SFS 2002:811 Lag om ändring i tobakslagen (1993:581)
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1
Svensk f�rfattningssamling
Lag
om �ndring i tobakslagen (1993:581);
utf�rdad den 21 november 2002.
Enligt riksdagens beslut
1
f�reskrivs i fr�ga om tobakslagen (1993:581)
2
dels
att 1 och 15 �� skall ha f�ljande lydelse,
dels
att det i lagen skall inf�ras en ny paragraf, 14 a �, av f�ljande lydelse.
1 �
P� grund av de h�lsorisker och ol�genheter som �r f�rbundna med
bruk av tobak meddelas i denna lag best�mmelser om
begr�nsning av r�kning i vissa lokaler och utrymmen samt p� vissa om-
r�den utomhus,
r�kfri arbetsmilj�,
varningstexter och inneh�llsdeklaration p� f�rpackningar till tobaks-
varor,
begr�nsningar av handeln med och r�tten till inf�rsel av tobaksvaror,
marknadsf�ring av tobaksvaror och anv�ndning av vissa varuk�nne-
tecken i marknadsf�ring av andra varor eller tj�nster samt
produktkontroll m.m. av tobaksvaror.
14 a �
En n�ringsidkare som marknadsf�r antingen en annan vara �n en to-
baksvara eller en tj�nst till konsumenter f�r inte anv�nda ett varuk�nne-
tecken som helt eller delvis anv�nds f�r en tobaksvara eller enligt g�llande
best�mmelser om varum�rken �r registrerat eller inarbetat f�r en s�dan vara,
om marknadsf�ringen sker
1. i kommersiella annonser i periodiska skrifter eller i andra j�mf�rbara
skrifter p� vilka tryckfrihetsf�rordningen �r till�mplig, eller
2. i kommersiella annonser i ljudradio- eller TV-program eller i TV-s�nd-
ningar �ver satellit som omfattas av radio- och TV-lagen (1996:844).
Om en n�ringsidkare anv�nder ett s�dant varuk�nnetecken som avses i
f�rsta stycket vid marknadsf�ring till konsumenter p� n�got annat s�tt �n
som d�r s�gs, skall n�ringsidkaren iaktta den m�ttfullhet som �r betingad av
att k�nnetecknet ocks� kan f�rknippas med tobaksvaran.
Best�mmelserna i f�rsta och andra styckena till�mpas inte
1. i fr�ga om ett varuk�nnetecken som i endast begr�nsad omfattning f�re-
kommer vid marknadsf�ring av tobaksvaror,
2. i fr�ga om ett varuk�nnetecken som framtr�der i en form som tydligt
skiljer sig fr�n utseendet p� tobaksvarans k�nnetecken, eller
1
Prop. 2001/02:64, bet. 2002/03:KU2, rskr. 2002/03:1.
2
Lagen omtryckt 1996:941.
SFS 2002:811
Utkom fr�n trycket
den 29 november 2002
2
SFS 2002:811
Thomson Fakta, tel. 08-587 671 00
Elanders Gotab, Stockholm 2002
3. i andra fall om det �r osk�ligt.
15 �
3
En marknadsf�rings�tg�rd som strider mot 14 � eller 14 a � skall vid
till�mpningen av 4, 14 och 19 �� marknadsf�ringslagen (1995:450) anses
vara otillb�rlig mot konsumenter. En marknadsf�rings�tg�rd som strider
mot 14 � f�rsta stycket andra och tredje meningen eller 14 a � f�rsta stycket
2 kan medf�ra marknadsst�rningsavgift enligt best�mmelserna i 2228 ��
marknadsf�ringslagen.
Denna lag tr�der i kraft den 1 januari 2003.
P� regeringens v�gnar
MORGAN JOHANSSON
Bj�rn Reuterstrand
(Socialdepartementet)
3
Senaste lydelse 2002:586.