SFS 1992:1359
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
Lag
SFS 1992:1359
om ändring i lagen (1978:763) med vissa bestämmelser Utkom från trycket
om marknadsföring av alkoholdrycker;
den 28 december 1992
utfärdad den 17 december 199 2.
Enligt riksdagens beslut' föreskrivs att 2 § lagen (1978:763) med vissa
bestämmelser om marknadsföring av alkoholdrycker skall ha följande
lydelse.
2
Med hänsyn till de hälsorisker som är förbundna med bruk av
alkohol skall särskild måttfullhet iakttas vid marknadsföring av alkohol
dryck. Därvid gäller särskilt att reklam- eller annan marknadsföringsåt
gärd inte får företas som är påträngande eller uppsökande eller som upp
manar till bruk av alkohol.
Vid marknadsföring av alkoholdryck får inte användas kommersiell
annons i ljudradio- eller televisionsprogram. Detta gäller även för sådana
televisionssändningar som omfattas av lagen (1992:1356) om satellitsänd
ningar av televisionsprogram till allmänheten och som kan tas emot endast
i något annat land som är bundet av avtalet om Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet (EES-avtalet).
Vid marknadsföring av spritdryck, vin eller starköl får ej användas
kommersiell annons i periodisk skrift eller annan skrift på vilken tryckfri
hetsförordningen ä r tillämplig och som med avseende på ordningen för
dess utgivning är jämförbar med periodisk skrift. Detta gäller dock ej i
fråga om skrift som tillhandahålls endast på försäljningsställe för sådan
dryck.
Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
På regeringens vägnar
INGER DAVIDSON
Lotty Nordling
(Civildepartementet)
'Prop. 1992/93:75, bet. 1992/93:KU 12, rskr. 1992/93:117
' Senaste lydelse 1991:1076.
3405
¬