1 \
Lag
om ändring i regeringsformen;
utfärdad den 14 november 1985.
Enligt riksdagens beslut' föreskrivs att 9 kap. 11 § regeringsformen^
skall ha nedan angivna lydelse.
Regeringsformen kommer därför att ha följande lydelse från och med
den dag då denna lag träder i kraft.
SFS 1985:866
Utkom från trycket
den 3 december 1985
Omtryck
1 kap. Statsskickets grunder
1 § All offentlig makt i Sverige utgår från folket.
Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning och på allmän och
lika r östrätt. Den förverkligas genom ett representativt och parlamenta
riskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.
Den offentliga makten u tövas under lagarna.
2 § Den offentliga ma kten skall utövas med r espekt för alla människors
lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.
Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd skall vara
grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Det skall särskilt
åligga det allmänna att trygga rätten till arbete, bostad och utbildning samt
att verka för social omsorg och trygghet och för en god levnadsmiljö.
Det allmänna skall verka för att demokratins idéer blir vägledande inom
samhällets alla områden. Det allmänna skall tillförsäkra män och kvinnor
lika rättigheter samt värna den enskildes privatliv och familjeliv.
Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och
utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas. Lag (1976:871).
3 § Regeringsformen, successionsordningen och tryckfrihetsförordning
en är rikets grundlagar. Lag (1976:871).
4 § Riksdagen är folkets främsta företrädare.
Riksdagen stiftar lag, beslutar om skatt till staten och bestämmer hur
statens medel skall anvä ndas. Riksdagen granskar rikets styrelse och för
valtning. Lag (1976:871).
5 § Konungen eller drottning, som enligt successionsordningen innehar
Sveriges tron, är rikets statschef.
Vad i denna regeringsform är stadgat o m konungen skall, om drottning
är statschef, gälla henne. Lag (1979:932).
6 § Regeringen styr riket.
Den är ansvarig inför riksdagen. Lag
(1976:871).
' Prop. 1984/85:83, KU 34, rskr295, KU 1985/86: I, rs kr 1.
^ Regeringsformen omtryckt 1982:940.
1941
¬
SFS 1985:866
7 § I riket finns primärkommuner och landstingskommuner. Beslutande
rätten i kommunerna utövas av valda församlingar.
Kommunerna får taga ut skatt för skötseln av sina uppgifter. Lag
(1976:871).
8 § För rättskipningen finns domstolar och för den offentliga förvaltning
en statliga och kommunala förvaltningsmyndigheter. Lag (1976:871).
9 § Domstolar samt förvaltningsmyndigheter och andra som fullgör upp
gifter inom den offentliga förvaltningen skall i sin verks amhet beakta allas
likhet inför lagen samt iakttaga saklighet o ch opartiskhet. Lag (1976:871).
2 kap. Grundläggande fri- och rättigheter
1 § Varje medborgare är gentemot det allmänna tillförsäkrad
1. yttrandefrihet; frihet att i tal, skrift eller bild eller på annat sätt
meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter och känslor,
2. informationsfrihet: frihet att inhämta och mottaga upplysningar samt
att i övrigt taga del av and ras yttranden,
3. mötesfrihet: frihet att anordna och bevista sammankomst för upplys
ning, meningsyttring eller annat liknande syfte eller för framförande av
konstnärligt verk,
4. demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga i demonstration
på allmän plats,
5. föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med andra för allmänna
eller enskilda syften,
6. religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans med andra utöva sin
religion.
Beträffande tryckfriheten gäller vad som är föreskrivet i tryckfrihetsför
ordningen. I denna finns också bestämmelser om rätt att taga del av
allmänna handlingar. Lag (1976:871).
2 § Varje medborgare är gente mot det allmänna skyddad mot tvång att
giva till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat
sadant hänseende. Han är däijämte gentemot det allmänna skyddad mot
tvång att deltaga i sammankomst för opinionsbildning eller i demonstration
eller annan meningsyttring eller att tillhöra politisk sammanslutning, tros
samfund eller annan sammanslutning för åskådning som avses i första
meningen. Lag (1976:871).
3 § Anteckning om medborgare i allmänt register får ej utan hans sam
tycke grundas enbart på hans politiska åskådning. Lag (1976:871).
4 § Dödsstraff får icke förekomma. Lag (1976:871).
5 § Varje medborgare är skyddad mot kroppsstraff. Han är därjämte
skyddad mot torty r och mot medicinsk påverkan i syfte att framtvinga eller
hindra yttranden. Lag (1976:871).
1942
¬
6 § Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat
SFS 1985:866
kroppsligt ingrepp även i annat fall än som avses i 4 och 5 §§. Han är
därjämte skyddad mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande in
trång samt mot undersökning av brev eller annan förtrolig försändelse och
mot hemlig avlyssnin g eller upptagning av telefonsam tal eller annat förtro
ligt meddelande. Lag (1976:871).
1 § Ingen medborgare får landsförvisas eller hindras att resa in i riket.
Ingen medborgare som är eller har varit bosatt i riket får berö vas sitt
medborgarskap i annat fall än då han samtid igt, efter uttryckligt samtycke
eller genom att inträda i allmän tjä nst, blir medborgare i annan s tat. Utan
hinder härav får dock föreskrivas att barn under aderton år i fråga om sitt
medborgarskap skall följa föräldrarna eller en av dem. Vidare far föreskri
vas att, i enlighet med överenskommelse med annan stat, den som sedan
födelsen är medborgare även i d en andra staten och är varaktigt bosatt där
förlorar sitt sve nska medborgarskap vid aderton års ålder eller senare. Lag
(1979:933).
8 § Varje medborgare är gent emot det allmänna skyddad mot frihetsbe-
rövande. Han är även i övrigt tillförsäkrad frihet att förflytta sig inom riket
och att lämna dett a. Lag (1976:871).
9 § Har annan myndighet än domstol berövat någon medborgare friheten
med anledning av brott eller misstanke om brott, skall denne kunna få
saken provad av domstol utan oskäligt dröjsmål. Vad nu sagts gäller dock
icke när fråga är om att till riket överflytta verkställighet av frihetsberö-
vande påföljd som har ådömts i annan stat.
Har medborgare av annan anledning än som angives i första stycket
blivit omhändertagen tvångsvis, skall han likaså kunna få saken prövad av
domstol utan oskäligt dröjsmål. Med prövning av domstol likställes i
sådant fall prövning av nämnd, om nämndens sammansättning är bestämd i
lag och ordföranden i nämnden skall vara eller ha varit ordinarie domare.
Har prövning som avses i första eller andra s tycket icke uppdragits åt
myndighet som är behörig enligt föreskrifterna där, skall den ankomma på
allmän domstol. Lag (1979:933).
10 § Straff eller annan brottspåföljd får icke åläggas för gärning som icke
var belagd med brottspåföljd, när den förövades. Ej heller får svårare
brottspåföljd åläggas för gärningen än den som var föreskriven då. Vad nu
sagts om brottspåföljd gäller även förverkande och annan särskild rättsver
kan av bro tt.
Skatt eller statlig avgift får ej uttagas i vidare mån än som följer av
föreskrift, som gällde när den omständighet inträffade som utlöste skatt-
eller avgiftsskyldigheten. Finner riksdagen särskilda skäl påkalla det, får
dock lag in nebära att skatt eller statlig avgift uttages trots att lagen inte
hade trätt i kraft när nyssnämnda omständighet inträffade, om regeringen
eller riksdagsutskott då hade lämnat förslag härom till riksdagen. Med
förslag jämställes ett meddelande i skrivelse från regeringen till riksdagen
om att sådant förslag är att vänta. Vidare får riksdagen föreskriva undantag
1943
¬
SFS 1985:866
från första meningen, om riksdagen finner att det är påkallat av särskilda
skäl i samband med krig, krigsfara eller svår ekonomisk kris. Lag
(1979:933).
11 § Domstol far icke inrättas för redan begången gärning och ej heller
för viss tvist eller i övrigt för visst mål.
Förhandling vid domstol skall vara offentlig. Lag (1976:871).
12 § De fri- och rättigheter som avses i 1 § 1 -5 samt i 6 och 8 §§ och i
11 § andra stycket får, i den utsträckning som 13-16 §§ medgiver, begrän
sas genom lag eller genom annan författning efter bemyndigande i lag enligt
8 kap. 7 § första stycket 7 eller 10 §.
Begränsning som avses i första stycket får göras endast för att tillgodose
ändamål som är godtagbart i ett demokratiskt samhälle. Begränsningen får
aldrig gå utöver vad som är nödvändigt med hänsyn till det ändamå l som
har föranlett den och ej heller sträcka sig så långt att den utgör ett hot mot
den fria åsiktsbildningen såsom en av folkstyrelsens grundvalar. Begräns
ning får ej göras enbart på grund av politisk, religiös, kulturell eller annan
sådan åskådning.
Förslag till lag som avses i för sta stycket eller till lag om ändring eller
upphävande av sådan lag skall, om det ej förkastas av riksdagen, på
yrkande av lägst tio av dess ledamöter vila i minst tolv månader från det att
det första utskottsyttrandet över förslaget anmäldes i riksdagens kammare.
Utan hinder härav kan riksdagen antaga förslaget, om minst fem sjättede
lar av de röstande förenar sig om beslutet.
Tredje stycket gäller icke förslag till lag om fo rtsatt giltighet i högst två
år av lag. Det gäller ej heller förslag till lag som enbart ang år
1. förbud att röja sådant, som någon har erfarit i allmän tjänst eller under
utövande av tjänsteplikt och vars hemlighållande är påkallat av hänsyn till
intresse som angives i 2 kap. 2 § tryckfrihetsförordningen,
2. husrannsakan eller liknande intrång eller
3. frihetsstraff som påföljd för viss gärning.
Konstitutionsutskottet prövar för riksdagens vidkommande huruvida
tredje stycket är tillämpligt i fråga om visst lagförslag. Lag (1979:933).
13 § Yttrandefriheten och informationsfriheten får begränsas med hän
syn till rikets säkerhet, folkförsöijningen, allmän ordning och säkerhet,
enskilds anseende, privatlivets helgd eller förebyggandet och beivrandet
av brott. Vidare får friheten att yttra sig i näringsverks amhet begränsas. I
övrigt får begränsningar av yttrandefriheten och informationsfriheten ske
endast om sär skilt viktiga skäl föranleder det.
Vid bedömandet av vilka begränsningar som får ske med stöd av första
stycket skall särskilt beaktas vikten av vidaste möjliga yttrand efrihet och
informationsfrihet i politiska, religiösa, fackliga, vetenskapliga och kultu
rella angelägenheter.
Som begränsning av yttrandefriheten och informationsfriheten anses
icke meddelande av föreskrifter som utan avseende på yttrandes innehåll
närmare reglerar visst sätt att sprida eller mottaga yttranden. Lag
(1976:871).
1944
¬
14 § Mötesfriheten och demonstrationsfriheten får begränsas endast av
SFS 1985:866
hänsyn till rikets säkerhet, till ordning och säkerhet vid samman komsten
eller demonstrationen eller till trafiken ell er för att motverka farsot.
Föreningsfriheten får begränsas endast såvitt gäller sammanslutningar
vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur eller innebär förföljelse
av folkgrupp av viss ras, med viss hudfärg eller av visst etniskt ursprung.
Lag (1976:871).
15 § Lag eller annan föreskrift får ej innebära att någon medborgare
missgynnas därför att han med hänsyn till ras, hudfärg eller etniskt ur
sprung tillhör minoritet. Lag (1976:871).
16 § Lag eller annan föreskrift får ej innebära att någon medborgare
missgynnas på grund av sitt kön, om ej föreskriften utgör led i strävanden
att åstadkomma jämställdhet mellan män och kvinnor eller avser värnplikt
eller motsvarande tjänsteplikt. Lag (1976:871).
17 § Förening av arbetstagare samt arbetsgivare och förening av arbets
givare äger rätt att vidtaga fackliga stridsåtgärder, om annat ej följer av lag
eller avtal. Lag (1976:871).
18 § Vaije medborgare vilkens egendom tages i anspråk genom expro
priation eller annat sådant förfogande skall vara tillförsäkrad ersättning för
förlusten enligt grunder som b estämmes i lag. Lag (1979:933).
19 § Författare, konstnärer och fotografer äger rätt till sina verk enligt
bestämmelser som meddelas i lag. Lag (1976:871).
20 § Utlänning här i riket är likställd med svensk medborgare i fråga om
1. skydd mot tvång a tt deltaga i sammankom st för opinionsbildning eller
i demons tration eller annan meningsyttring eller att tillhöra trossamfund
eller annan sammanslutning (2 § andra meningen),
2. skydd mot dödsstraff, kroppsstraff och tortyr samt mot medicinsk
påverkan i syfte att framtvinga eller hindra yttranden (4 och 5 §§),
3. rätt till domstolsprövning av frihetsberövande med anledning av brott
eller misstanke om brott (9 § första och tredje styckena),
4. skydd mot retroaktiv brottspåföljd och annan retroaktiv rättsverkan
av brott samt mot retroaktiv skatt eller statlig avgift (10 §),
5. skydd mot inrättande av domstol i vissa fall (11 § första stycket),
6. skydd mot missgynnande på grund av ras, hudfärg eller etniskt ur
sprung eller på grund av kön (15 och 16 §§),
7. rätt till fackliga stridsåtgärder (17 §),
8. rätt till ersättning vid expropriation eller annat sådant förfogande
(18 §).
Om annat icke följer av särskilda föreskrifter i lag, är utlänning här i riket
likställd med svens k medborgare även i fråga om
1. yttrandefrihet, informationsfrihet, mötesfrihet, demonstrationsfrihet,
föreningsfrihet och religionsfrihet (1 §),
2. skydd mot tvång att giva till känna åskådn ing (2 § första meningen),
3. skydd mot kroppsligt ingrepp även i annat fall än som avses i 4 och
¬
SFS 1985:866
5 §§, mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande intrång samt mot
intrång i förtrolig meddelelse (6 §),
4. skydd mot frihetsberövande (8 § första meningen),
5. rätt till domstolsprövning av frihetsberövande av annan anledning än
brott eller misstanke om brott (9 § andr a och tredje styckena),
6. offentlighet vid dom stolsförhandling (11 § andra stycket),
7. skydd mot ingrepp på grund av åskådning (12 § andra stycket tredje
meningen),
8. författares, konstnärers och fotografers rätt till sina verk (19 §).
På sådana särskilda föreskrifter som avses i andra stycket tillämpas 12 §
tredje stycket, Qärde stycket första meningen samt femte stycket. Lag
(1979:933).
3 kap. Riksdagen
1 § Riksdagen utses genom fria, hemliga och direkta val.
Riksdagen består av en kammare med trehundrafyrtionio ledamöter. För
ledamöterna skall finnas ersättare.
2 § Rösträtt vid val till riksdagen tillkommer svensk medborgare som är
bosatt i rik et. Om r östrätt för svensk medborgare som ej är bosatt i riket
finns bestämmelser i lag. Den som icke har uppnått aderton års ålder
senast på valdagen eller som är omyndigförklarad av domstol har ej röst
rätt.
Frågan huruvida rösträtt enligt första stycket föreligger avgöres på
grundval av en före valet upprättad röstlängd.
3 § Ordinarie val till riksdagen för rättas vart tredje år.
4 § Regeringen far förordna om extra val till riksdagen mellan ordinarie
val. Extra val hålles inom tr e månader efter förordnandet.
Efter val till riksdagen får regeringen icke förordna om extra val förrän
tre månader har förflutit från den nyvalda riksdagens första sammanträde.
Ej heller får regeringen förordna om extra val under tid då dess ledamöter,
efter det att samtliga har entledigats, uppehåller sina befattningar i avbidan
på att ny regering skall till träda.
Bestämmelser om extra val i visst fall finns i 6 kap. 3 §.
5 § Nyvald riksdag samlas på femtonde dagen efter valdagen, dock tidi
gast på Qärde dagen efter det att valets utgång har kungjorts.
Vaije val gäller för tiden från det att den nyvalda riksdagen har samlats
till dess den närmast därefter valda riksdagen sam las. Denna tid är riksda
gens valperiod.
6 § För val till riksdagen är riket indelat i valkretsa r.
Mandaten i riksdagen utgöres av trehundratio fasta valkretsmandat och
trettionio utjämningsmandat.
De fasta valkretsmandaten fördelas mellan valkretsarna på grundval av
1946
en beräkning av förhållandet mellan antalet röstberättigade i vaije valkrets
¬
Ui
och antalet röstberättigade i hela riket. Fördelningen fastställes för tre år i
SFS 1985:866
sänder.
t!:;i
7 § Mandaten fördelas mellan partier. Med parti avses vaije samman
slutning eller grupp av väljare, som uppträder i val under särskild beteck
ning.
Endast parti som har fått minst fyra procent av rösterna i hela riket är
berättigat att deltaga i fördelningen av mandaten. Parti som har fått färre
'il
röster deltager dock i fördelningen av de fasta valkretsmandaten i valkrets,
"jt
där partiet har fått minst tolv procent av rösterna.
8 § De fasta valkretsmandaten fördelas på varje valkrets proportionellt
mellan partierna på grundval av valresultatet i valkretsen.
Utjämningsmandaten fördelas mellan partierna så, att fördelningen av
alla mandat i riksdagen, med undantag a\ de fasta valkretsmandat som har
tillfallit parti med mindre än fyra procent av rösterna, blir proportionell
mot de i fördelningen deltagande partiernas röstetal i hela riket. Har parti
3;
vid fördelningen av de fasta valkretsmandaten erhållit flera mandat än som
motsvarar den proportionella representationen i riksdagen för partiet,
bortses vid fördelningen av utjämningsmandaten från partiet och de fasta
valkretsmandat det har erhållit. Sedan utjämningsmandaten har fördelats
mellan partierna, tillföres de valkretsar.
Vid mandatfördelningen mellan partierna användes uddatalsmetoden
med första divisorn jämkad till 1,4.
9 § För vaije mandat som ett parti har erhållit utses en riksdagsledamot
samt ersättare för honom.
10 § Endast den som uppfyller villkoren för rösträtt och som är myndig
kan vara ledamot av riksdagen eller ersättare för ledamot.
11 § Val till riksdagen får överklagas hos en av riksdagen utsedd val-
prövningsnämnd. Den som har valts till riksdag sledamot utövar sitt upp
drag utan hinder av att valet har överklagats. �ndras valet, intager ny
ledamot sin plats så snart ändringen har kungjorts. Vad nu sagts om
ledamot äger motsvarande tillämpning på ersättare.
Valprövningsnämnden består av ordförande, som skall vara eller ha
varit ordinarie domare och som ej får tillhöra riksdagen, och sex andra
ledamöter. Ledamöterna väljes efter vaije ordinarie val, så snart valet har
vunnit laga kraft, för tiden till dess nytt val till nämnden har ägt rum.
Ordföranden väljes särskilt. Nämndens beslut får ej överklagas.
12 § Ytterligare bestämmelser i de ämnen som angives i 2 -11 §§ samt
om utseende av ersättare för riksdagsledamöterna meddelas i riksdagsord
ningen eller annan lag.
4 kap. Riksdagsarbetet
1 § Riksdagen sammanträder till riksmöte årligen. Riksmöte hålles i
Stockholm, om icke riksdagen eller talmannen bestämmer annat av hänsyn
1947
till riksdagens säkerhet eller frihet.
¬
SFS 1985:866
2 § Riksdagen utser inom sig för varje valperiod en talman samt en
förste, en andre och en tredje vice talman.
3 § Regeringen och vaije riksdagsledamot får i enlighet med vad som
närmare angives i riksdagsordningen väcka förslag i fråga om allt som kan
komma under riksdagens prövning, om ej annat är bestämt i denna rege
ringsform.
Riksdagen väljer inom sig utskott, däribland ett konstitutionsutskott, ett
finansutskott och ett skatteutskott, enligt bestämmelser i riksdagsordning
en. �rende som väckes av regeringen eller riksdagsledamot beredes före
avgörandet av utskott, om ej annat är bestämt i denna regeringsform.
4 § När ärende skall avgöras i kammar en, får vaije riksdagsledamot och
vaije statsråd yttra sig i enlighet med vad so m närmare angives i riksdags
ordningen. Bestämmelser om jäv finns i rik sdagsordningen.
5 § Vid omröstning i riksdagen gäller som riksdagens beslut den mening
varom mer än hälften av de röstande förenar sig, om ej annat särskilt
angives i denna regeringsform eller, beträffande frågor som hör till förfa
randet i riksdagen, i huvudbestäm melse i riksdagsordningen. Om förfaran
det vid lika röstetal finns bestämmelser i riksd agsordningen.
6 § Riksdagsledamot och ersättare får fullgöra uppdrag som ledamot
utan hinder av tjänsteuppgift eller annan sådan förpliktelse som åligger
honom.
7 § Riksdagsledamot eller ersättare får icke lämna sitt uppdrag utan
riksdagens medgivande.
När det finns anledning till d et, skall valprövningsnämnden självmant
pröva om ledamot eller ersättare är behörig enligt 3 kap. 10 §. Den som
förklaras obehörig är därmed skild från sitt uppdrag.
Ledamot eller ersättare får i annat fall än som avses i andra stycket
skiljas från uppdraget endast om han genom brott har visat sig uppenbarli
gen olämplig för uppdrag et. Beslut härom fattas av domstol.
8 § Ingen får väcka talan mot den som utövar eller har utövat uppdrag
som riksdagsledamot eller beröva honom friheten eller hindra honom att
resa inom riket på grund av hans yttranden eller gärningar under utövandet
av uppdraget, utan att riksdagen har medgivit det genom beslut om vilket
minst fem sjättedelar av de röstande har förenat sig.
Misstänkes riksdagsledamot för brott i annat fall, skall bestämmelser i
lag om gripande, anhållande eller häktning tillämpas endast om han erkän
ner brottet eller har tagits på bar gärning eller fråga är om brott för vilket ej
är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i två år .
9 § Under tid då riksdagsledamot är riksdagens talman eller tillhör rege
ringen utövas hans uppdrag som riksdagsledamot av ersättare. Riksdagen
kan i riks dagsordningen föreskriva att ersättare skall träda i riksdagsle da
mots ställe när denne är ledig.
1948
¬
Bestämmelserna i 6 § och 8 § första stycket om skydd för utövandet av
SFS 1985:866
uppdrag som riksdagsledamot gäller även talmannen och hans uppdrag.
För ersättare som utövar uppdrag som riksdagsledamot gäller bestäm
melserna om ledamot.
10 § Ytterligare bestämmelser om riksdagsarbetet meddelas i riksdags
ordningen.
5 kap. Statschefen
1 § Statschefen hålles av statsministern underrättad om rikets angelä
genheter. När så erfordras sammanträder regeringen i ko nselj under stats
chefens ordförandeskap.
2 § Som statschef får endast den tjänstgöra som är svensk medborgare
och har fyllt tjugofem år. Han får icke samtidigt vara statsråd eller utöva
uppdrag såsom talman eller riksdagsledamot.
Statschefen skall samråda med statsministern, innan han reser utrikes.
3 § �r konungen av sjukdom, utrikes resa eller annan orsak hindrad att
fullgöra sina uppgifter, inträder enligt gällande tronföljd medlem av
konungahuset, som ej är hindrad, för att såsom tillfällig rik sföreståndare
fullgöra statschefens uppgifter.
4 § Utslocknar konungahuset, utser riksdagen en riksföreståndare att
fullgöra sta tschefens uppgifter tills vidare. Riksdagen utser samtidigt en
vice riksföreståndare.
Detsamma gäller, om konungen dör eller avgår och tronföljaren ännu ej
har fyllt tjugofem år.
5 § Har konungen under sex månader utan avbrott varit hindrad att
fullgöra si na uppgifter eller underlåtit att fullgöra dem, skall regeringen
anmäla det till riksd agen. Riksdagen bestämmer, om konungen skall anses
ha avgått.
6 § Riksdagen kan utse någon att efter regeringens förordnande tjänstgö
ra som tillfällig riksföreståndare när ingen med behö righet enligt 3 eller 4 §
kan tjänstgöra.
Talmannen eller, vid förfall för honom, vice talman tjänstgör efter rege
ringens förordnande som tillfällig riksföreståndare, när ingen annan behö
rig kan tjänstgöra.
7 § Konungen kan ej åtalas för sina gärningar. Riksföreståndare kan e j
åtalas för sina gärningar som statschef.
6 kap. Regeringen
1 § Regeringen be står av statsministern och övriga statsråd.
Statsministern utses i den ordning som angives i 2 -4 §§. Statsministern
tillsätter övriga statsråd.
1949
¬
SFS 1985:866
2 § När statsminister skall utses, kallar talmannen företrädare för varje
partigrupp inom riksdagen till samråd. Talmannen överlägger med vice
talmännen och avgiver sedan förslag till riksdagen.
Riksdagen skall senast påQärde dagen härefter, utan beredning i utskott,
pröva förslaget genom omröstning. Röstar mer än hälften av riksdagens
ledamöter mot förslaget, är det förkastat. I annat fall är det godkänt.
3 § Förkastar riksdagen talmannens förslag, förfares på nytt enligt 2 §.
Har riksdagen fyra gånger förkastat talmannens förslag, skall förfarandet
för utseende av statsminister avbrytas och återupptagas först sedan val till
riksdagen har hållits. Om ej ordinarie val ändå skall hållas inom tre måna
der, skall extra val förrättas inom samma tid.
4 § När riksdagen har godkänt förslag om ny statsminister, anmäler
denne så snart det kan ske de av honom utsedda statsråden för riksdagen.
Därefter äger regeringsskifte rum vid en särsk ild konselj inför statschefen
eller, vid förfall fö r denne, inför talmannen. Talmannen kallas alltid till
konseljen.
Talmannen utfärdar förordnande för statsministern på riksdagens väg
nar.
5 § Förklarar riksdagen att statsministern eller annat statsråd icke åtnju
ter riksdagens förtroende, skall talmannen entlediga statsrådet. Kan rege
ringen förordna om extra val till riksdagen, skall dock beslut om entledi
gande ej meddelas om regeringen inom en vecka från misstroendeförkla
ringen förordnar om extra val.
6 § Statsråd skall entledigas om han begär det, statsministern av talman
nen och annat statsråd av statsministern. Statsministern får även i annat
fall entlediga annat statsråd.
7 § Om statsministern entledigas eller dör, skall talmannen entlediga
övriga statsråd,
8 § Har regeringens samtliga ledamöter entledigats, uppehåller de sina
befattningar till dess ny regering har tillträtt. Har annat statsråd än statsmi
nistern entledigats på egen b egäran, uppehåller han sin befattning till dess
efterträdare har tillträtt, om statsministern begär det.
9 § Endast den får vara statsråd som är svensk medborgare sedan minst
tio år.
Statsråd får icke utöva allmän eller enskild tjänst. Han får ej heller
inneha uppdrag eller utöva verksamhet som kan rubba förtroendet för
honom.
10 § Vid förfall f ör talmannen övertager vice talman de uppgifter som
enligt detta kapitel ankommer på talmannen.
1950
¬
7 kap. Regeringsarbetet
SFS 1985:866
1 § För beredning av regeringsärenden skall finnas ett regeringskansli. I
detta ingår departement för skilda verksamhetsgrenar. Regeringen fördelar
ärendena mellan departementen. Statsministern utser bland statsråden
chefer för departementen.
2 § Vid beredningen av regeringsärenden skall behövliga upplysningar
och yttranden inhämtas från berörda myndigheter. I den omfattning som
behövs skall tillfälle lämnas sam manslutningar och enskilda att yttra sig.
3 § Regeringsärenden avgörs av regeringen vid regeringssammanträde.
Regeringsärenden som gäller verkställighet inom försvarsmakten av för
fattningar eller särskilda regeringsbeslut kan dock, i den omfattning som
angives i lag, under statsministerns överinseende avgöras av chefen för det
departement till vilket ärendena hör.
4 § Statsministern kallar övriga statsråd till regeringssammanträde och
är ordförande vid sa mmanträdet. Minst fem statsråd skall deltaga i rege
ringssammanträde.
5 § Departementschef är vid regeringssammanträde föredragande i
ärende som hör till h ans departement. Statsministern kan dock förordna
att ärende eller grupp av ärenden, som hör till visst departement, skall
föredragas av annat statsråd än departementschefen.
6 § Vid regeringssammanträde föres protokoll. Skiljaktig mening skall
antecknas i pro tokollet.
7 § Författningar, förslag till riksdagen och andra expeditioner av rege
ringens beslut skall för att bliva gällande skrivas under av statsministern
eller annat statsråd på regeringens vägnar. Regeringen kan dock genom
förordning föreskriva att tjänsteman i särskilda fall får skriva under expedi
tion.
8 § Statsministern kan utse ett av de övriga statsråden att i egenskap av
ställföreträdare vid förfall för statsministern fullgöra hans uppgifter. Har
statsministern ej utsett ställföreträdare eller har också denne förfall, över
tages statsministerns uppgifter i stället av det av de tjänstgörande statsrå
den som har varit statsråd längst tid. Om två eller flera har varit statsråd
lika länge, har den äldste av dem företräde.
8 kap. Lagar och andra föreskrifter
1 § Av bestämmelserna i 2 kap. om grundläggande fri- och rättigheter
följer att föreskrifter av visst innehåll ej får meddelas eller får meddela s
endast genom lag samt att förslag till lag i vissa fall skall behandlas i
särskild ordning. Lag (1979:933).
2 § Föreskrifter om enskildas personliga ställning samt om deras person
liga och ekonomiska förhållanden inbördes meddelas genom lag.
1951
¬
SFS 1985:866
Sådana föreskrifter är bland andra:
1. föreskrifter om svenskt medborgarskap,
2. föreskrifter om rätt till släk tnamn, om äktenskap och föräldraskap,
om arv och testamente samt om familjeförhållanden i övrigt,
3. föreskrifter om rätt till fast och lös egendom, om avtal samt om bolagj
föreningar, samfalligheter och stiftelser.
3 § Föreskrifter om förhållandet mellan enskilda och det allmänna, som
gäller åligganden för enskilda eller i övrigt avser ingrepp i enskildas per
sonliga eller ekonomiska förhållanden, meddelas genom lag.
Sådana föreskrifter är bland andra föreskrifter om brott och rättsverkan
av brott, om skatt till staten samt om rekvisition och annat sådant förfo
gande. Lag (1976:871).
4 § Föreskrifter om rådgivande folkomröstning i hela riket och om för
farandet vid folkomröstning i grundlagsfråga meddelas genom lag. Lag
(1979:933).
5 § Grunderna för ändringar i rikets indelning i kommuner samt grunder
na för kommunernas organisation och verksamhetsformer och för den
kommunala beskattningen bestämmes i lag. I lag meddelas också föreskrif
ter om kommunernas befogenheter i övrigt och om deras åligganden.
6 § Under tid då riksmöte ej pågår kan finans- och skatteutskotten, efter
bemyndigande i lag o m annan skatt än skatt på inkomst, förmögenhet, arv
eller gåva, på förslag av regeringen bestämma om skattesatsen eller besluta
att skatt som avses i lagen skall börja eller upphöra att utgå. Bemyndi
gande kan innefatta rätt att göra skillnad mellan olika slag av verksamhet
och olika delar av riket. Finans- och skatteutskotten utövar sin beslutande
rätt vid gemensamt sammanträde. Beslut fattas på riksdagens vägnar ge
nom lag.
Lag som finans- och skatteutskotten har beslutat med stöd av första
stycket skall av regeringen underställas riksdagen inom en månad från
böljan av närmast följande riksmöte. Riksdagen prövar lagen inom en
månad härefter.
7 § Utan hinder av 3 eller 5 § kan regeringen efter bemyndigande i lag
genom förordning meddela föreskrifter om annat än skatt, om föreskrifter
na avser något av följande ämnen:
1. skydd för liv, personlig säkerhet eller hälsa,
2. utlännings vistel se i riket,
3. in- eller utförsel av v aror, av pengar eller av andra tillgångar, tillverk
ning, kommunikationer, kreditgivning, näringsverksamhet, ransonering el
ler utformning av byggnader, anläggningar och bebyggelsemiljö,
4. jakt, fiske, djurskydd eller natur- och miljövård,
5. trafik eller ordningen på allmän plats,
6. undervisning och utbildning,
7. förbud att röja sådant som någon har erfarit i al lmän tjänst eller under
utövande av tjänsteplikt,
1952
Bemyndigande som avses i första stycket medför ej rätt att meddela
¬
föreskrifter om annan rättsverkan av brott än böter. Riksdagen kan i lag,
SFS 1985:866
som innehåller bemyndigande med stöd av första stycket, föreskriva även
annan rättsverkan än böter för överträdelse av föreskrift som regeringen
meddelar med stöd av be myndigandet. Lag (1979:933).
8 § Utan hinder av 2, 3 eller 5 § kan regeringen efter bemyndigande i lag
genom förord ning meddela föreskrifter om anstånd med att fullgöra för
pliktelse.
9 § Utan hinder av 3 § kan regeringen efter bemyndigande i lag genom
förordning meddela föreskrifter om tull på införsel av vara.
Regeringen eller kommun kan efter riksdagens bemyndigande meddela
sådana föreskrifter om avgifter, som på grund av 3 § annars skall meddelas
av riksdagen.
10 § Regeringen kan efter bemyndigande i lag i ämne som angives i 7 §
första styc ket eller 9 § genom förordning best ämma att föreskrift i lagen
skall bölja eller upphöra att till ämpas. Lag (1976:871).
11 § Bemyndigar riksdagen enligt detta kapitel regeringen att meddela
föreskrifter i visst ämne, kan riksdagen därvid medgiva att regeringen
överlåter åt förvaltningsmyndighet eller kommun att meddela bestämmel
ser i ä mnet. I fall s om nu sagts k an riksdagen också uppdraga åt förvalt
ningsmyndighet under riksdagen att meddela sådana be stämmelser. Lag
(1976:871).
12 § Föreskrifter som regeringen har meddelat med stöd av bemyndi
gande som avses i denna regeringsform skall underställas riksdagen för
prövning, om riksdagen bestämmer det.
13 § Regeringen får utöver vad som följer av 7-10 §§ genom förordning
besluta
1. föreskrifter om verkställighet av lag,
2. föreskrifter som ej enligt grundlag skall meddelas av riksdagen.
Regeringen f år ej på grund av första stycket besluta föreskrifter som
avser riksdagen eller dess myndigheter. Den får ej heller på grund av
bestämmelsen i första stycket 2 besluta föreskrifter som avser den kommu
nala beskattningen.
Regeringen får i förordning som avses i första stycket överlåta åt under
ordnad myndighet att meddela bestämmelser i ämnet.
14 § Behörighet för regeringen att besluta föreskrifter i visst ämne utgör
ej hinder för riksdagen att genom lag meddela föreskrifter i samma ämne.
15 § Grundlag stiftas genom två likalydande beslut. Det andra beslutet
får ej fattas, förrän det efter det första beslutet har hållits val till riksdagen i
hela riket och den nyvalda riksdagen har samlats. Vidare skall minst tio
månader förflyta mellan den tidpunkt då ärendet första gången anmäldes i
riksdagens kammare och valet, såvida Icke ko nstitutionsutskottet genom
beslut, som fattas senast vid ärendets beredning och varom minst fem
1953
sjättedelar av ledamöterna förenar sig, medgiver undantag härifrån.
62-SFS 1985
¬
\
^
^
^
>-
o.'
SFS 1985:866
Riksdagen får Icke såsom vilande antaga ett förslag om stiftande av
grundlag, som är oförenligt med annat vilande grundlagsförslag, utan att
samtidigt förkasta det först antagna förslaget.
Folkomröstning om vilande grundlagsförslag skall anordnas, om yr
kande därom framställes av minst en tiondel av riksdagens ledamöter och
minst en tredjedel av ledamöterna röstar för bifall till yrkandet. Sådant
yrkande skall framställas inom femton dagar från det att riksdagen antog
grundlagsförslaget som vilande. Yrkandet skall ej beredas i utsko tt.
Folkomröstningen skall hållas samtidigt med det val till riksdagen som
avses i första stycket. Vid omröstningen får de som har rösträtt vid valet
förklara huruvida de godtar det vilande grundlagsförslaget eller ej. Försla
get är förkastat, om de flesta av dem som deltager i omrös tningen röstar
mot förslaget o ch de till antalet är fler än hälften av dem som har avgivit
godkända röster vid riksdagsvalet. I anna t fall upptager riksdagen förs laget
till slutlig pröv ning. Lag (1979:933).
16 § Riksdagsordningen stiftas på det sätt som angives i 15 § första
stycket första och andra meningarna samt andra st ycket. Den kan också
stiftas genom endast ett beslut, om minst tre flärdedelar av de röstande och
mer än h älften av riksdagens ledamöter förenar sig o m beslutet. Tilläggs
bestämmelse i riksdagsordningen b eslutas dock i samma ordning som lag i
allmänhet. Lag (1979:933).
17 § Lag får ej ändras eller upphävas annat än genom lag. I fråga om
ändring eller upphävande av grundlag eller av riksdagsordningen äger 15
och 16 §§ motsvarande tillämpning.
18 § För att avge yttrande över lagförslag skall finnas ett lagråd, vari
ingår domare i högsta domstolen och regeringsrätten. Yttrande från lagrå
det inhämtas av regeringen eller, enligt vad som närmare angives i riks
dagsordningen, av riksdagsutskott.
Yttrande av lagrådet bör inhämtas innan riksdagen beslutar grundlag om
tryckfriheten, lag om begränsning av rät ten att taga del av allmänna hand
lingar, lag som avses i 2 kap. 12 § första stycket, 17-19 §§ eller 20 § andra
stycket eller lag som ändrar eller upphäver sådan lag, lag om kommunal
beskattning, lag som avses i 2 ell er 3 § eller lag som avses i II kap., om
lagen är viktig för enskilda eller från allmän synpunkt. Vad nu ha r sagts
gäller dock icke, om lag rådets hörande skulle sakna betydelse på grund av
frågans beskaffenhet eller skulle fördröja lagstiftningsfrågans behandling
så att avsevärt men skulle uppkomma. Föreslår regeringen riksdagen att
stifta lag i något av de ämnen som avses i första meningen och har
lagrådets yttrande dessförinnan inte inhämtats, skall regeringen samtidigt
för riksdagen redovisa skälen härtill. Att lagrådet icke har hörts över ett
lagförslag utgör aldrig hinder mot lagens tillämpning.
Lagrådets granskning skall avse
1. hur förslaget förhåller sig till grundlagarna och rättsordningen i övrigt,
2. hur förslagets föreskrifter förhåller sig till varandra,
3. hur förslaget förhåller sig till rättssäkerhetens krav,
4. om förslaget är så utformat att lagen kan antag as tillgodose angivna
1954
syften.
¬
5. vilka problem som kan uppstå vid tillämpningen.
SFS 1985; 866
Närmare bestämmelser om lagrådets sammansättning och tjänstgöring
meddelas i lag. Lag (1979:933).
19 § Beslutad lag skall utfärdas av regeringen utan dröjsmål. Lag med
sådana föreskrifter om riksdagen eller dess myndigheter som ej skall
intagas i grundlag eller riksdagsordningen kan dock utfärdas av riksdagen.
Lagar skall kungöras så snart det kan ske. Detsamma gäller förordning
ar, om ej annat föreskrives i lag. Lag (1976:870).
9 kap. Finansmakten
1 § Om rätten att besluta om skatter och avgifter till staten finns bestäm
melser i 8 kap.
2 § Statens medel får icke användas på annat sätt än riksdagen har
bestämt.
Om användningen av statsmedel för skilda behov bestämmer riksdagen
genom budgetreglering enligt 3-5 §§. Riksdagen får dock bestämma att
medel tages i ansp råk i annan ordning.
3 § Riksdagen företager budgetreglering för närmast följande budgetår
eller, om särskilda skäl föranleder det, för annan budgetperiod. Riksdagen
bestämmer därvid till vilka belopp statsinkomsterna skall beräknas och
anvisar anslag till angivna ändamål. Besluten härom upptages i en stats
budget.
Riksdagen kan b esluta att särskilt anslag på statsbudgeten skall utgå för
annan tid än budgetperioden.
Vid budgetreglering enligt denna paragraf skall riksdagen beakta beho
vet under krig, krigsfara eller andra utomordentliga förhållanden av medel
för rikets försvar.
4 § Kan budgetreglering enligt 3 § icke avslutas före budgetperiodens
böljan, bestämmer riksdagen eller, om riksmöte ej pågår, finansutskottet i
den omfattning som b ehövs om anslag för tiden till dess budgetregleringen
för perioden slutföres.
5 § För löpande budgetår kan riksdagen på tilläggsbudget göra ny beräk
ning av statsinkomster samt ändra anslag och anvisa nya anslag.
6 § Regeringen avgiver förslag till statsbudget till riksdagen.
7 § Riksdagen kan i samb and med budgetreglering eller annars besluta
riktlinjer för viss statsverksamhet för längre tid än anslag till verksamheten
avser.
8 § Statens medel och dess övriga tillgångar står till regeringens disposi
tion. Vad nu sagt s gäller dock icke tillgångar som är avsedda för riksdagen
eller dess myndigheter eller som i lag har avsatts till särskild förvaltning.
1955
¬
SFS 1985:866
9 § Riksdagen fastställer i den omfattning som behövs grunder för för
valtningen av statens egendom och förfogandet över den. Riksdagen kan
därvid föreskriva att åtgärd av visst slag ej får vidtagas utan riksdagens
tillstånd.
10 § Regeringen får icke utan riksdagens bemyndigande taga upp lån
eller i övrigt ikläda state n ekonomisk förpliktelse.
Under riksdagen skall finnas myndighet med uppgift att i enlighet med
riksdagens bemyndigande taga upp och förvalta lån till st aten. Närmare
bestämmelser härom meddelas i lag.
11 § Finansutskottet överlägger i förhandlingsfrågor rörande anställ
ningsvillkor, som skall gälla för statens arbetstagare eller i övrigt tillhör
riksdagens prövning, med statsråd som regeringen bestämmer. Beträffan
de arbetstagare hos riksdagen eller dess myndigheter överlägger utskottet
dock i stället med den som riksdagen bestämmer. Utskottet får på riksda
gens vägnar godkänna avtal i sådan fråga eller, om frågan har undantagits
från avtal, förslag till reglering av den. Vad nu sagts gäller ej om riksdagen
för visst fall ha r beslutat annat. Lag (1985:866).
12 § Riksbanken är myndighet under riksdagen.
Riksbanken förvaltas av sju fullmäktige. En av dessa och en suppleant
för honom förordnas av regeringen för tre år i sänder. �vriga sex väljes av
riksdagen. Den fullmäktig som regeringen har förordnat är ordförande.
Han far ej utöva annat uppdrag eller inneha tjänst inom riksbankens
ledning. Bestämmelser om riksdagens val av fullmäktige, om riksbankens
ledning i övrigt samt om dess verksamhet meddelas i riksdagsordningen
och annan lag.
Fullmäktig som riksdagen vägrar ansvarsfrihet är därmed skild från sitt
uppdrag. Regeringen kan återkalla förordnandet för ordföranden eller för
dennes suppleant.
13 § Endast riksbanken har rätt att utgiva sedlar. Bestämmelser om
penning- och betalningsväsendet meddelas i övrigt genom lag.
10 kap. Förhållandet till andra stater
1 § �verenskommelse med annan stat eller med mellanfolkl ig organisa
tion ingås av regeringen.
1956
2 § Regeringen får ej ingå för riket bindande internationell överenskom
melse utan att riksdagen har godkänt denna, om överenskommelsen förut
sätter att lag ändras eller upphäves eller att ny lag stiftas eller om den i
övrigt gäller ämne i vilket riksdagen skall besluta.
�r i fall som avses i första stycket särskild ordning föreskriven för det
riksdagsbeslut som förutsättes, skall samma ordning iakttagas vid godkän
nandet av överenskommelsen.
Regeringen får ej heller i annat fall än som avses i första stycket ingå för
riket bindande internationell överenskommelse utan att riksdagen har god
känt denna, om överenskommelsen är av större vikt. Regeringen kan dock
¬
underlåta att inhämta riksdagens godkännande av överenskommelsen, om
SFS 1985:866
rikets intresse kräver det. I sådant fall skall regeringen i stället överlägga
med utrikesnämnden innan överenskommelsen ingås.
3 § Regeringen får uppdraga åt förvaltningsmyndighet att ingå internatio
nell överenskommelse i fråga där överenskommelsen ej kräver riksdagens
eller utrikesnämndens medverkan.
4 § Bestämmelserna i 1-3 §§ äger motsvarande tillämpning på åtagande
av internationell förpliktelse för riket i an nan form än överenskommelse
samt på uppsägning av internationell överenskommelse eller förpliktelse.
5 § Beslutanderätt, som direkt grundar sig på denna regeringsform och
som avser meddelande av föreskrifter, användningen av statens tillgångar
eller ingående eller uppsägning av internationella överenskommelser eller
förpliktelser, kan i begränsad omfattning överlåtas till mellanfolklig organi
sation för fredligt samarbete, till vilken riket är eller skall bliva anslutet,
eller till mellanfolklig domsto l. Därvid får ej överlåtas beslutanderätt som
avser fråga om stiftande, ändring eller upphävande av grundlag, riksdags
ordningen eller lag om val till riksdagen eller fråga om begränsning av
någon av de fri- och rättigheter som avses i 2 kap. Angående beslut i fråga
om överlåtelse gäller vad som är föreskrivet om stiftande av grundlag. Kan
beslut i sådan ordning ej avvaktas, beslutar riksdagen i fråga om överlå
telse genom ett beslut, varom minst fem sjättedelar av de röstande och
minst tre Qärdedelar av ledamöterna förenar sig.
Föreskrivs i lag at t en internationell överenskommelse skall gälla som
svensk rätt, får riksdagen genom beslut i den ordning som anges i fö rsta
stycket föreskriva att också en framtida, för riket bindande ändring i
överenskommelsen skall gälla här i riket. Sådant beslut får endast avse
framtida ändring av begränsad omfattning.
Rättskipnings- eller förvaltningsuppgift som ej direkt grundar sig på
denna regeringsform kan genom beslut av riksdagen överlåtas till annan
stat, till mellanfolklig organisation eller till utländsk eller internationell
inrättning eller samfållighet. Riksdagen får också i lag bemyndiga regering
en eller annan myndighet att i särskilda fall besluta om sådan överlåtelse.
Innefattar uppgiften myndighetsutövning, skall riksdagens förordnande
ske genom ett beslut, varom minst tre fjärdedelar av de röstande förenar
sig. Riksdagens beslut i fråga om sådan överlåtelse kan också fattas i den
ordning som gäller för stiftande av grundlag. Lag (/9S5:S65).
6 § Regeringen skall f ortlöpande hålla utrikesnämnden underrättad om
de utrikespolitiska förhållanden, som kan få betydelse för riket, och över
lägga med nämnden om dessa så ofta det erfordras. I alla utrikesärenden av
större vikt skall regeringen före avgörandet överlägga med nämnden, om
det kan ske.
7 § Utrikesnämnden består av talmannen samt nio andra ledamöter, som
riksdagen väljer inom sig. Närmare bestämmelser om utrikesnämndens
sammansättning meddelas i riksdagsordnin gen.
Utrikesnämnden sammanträder på kallelse av regeringen. Regeringen är
1957
¬
SFS 1985:866
skyldig att sammankalla nämnden om minst fyra av nämndens ledamöter
begär överläggning i viss fråga. Ordförande vid sammanträde med nämn
den är statschefen eller, om han har förfall, statsministern.
Ledamot av utrikesnämnden och den som i övrigt är knuten till nämnden
skall visa varsamhet i fråga om meddelanden till andr a om vad han har
erfarit i denna ege nskap. Ordföranden kan besluta om ovillkorlig tystnads
plikt.
8 § Chefen för det departement till vilket utrikesärendena hör skall hållas
underrättad, när fråga som är av betydelse för förhållandet till annan stat
eller till mellanfolklig organisation uppkommer hos annan statlig myndig
het.
9 § Regeringen far insätta rikets försvarsmakt eller del därav i strid för
att möta väpnat angrepp mot riket. Svensk väpnad styrka far i övrigt
insättas i strid eller sändas till annat land endast om
1. riksdagen medgiver det,
2. det är medgivet i lag som angiver förutsät tningarna för åtgärden,
3. skyldighet att vidtaga åtgärden följer av internationell överenskom
melse eller förpliktelse som har godkänts av riksdagen.
Förklaring att riket är i krig får, utom vid v äpnat angrepp mot riket, icke
givas utan riksdagens medgivande.
Regeringen får bemyndiga försvarsmakten att använda våld i enlighet
med internationell rätt och sedvänja för att hindra kränkning av rikets
territorium i fred eller und er krig mellan främmande stater.
11 kap. Rättskipning och förvaltning
1 § Högsta domstolen är högsta allmänna domstol och regeringsrätten
högsta förvaltningsdomstol. Rätten att få mål prövat av högsta domstolen
eller regeringsrätten kan begränsas genom lag. I högsta domstolen och
regeringsrätten far endast den tjänstgöra såsom ledamot som har utnämnts
till ordinarie domare i dom stolen.
Annan domsto l än högsta domstolen eller regeringsrätten inrättas med
stöd av lag. Om förbud mot inrättande av domstol i vissa fall föreskrives i
2 kap. 11 § första sty cket.
Vid domstol som avses i andra st ycket skall finnas ordinarie domare. I
fråga om domstol som har inrättats för handlägg ning av en viss bestämd
grupp eller vis sa bestämda grupper av mål fär dock i lag göras unda ntag
härifrån. Lag (1976:871).
2 § Ingen myndighet, ej heller riksdagen, får bestämma, hur domstol
skall döma i d et enskilda fallet eller hur domstol i övrigt skall tillämpa
rättsregel i särskil t fall.
3 § Rättstvist mellan enskilda får icke utan stöd av lag av göras av annan
myndighet än d omstol. Om domstols prövning av frihetsberövande före
skrives i 2 kap . 9 §. Lag (1976:871).
1958
¬
4 § Om d omstolarnas rättskipningsuppgifter, om huvuddragen av deras
SFS 1985:866
organisation och om rättegången föreskrives i lag.
5 § Den som har utnämnts till ordinarie domare får skiljas från tjänsten
endast
1. om han genom brott eller grovt eller upprepat åsidosättande av
tjänsteåliggande har visat sig uppenbarligen olämplig att inneha tjänsten,
2. om han har uppnått gällande pensionsålder eller annars enligt lag ä r
skyldig att avgå med pension.
Har ordinarie domare skilts från tjänsten genom beslut av annan myn
dighet än domstol, skall han kunna påkalla domstols prövning av beslutet.
Detsamma gäller beslut varigenom ordinarie domare har avstängts från
utövning av sin tjänst eller ålagts att undergå läkarundersökning.
Om det påkallas av organisatoriska skäl, får den som har utnämnts till
ordinarie domare förflyttas till annan jämställd domartjänst.
6 § Under regeringen lyder justitiekanslern, riksåklagaren, de centrala
ämbetsverken och länsstyrelserna. Annan statlig förvaltningsmyndighet
lyder under regeringen, om myndigheten ej enligt denna regeringsform
eller annan lag är myndighet under riksdagen.
Förvaltningsuppgift kan anförtros åt kommun.
Förvaltningsuppgift kan överlämnas till bolag, förening, samfällighet,
stiftelse eller enskild individ. Innefattar uppgiften myndighetsutövning,
skall det ske med stöd av lag. Lag (1976:871).
7 § Ingen myndighet, ej heller riksdagen eller kommuns beslutande or
gan, får bestämma, hur förvaltningsmyndighet skall i särsk ilt fall be sluta i
ärende som rör myndighetsutövning mot enskild eller mot kommun e ller
som rör tillämpning av lag.
8 § Rättskipnings- eller förvaltningsuppgift får ej fullgöras av riksdagen i
vidare mån än som följer av grundlag eller riksdagsordningen.
9 § Tjänst vid domstol eller vid förvaltningsmyndighet som lyder under
regeringen tillsättes av regeringen eller av myndighet som regeringen be
stämmer.
Vid tillsättning av statlig tjänst skall avseende fästas endast vid sakliga
grunder, såsom förtjänst och skicklighet.
Endast den som är svensk medborgare får inneha eller utöva domar
tjänst, ämbete som lyder omedelbart under regeringen, tjänst eller uppdrag
såsom chef för myndighet som lyder omedelbart under riksdagen eller
regeringen eller såsom ledamot av sådan myndighet eller dess styrelse,
tjänst i regeringskanslie t närmast under statsråd eller tjänst såsom svenskt
sändebud. �ven i annat fall får endast den som är svensk medborgare
inneha tjänst eller uppdrag, om tjänsten eller uppdraget tillsättes genom val
av riksdagen. I övrigt får krav på svenskt medborgarskap för behörighet att
inneha eller utöva tjänst eller uppdrag hos staten eller kommun uppställas
endast i lag eller enligt förutsät tningar som angives i lag.
1959
¬
\
SFS 1985:866
10 § Grundläggande bestämmelser om statstjänstemännens rättsställning
i andra hänseenden än som beröres i denna regeringsform meddelas i lag.
11 § Resning i avgjort ärende samt återställande av försutten tid beviljas
av regeringsrätten när fråga är om ärende för vilket regeringen, förvalt
ningsdomstol eller förvaltningsmyndighet är högsta instans samt i annat
fall av högsta domstolen. Närmare bestämmelser härom kan meddelas i
lag.
12 § Regeringen får medgiva undantag från föreskrift i förordning eller
från bestämmelse som har meddelats med stöd av beslut av regeringen, om
ej annat följer av lag eller beslut om utgiftsanslag.
13 § Regeringen får genom nåd eftergiva eller mildra brottspåföljd eller
annan sådan rättsverkan av brott samt eftergiva eller mildra annat liknande
av myndighet beslut at ingrepp avseende enskilds person eller egendom.
När synnerliga skäl föreligger, får regeringen förordna att vidare åtgärd
för att utreda eller lagföra brottslig gärning ej skall äga rum.
14 § Finner domstol eller annat offentligt organ att en föreskrift står i
strid med bestämmelse i grundlag eller annan överordnad författning eller
att stadgad ordning i något väsentligt hänseende har åsidosatts vid dess
tillkomst, far föreskriften icke tillämpas. Har riksdagen eller regeringen
beslutat föreskriften, skall tillämpning d ock underlåtas endast o m felet är
uppenbart. Lag (1979:933).
12 kap. Kontrollmakten
1 § Konstitutionsutskottet skall granska statsrådens tjänsteutövning och
regeringsärendenas handläggning. Uts kottet har rätt att för detta ändamål
utfå protokollen över beslut i regeringsärend en och de handlingar som hör
till dessa ärenden. Vaije annat utskott och vaije riksdagsledamot får hos
konstitutionsutskottet skriftligen väcka fråga om statsråds tjänsteutövning
eller handläggningen av regeringsärende.
2 § Det åligger konstitutionsutskottet att när skäl föreligger till det, dock
minst en gång om året, meddela riksdagen vad utskottet vid sin granskning
har funnit förtjäna uppmärksamhet. Riksdagen kan med anledning därav
göra framställning till regeringen.
3 § Den som är eller har varit statsråd får fallas till ansvar för brott i
utövningen av statsrådstjänsten endast om han därigenom grovt har åsido
satt sin tjänsteplikt. �&tal beslutas av konstitutionsutskottet och prövas av
högsta domstolen.
4 § Riksdagen kan avgiva förklaring, att statsråd icke åtnjuter riksdagens
förtroende. För sådan förklaring, misstroendeförklaring, fordras att mer än
hälften av riksd agens ledamöter förenar sig därom.
Yrkande om misstroendeförklaring upptages till prövning endast om det
1960
väckes av minst en tiondel av riksdagens ledamöter. Det upptages icke till
¬
prövning under tiden från det att ordinarie val har ägt rum eller beslut om
SFS 1985:866
extra val har meddelats till dess den genom valet utsedda riksdagen sam
las. Yrkande avseende statsråd som efter att ha entledigats uppehåller sin
befattning enligt 6 kap. 8 § får ej i något fall upptag as till prövning.
Yrkande om misstroendeförklaring skall icke beredas i utskott.
5 § Riksdagsledamot får, enligt bestämmelser i riksdagsordningen, fram
ställa interpellation eller fråga till statsråd i angelägenhet som angår dennes
tjänsteutövning.
6 § Riksdagen väljer en eller flera ombudsmän att i enlighet med instruk
tion som riksdagen beslutar utöva tillsyn över tillämpningen i offentlig
verksamhet av lagar och andra författningar. Ombudsman får föra talan i
de fall som angives i instruktionen.
Ombudsman får närvara vid domstols eller förvaltningsmyndighets
överläggningar och har tillgång till myndighetens protokoll och handlingar.
Domstol och förvaltningsmyndighet samt tjänsteman hos staten eller kom
mun skall tillhandagå ombudsman meci de upplysningar och yttranden han
begär. Sådan skyldighet åligger även annan, om han står under ombuds
mans tillsyn. Allmän åklagare skall på begäran biträda ombudsman.
Närmare bestämmelser om ombudsman finns i riksdagsordningen.
7 § Riksdagen väljer inom sig revisorer att granska den statliga verksam
heten. Riksdagen kan besluta att revisorernas granskning skall omfatta
också annan verksamhet. Riksdagen fastställer instruktion för revisorerna.
Revisorerna får enligt bestämmelser i lag infordr a handlingar, uppgifter
och yttranden som behövs för granskningen.
Närmare bestämmelser om revisorerna finns i riksdagsordningen.
8 § �&tal för brott i utövningen av tjänst som ledamot av högsta domsto
len eller regeringsrätten väckes i högsta domsto len av riksdagens ombuds
man eller justitiekanslern.
Högsta domstolen prövar också om ledamot av högsta domstolen eller
regeringsrätten enligt vad därom är föreskrivet skall skiljas eller avstängas
från sin tjänst eller vara skyldig att undergå läkarundersökning. Talan
väckes av riksdagens ombudsman eller justitiekanslern.
13 kap. Krig och krigsfara
1 § Kommer riket i krig eller krigsfara och pågår icke riksmöte, skall
regeringen eller talmannen kalla till rik smöte. Den som utfärdar kallelsen
kan beslu ta att riksdagen skall sammanträda på annan ort än Stockholm.
Pågår riksmöte, kan riksdagen eller talmannen besluta om sammanträdes
ort.
2 § �r riket i krig eller omedelbar krigsfara, skall en inom riksdagen
utsedd krigsdelegation träda i riksdagens ställe, om förhållandena kräver
det.
Om riket är i krig, meddelas förordnande att krigsdelegationen skall
träda i riksdagens ställe av utrikesnämndens ledamöter enligt närmare
1961
¬
\
' ^
SFS 1985:866
bestämmelser i riksdagsordningen. Innan förordnande meddelas skall sam
råd ske med statsministern, om det är möjligt. H indras nämndens leda
möter av krigsförhållandena att sammanträda, meddelas förordnandet av
regeringen. Om riket är i omedelbar krigsfara, meddelas förordnande som
nu sagts av utrikesnämndens ledamöter i förening med statsministern. För
förordnande fordras därvid alt statsministern och sex av nämndens leda
möter är ense.
Krigsdelegationen och regeringen kan i sa mråd eller var för sig besluta
att riksdagen skall återtaga sina befogenheter.
Krigsdelegationens sammansättning bestämmes i riksdagsordningen.
3 § Medan krigsdelegationen är i riksdagens ställe utövar den de befo
genheter som annars tillkommer riksdagen. Krigsdelegationen får dock ej
fatta beslut på ockuperat område. Den får ej heller fatta beslut som avses i
12 § första stycket första punkten eller andra eller Qärde stycket.
Krigsdelegationen beslutar själv om formerna för sin verksamhet. Lag
(1982:940).
4 § �r riket i krig och kan till följd d ärav regeringen icke fullgöra sina
uppgifter, kan riksdagen bestämma om bildande av regering och om rege
ringens arbetsformer.
5 § �r riket i krig och kan till följd därav varken riksdagen eller krigsde
legationen fullgöra sina uppgifter, skall regeringen handha dessa i den mån
den finner det behövligt för att skydda riket och slutföra kriget.
Regeringen får ej på grund av första stycket stifta, ändra eller upphäva
grundlag, riksdagsordningen eller lag om val til l riksdagen.
6 § �r riket i krig eller krigsfara eller råder sådana utomordentliga förhål
landen som är föranledda av krig eller av krigsfara vari riket har befunnit
sig, kan regeringen med stöd av bemyndigande i lag genom förordning
meddela sådana föreskrifter i visst ämne som enligt grundlag annars skall
meddelas genom lag. Erfordras det även i annat fall med hänsyn till
försvarsberedskapen, kan regeringen med stöd av bemyndigande i lag
genom förordning bestämma att i lag meddelad föreskrift om rekvisition
eller annat sådant förfogande skall böija eller upphöra att tillämpas.
I lag med bemyndigande som avses i första stycket skall noga angivas
under vilka f örutsättningar bemyndigandet får utnyttjas. Bemyndigande
medför ej rätt att stifta, ändra eller upphäva grundlag, riksdagsordningen
eller lag om val til l riksdagen.
7 § �r riket i krig eller omedelbar krigsfara, skall 2 kap. 12 § tredje
stycket icke tillämpas. Lag (1979:933).
8 § �r riket i krig eller omed elbar krigsfara, kan regeringen med stöd av
riksdagens bemyndigande besluta att uppgift, som enligt grundlag ankom
mer på regeringen, skall fullgöras av annan myndighet. Sådant bemyndi
gande får icke omfatta befogenhet enligt 5 eller 6 §, om ej fråga ä r endast
om beslut att lag i visst ämne skall bö ija tillämpas.
1962
Under krig, krigsfara eller andra av krig föranledda utomordentliga
¬
förhållanden får med avseende på domstol för avdelning av försvarsmak-
SFS 1985:866
ten göras undantag från föreskriften i 11 kap. 1 § att vid domstol skall
finnas ordinarie domare. Lag (1979:933).
9 § Regeringen får ingå överenskommelse om vapenstillestånd utan att
inhämta riksdagens godkännande och utan att rådgöra med u trikesnämn-
den, om uppskov med överenskommelsen skulle innebära fara för riket.
Lag (1979:933).
10 § På ockuperat område får ej fattas beslut som innebär stiftande,
ändring eller upphävande av grundlag, riksdagsordningen, lag om val till
riksdagen eller lag om högmålsbrott, brott mot rikets säkerhet, ämbets
brott, brott av krigsmän, sabotage, upplopp, uppvigling eller samhällsfarlig
ryktesspridning.
På ockuperat område får icke något offentligt organ meddela beslut eller
vidtaga åtgärd som ålägger någon rikets medborgare att lämna ockupa
tionsmakten sådant bistånd som denna icke får kräva enligt folkrättens
regler.
Intet ärende får avgöras av riksdagen på ockuperat område, såvida icke
minst tre fjärdedelar av ledamöterna deltager i avgöra ndet. I antalet delta
gande ledamö ter inräknas därvid icke ersättare som utövar uppdrag som
ledamot. Lag (1982:940).
11 § �r riket i krig, bör statschefen följa regeringen. Befinner han sig på
annan ort än regeringen, skall han anses hindrad att fullgöra sina uppgifter
som statschef. Lag (1979:933).
12 § �r riket i krig, får val till riksdagen hållas endast efter beslut av
riksdagen. �r riket i krigs fara, när ordinarie val skall hållas, kan riksdagen
besluta att uppskjuta valet. Sådant beslut skall omprövas inom ett år och
därefter med högst ett års mellanrum. Beslut som avses i detta stycke blir
gällande endast om minst tre Värdedelar av riksdagens ledamöter förenar
sig om det.
�r riket till någon del ockuperat, när val skall hållas, beslutar riksdagen
de jämkningar av reglerna i 3 ka p. som är påkallade. Undantag får dock ej
göras från 3 k ap. 1 § för sta stycket, 2 §, 6 § första stycket och 7-11 §§.
Vad som sägs i 3 kap. 6 § första stycket, 7 § andra stycket och 8 § andra
stycket om riket skall i stället gälla den del av riket för vilken val skall
hållas. Minst en tiondel av alla mandaten skall vara utjämningsmandat.
Ordinarie val, som till följd av f örsta stycket icke hålles på föreskriven
tid, skall hållas så snart det kan ske sedan kriget eller krigsfaran har
upphört. Det åligger regeringen och talmannen att i samråd eller var för sig
se till att de åtgärder som behövs härför blir vidtagna.
Har ordinarie val till följd av denna paragraf hållits på annan tid än när
det annars skulle ha ägt rum, skall riksdagen bestämma tiden för därnäst
följande ordinarie val till den månad under tredje eller Qärde året efter det
först nämnda valet, då ordinarie val skall hållas enligt riksdagsordningen.
Lag (1979:933).
13 § �r riket i krig eller krigsfara eller råder sådana utomordentliga
1963
¬
SFS 1985:866
förhållanden som är föranledda av krig eller av krigsfara vari riket har
befunnit sig, utövas beslutanderätten i kommunerna på sätt som anges i
lag. Lag {1985:863).
�vergångsbestämmelser^
1. Genom denna regeringsform upphäves den äldre regeringsformen.
Den äldre regeringsformen skall dock med nedan angivna undantag tilläm
pas i stället för den nya regeringsformen till utgången av det år under vilket
riksdagen slutligt antager denna samt, i de fall som angives nedan, även
därefter.
2 .
För domstol i vilken e ndast en ordinarie tjänst som domare finns inrät
tad, då denna regeringsform träder i tillämpning, skall bestämmelsen i
11 kap. 1 § tre dje stycket första punkten tillämpas först sedan pågående
ändringar i domkretsindelningen har genomförts i vad de berör domstolen.
3 .
6. �ldre författning eller föreskrift äger fortsatt giltighet utan hinder av
att den icke har tillkommit i den ordning som skulle ha iakttagits vid
tillämpning av denna regeringsform. Bemyndigande, som har beslutats av
Konungen och riksdagen gemensamt eller av riksdagen ensam, far utnytt
jas även efter den under 1 angivna tidp unkten, tills riksdagen bestämmer
annorlunda.
Bestämmelserna i 8 kap. 17 § i denna regeringsform skall gälla i fråga om
äldre författning, som har tillkommit genom beslut av Konungen och
riksdagen gemensamt eller genom beslut av riksdagen ensam.
7. Bestämmelser i äldr e lag eller annan författning om Konungen eller
Kungl. Maj:t skall efter utgången av den i 2 först a stycket angivna tiden
gälla regeringen, såvida det icke följer av författning eller i övrigt framgår
av omständigheterna att konungen personligen, högsta domstolen, rege
ringsrätten eller kammarrätt åsyftas.
Föreskrift som enligt äldre lag eller annan författning skall beslutas av
Konungen och riksdagen geme nsamt skall i stället beslutas genom lag.
8. Förekommer i lag eller annan författning hänvisning till eller avses där
eljest föreskrift som har ersatts genom bestämmelse i denna regeringsform,
tillämpas i stället den nya bestämmelsen.
9. Grundläggande föreskrifter om svenska kyrkan som trossamfund och
om kyrkomötet som en församling av valda ombud för svenska kyrkan
meddelas i lagen om svenska kyrkan. Denna lag stiftas på samma sätt som
huvudbestämmelserna i riksdagsordningen. Innan lagen stiftas skall ytt
rande av kyrkomötet inhämtas.
Föreskrifter om medlemskap i svenska kyrkan meddelas genom lag, som
stiftas av riksdagen med samtycke av kyrkomötet.
Grundläggande föreskrifter om prästerliga tjänster i svenska kyrkan och
om stiftsmyndigheter samt andra föreskrifter om kyrkomötet än som avses
i första stycket meddelas i lagen om sv enska kyrkan eller i annan lag som
stiftas av riksdagen efter yttrande av kyrkomötet. Detsamma gäller grund
läggande föreskrifter om organisationen av myndigheter under kyrkomötet
1964
3
införandet av regeringsformen 1974: 152.
¬
och om den kyrkliga egendom som är avsedd för svenska kyrkans verk-
SFS 1985:866
samhet. Föreskrifter som innebär ändring av det ändamål för vilket den
kyrkliga egendomen är avsedd meddelas dock genom lag, som stiftas på
samma sätt som lagen om svenska kyrkan.
I fråga om ändring eller upphävande av lag som avses i första�tredje
styckena gäller vad som är föreskrivet om stiftande av sådan lag. Lag
(1985:864).
10. Kyrkomötet får med stöd av föreskrifter i lagen om svenska kyrkan
genom kyrklig kungörelse med dela föreskrifter i följande ämnen;
svenska kyrkans lära,
svenska kyrkans böcker,
svenska kyrkans sakrament, gudstjänst och övriga handlingar,
kollekter,
central verksamhet för evangelisation, mission och övrigt utlandsarbete
samt diakoni,
kyrkomötets arbetssätt samt verksamheten hos myndigheter under kyr
komötet.
Bemyndigar riksdagen kyrkomötet att meddela föreskrifter i ett visst
ämne, kan riksdagen därvid medge att kyrkomötet genom kyrklig kungö
relse överlåter åt myndigheter under kyrkomötet att i sådan kungörelse
meddela bestämmelser i ämnet. I fråga om svenska kyrkans böcker, svens
ka kyrkans sakrament, gudstjänst och övriga handlingar samt kollekter kan
riksdagen också medge att kyrkomötet genom kyrklig kungörelse överlåter
åt stiftsmyndigheter, kyrkliga kommuner eller kyrkokommunala förvalt
ningsmyndigheter att meddela bestämmelser.
Riksdagen kan i lagen om svenska kyrkan meddela föreskrifter i de
ämnen som anges i första stycket. Detta gäller äve n om kyrkomötet har
bemyndigats att besluta föreskrifter i ä mnet. Regeringen får inte besluta
föreskrifter i dessa ämnen. Lag (1985:864).
11. Bestämmelserna i 11 ka p. 6 § första stycket gäller inte my ndigheter
som enligt lag ä r myndigheter under kyrkomötet. Lag (1985:864).
12. När regeringen skall avgöra ärenden som angår svenska kyrkans
religionsvård eller religionsundervisning, utövning av prästämbetet, be
fordring eller ämbetsansvar inom kyrkan, skall föredraganden tillhöra
svenska kyrkan. Lag (1985:864).
13. Vad i denna regeringsform föreskrivs om primärkommuner skall,
med undantag av 1 kap. 7 § första styc ket andra meningen, tillämpas även
i fråga om kyrkliga kommuner. Lag (1985:864).
14. Genom denna regeringsform görs ej ändring i vad som hittills har
gällt enligt 2 § i den äldre regeringsformen. Lag (1985:864).
1. �ndringarna i rege ringsformen'^ träder i kraft d en 1 januari 1977.
2. Utan hinder av 2 ka p. 16 § behåller äldre föreskrift, som innebär
särbehandling på grund av kön, sin giltighet tills vidare. Sådan föreskrift
får ändras, även om ändringen innebär fortsatt särbehandling.
3. Bestämmelserna om medlemskap i svenska kyrkan gäller utan hinder
av 2 kap. 2 § i dess nya lydelse.
4. Utan hinder av 2 kap. 1 § 3 och 14 § första stycket får i lag föreskrivas
''TillI976:871.
1965
¬
SFS 1985:866
att filmer och videogram icke får förevisas offentligt, om de ej dessförinnan
har godkänts för sådan visning. Log (1985:862).
5. �ldre författning eller föreskrift äger fortsatt giltighet utan hinder av
att den icke har tillkommit i den ordning som skulle ha iakttagits vid
tillämpning av regeringsformen i dess nya lydelse.
1. �ndringarna i regeringsfo rmen^ träder i kraft den 1 januari 198 0.
2. �ldre föreskrift om skatt eller avgift skall tillämpas utan hinder av
2 kap. 10 § andra s tycket.
1. Denna lag^ träder i kraft den 1 januari 1983.
2. �ldre författningar och föreskrifter, som har tillkommit genom beslut
av Konungen eller regeringen gemensamt med riksdagen och med sam
tycke av allmänt kyrkomöte, skall fortsätta att gälla utan hinder av att de
inte har tillkommit i den ordning so m skulle ha iakttagits vid tillämpning av
de nya bestämmelserna. Bestämmelserna i 8 kap. 17 § första meningen i
denna regeringsform skall gälla i fråga om sådana författningar och före
skrifter. Punkt 9 fjärde stycket övergångsbestämmelserna till regeringsfor
men i deras nya lydelse tillämpas också i fråga om äldre lag. Tredje
meningen gäller dock ej i fråga o m lag som har trätt i kraft före den
1 ja nuari 198 3 och som reglerar ämnen som anges i punkt 10 övergångsbe
stämmelserna till regeringsformen. Lag (1985:864).
3. Utan hinder av punkterna 9 och 10 övergångsbestämmelserna till
regeringsformen i deras nya lydelse får regeringen upphäva föreskrifter
som Konungen eller regeringen har meddelat före den 1 ja nuari 1983.
Sådana föreskrifter skall inte tillämpas i den mån de gäller fråga som
regleras i kyrklig kun görelse. Lag (1985:864).
Denna lag' träder i kraft den 1 januari 1986.
På regeringens vägnar
INGVAR CARLSSON
ANNA-GRETA LEIJON
(Justitiedepartementet)
'Till 1979:933.
'
1982:937.
1966
M985:866.
¬