvarige avgör vilken åtgärd som ska vidtas med
anledning av en begäran om rättelse, radering eller begränsning av behand-
lingen.
Avgiftsfri information
12 § Information enligt 1, 2 och 4 §§ ska lämnas utan avgift. Information
och uppgifter enligt 3 § ska lämnas utan avgift en gång per år.
Om någon begär information och uppgifter enligt 3 § oftare än en gång per
år, får den personuppgiftsansvarige ta ut en rimlig avgift eller avslå begäran
enligt 7 § första stycket.
5 kap. Tillsyn
Tillsynsmyndighetens uppdrag
1 § Tillsynsmyndigheten ska verka både för att fysiska personers grund-
läggande rättigheter och friheter skyddas i samband med behandling av
personuppgifter och för att underlätta det fria flödet av personuppgifter inom
denna lags tillämpningsområde.
2018:1177
12
SFS
Tillsynsmyndighetens uppgifter
2 § Tillsynsmyndigheten ska
1. utöva allmän tillsyn över personuppgiftsbehandling,
2. handlägga klagomål från registrerade,
3. utföra kontroll enligt 3 §, och
4. på begäran bistå en tillsynsmyndighet i en annan medlemsstat.
Tillsynen ska inte omfatta behandling av personuppgifter inom ramen för
domstolarnas dömande verksamhet.
3 § Tillsynsmyndigheten ska på begäran kontrollera om uppgifter om en
fysisk person behandlas författningsenligt. Den som begär en sådan kontroll
ska visa att han eller hon har begärt information enligt 4 kap. 3 § eller en
åtgärd enligt 4 kap. 9 eller 10 §.
Myndigheten får vägra att utföra kontrollen om begäran är orimlig eller
uppenbart ogrundad.
4 § Tillsynsmyndigheten ska vid förhandssamråd enligt 3 kap. 7 § och när
det i övrigt är påkallat ge råd och stöd till personuppgiftsansvariga och per-
sonuppgiftsbiträden om deras skyldigheter enligt lag eller annan författning.
Tillsynsmyndighetens befogenheter
Undersökningsbefogenheter
5 § Tillsynsmyndigheten har rätt att av personuppgiftsansvariga och per-
sonuppgiftsbiträden på begäran få
1. tillgång till alla personuppgifter som behandlas,
2. upplysningar om och dokumentation av behandlingen av personupp-
gifter och säkerhets- och skyddsåtgärder,
3. tillträde till lokaler som den personuppgiftsansvarige eller personupp-
giftsbiträdet disponerar samt tillgång till utrustning och andra medel för
behandling av personuppgifter, och
4. den hjälp och den information som behövs för tillsynen.
Förebyggande befogenheter
6 § Om tillsynsmyndigheten bedömer att det finns risk för at personuppgifter
kan komma at behandlas i strid med lag el er annan förfat ning, ska myndig-
heten genom råd, rekommendationer el er påpekanden försöka förmå den per-
sonuppgiftsansvarige el er personuppgiftsbiträdet att vidta åtgärder för att
motverka den risken.
Tillsynsmyndigheten får utfärda en skriftlig varning för att planerad be-
handling av personuppgifter riskerar att stå i strid med lag eller annan för-
fattning. Detsamma gäller om pågående behandling riskerar att stå i strid
med lag eller annan författning.
Korrigerande befogenheter
7 § Om tillsynsmyndigheten konstaterar att personuppgifter behandlas i
strid med lag eller annan författning eller att den personuppgiftsansvarige
eller personuppgiftsbiträdet på något annat sätt inte fullgör sina skyldig-
heter, får tillsynsmyndigheten
1. genom sådana åtgärder som anges i 6 § första stycket försöka förmå
den personuppgiftsansvarige eller personuppgiftsbiträdet att vidta åtgärder
för att behandlingen ska bli författningsenlig, eller att uppfylla andra skyl-
digheter,
2018:1177
13
SFS
2. förelägga den personuppgiftsansvarige eller personuppgiftsbiträdet att
vidta åtgärder för att behandlingen ska bli författningsenlig eller att uppfylla
andra skyldigheter,
3. förbjuda fortsatt behandling om bristen är allvarlig, eller
4. besluta om en sanktionsavgift enligt 6 kap.
Om ett föreläggande utfärdas ska det av föreläggandet framgå när åtgär-
derna senast ska vara genomförda och, om det är lämpligt, vilka åtgärder
som ska vidtas.
Verkställighet av beslut
8 § Tillsynsmyndighetens beslut får inte verkställas omedelbart.
Samarbete med tillsynsmyndigheter i andra medlemsstater
9 § Tillsynsmyndigheten får vägra en begäran om bistånd från en tillsyns-
myndighet i en annan medlemsstat endast om det skulle strida mot en lag
eller en förordning att tillmötesgå den.
10 § När tillsynsmyndigheten på begäran bistår en tillsynsmyndighet i en
annan medlemsstat har den de befogenheter som anges i 5–7 §§.
11 § Tillsynsmyndigheten får, om det är förenligt med svenska intressen,
lämna ut en uppgift till en tillsynsmyndighet i en annan medlemsstat, även
om uppgiften är sekretessbelagd enligt offentlighets- och sekretess-
lagen (2009:400).
12 § Information som tillsynsmyndigheten efter begäran har fått från en
tillsynsmyndighet i en annan medlemsstat får inte användas för något annat
ändamål än det för vilket informationen begärdes.
6 kap. Administrativa sanktionsavgifter
Överträdelser som kan leda till en sanktionsavgift
1 § En sanktionsavgift får tas ut av en personuppgiftsansvarig vid överträ-
delse av någon av
1. 2 kap. 1–5, 7–12 eller 14–18 §§, 19 § andra stycket eller 22 §,
2. 3 kap. 2–8 §§, eller
3. 8 kap. 1–6 §§ eller 8 §.
En sanktionsavgift får också tas ut om en personuppgiftsansvarig inte
anmäler en personuppgiftsincident enligt 3 kap. 9 § första stycket, inte
dokumenterar en sådan incident, låter bli att bistå tillsynsmyndigheten enligt
5 kap. 5 § eller inte följer tillsynsmyndighetens beslut enligt 5 kap. 7 § första
stycket 2 eller 3.
2 § En sanktionsavgift får tas ut av ett personuppgiftsbiträde vid överträ-
delse av 3 kap. 5, 6 eller 8 §.
En sanktionsavgift får också tas ut om et personuppgiftsbiträde låter bli att
bistå tillsynsmyndigheten enligt 5 kap. 5 § eller inte följer tillsynsmyndighe-
tens beslut enligt 5 kap. 7 § första stycket 2 el er 3.
Hur sanktionsavgiften ska bestämmas
3 § Sanktionsavgiften ska vid överträdelser av 3 kap. 6 eller 7 § eller av
bestämmelser om dokumentation av personuppgiftsincidenter bestämmas
till högst 5 000 000 kronor.
2018:1177
14
SFS
Vid överträdelser av övriga bestämmelser som anges i 1 och 2 §§ ska
avgiften bestämmas till högst 10 000 000 kronor.
Om flera bestämmelser har överträtts genom samma personuppgiftsbe-
handling, eller om en eller flera bestämmelser har överträtts genom sam-
mankopplade personuppgiftsbehandlingar, ska sanktionsavgiften bestämmas
efter överträdelsernas allvar. Sanktionsavgiften får aldrig överstiga maximi-
beloppet för den allvarligaste överträdelsen.
4 § Vid bedömningen av om någon sanktionsavgift ska tas ut och när stor-
leken på avgiften ska bestämmas ska särskild hänsyn tas till
1. om överträdelsen varit uppsåtlig eller berott på oaktsamhet,
2. den skada, fara eller kränkning som överträdelsen inneburit,
3. överträdelsens karaktär, svårhetsgrad och varaktighet,
4. vad den personuppgiftsansvarige eller personuppgiftsbiträdet gjort för
att begränsa verkningarna av överträdelsen, och
5. om den personuppgiftsansvarige eller personuppgiftsbiträdet tidigare
ålagts att betala en sanktionsavgift.
5 § Sanktionsavgiften får sättas ned helt eller delvis om överträdelsen är
ursäktlig eller om det annars med hänsyn till omständigheterna skulle vara
oskäligt att ta ut en avgift.
Beslut om sanktionsavgift
6 § Tillsynsmyndigheten beslutar om sanktionsavgift.
Sanktionsavgiften tillfaller staten.
7 § En sanktionsavgift får inte beslutas om den som avgiften ska tas ut av
inte har fått tillfälle att yttra sig inom fem år från den dag då överträdelsen
ägde rum.
Ett beslut om sanktionsavgift ska delges.
Betalning av sanktionsavgift
8 § En sanktionsavgift ska betalas till den myndighet som regeringen be-
stämmer inom 30 dagar från det att beslutet om att ta ut avgiften har fått laga
kraft eller inom den längre tid som anges i beslutet.
Om sanktionsavgiften inte betalas inom den tid som anges i första stycket,
ska myndigheten lämna den obetalda avgiften för indrivning. Bestämmelser
om indrivning finns i lagen (1993:891) om indrivning av statliga fordringar
m.m. Vid indrivning får verkställighet ske enligt utsökningsbalken.
Bemyndigande
9 § Regeringen får meddela ytterligare föreskrifter om sanktionsavgifter
enligt denna lag.
7 kap. Skadestånd och överklagande
Skadestånd
1 § Den personuppgiftsansvarige ska ersätta den registrerade för den skada
och kränkning av den personliga integriteten som orsakats av behandling av
personuppgifter i strid med denna lag, eller föreskrifter som har meddelats i
anslutning till den.
2018:1177
15
SFS
Överklagande
Överklagande av personuppgiftsansvariga myndigheters beslut
2 § Beslut i fråga om rättelse eller komplettering enligt 4 kap. 9 § första
stycket, radering enligt 4 kap. 10 § första stycket, eller begränsning av be-
handlingen enligt 4 kap. 9 § andra stycket eller 10 § andra stycket, som har
meddelats av en myndighet i egenskap av personuppgiftsansvarig, får
överklagas till allmän förvaltningsdomstol. Detsamma gäller beslut att inte
lämna information enligt 4 kap. 3 §, att ta ut avgift enligt 4 kap. 12 § andra
stycket eller att inte medge prövning av ett automatiserat beslut enligt 2 kap.
19 § första stycket.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Första stycket gäller inte beslut av regeringen, Högsta domstolen, Högsta
förvaltningsdomstolen eller Riksdagens ombudsmän.
Överklagande av tillsynsmyndighetens beslut
3 § Tillsynsmyndighetens beslut enligt denna lag får överklagas till allmän
förvaltningsdomstol. När ett beslut överklagas är tillsynsmyndigheten mot-
part i domstolen.
Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten.
Överklagandeförbud
4 § Andra beslut enligt denna lag än de som avses i 2 och 3 §§ får inte
överklagas.
8 kap. Överföring av personuppgifter till tredjeland och
internationella organisationer
Förutsättningar för överföring
1 § En behörig myndighet får överföra personuppgifter till ett tredjeland
eller en internationell organisation, om personuppgifterna behandlas i
Sverige eller är avsedda att behandlas i ett tredjeland eller av en interna-
tionell organisation. Personuppgifterna får dock endast överföras om över-
föringen
1. är nödvändig för att förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verk-
samhet, utreda eller lagföra brott, verkställa straffrättsliga påföljder eller
upprätthålla allmän ordning och säkerhet,
2. riktas till en behörig myndighet i ett tredjeland eller till en internationell
organisation som är en behörig myndighet, och
3. omfattas av
a) ett beslut om adekvat skyddsnivå enligt 3 §,
b) tillräckliga skyddsåtgärder enligt 4 §, eller
c) ett undantag för särskilda situationer enligt 5 §.
En behörig myndighet som avser att överföra personuppgifter till ett
tredjeland eller en internationell organisation, ska särskilt beakta risken för
att enskilda får ett försämrat skydd för sina personuppgifter.
2 § Personuppgifter som en svensk myndighet har fått från en annan med-
lemsstat får överföras till ett tredjeland eller en internationell organisation
endast om den medlemsstat som lämnat uppgifterna till en svensk myn-
dighet har medgett att de överförs.
Om medgivandet på grund av tidsbrist inte kan inhämtas i förväg, får
personuppgifter ändå överföras om det är nödvändigt för att avvärja en
omedelbar och allvarlig fara för allmän säkerhet. Detsamma gäller om det
2018:1177
16
SFS
är nödvändigt för att avvärja en omedelbar och allvarlig fara för andra
väsentliga intressen för Sverige eller någon annan medlemsstat.
Beslut om adekvat skyddsnivå
3 § Om Europeiska kommissionen har beslutat att det finns en adekvat
nivå för skyddet av personuppgifter i ett tredjeland, eller en viss geografisk
eller på annat sätt angiven del av det, får personuppgifter överföras dit under
de förutsättningar som anges i 1 och 2 §§. Detsamma gäller om det finns ett
sådant beslut avseende en internationell organisation.
Tillräckliga skyddsåtgärder
4 § Om det inte finns något beslut om adekvat skyddsnivå enligt 3 §, får
personuppgifter, under de förutsättningar som anges i 1 och 2 §§, ändå
överföras till ett tredjeland eller en internationell organisation om
1. skyddsåtgärder för personuppgifterna har fastställts i ett avtal som ger
tillräckliga garantier till skydd för den registrerade, eller
2. den behöriga myndighet som uppgifterna ska överföras till på annat sätt
garanterar tillräckligt skydd för dem.
Överföring i särskilda situationer
5 § Om det inte finns något beslut om adekvat skyddsnivå enligt 3 § eller
tillräckliga skyddsåtgärder enligt 4 §, får en överföring, eller en samling av
överföringar, av personuppgifter, under de förutsättningar som anges i 1 och
2 §§, göras till ett tredjeland eller en internationell organisation endast om
överföringen är nödvändig för att
1. värna den registrerades eller någon annan fysisk persons vitala intres-
sen, eller andra berättigade intressen som den registrerade har,
2. i ett enskilt fall förebygga, förhindra eller upptäcka brottslig verksam-
het, utreda eller lagföra brott, verkställa straffrättsliga påföljder eller upp-
rätthålla allmän ordning och säkerhet,
3. i ett enskilt fall kunna fastställa, göra gällande eller försvara ett rättsligt
anspråk som hänför sig till ett sådant syfte som anges i 2, eller
4. avvärja en omedelbar och allvarlig fara för allmän säkerhet.
Personuppgifter får inte överföras till ett tredjeland eller en internationell
organisation om den registrerades intresse av skydd mot kränkning av rät-
tigheter och friheter väger tyngre än det allmännas intresse av en sådan
överföring som avses i första stycket 2 eller 3.
Vidareöverföring
6 § En svensk behörig myndighet får inte tillåta att sådana personuppgifter
som anges i 2 § första stycket, och som överförts till ett tredjeland eller en
internationell organisation, vidareöverförs till ett tredjeland eller en inter-
nationell organisation, om inte någon behörig myndighet i den andra med-
lemsstaten har medgett att uppgifterna får vidareöverföras.
7 § När en svensk behörig myndighet ska ta ställning till om personupp-
gifter som har överförts från Sverige till en annan medlemsstat, som har
överfört dem till ett tredjeland eller en internationell organisation, får
vidareöverföras till ett tredjeland eller en internationell organisation, ska alla
kända omständigheter som har samband med vidareöverföringen beaktas.
Särskild vikt ska läggas vid brottets allvar, allvaret i faran för allmän säker-
het, det ändamål för vilket personuppgifterna ursprungligen lämnades till
2018:1177
17
SFS
den andra medlemsstaten och nivån på skyddet av personuppgifter i tredje-
landet eller hos den internationella organisationen som uppgifterna ska
vidareöverföras till.
Överföring till andra än behöriga myndigheter
8 § En svensk behörig myndighet får i ett enskilt fall överföra personupp-
gifter till någon som inte är en behörig myndighet i ett tredjeland. Person-
uppgifterna får överföras endast om de övriga förutsättningarna i 1 och 2 §§
är uppfyllda och om
1. det är absolut nödvändigt för att den svenska myndigheten ska kunna
utföra en uppgift enligt 1 kap. 2 § som den har ansvar för,
2. den svenska myndigheten informerar den som ska ta emot personupp-
gifterna om det eller de specifika ändamål för vilket eller vilka uppgifterna
får behandlas, och
3. det skulle vara ineffektivt eller olämpligt att överföra dem till en be-
hörig myndighet i tredjelandet.
Personuppgifter får inte överföras enligt första stycket om den registre-
rades intresse av skydd mot kränkning av rättigheter och friheter väger
tyngre än det allmännas intresse av att överföringen görs.
Första och andra styckena gäller inte en sådan annan aktör som är behörig
myndighet enligt definitionen i 1 kap. 6 §.
Villkor om användningsbegränsning
9 § Om en svensk behörig myndighet har fått personuppgifter från ett
tredjeland eller en internationell organisation och gäller på grund av en
överenskommelse med tredjelandet eller den internationella organisationen
villkor som begränsar möjligheten att använda uppgifterna, ska svenska
myndigheter följa villkoren oavsett vad som är föreskrivet i lag eller annan
författning.
10 § En svensk behörig myndighet får vid överföring av personuppgifter
till ett tredjeland eller en internationell organisation i ett enskilt fall ställa
upp villkor som begränsar möjligheten att använda uppgifterna, om det
krävs med hänsyn till den enskildes rätt eller från allmän synpunkt. Sådana
villkor får inte strida mot en internationell överenskommelse som är bin-
dande för Sverige.
1. Denna lag träder i kraft den 1 augusti 2018.
2. Genom lagen upphävs lagen (2013:329) med vissa bestämmelser om
skydd för personuppgifter vid polissamarbete och straffrättsligt samarbete
inom Europeiska unionen.
3. Bestämmelsen i 3 kap. 5 § om loggning tillämpas från och med den
6 maj 2023 i fråga om automatiserade behandlingssystem som inrättats före
den 6 maj 2016.
4. En sanktionsavgift enligt 6 kap. får beslutas endast för överträdelser
som har skett efter ikraftträdandet.
5. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för överträdelser som har skett före
ikraftträdandet.
6. Äldre föreskrifter gäller fortfarande för överklagande av beslut som
har meddelats före ikraftträdandet.
2018:1177
18
SFS
På regeringens vägnar
YLVA JOHANSSON
MORGAN JOHANSSON
(Justitiedepartementet)
2018:1177