SFS 1996:858 Lag om ändring i tobakslagen (1993:581)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Prop. 1995/96:160, bet. 1995/96:KU29, rskr. 1995/96:296.
2
Senaste lydelse 1994:98.
3
Senaste lydelse 1995:460.
Lag
om �ndring i tobakslagen (1993:581);
SFS 1996:858
Utkom fr�n trycket
den 20 augusti 1996
1357
Denna lag tr�der i kraft den 1 december 1996.
P� regeringens v�gnar
MARGOT WALLSTR�M
Bj�rn Reuterstrand
(Socialdepartementet)
utf�rdad den 19 juni 1996.
Enligt riksdagens beslut1 f�reskrivs att 12 och 14 �� tobakslagen
(1993:581) skall ha f�ljande lydelse.
12 �2 En n�ringsidkare som marknadsf�r tobaksvaror till konsumenter f�r
inte anv�nda kommersiella annonser i periodiska skrifter eller i andra
j�mf�rbara skrifter p� vilka tryckfrihetsf�rordningen �r till�mplig. Inte
heller f�r vid s�dan marknadsf�ring anv�ndas kommersiella annonser i
ljudradio- eller TV-program. Detta g�ller �ven s�dana TV-s�ndningar �ver
satellit som omfattas av radio- och TV-lagen (1996:844).
Vid marknadsf�ring av tobaksvaror till konsumenter p� n�got annat s�tt
�n som avses i f�rsta stycket skall en n�ringsidkare iaktta s�rskild m�ttfull-
het. I synnerhet g�ller att reklam eller annan marknadsf�ring inte f�r vara
p�tr�ngande, upps�kande eller uppmana till bruk av tobak.
14 �3 En marknadsf�rings�tg�rd som strider mot 12 � skall vid
till�mpningen av 4, 14 och 19 �� marknadsf�ringslagen (1995:450) anses
vara otillb�rlig mot konsumenter. En marknadsf�rings�tg�rd som strider
mot 12 � f�rsta stycket andra och tredje meningen kan medf�ra mark-
nadsst�rningsavgift enligt best�mmelserna i 22-28 �� marknadsf�rings-
lagen.