SFS 1978:764
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
Lag
SFS 1978:764
med vissa bestämmelser om marknadsföring av
utkom Mn trycket
tobaksvaror;
denfdec. I978
utfärdad den 30 november 1978.
Enligt riksdagens beslut' föreskrivs följande.
' Prop. 1977/78; 178, NU 1978/79:1, rskr 1978/79: 30.
1417
¬
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
SFS 1978:764
l § Denna lag gäller näringsidkares marknadsföring som avser tobaksvä-
ror och som vänder sig till konsumenter.
2 § Med hä nsyn till de hälsorisker som är förbundna med bruk av tobak
skall särskild måttfullhet iakttagas vid marknadsföring av tobaksvara. Där
vid gäller särskilt att reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd ej får före
tagas som är påträngande eller uppsökande eller som uppmanar till bruk av
tobak.
3 § Användes vid marknadsföring av tobaksvara kommersiell annons i
periodisk skrift eller i a nnan skrift på vilken tryckfrihetsförordningen är
tillämplig och som med a vseende på ordningen för dess utgivning är jäm
förbar med periodisk skrift, skall annonsen återge sådan varningstext och
innehållsdeklaration som enligt lagen (1975:1154) om varningstext och in
nehållsdeklaration på tobaksvaror skall finnas på varans förpackning. Har
flera varningstexter fastställts för varan, skall minst en av dem återges.
Vid upprepad annonsering skall de olika varningstexterna användas om
växlande och såvitt möjligt i lika sto r omfattning.
Varningstext och innehållsdeklaration skall i anno nsen framträda tydligt
och återges i ändamåls enlig form.
4 § Handling som strider mot 2 eller 3 § skall vid tillämpning av mark
nadsföringslagen (1975; 1418) anses vara otillbörlig mot konsumenter.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1979.
På r egeringens vägnar
OLA ULLSTEN
HADAR CARS
(H andelsdepartementet)
"4
'fl'
¬