SFS 1996:858 Lag om ändring i tobakslagen (1993:581)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
![background image](/Static/i/lagboken/hidden.png)
1
Prop. 1995/96:160, bet. 1995/96:KU29, rskr. 1995/96:296.
2
Senaste lydelse 1994:98.
3
Senaste lydelse 1995:460.
Lag
om ändring i tobakslagen (1993:581);
SFS 1996:858
Utkom från trycket
den 20 augusti 1996
1357
Denna lag träder i kraft den 1 december 1996.
På regeringens vägnar
MARGOT WALLSTRÖM
Björn Reuterstrand
(Socialdepartementet)
utfärdad den 19 juni 1996.
Enligt riksdagens beslut1 föreskrivs att 12 och 14 §§ tobakslagen
(1993:581) skall ha följande lydelse.
12 §2 En näringsidkare som marknadsför tobaksvaror till konsumenter får
inte använda kommersiella annonser i periodiska skrifter eller i andra
jämförbara skrifter på vilka tryckfrihetsförordningen är tillämplig. Inte
heller får vid sådan marknadsföring användas kommersiella annonser i
ljudradio- eller TV-program. Detta gäller även sådana TV-sändningar över
satellit som omfattas av radio- och TV-lagen (1996:844).
Vid marknadsföring av tobaksvaror till konsumenter på något annat sätt
än som avses i första stycket skall en näringsidkare iaktta särskild måttfull-
het. I synnerhet gäller att reklam eller annan marknadsföring inte får vara
påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av tobak.
14 §3 En marknadsföringsåtgärd som strider mot 12 § skall vid
tillämpningen av 4, 14 och 19 §§ marknadsföringslagen (1995:450) anses
vara otillbörlig mot konsumenter. En marknadsföringsåtgärd som strider
mot 12 § första stycket andra och tredje meningen kan medföra mark-
nadsstörningsavgift enligt bestämmelserna i 22-28 §§ marknadsförings-
lagen.