120325.PDF
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser m.fl.
1svensk författningssamling lag
om ändring i lagen (1981:1064) om
säkerhetskontroll i domstol;utfärdad den 31 maj 2012.
enligt riksdagens beslut1 föreskrivs i fråga om lagen (1981:1064) om
säkerhetskontroll i domstol
dels
att 19§§ samt rubriken närmast före 1§ ska ha följande lydelse,
dels
att det i lagen närmast före 4§ ska införas en ny rubrik av följande
lydelse.
förutsättningar för säkerhetskontroll21§3säkerhetskontroll i domstol får ge
nomföras om en sådan kontroll
behövs för att begränsa risken för att
det i en domstols lokaler eller i andra
lokaler som används vid domstolsförh
andling begås brott som innebär all-
varlig fara för någons liv, hälsa eller
frihet eller för omfattande förstörelse av
egendom.
2§4säkerhetskontroll beslutas av doms
tolens chef eller någon annan lag-
faren domare som han eller hon har delegerat beslutanderätten till. ska
säkerhetskontroll ske med anledning av en viss förhandling, får den även
beslutas av rätten.
innan säkerhetskontroll beslutas ska samråd ske med polismyndigheten
och, om kontroll ska ske med anledning
av en viss förhan
dling i brottmål,
med åklagaren. samråd behöver dock inte ske om det är uppenbart obehöv-
ligt.
ett beslut om säkerhetskontroll ska
avse viss tid, dock längst tre månader,
eller en viss förhandling. i beslutet ska det anges vilka lokaler som kontrol-
len ska omfatta.
3§5en säkerhetskontroll omfattar dem
som har kallats att närvara vid en
förhandling och övriga besökare till de
lokaler som beslutet om säkerhets-
kontroll avser. kontrollen omfattar
dock inte domstolens anställda eller
nämndemän och andra som infinner sig i berörda lokaler när de utövar all- 1prop. 2011/12:63, bet. 2011/
12:juu24, rskr. 2011/12:234.2senaste lydelse 2001:180.3senaste lydelse 2001:180.4senaste lydelse 2001:180.5senaste lydelse 2001:180. sfs 2012:325utkom från trycket
den 11 juni 2012 2sfs 2012:325män tjänst eller offentligt uppdrag och inte heller advokater. om det finns
särskilda skäl får den som enligt 2§
får besluta om den aktuella säkerhets-
kontrollen undanta andra personer från
kontrollen eller besluta att personer
som annars skulle vara undantagna ska omfattas av denna.
genomförande av kontrollen
4§6en säkerhetskontroll genomförs, ef
ter närmare anvisningar av polis-
myndigheten, av en ordningsvakt under
ledning av en polisman eller av en
polisman.
5§7vid en säkerhetskontroll ska vapen och andra föremål som är ägnade
att komma till användning vid brott so
m avses i 1§ eftersökas. för detta
ändamål får kroppsvisitation utföras och väskor och andra föremål som
påträffas i de lokaler som omfattas
av säkerhetskontrollen undersökas.
kroppsvisitation och undersökning av väskor och andra föremål ska ske
genom användande av metalldetektor eller annan liknande anordning eller,
om det finns särskilda skäl, på annat sätt.
om kroppsvisitation
eller undersökning av väskor
och andra föremål ska
ske på annat sätt än genom användande av metalldetektor eller annan lik-
nande anordning, ska uppgiften utföras av
en polisman eller av en ordnings-
vakt som polismyndigheten har godkänt för sådan uppgift.
identitetskontroll får genomföras enda
st för att fastställa om en person
som uppger sig inte omfattas av säkerh
etskontroll ska undantas från kontrol-
len.
6§8den som vägrar att genomgå en sä
kerhetskontroll ska inte ges till-
träde till de lokaler som kontrollen omfattar.
om någon som är kallad till en förhandling vid domstolen vägrar att
genomgå en säkerhetskontroll, ska detta omedelbart anmälas till domstolen.
rätten ska då avgöra om den som har
vägrat att genomgå säkerhetskontroll
ska undantas från denna. får den som vägrar att genomgå en säkerhetskon-
troll hämtas till domstolen, om han elle
r hon uteblir, får rätten besluta att
personen trots sin vägran
ska genomgå kontrollen.
7§9påträffas vid en säkerhetskontroll
något sådant före
mål som avses i
5§ första stycket första meningen och
tas det inte i beslag enligt bestämmel-
serna i rättegångsbalken, ska den hos vilken föremålet påträffas uppmanas
att lämna det ifrån sig för förvaring. den som inte följer en sådan uppmaning
får avlägsnas från domstolens lokaler eller de andra lokaler som används vid
domstolsförhandling, om inte annat följer av andra stycket. är innehavaren
till ett påträffat föremål okänd, får det omhändertas.
om någon som är kallad till en förhandling vid domstolen inte följer en
uppmaning enligt första stycket, ska
detta omedelbart anmälas till domsto-
len. rätten ska då avgöra om den som har vägrat att lämna föremålet ifrån 6senaste lydelse 2001:180.7senaste lydelse 2001:180.8senaste lydelse 2001:180.9senaste lydelse 2001:180. 3sfs 2012:325sig ska få tillträde utan att lämna det
ifrån sig. får den som vägrat att lämna
ifrån sig föremålet hämtas till domstole
n, om han eller hon uteblir, får rätten
besluta att föremålet trots personens
vägran ska omhändertas för förvaring.
8§10föremål som har lämnats till förvar
ing eller omhändertagits enligt
denna lag ska förvaras på ett betryggande sätt. på begäran ska ett bevis om
att ett föremål har lämnats till förvar
ing eller omhändertagits utfärdas. före-
målet ska återlämnas till den som ha
r lämnat det till förvaring eller från
vilken det omhändertagits när denne lämnar de lokaler som kontrollen
omfattar.
9§11kroppsvisitation som är av mera väse
ntlig omfattning ska utföras i ett
avskilt utrymme och om möjligt i vittnes närvaro.
kroppsvisitation får utföras eller bevittnas endast av en person som är av
samma kön som den som visiteras, om undersökningen inte sker genom
användande av metalldetektor eller annan liknande anordning eller avser
föremål som den visiterade har med sig. denna lag träder i kraft den 1 juli 2012.
på regeringens vägnar
beatrice ask
per lennerbrant
(justitiedepartementet) 10 senaste lydelse 2001:180.11 senaste lydelse 2001:180. karnov group sweden ab, tel. 08-58767100
edita västra aros, västerås 2012
Viktiga lagar inom processrätten
JP Infonets processrättsliga tjänster
JP Infonets processrättsliga tjänster
Arbetar du med processrätt? I JP Infonets tjänster hittar du det juridiska grundmaterial du behöver som beslutsunderlag samt den senaste praxisutvecklingen snabbt analyserad och kommenterad. Se allt inom processrätt.